Cand Dinescu canta machedoneste. Politica si delicateturi aromanesti cu Ion Caramitru



La ultima „Politica si delicateturi„, Mircea Dinescu l-a avut invitat pe camaradul de revolutie si marele actor (a)roman Ion Caramitru. Au vorbit despre rege, despre printul Charles si despre aromani. Pentru cine n-a fost prezent la intalnire, spicuiesc din (ne)cuprins:

-Caramitru: „Sansa Romaniei s-a pierdut (…) cata vreme nu s-a revenit la monarhie”; in parlamentul provizoriu (CPUN, n.m.), Iliescu a venit cu scrisoarea prin care regele cerea sa fie primit oficial in tara, insa toti membrii ar fi spus ca nu e cazul, mai putin Caramitru. Inclusiv taranistii si liberalii s-ar fi opus. „S-a invocat motivul (…) ca daca vine se poate intampla un accident, un glont ratacit, si sa mai asteptam”

->”Eu am avut ideea sa il invit si eu l-am invitat pe printul Charles„.

->Dinescu: „Am citit intr-o carte de istorie a unui turc, fiindca armata turca avea nevoie de (…) branza si berbecii, (…) uneopri ciobanii machedoni, care aveau mii de oi, erau protejati de  banditii din Balcani (de atacurile lor -n.m.) „

-Caramitru (neintelegand): „banditii aia nu ii protejau, turcii ii protejau. (…) a fost si o iradea a Sultanului care le recunostea fiinta, identitatea romaneasca.”

->Dinescu (despre  acordeonistul invitat): „… stie sa cante in limbile rusa, sarba… si… machedoneasca…”
Caramitru (il corecteaza fara a face caz): „…si dialectul aroman”

urmeaza apoi cateva cantece in aromana. Dinescu lalaie unele versuri, iar Caramitru transpune din ele in (d)romana. Dupa care baga cea mai tare faza:

Noi suntem români, vorbitori ai unui dialect al limbii române…Am niste destepti de aromâni care vor sa se declare minoritate in România. Au luat-o razna. Sunt niste interese p-acolo, prin zone grecesti, ceva…(…) Noi toti ne-am declarat romani ca sa venim in Romania, ca nu se mai putea trai acolo (…) (Ideea de minoritate -n.m.) este o chestie absolut dementiala (transcriere de Izabela Papazicu)

Click pentru a vedea toate fazele online, pe Realitatea (link de la Florin Diaconu)

4 gânduri despre “Cand Dinescu canta machedoneste. Politica si delicateturi aromanesti cu Ion Caramitru

  1. Dinescu a devenit un bufon. La varsta lui nu mai are chef sa gandesca. Nu-l mai intereseaza care e adevarul, zice „da, da”, mai lalaie ceva si de fapt vrea doar sa se simta bine…”mancat bine, culcat bine, sculat mort”.
    Felicitari lui Caramitru, si atat.

  2. Olah bacsi,

    Am regasit invitatia dumitale pe situl aromanesc, care incepea „cu daca ai curajul, comenteaza aici”. De aceea m-am uitat sa vad ce se petrece, ma rog, m-ati vazut.
    Dar uitasem pricina invitatiei (roman uituc!) Este interesanta, si uite preiau eu sfida
    pentru Andrei. Si te intreb ce ai de comentat la urmatoarele constatari ale sale:

    1. Aromanii au luptat pe unde au fost ca minoritate dintotdeauna, alaturi si pentru neamurile in mijlocul carora s-au gasit. Au fost stalpii Eteriei, Grecii se numesc cu pomelnice de eroi ai luptei de eilberare nationala, dar uita sa spuna cate de multe din numele de frunte erau greci de lupta, dar nu de limba. Si au luptat in razboiul din 1877, si si si. Au mai daruit pe la 1860 Grecilor Politehinca din insasi Atena, care pana mai de curand se numea inca „Metsovian Institue of Technology” – amintind deschis originea donatorilor fondatori, negustorii din Metsovo, deci aromani din centrul lor din Pind.

    2. Ei i-au agreat sau nu agreat pe Greci, Albanezi sau Bulgari. Dar nicicand nu i-au tradat pe fata sau pe la spate in stari de conflicte externe.

    3. Asta nici nu mai este nevoie sa repet, caci stii si tu: ei intr-adevar au un zero taiat de drepturi, dar parca au gura mai cumpatata (daca imi permiti o comparatie).

    Mi se pare ca pot fi de acord cu toate aceste afirmatii.

    Cu secuii nu am nimic, nu pot sa ma alatur celor ce a spus – si care nu erau totusi mojicii, caci mentiona data venirii lor in Europa, 800, 900 de ani – cam pe acolo. And so what, asta mi se pare minor. Dar aici voi fi deschis, motivele lui de suspiciune le cunosc si am experiente temeinice, este drept mai vechi, de 15-20 de ani, ca a existat un portofoliu organizat ungar – nu al vostru, cei adevarati si implicati in viata, mai putin al Budapestei, nu stiu, dar unei emigratii foarte active si care a facut mari daune prin prostii si minciuni de o parte, si pe de alta parte naivitate indoita de patos. Dar agenda de care vorbesc era neindoit subversiva – cam pe linia pe care o afirma dl bacsa, nu am acceptat si nu vom accepta niciodata Trainonul, si ne comportam in consecinta. Tembelisme, dar grave. Si partea de agenda de care vorbesc era extraordinar de atenta sa vada, dupa ’90 ce legaturi si ce asteptari au Romanii fata de neamurile lor pierdute. Ce faci in Basarabia, ce stii din Bucovina, cum este cu Aromanii vroiau sa stie de la mine, cu o prietenie pretinsa – la care razpundeam frumos: ce inseamna oameni ca voi, care inteleg ce inseamna sa ai un neam rupt in lume, si va multumesc pentru interesul aratat celor de-o limba cu mine. Si se blocau, caci ei voreau fapte, si nu erau pregatiti sa mai arate sau simuleze si empatie reala, Li se rupea, voiau sa miroasa daca exista planuri romanesti – ce fel ? Doar ei stiu, poate planuri ca cele ale lor, ca sa poata apoi sa bata trambita intrigilor: ca uite Romanii fac si dreg, avem si noi drepturile noastre si nimeni nu ne asculta. Nu are rost sa intru in detalii – dar agenda nu este inventie a lui Andrei, exista de mult. Si cum prin 90-95 am avut de cateva ori ocazii scurte sa vad cum niste betii de exil le-am regasit colportate in Romania de unguri care imi pareau mult mai inocenti decat sursele, nu pot sa il iau in deradere pe Andrei, ca pe cativa speriati „ca ne ia Ardealul”, pe care i-am vazut pe-aici. Nu stiu, si nu vreau sa insult pe nimeni, nici sa adap banuieli caci nu am timp de asa ceva – verificam clar, te intreb, tu ai invitat, te rog frumos sa imi dai niste raspunsuri, cum te gandeai ca vor fi raspunse comentariile celui care „are curajul”. Nu am un sentiment negativ, de aceea 80% am credinta ca in cazul de fata nu este agenda – si daca nu este, atunci s-a spart un drac, am scurtat agonia unor otravite indoieli semanate prin faptele unora, si in care se incurca apoi altii. Si daca s-a spart un drac, atunci ai scuzele mele deschise, cu bucuria unei simple claritati. Dar nu veni nici cu provocari nici cu intepaturi, ca e pacat – si fii pe pace, cunosc putin oameni, pentru a distinge un obraznic inocent si de treaba de un inrolat constient sau semiconstient, fara obraznicie … si poate fara treaba. Deci, sa-i dam drumul.

    Cu bine

    Preda

  3. Pingback: [On/Offtopic] Luati Ministerul de Cultura si bagati-l in duba! Puiu Hasotti la Cultura si Interne! « MaghiaRomania

  4. Pingback: Dintre sutele de informatii aflate ieri,… « Daurel's Blog

Comentariile nu sunt permise.