De unde vine cuvantul “bozgor”?


Ne raspunde noul membrul Limba Cailor, Kesztio, citandu-l pe un lingvist, Szilágyi N. Sándor.  Pe scurt, sunt unguri (si cred ca destui) care cred ca “bozgor” inseamna fara patrie si ar veni din expresiile slave (ruski?) ‘biez gora’ (fară munti) sau ‘biez gorod’ (fara orase), care la randul lor s-ar intelege ca si ‘fara patrie’.”Insa Szilágyi neaga acest lucru si arata ca la origine e o injuratura ungureasca, bazd meg, de care ar abuza maghiarii. Mai pe larg, aici.

Indiferent ce origine ar avea, “bozgor” este un termen pe cat de simplu in semnificatie, pe atat de plin de ura. Ca atare, nu vom permite folosirea lui in comentarii, decat daca se afla intre ghilimele si se refera in mod critic sau ironic la mentalitatea sovina. Asta ca sa nu se intrebe nimeni de ce i-a disparut cuvantul, sau chiar comentariul.

PS: Cine vrea sa stie mai multa maghiara decat “bazd meg”,  sa viziteze  Nebulo.ro ;)

104 thoughts on “De unde vine cuvantul “bozgor”?

  1. Cautand pe net un raspuns la tema propusa in acest blog am citit articolul.
    Am apreciat cele mai multe dintre comentarii (mai putin pe cele care refuza realitatea). In mod special am apreciat cele scrise de Ilona.
    Am avut ocazia sa vin de multe ori in Ardeal: cu probleme de invatamant, de serviciu si de tratament. Sunt incredintat ca mi-am format cateva idei lamuritoare despre varii lucruri din aceasta parte a tarii. Voi expune, deocamdata, doar unul: un fost coleg de camera – Sandor din Odorheiul Secuiesc- era dezamagit ca nu stia bine romaneste. Avea mereu la el un dictionar maghiaro-roman.
    Privitor la originea cuvantului “bozgor” imi pare a fi de folos a se citi articolul din : http://www.certitudinea.ro/articole/de-la-lume-adunate/view/cine-le-a-dat-secuilor-numele-de-bozgori-chiar-ei-si-au-spus-asa
    Imi pare a fi unul bine documentat si articulat. Astept cu interes comentarii argumentate.

Comentariile nu sunt permise.