Noi acuzații de discriminare la un hipermarket din Secuime, temă a liveului de azi cu Asztalos Csaba


asztalos_csaba_cncd_44418300_f0bd1b36a7

Azi, 17 iulie, de la ora opt, vom vorbi live, cu președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Asztalos Csaba, despre discriminare la locul de muncă pe baza limbii pe care o vorbim. Discuția pornește de la un hipermarket din Sfântu Gheorghe, dintr-un cunoscut lanț internațional, în care angajații erau descurajați să vorbească maghiara între ei și cu clienții.
Astfel, o fostă angajată povestește, sub pseudonimul Böszike, că, „la această minunată multinațională” dintr-un oraș din „mijlocul” Secuimii, angajații trebuiau să vorbească cu clienții în maghiară doar dacă aceștia din urmă foloseau această limbă, iar greșeli grave de pe etichetele scrise în ungurește nu erau niciodată corectate.
Mai mult, potrivit ziarului transindex.ro, „timp de luni de zile, șefa de magazin a susținut că împotriva lui Bözsike se înregistrează multe reclamații, tocmai pentru că nu vorbește românește cu clienții. Ceea ce nu era adevărat. Până la urmă a reieșit că fusese vorba despre o singură reclamație făcută cu mult timp înainte ca șefa de magazin să fi lucrat acolo. Oricum, magazinul practica dubla măsură în legătură cu reclamațiile clienților: dacă un client maghiar reclama traducerile proaste în limba maghiară, nu conta, dar dacă un cumpărător român spunea că ”limba maghiară îl zgârie la urechi, când cineva întreba din greșeală în maghiară câte chifle are în pungă clientul, se punea deja problema concedierii”.

Un alt fost angajat, R, povestește că, în prezența colegilor români, angajații maghiari vorbeau maghiari vorbeau între ei, din respect, românește, însă, dacă o parte dintre colegii români nu avea nimic împotrivă, alți colegi se răsteau la angajații maghiari care își foloseau, în conversațiile personale limba.
Toate aceste aspecte nu se află scrise, potrivit angajaților, în vreun regulament, dar fac parte din realitatea respectivului hipermarket din Sfântu Gheorghe.

„Noi suntem români” dacă e musai

Cireașa de pe tort ar fi reprezentat-o momentul când o șefă le-a cerut, de 1 decembrie, angajaților români și maghiari să cânte, cu toții, „noi suntem români”. Cum au reacționat maghiarii și românii din echipă puteți afla aici (în română) sau aici (în maghiară, articolul original).

Un puzzle incomplet

Din păcate, deși am adresat, pe 3 iulie, câteva întrebări conducerii din România a lanțului de hipermarketuri, nu am primit niciun răspuns, până acum. Nu putem ști, așadar, care este adevărul. Putem ști, însă, ce pot face cetățenii români, indiferent de etnie, când sunt discriminați pe motive de limbă. Ceea ce vom discuta azi, cu președintele CNCD, Asztalos Csaba. Live, de la ora 20:00, pe pagina de facebook MaghiaRomânia.

Un gând despre “Noi acuzații de discriminare la un hipermarket din Secuime, temă a liveului de azi cu Asztalos Csaba

  1. Inainte de orice: RESPECT!!!

    Iata o intamplare petrecuta de ceva timp. Discutam cu un coleg de origine maghiara. La un moment vine la noi un alt coleg, tot de etnie maghiara. Cei doi incep sa vorbeasca in limba lor materna. Dupa cca 1 minut de asteptare am plecat, m-am simtit in plus. Ulterior, unul dintre cei doi(M. Silvestru) a avut o mare rugaminte la mine : sa-i cedez locul de munca pentru care concurasem amandoi. Va las sa ghiciti care a fost raspunsu meu.
    Ce vreau sa spun, de fapt, este ceea ce am scris mai sus: „Inainte de orice: RESPECT!!!”, de ambele parti.

Comentariile nu sunt permise.