Discriminare sau maximizarea veniturilor?


Blogsferatu a postat un anunt in care Velux cere limba maghiara pentru un reprezentant local de vanzari in mai multe judete din Ardeal. Blogsferatu zice ca e vorba de discriminare.  Intre timp, Velux a eliminat cerinta privind limba maghiara.

Mai jos aveti raspunsul lui OLorand, administratorul adjunct si moderatorul blogului:

Blogsferatu: e o chestie dificila.

Reprezentantul cautat este pentru judetele MS, HR, CV si BN. Ponderea maghiarilor aici este in jur de 48%. Ponderea afacerii nu o cunoastem: in care judete se vinde mai mult, de unde vin banii.

1. Daca facem paralela cu PRINCIPIUL legii administratiei locale: peste 20% e logic sa aiba oameni care cunosc limba maghiara, sales-ul fiind o activitate eminamente de relatii cu publicul:-) Problema este ca probabil nu se justifica economic sa aiba mai multi angajati: unul cu si altul fara cunostiinte limbii maghiare.

2. Sint sigur ca dintre doi salesperson-i cu aceleasi calitati, cel care vorbeste limba clientului are mai mult success, adica vinde mai mult, si asta conteaza in business. Vorbeste limba clientului: si la propriu si la figurat.

Cei 1.3 milioane de maghiari reprezinta o piata semnificativa, si daca cineva incepe sa comunica cu noi in limba noastra (cum o fac firmele cu patronii maghiari), nici concurenta nu o poate evita.

Cred ca multi romani din aceste regiuni cunosc destul limba maghiara. Care nu, ei ar putea „fenta” prin invatarea a unui minim de conversatie: dat buna ziua/la revedere/sarumina la doamna, ce mai faci, cum merge treaba/businessul, la multi ani, sarbatori fericite, si apoi sa continue in limba romana. Daca ne intilnim cu cineva care nu stie, dar face un gest cu un mic efort il apreciem aproape la fel ca si cum ar cunoaste limba noastra.

Cei care insa fac chestie de orgoliu din asta, scuze, nu vor vinde nimic in zona, ca nici romaneste nu vor fi aproape de clientii lor maghiari.

Summa summarum: nu consider asta discriminare, dar eu as fi pus aceasta cerinta la sectia „Avantaj/Apreciat in plus” si nu ca obligatoriu. Iar stergerea acestui criteriu nu-i va opri in a selecta candidatul cu profilul dorit…

ps: Alte exemple: la call center-ul lui orange si vodafone poti cere din cite stiu sa fi servit in limba maghiara. La Digi idem. La Wizz-air la fel. Din cite stiu chiar si la 112 poti cere operator in limba maghiara.

Anunțuri

8 gânduri despre “Discriminare sau maximizarea veniturilor?

  1. Cred ca, de fapt, lucrurile sunt mult mai simple: daca a cere cuiva la angajare sa stie limba maghiara este discriminare, atunci si angajatorii care cer cunostinte de engleza, franceza etc. pot fi reclamati la CNCD.

      • Am citit mai devreme tot postul si am aflat ca maghiara nu e limba de circulatie internationala, deci cunoasterea ei nu poate fi un criteriu de angajare. Oamenii sunt confuzi rau. Chiar as face eu insumi o plangere la CNCD pe argumentele lor numai ca sa le arat in ce eroare grava se afla. 🙂

    • Adrian, are si blogsferatu CEVA dreptate: limbile engleza, franceza, turca, etc sint cerute pentru ca furnizorii, clientii sau sefii straini nu cunosc limba romana. Insa maghiarii din Romania da (cu putinele exceptii).

      Adica, si un reprezentant roman ar putea vinde in limba romana clientilor din judetele respective. Ca unul maghiar (cu aceleasi aptitudini si experienta ca si romanul) ar vinde mai mult, asta este sigur, si cred ca asta este motivul la o firma particulara.

      De acord cu tine, nici o discriminare, multi romani din zona vorbesc destul de bine, unii chiar foarte bine limba maghiara.

      • Pai cam aici incepe tocmai bunul simt si spatiul acelor lucruri care ar trebui sa fie de la sine intelese – si cand asemenea intrebari nici nu se mai pun, poate si pentru maghiari va fi o atmosfera mai fireasca, in care isi pot da mai bine seama „ce le lipseste cu adevarat”.

        Zau asa: nenumarati Romani vorbesc ungureste, si nu se plang ca au invatat aceasta limba, buna de stiut ca orice limba, fiind discriminati. Deci ce rost are intrebarea – evident intr-o zona in care exista un potential de clientela vorbitoare de o alta limba, iti creezi avantajul prin vorbitori de acea limba. In zone turistice, vanzatorii au cateodata „etichete” pe care scrie „vorbesc germana, poloneza sau norvegiana”, spre atentia clientilor potentiali. Daca o firma deci decide sa serveasca placut clientela maghiara, are chiar doua posibilitati: sa angajeze romani vorbitori de maghiara – si multi maghiari se vor simti bine si recunoscuti, daca inteleg si romanii sa ii serveasca in limba lor, vor privi asta poate ca o placuta mana de prietenie intinsa, si daca marfa mai este si buna … poate fi succesul mai mare chiar decat daca angajeaza un vorbitor de limba mama ungara. Dar poate face si aceasta, cu reclama adaptata in alt mod.

        Aici cred ca se vede mult mai bine decat in discutii despre Trianon si alinierea Venusului cu Soarele, ca ceva este in mod nefiresc apasator in atmosfera, daca se pun astfel de intrebari. In acelas timp ceva este in miscare, tocmai ca ele se pun, si maine poate deja se va rade de ridiculul lor!

  2. Pingback: Velux nu (mai) discriminează! | Blogsferatu

Comentariile nu sunt permise.