Canada, pământ maghiaromânesc


Flag_of_Canada.svg
Un român emigrat în Canada vrea să își invite colegii de serviciu la un restaurant românesc. Cum nu găsește unul, alege un restaurant maghiar. Despre motivul pentru care numeroși conaționali aleg să nu mai fie români în Canada, ce s-ar putea întâmpla dacă maghiarii și-ar primi toate drepturile în România,  dar și ce a pățit românul în restaurantul unguresc, aflați mai jos, în articolul scris de Marian Tudorache.

Notă: titlul și intertitlurile aparțin editorilor.

Să vă scriu despre o relație între comunitățile de maghiari și români din Canada este greu, pentru nu există o asemena relație. Există relații individuale între români și maghiari dar numai pe considerente că acum sunt canadieni.

Din punct de vedere al păstrării culturii și limbii materne, ambele grupuri etnice au de suferit mai mult decât poate suferă maghiarii în România. În schimb au câștigat în partea confortului pe care ți-l poate oferi o țara civilizată.

În Canada mulți români realizează ceea ce simt maghiarii din România, dar cauzele nu sunt aceleași.

Dacă maghiarii ar avea toate drepturile

Faceți un efort de imaginație. Închipuiți-va că nu ar mai exista o opoziție la dorința maghiarilor de a-și păstra identitatea, sau la alte cereri. Că doleanțele lor și-ar găsi sprijin și chiar că maghiarilor din România li s-ar oferi mai mult decât cer. Închipuiți-va o Românie unde nu mai există probleme etnice și în care toată lumea este fericită să trăiască. Și că urmarea acestor «beneficii», să fie o accelerare și mai mare a pierderii identității etnice. De bunăvoie și nesiliți de nimeni, maghiarilor să le placă să fie mai mult români decât maghiari, ori să nu fie nici una nici alta. Bizar nu?

Canada, spre deosebire de România, oferă extrem de multe posibilități ca fiecare grup etnic să-și promoveze cultura, limba și interesele. Universitățile sunt deschise să ofere cursuri în alte limbi, nu numai în engleză și franceză.

Cu toate acestea, întregul sistem de educație canadian nu este exploatat la nivelul la care s-ar putea, din cauze mult mai complexe decât ar părea la prima vedere. Pur și simplu românii, maghiarii etc. nu profită de acest sistem și practic renunță de bună voie și nesiliți de nimeni să mai fie etnici, ori aleg să fie ocazional. Le este mult mai ușor și comod să fie canadieni.

canada ottawa

Sigla Universității Ottawa

Când am început viața aici și eram student la Universitatea din Ottawa, am lucrat cu normă redusă că șofer de taxi. Am avut ocazia să întâlnesc copii de români și de maghiari care nu vorbeau o iotă din limba părinților și nici nu erau interesați. Chiar îmi amintesc trei fete dintr-o familie mixtă româno-maghiară, care nu vorbeau nici niciuna dintre limbile materne. Mi-au tras și o țeapă, sărind din mașină că să nu îmi plătească. Nu insist asupra acestui incident. Le-am cunoscut părinții și din respect pentru ei nu voi da detalii. Dar ideea este că acești copii aveau o oportunitate imensă, dar le era mai comod să fie doar canadieni, mă rog, nu din cei de calitate.

Canada Maman

Maman, sculptură de Louise Bourgeois, Ottawa. Foto: John Talbot

Dacă nu îți păsa de păstrarea culturii originale nu este mare lucru. În schimb cei care încă mai iubesc România, suferă sufletește, indiferent că sunt maghiari sau români.

“Biserica legionară și biserica comunistă”

Personal, niciodată nu m-am simțit ca aparținând vreunui grup etnic, iar scopul meu era să devin canadian. În schimb, mi-au plăcut extrem de mult culturile din România. Toate grupurile etnice îmi erau dragi și abia așteptam să interacționez cu ele.

În Ottawa sunt multe comunități etnice. Cea mai mare este comunitatea elenă, care este și cea mai spectaculoasă. Grecii sunt și cei mai apreciați dintre toate comunitățile. Ei sunt și cei mai deschiși altor comunități. Cine urmează după, nu știu.

canada gattineau

Apus de soare în districtul Hull din Gatineau, Quebec.

Când am venit în zona Ottawa – Gatineau, existau trei biserici românești: două ortodoxe și una greco- sau romano-catolică. Cele două biserici ortodoxe erau extrem de divizate. Uneia i se spunea “biserica legionară” și alteia, “comunistă”. Este o poveste veche de unde vin aceste porecle. Cert este că pentru mine a fost o dilemă să știu care este cea bună. Între timp a apărut a treia biserică ortodoxă, ceea ce a dus la creșterea confuziei mele. Ceea ce nu înțeleg e de ce fiecare biserică ține să se identifice ca fiind adevărata comunitate românească din Canada.

Cum sunt ungurii în Canada

De partea maghiară, lucrurile sunt mai simple: patru biserici, dar o singură comunitate, indiferent de apartenența religioasă. Comunitatea maghiară a avut aici o istorie mult mai tumultuoasă, dar în schimb au evoluat mult mai repede.

Fac eforturi extraordinare să-și mențină identitatea și suferința lor s-a diminuat extrem de mult. Chiar oferă burse copiilor născuți în Canada să-și viziteze rădăcinile ungurești. Maghiarii, oarecum, au preluat modelul grecesc – să fie deschiși tuturor, fapt care a dus ca indivizi din alte grupuri etnice să li se alăture. De conflictele cu românii, nici măcar nu îi mai interesează sau pur și simplu refuză să considere că au existat. Acum sunt bucuroși să aibă relații de prietenie cu românii.

Ce căuta românul în restaurantul unguresc

Alăturarea mea la comunitatea maghiară s-a produs întâmplător. Colegii de companie canadieni m-au rugat să-i duc la un restaurant cu specific românesc. Nu există așa ceva în zona Ottawa-Gatineau, dar le-am zis că o să caut ceva apropiat.

După câteva ore de căutat pe Internet mi-a venit ideea că în România nu trăiesc numai români, ci și alte grupuri etnice. Primul lucru pe care l-am căutat după această idee a fost să văd unde pot mânca gulaș.

canada gatineau ottawa

Vedere asupra orașului Gatineau (colțul din stânga, sus), râului Ottawa și centrului orașului omonim, capitala Canadei

Atunci mi-a apărut în lista de căutări Comunitatea Maghiară din Ottawa. Ei oferă în fiecare vineri un prânz unguresc la prețul de 12 dolari canadieni pentru membri și 15 dolari pentru nemembri. Am trimis un email la comunitate și le-am zis că vreau să vin cu un grup de canadieni să guste din mâncarea lor. Mi s-a răspuns în românește că, da, suntem bineveniți.

De ce le era dor maghiarilor

Ajunși acolo, am fost vedetele comunității, nu exagerez. Căldura cu care ne-au primit maghiarii a fost ceva ce nu îți poți închipui. În jurul meu s-au adunat câteva doamne cărora le dădeau lacrimile să vorbească cu mine în limba română. Le era pur și simplu dor de această limbă.

Mâncarea a fost un boom. Era mai mult ardelenească decât ungurească, așa că le-am zis colegilor că au mâncat mâncare care se face în România, nu în Ungaria.

În măsură timpului voi continua cu un articol despre cum este petrecerea de revelion la maghiari și cum poți deveni romanomaghiar (că o replică la maghioroman) dacă te-ai născut român.

Nota editorului Sever Ioan Miu: Așteptând următorul articol, urez, alături de colegii mei, tuturor cititorilor catolici și protestanți un Paște Fericit/békés Húsvétot/Frohe Ostern și-i îndemn la cumpătare în consumarea bucatelor de sărbătoare :).

Un gând despre “Canada, pământ maghiaromânesc

  1. Un articol interesant,si cum ar fi fost daca ne intelegeam tot asa de bine si in tara? Oamenii,poporul de fapt n-ar fi avut probleme intre ei,politicenii stricau buna convietuire. In loc sa ajute populatia,ei furau cu acte,si puneau oameniisimpli sa fie mandri de ceva cu totul normal,cu exagerari care care suparau vecinii. Scopul era,ca oamenii sa nu observe lipsele de cu toate zilele si sa fie preocupati cu certurile intre natiuni.Acu suntem plecati in toate directiile si ne gandim indarat cum am fost manipulati.Eu sunt sas din Ardeal,traiesc ca si voi departe de tara,inapoi nu mai mergem,nepotii s-au nascut aici. Cu stima,Gheri K.

Comentariile nu sunt permise.