Noul prefect al județului Covasna ar dori o lege a steagurilor corectă


marius popica

După doi prefecți de Covasna care au cerut îndepărtarea steagurilor secuiești, Marius Popică își începe carieră de reprezentant al statului în județe cu declarații conciliante. Consemnate atât în presa română, cât și în cea de limba maghiară. Despre cum vede noul prefect chestiunea steagului secuiesc și conviețuirea interetnică, detalii în interviul de mai jos, oferit de redactorul Transindex KERTÉSZ Melinda.

Preşedintele Consiliului Județean Covasna, domnul TAMÁS Sándor a declarat că din cauza acţiunilor prefecţilor Codrin MUNTEANU şi Dumitru MARINESCU s-au produs tensiuni între comunitatea maghiară și cea română din judeţ. În acest moment dumneavoastră cum percepeţi atmosfera?

– Eu cred că avem nevoie de normalitate şi de o bună convieţuire, pentru că până la urmă doi oameni care sunt nervoşi şi strigă unul la altul niciodată nu o să ajungă la o soluţie bună sau corectă. Eu zic că nu trebuie să lipsească dialogul, eu sunt convins că dacă vom sta la masă calmi, orice problemă care ar apărea o vom discuta şi o vom judeca corect, cu echilibru şi cu bun simţ, atunci vom ajunge la o soluţie corectă şi bună pentru toată lumea. Pentru că, până la urmă, prefectul nu este nici al românilor nici al maghiarilor, ci este al tuturor cetăţenilor din acest judeţ, indiferent că este român, că este maghiar, că este rrom, indiferent ce etnie sau ce coloratură politică ș.a.m.d. are. Eu îmi propun ca pentru orice problemă apare să găsim soluţii bune şi echilibrate. Până la urmă, trebuie să ne respectăm reciproc, trebuie să ne respectăm tradiţiile, toate doleanţele între noi, şi eu cred că putem găsi fără nicio problemă soluţii în orice discuţie.

Dumneavoastră aţi fost susţinut şi de liderii locali din UDMR pentru postul de prefect al judeţului. Cum aţi caracteriza relaţia cu dumnealor?

– Mi se pare absolut normal şi firesc ca un prefect să fie susţinut din toate părţile. Un prefect – repet – trebuie să reprezinte pe toată lumea, şi populaţia română, şi populaţia maghiară. Faptul că dumnealor mă susţin este un semnal bun, şi sunt absolut convins că vom găsi în mod inteligent, cu bun simţ şi respect unul faţă de altul soluţii pentru toată lumea. Eu am şi o experienţă în acest sens venind de la Agenţia de Plăți şi Intervenţii pentru Agricultură, unde am fost director executiv. Acolo am avut permanent contact cu autorităţile locale, cu primăriile, cu consiliul judeţean şi de fiecare dată am reuşit să avem o relaţie bună şi să găsim soluţii bune pentru toate părţile în aşa fel încât să respectăm şi legalitatea, pentru că principalul scop al prefectului este să se menţină legalitatea în judeţul respectiv. Acest lucru se poate face, dar orice problemă delicată trebuie discutată şi pusă la punct împreună.

Domnul Marinescu şi cei de la UDMR au avut conflicte în cea ce priveşte procesele având ca temă folosirea steagului secuiesc. Domnul Marinescu susţinea, că „nu are nimic” cu maghiarii din judeţ, doreşte doar să se respecte legea. Dumneavoastră cum vedeţi problematica simbolurilor secuieşti?

– Am toată stima faţă de domnul Marinescu, el a încercat în felul lui să rezolve problemele. Eu îl respect şi nici nu vreau să comentez asupra acţiunilor dumnealui. S-a dorit o schimbare, probabil ca să încercăm să găsim altfel de soluţii. Problema simbolisticii şi toate aceste probleme care au fost ridicate în ultima perioadă, trebuie lămurite şi clarificate în primul rând de către legislativ. Noi, ca executiv, trebuie să respectăm şi să veghem asupra legilor. Eu văd că la ora actuală factorul politic are o mult mai mare deschidere în această direcţie. Legislativul este cel care trebuie să dea legi foarte clare şi foarte corecte în aşa fel încât să fie bine şi pentru unii, şi pentru alţii. Ca prefect nu pot decât să susţin legile care sunt în vigoare. Dar, la fel, vom veghea asupra acelor legi care vor apărea în următoarea perioadă.

În acest moment, cu această „lege a steagurilor” credeţi că este acceptabil faptul ca steagurile secuieşti să fie arborate pe instituţiile publice din judeţ?

– Este voinţa bunului Dumnezeu faptul că eu m-am născut român sau vecinul maghiar, ori rrom. Fiecare dintre noi avem datoria să respectăm tradiţiile celuilalt, şi totodată este aproape o datorie să fim mândri de ceea ce suntem. În ceea ce priveşte problematica steagurilor şi al simbolisticii, eu las să se rezolve legislativ această problemă, printr-o lege în care va fi stabilit foarte clar care va fi regimul steagurilor. Ceea ce putem să facem noi, de la prefectura Covasna, este să discutăm cu factorii politici, pentru ca fenomenul să fie cât mai bine înţeles, să se cunoască exact realitatea din teritoriu. Acest lucru se poate face în aşa fel, ca orice lege, care vine pe tema asta, să fie o lege foarte corectă pentru toată lumea.

Dumneavoastră ce credeţi despre acele voci care neagă existenţa Ţinutului Secuiesc?

– Eu sunt prefectul judeţului Covasna, şi respect unităţile teritorial-administrative. Legea în acest moment vorbeşti despre judeţe, oraşe şi comune.

Ce credeţi, Ţinutul Secuiesc se poate descrie ca o regiune cu o cultură aparte?

– Până la urmă, regiunea culturală nu poate fi separată de regiunea administrativă, pentru că activitatea culturală se desfăşoară în cadrul regiunii administrative. Eu zic că folosim prea multă energie pentru astfel de discuţii, eu cred că este mai bine să ne gândim constructiv, şi să facem presiuni asupra politicului, să dea legi bune şi corecte pentru toată lumea în acele teme, unde lucrurile nu convin unei părţi sau alteia. Şi atunci noi, ca executori, tot aparatul care este în subordinea prefecturii, bineînţeles că se va supune legilor date de către legislativ.

Titlul original:  Kovászna megye új prefektusa korrekt „zászlótörvényt” szeretne

Sursa:  http://itthon.transindex.ro/?cikk=23060&nyomtat=1

Data:  2014-04-10

Autor:  Kertész Melinda

2 gânduri despre “Noul prefect al județului Covasna ar dori o lege a steagurilor corectă

  1. Un discurs standard de prefect dintr-un judet unde exista si o comunitate maghiara. Nimic nou sub soare. Daca i-ar pune asemenea intrebari si prefectului de Alba si acesta va vorbi de dialog, de respectarea traditiilor, de respect reciproc si de respectarea legii

  2. Pingback: Ioan Lăcătuşu: Cum de se discută numai cu politicieni din Ungaria despre viitorul regiunii? | MaghiaRomânia blog

Comentariile nu sunt permise.