Eroii contemporani ai 15 martie: puștanii din Sfântu Gheorghe


[De Ziua Antidiscriminării]

S-a propus, s-a văzut și s-a dezbătut și în redacția MaghiaRomânia cazul adolescentului român din Sfântu Gheorghe care s-a pozat cu tricolorul românesc la gât, în mijlocul sărbătorii ungurești de 15 martie, după care s-a ales cu dedicaţii personale şi de neam de la alţi bravi juni, maghiari. La rândul lor gratulaţi de tovarăşii de generaţie şi de suferinţă români. Şamd, şamd, şamd.

În primele zile nu am vrut să-i acordăm nicio atenție, unii dintre noi chiar l-au socotit un fel de Sabina II, adică nu prea am vrut să fim parte dintr-o nouă poveste țânțar-armăsar. Dar liniștea n-a ținut mult…Image

După ce Dan Tănasă a făcut din această fâsâială un tsunami într-un pahar cu apă, iar o parte a presei precum și Facebookul s-au umplut de ură și dispreț reciproce, nu am mai avut de ales și am reevaluat situația. Iată, câteva prime impresii (asumat neserioase) ale membrilor Echipei MaghiaRomânia:

Reccsman: Echipa MaghiaRomania este profund marcată de eroismul tânărului român din Sfântu Gheorghe şi la fel de mult de reacţia tinerilor maghiari. Gesturile ambelor părţi au încoronat sărbătoarea din 15 martie. Le mulţumim şi le urăm mult succes în lupta lor pentru patrie şi neam, oricare ar fi acestea.

Ilona-Ibolya Andre: Un rinocer stă într-o pivniţă pe brânci şi taie lemne. Vine un crocodil şi îl întreabă: – Ce faci, măi, rinocerule, stai aici în pivniţă pe brânci şi tai lemne? – Ba tu eşti prost! – răspunde rinocerul. Am ascultat la teve bâlciul cu Cosmin. Şi mi-am amintit de acest banc stupid.

Stanca Lung: Eu ştiam alta variantă: doua vaci stau într-un prun şi tricoteaza apă minerală. Trece un crocodil în zbor şi zice: „Hello, girls, ce mai faceti?”  -„Bou îi mă-ta”.

Un act atât de curajos, la o vârstă atât de fragedă

Ilona-Ibolya Andre: Mare vitejie!  La o distanţă protectoare, cu spatele, fără fir de om în zonă, desface geaca pentru o poză. Si chiar dacă ar fi fost văzut, tot nu se lua nimeni de el, eventual niste puştani de teapa lui. Dar sper, că nu se obişnuieşte cu desfacerea paltonului pe stradă şi nu va practica şi la maturitate.

Stanca Lung: ar trebui ca cineva cu minte-n cap să le spună părinţilor ălora care depun acuma plângere că trebuia să ia măsuri de la primele ameninţări, să retragă poza băiatului sau – cel puţin – sa blocheze comentariile. Pe facebook copiii n-au voie decât de la 13 ani, daca nu mă-nşel. Cine i-a permis să-şi facă un cont facebook?

Ilona-Ibolya Andre: Întrebările retorice ale comentatorilor: De ce n-a reacţionat Băsescu? De ce n-a luat o atitudine parlamentul României, când un copil român este ameninţat cu moartea de către extremişti maghiari? De ce nu intervin instituţiile statului? La Obama şi Putin nu s-a gândit nimeni, că poate şi ei ar trebui să intervină, şi să rezolvă acest caz de o anvergură colosală, când un puşti s-a dat mare, şi restul puştimii a reacţionat conform vârstei lor: unii cu ameniţări ieftine, alţii, totuşi, cu vorbe înţelepte.

La Obama şi Putin nu s-a gândit nimeni, că poate şi ei ar trebui să intervină, şi să rezolve acest caz de o anvergură colosală, când un puşti s-a dat mare şi restul puştimii a reacţionat conform vârstei lor: unii cu ameninţări ieftine, alţii, totuşi, cu vorbe înţelepte.

Imediat au apărut și teoriile conspiraționiste:

Stanca Lung: Am foarte puternic senzaţia că cineva A VRUT NEAPĂRAT să se-njure românii cu ungurii sub poza aia.

Kiwi: De ce cred eu că este regizat și neimportant:

a. poza asta e singura publică pe profilul puștiului

b. nimeni nu s-a gândit să blocheze comentariile injurioase

c. prea repede au aflat naționaliștii de serviciu și au iscat scandalul

d. un țânc de 12 ani nu are ce căuta pe Facebook și la așa amenințări trebuia să se sesizeze cel puțin părinții și Protecția Copilului

Amenințările noastre cele de toate zilele:

Oláh József Botond: Să adaugăm că: zilnic apar amenințări cu moartea, între huligani, între copii, între oameni fără bun simț, însă acestea sunt vorbe în vânt.

Olahus: MaghiaRomânia a primit urări să moară de cancer.

Ilona-Ibolya Andre: Poate nu ştiţi, dar la secui e o „modă” ameninţarea cu moartea, cu bătaia, şi sunt multe expresii hazlii care sună tare: Ai adus lighean pentru maţele tale? Maică-tii îi place să umble în doliu?

Stanca Lung: te pomenești că era de fapt o tradiție folclorică și noi nu ne-am prins!

Nu a lipsit nici dezamăgirea totală:

Ciprian Murariu: Exact sentimentul ăsta l-am avut eu zilele acestea când mi-au cazut în mână câteva articole care mai de care mai apetisant! Îmi este realmente silă de orice drapel. Românesc, unguresc, american … Simt că pic într-o stare în care mi se ridică părul pe mine când văd un drapel. Deja nu mai văd drapelul ca pe simbolul unei națiuni, ci simbol al extremiștilor naționaliști!

Un mesaj neașteptat de calm și binevoitor, de la un ungur apropiat băiatului român

Bedőházi Róbert: „(…) Dar ceea ce facem noi e RIDICOL, nu amuzant, RIDICOL, ne purtăm ca nişte idioti, copii mici, care sunt supăraţi că nu au primit jucăria de la magazin.

(…) NUMAI ÎMPREUNĂ PUTEM CÂŞTIGA! Dacă chiar suntem atât de inteligenţi, atunci trebuie să vorbim altfel, într-un mod mai avansat (mai frumos, tolerant, prietenos) nu aşa cum facem acum noi. (…) Prima dată să ne gândim bine ce vrem să scriem, să zicem, dacă ajută ceea ce zicem, scriem sau numai distrugem.

(…) Eu sunt maghiar, sunt mândru că sunt maghiar! Dar mă înţeleg bine cu românii, şi Cosmin este prietenul meu.

(…) Eu am un vis. Să fie pace, armonie între noi, prietenie adevărată şi rezultate bune….viaţă schimbată, dar nu aşa cum este acum. Nimeni nu este perfect, numai Dumnezeu este. Noi încercăm doar cumva…” (Sursa: Evenimentul Zilei)

În fine, comunicatul nostru bilingv de pe pagina noastră de Facebook:

„Ochi pentru ochi și lumea va deveni oarbă” (Mahatma Gandhi). Dacă vreți asta, luați în serios gestul tânărului cu tricolorul și reacțiile tinerilor înfierbântați de ambele etnii.

Dar dacă vreți o lume mai bună, fără politicieni români și maghiari care să se îngrașe din manipularea voastră, vă îndemnăm să priviți cu calm, scepticism și rațiune acest caz.

Echipa MaghiaRomânia

“A szemet-szemért vakítja meg az egész világot.” (Mahatma Gandhi). Ha így vesszük, akkor kérem vegyék komolyan mindkét etnikum heves reakcióját a zászlóbotrány okán.

Amennyiben egy szebb világban szeretnének élni, ahol a magyar és román politikusok nem az önök manipulálásából élnek, kérjük, szorgalmazzuk, hogy racionálisan, szkeptikusan és higgadtan álljanak a dolgokhoz

A MaghiaRomânia Csapata

Anunțuri

104 gânduri despre “Eroii contemporani ai 15 martie: puștanii din Sfântu Gheorghe

  1. Robert B, Cred ca esti singurul de aici, (maghiar tanar, prieten cu roman tanar) care, ” poate”, am zis „poate”, va apuca sa vada, un 15 martie cu steaguri romanesti si secuiesti impreuna, tinute in mana de romani si secui impreuna. Ce vad acum in imagine, sunt doua planuri complect distincte: multimea din spate, maghiari „numai cu steaguri unguresti” (exceptand steagurile de pe cladire, puse de autoritati) si fata, cu acest baiat roman indignat, cu steagul romanesc culmea, ascuns. Doua lumi paralele, ce nu se ating macar, dar sa se intrepatunda. Probabil ca numai asa s-a putut convietui pana acum in transilvania. Faptul ca suntei prieteni si modul in care scrii, da oarecare speranta.

  2. Nu stiu, daca teoriile constipationiste sunt sau nu adevarate, insa condamn cu fermitate condamnarile ferme ale afisarii tricolorului romanesc, fie si cu ocazia zilei de 15 martie. Asta e opinia mea si in cazul Sabinei. 15 martie este sarbatoarea dorintei libertatii si este stupefiant faptul ca sunt unii care considera ca tocmai in aceasta zi ar trebui limitata in acest mod libertatea celorlalti.

    • Cred ca e unul dintre cele mai bune comentarii pe care le-am citit pe marginea semnificatiei zilei de 15 martie. Cat despre steaguri si arderea lor, iata o chestie care ar trebui sa dea de gandit:

      „Tatal meu a murit pentru steagul ala” [puneti voi steagul oricarei tari va convine].
      „Serios? Eu l-am luat de la hypermarket”
      „A murit in razboiul din [puneti voi ce razboi vreti]”.

      „Nu a murit pentru cacatul ala de steag. Steagul ala e o carpa. A murit pentru ceea ce reprezinta acel steag, adica pentru libertatea de a arde orice cacat de steag”. (Traducere adaptata)

  3. nu prea are legatura cu subiectul dar are legatura cu ura romanilor fata de unguri si invers. ,Am fost in Olanda,Scotia unde am intalnit multi polonezi. Ca maghiar,sunt f deschis la chestii de genu, sa accept pe altii asa cum sunt ei chiar daca nu sunt la ei in tara…dar sincer de fiecare data cand auzeam un polonez pe strada mi se ridica paru pe brat. si mi’am dat seama si de ce. ptr ca nu intelegeam o boaba din ce vorbeau. Si culmea ca polonezii erau mai de treaba, caldurosi si mai prietenosi decat majoritatea scotienilor. Dar faptu ca nu intelegeam ce vorbesc intre ei, imi creea un disconfort. In cele 7 luni de stat in scotia am inceput sa invat poloneza din propria initiativa ca sa pot sa’i salut,sa’i intreb ce mai fac. Multi dintre ei au fost impresionati de acest lucru si nu, nu mi se pare deloc greu sau rusinos sa fac un efort sa invat cateva cuvinte noi. Deci un mesaj pentru „hateri” (atat romani cat si maghiari) lasati orgoliul ca nu sunteti centrul universului si nimeni nu va felicita ptr modul de gandire

  4. Mare respect pentru cel ce a scris „dezamagirea totala”!! Chiar asa e, nu mai tine de simboluri, steaguri, drapeluri si natiuni …suntem cu totii oameni, totul tine de RESPECT PE SINE INSUSI SI PE CEI DIN JUR. Am mai spus si repet, atata timp cat nu e scris negru pe alb, semnat si stampilat ca e pamant secuiesc, pentru romani devine un lucru inofensiv, ceea ce afiseaza maghiarii, ce iubesc ei mai mult pe lumea asta. Si cetatenia ungara legalizata in Romania, pentru ce? Pentru mai multe drepturi in afara Romaniei (sa fim sinceri, cetateanul ungur are 2-3 drepturi in plus fata de cetateanul roman) si mai multe drepturi in Ungaria …si atat!! Altfel nu ii avantajeaza pe extremisti. Sunt romanca si detin nume unguresc, am crescut intre romani si maghiari si …nu pot spune ca maghiarii sunt oameni rai, cum nici de romani nu pot spune, am fost si sunt mandra de cei langa care am crescut, si cu care m-am inteles mereu, fie ei romani, maghiari – maghiari, romani. Si asa ajung la concluzia ca nu merita tam-tamul provocat, ca nimeni nu pleaca de la casa lui, tot unii langa ceilalti vom fi.

  5. „unii dintre noi chiar l-au socotit un fel de Sabina II”

    Seamana destul de mult cu cazul Sabina chiar daca in acel caz discutia a fost comportamentul cadrelor didactice nu al colegilor.Confirma ce povestea Sabina despre comportamentul unora din colegii maghiari.

    Poate cineva sa explice de ce avem astfel de reactii ? Scriu de trei ani pe Maghiaromania dar nu reusesc sa inteleg ce ii motiveaza in acest caz.Care e problema cu acei romani care „poarta” steagul Romaniei ? Sau ii irita steagul in sine ? Sau faptul ca exista romani in Sf.Gheorghe ?
    Sau ce ?..N ma refer aici la moralisme, la cum „ar trebui” sau „n-ar trebui” sa se comporte, ci la cum interpreteaza ei situatia, ce anume le motiveaza atitudinea.

    • Ovidiu: cred ca nu exista un raspuns clar si simplu. Sigur ca exista oameni care au probleme cu romanii si cu steagul romanesc. Insa, cred ca o astfel de poza facuta in orice alta zi (=nu 15 martie) ar fi trecut cam neobservata.

    • Așa cum spune Olorand, nu există un răspuns simplu. Motivația acestei atitudini e complexă. Și nu cred că aș putea acum să le numesc pe toate, dar cred că în primul rând e reacție la o atitudine care se vede foarte clar din comentariul unui anume ”Ilietodorut”, pe blogul lui Dan Tănasă, care sună așa :”Bravo baiete,un adevarat roman si patriot, daca ar fi macar un sfert din romani ca tine nu si-ar mai face de cap toți pradatorii de tara si neam. Tine-o tot asa si o sa ajungi departe.Motii lui Avram Iancu sunt alaturi de tine.”
      ”Sau ii irita steagul in sine?”- după cât de înverșunate sunt reacțiile acelor tineri maghiari pe FB, și dacă presupunem că au ceva cu steagul în sine, ar fi logic să fi existat multe cazuri în care să se fi dat jos și distrus ars, etc. astfel steaguri. Lucru care evident nu s-a întâmplat.
      Mai multe, mai târziu.

  6. MAGHIAROMANIA,Băiatul a declarat la televizor că: …când am făcut poza nu m-a văzut nimeni,findcă am făcut aşa să nu mă vadă nimeni. Deci atunci nu a fost ameninţat de către nimeni.Ameninţările au venit după ce teribilistul şi-a postat gestul provocator pe Facebook.Cu dorinţa clară de a provoca şi şoca.Adică să se de-a mare.(cum fac toţi adoleşcenţii) Dacă de 1.decembrie un adoleşcent maghiar va face la fel,va fi considerat curaj patriotic şi un gest normal?

    • De a provoca ce ? In afara de injuraturi si amenintari nu se articuleaza rational ce anume se provoaca.Poate ca pe Facebook au fost si unii care explicat ce anume ii „declanseaza”.Are cineva link-ul ?

      • Chiar mama baiatului a declarat la Antena 3 ca fotografia era „putin provocatoare”. Pe de alta parte, din punctul meu de vedere, nu e deloc relevant daca a vrut sa provoace sau nu. Si sa fi vrut sa o faca, era dreptul lui sa poarte steagul Romaniei oriunde voia muschii lui. Pe de alta parte, a face un caz din amenintarile pe care le-a primit pe facebook (am primit si eu cateva la viata mea) si a generaliza ca asta e atitudinea tuturor maghiarilor este deja prea mult. Astept cu interes un moment in care televiziunile de la Bucuresti vor face emisiuni intregi in care sa vorbeasca despre sovinismul romanilor la adresa maghiarilor in baza postarilor de forumurile ziarelor, spre exemplu.

        In fapt, chestiunea e simpla: politia trebuie sa cerceteze amenintarile cu moartea, instantele sa-i pedepseasca pe faptuitori daca e cazul si inchidem subiectul. Chiar nu cred ca secuimea e chiar asa o cetate asediata cum s-au apucat (din nou) televiziunile romanesti sa o prezinte.

        Aici se poate vedea interviul mamei lui Cosmin: http://www.antena3.ro/romania/tanarul-cu-tricolorul-la-gat-la-sinteza-zilei-nu-am-vrut-sa-instig-pe-nimeni-la-violenta-am-postat-247772.html

  7. DanTanasa, nefiind probabil(nu-i stiu „CV-ul) de prin Ardeal/Transilvania, are o „pozitie” caracteristica arealului in care traieste. In schimb, atunci cand iau pozitie ardeleni/transilvaneni in genul lui, nu poti spune decat ca respectivii: n-au cultura, n-au trait impreuna/printre minoritati(sasi, svabi, unguri, sarbi, etc), ramasi impietriti in sec XIX. Si, din pacate sunt multi inapoiati printre ardeleni/transilvaneni.

  8. OK! Tanasa e nascut, totusi(http://www.dantanasa.ro/despre-mine/) in Sf. Gheorghe(jud. CV). Ce pot sa spun? Ar putea sa se nasca si de 10 ori acolo, ca tot n-ar reusi sa invete ceva. „Ce naste din pisica, veci va manca soareci”. Cunosc si eu destui ardeleni/transilvaneni in genul lui, dar cunosc si genul de nepot/stranepot de „colonisti” de dupa 1918, care, cum ziceam mai sus… Ce naste din pisica, veci va manca soareci. Si acesti nepoti/stranepoti traiesc printre ardeleni/minoritari. Dar nu pot deveni ardeleni, inca. Poate strastranepotii lor. Poate.

      • Să nu mai văd o astfel de generalizare: „magariile si mizeriile voastre”. În povestea asta nu există noi și voi, ci el și ei sau ei și ei, cum vrei. Renunță, te rog, la atacurile personale sau colective.

  9. @Lorand–„nu exista un raspuns clar si simplu”, @Covasaneanu -„Motivația acestei atitudini e complexă”

    OK, macar imi confirmati ca nu am o „sincopa mentala”, ca nu e chiar simplu.
    Dupa atatea lungi discutii aici pe Maghiaromania pe teme „etno” de obicei imi dau seama imediat care sunt motivele reale.Insa in acest caz particular sunt contrariat, imi vine sa spun „ce legatura are una cu alta ?”.
    Cred (intuitiv, fara sa ofer un argument) ca e ceva legat de zona respectiva/secuime si nu de ziua de „15 martie” (ziua doar creste tensiunea, se constituie ca si cadru favorizant) Aceasi intamplare in Cluj ar fi creat indiferenta, chiar si de 15 Martie.
    Si nu vorba aici de steag ca simbol statal ci ca simbol de identificare etnica personala ( ironic, asta e un „obicei” introdus de fapt de maghiari si adoptat si de romani ceva mai recent).

    • Exact Ovidiu, are de a face cu secuimea: unii (multi? – nu stiu) localnici vor sa arata ca e pamintul lor, iar unii romani vor sa demonatreze ca ba e al lor. E o demarcatie a teritoriului, macar e bine ca nu se face ca la animale -:)

      • Ca fapt divers: pe FIECARE stilp pe drumul E60 in Cimpia Turzii este un SINGUR steag: cel local. Literalmente pe fiecare… (primaria are inca doua pe linga cel local).

    • Nu cred că e nevoie să scrii ani la rândul aici, pt. ca să înțelegi atitudinea acelor copii, care au reacționat așa de dur. S-a mai discutat aici de acel exercițiu, în care încerci să te pui în situația celuilalt, și încerci să te gândești cu capul lui. Deci, încearcă să-ți închipui că ești secui, ai un drapel( și cunoști toată povestea cu drapelul, adică scandalul) care te reprezintă, și spune-mi dacă nu este de înțeles o astfel de atitudine: ”dacă drapelul tău, măi provocatorule, este așa de singur-stăpân (ca și limba oficială, care după spusele unora e singura stăpână), încât eu pe a mea nu o pot pune lângă, pe o primărie, atunci de ce vii cu el acum, aici. Dacă nu-l pot pune nicăieri, fiindcă te deranjează, atunci nu am dreptul și eu la o zi, din cele 365 să mi-l folosesc fără ca și al tău să fie acolo? Sau l-ai adus aici, acum, pt. a-mi arăta că al tău este stăpânul, iar al meu nu e decât unul de rang inferior, care de unul singur, fără al tău, nu poate apărea în public? Și de ce vrei să-mi arăți chiar în această zi, că implicit sunt și eu cetățean de rang inferior din această cauză?”
      Ce zici de atitudinea asta? Și da, s-ar putea spune despre acești copii, că nu au fost educați corespunzător îi spiritul ”conviețuirii pașnice”. Dar este sigur că, din cauza vârstei fragede, ei suportă mai greu sentimentul inegalității.
      Sigur, printre cauzele acestei reacții, se pate găsi probabil teribilismul și altele.
      Dar, mă gândesc, oare ce reacții ar provoca cineva, care de 1.Decembrie, la o festivitate ”oficială” ar apărea cu un steag secuiesc, sau doamne-ferește cu unul unguresc. Ar merita încercat!

  10. Stanca si ilonca, am sa incerc sa dialoghez cu voi, calm, cu drag si respect, cu un pahar de vin rosu in fata, ca acum ( In nici un caz nu as dialoga asa cu un provocator ungur) si incerc sa va „explic chestiunea”, din pdv al unui barbat „Mitic”, si nu numai. Ceea ce voi nu intelegeti, sau nu vedeti, este modul in care se face aceasta sarbatoare a ungurilor in Romania. Nu pot sa cred ca voi ca „femei”, nu pricepeti, ca indignarea acestor tineri romani, (din secuime cum spun unii maghiari), are la baza probleme mult mai serioase, cu care se confrunta ei acolo. Daca la aceasta „sarbatoare”, de exemplu, apar „calareti” din Ungaria si ungurime, cu uniforme de „circari” si voi nu vedeti „probleme”, pot intelege, „sunteti femei domnule, va plac uniformele si armasarii”, e de inteles, asa apare Fat Frumos, in visele voastre. Dar , dati-mi voie sa va trezesc fetelor si sa va „amintesc”, ca asa au „intrat si descalecat gingasii migratori” in Panonia, si apoi in Transilvania, iar apoi Horti, in Ardealul de Nord. Daca voi nu vedeti in asta „o provocare ordinara”, (si cautati in alte directii provocarile), am sa continui cu explicatiile. Stimabilul calaras care era in frunte (si nu numai), era un „derbedeu de politician ungur, adica strain din Ungaria”, venit sa agite spiritele in cautare de voturi, la „prostimea maghiara din ardeal”, care, probabil, va marsa cu entuziasm la votare. Daca nici asta nu e o provocare, voi continua. Uniformele fetelor,” cu bumbi si eghileti”, sunt ale „calailor Romanilor si a altor minoritati din Imperiu in acea perioada”, iar daca voi nu vedet nici in asta o provocare, (si o cautati iar lar acesti copii), pot crede din nou ca e o problema de perceptie feminina. Din fericire fetelor, sau din nefericire pentru derbedei si ticalosi, noi barbatii nu avem astfel de „probleme de perceptie” si intelegem exact „mesajul derbedeilor”, sau provocatorilor daca vreti. Vedeti voi „domnilor calareti unguri”, asa cum am incercat sa va mai spun o data pe acest blog, „ocuparea une tari se face calare” , „mentinerea ei, se face cu caruta si calul inhamat la plug”, iar „intelegerea intre oameni se face stand jos la masa” iar pentru noi romanii, este clar ca ultimele doua chestiuni , nu le pricepeti. Daca nu a-ti reusit sa intelegeti asta e grav pentru voi, dar poate inteleg fetele voastre sa va explice. De asta si dialoghez cu ele., sunt un element de legatura, cu mult mai multa intelegere si simt al realismului. Inchei, trebuie sa plec, dar voi revenii, stati linistiti.

  11. Sandule, ti-ai gasit unguroaica mai tanara ? Intentia ta, pentru cei peste 50 si ce mai conteaza de ani, si cu atatia ani de casatorie cum sunt si eu, pare demna de urmat..

    • OK, Tirimineanu, dar vezi să nu faci confuzii ca Sandu, care după un pahar ( sau cine știe câte) de vin roșu a ales-o pe Stanca, și se adresează ei, crezând că e unguroaică. Și asta numai din cauza faptului că ea are o altă părere decât s-ar aștepta d-l Sandu, să aibă o româncă. Și se miră că de ce nu vede și ea ca o ”provocare ordinară” faptul că acela s-a urcat pe cal, acuzând-o că-i plac armăsarii. 😀
      Dar ce să-i faci, alcoolul nu are acel efect benefic de relaxare asupra tuturor.

  12. Revin doamnelor si domnilor, cu aceiasi intrebare esentiala, la titlul articolului si la comentariile voastre. Oare chiar nu vedeti nici o provocarea pentru noi romanii, de la acei „politicieni straini ” ce vin calare in Romania, de la uniforme si steaguri ce au legatura cu represiunea asupra romanilor? A-ti vazut vre-un politician roman facand asa ceva in Ungaria, sau poate altundeva, ca eu nu stiu. Poate imi spuneti si mie.

    • Sandu Cristian: pentru noi un om din Ungaria nu este strain, facem parte din aceasi natiune, vorbim aceasi limba, impartim aceasi cultura.
      Daca ma iau dupa logica ta, nimic maghiar nu ar trebui sa apara ca are legatura cu suferinte ale romanilor.
      Nici eu nu cer sa nu il omagiati pe Iancu sau pe Horea/Closca/Crisan cu tot ca are legatura cu suferinta maghiarilor.

  13. Domnilor care comentati orice in afara de subiect, poate ar fi bine sa coborati de pe cal, ca sa ne putem intelege, nu mai raspundeti in locul femeilor. Dar daca vreti, pot dialoga si cu voi,” insa perpedes”, altfel va trebuii sa ma urc pe un tanc sa putem conversa si nu cred ca e cea mai buna solutie.

    • Sandu Cristian, zau ai un stil de dialog cu „va plac armasarii”, „tanc”, „ve-ti auzi fanfarele armatei”…

  14. Lorand, nici tu, nici altii, nu discutati despre fondul problemei, „provocarile politicienilor unguri, din ungaria si de la noi”, dar te legi de raspunsul disproportionat si copilaresc al unor tineri, sau modului meu de exprimare ( sugestiv zic eu). Daca tot esti atent la stil, poate ai „observat” cel de al treilea comentariu, al „microbistului” blogului, care declansaza reactii contrare imediat. Conform convingerilor lui, altfel nu-i inteleg postarea, citeaza un „umorist clasic in viata” dispus sa se „cace pe orice steag”, in numele unei „libertati totale”. Si daca e steagul Ungariei eu nu as fi de acord, dar daca s-a referit la cel al Romaniei, am sa-mi caut Kalasul, prietene, si uite asa, apare inca un termen de care sa te legi.

    • Sandu, poate pentru că nu credem sau nu vedem aceste provocări pentru că doar presa senzaționistă interpretează declarațiile într-un asemenea hal. Și nu ne lăsăm manipulați nici de politicieni, nici de presă. Nu zic că politicienii unguri ar fi inocenți, ba dimpotrivă, condamnăm de fiecare dată (mai ales pe pagina noastră de facebook) declarațiile șovine sau incorecte ale lor, dar ne ferim de exagerări. Asta e spiritul MaghiaRomâniei.

    • In primul rand, nu inteleg ce e rau in a fi microbist. In al doilea rand, fie nu vrei, fi nu poti sa intelegi ceea ce am vrut eu sa sustin (eu as miza pe varianta doi): eu nu am sustinut ca sunt de acord cu arderea vreunui steag, ci am militat (si inca mai militez) pentru libera exprimare (totala, daca vrei tu). Hai sa te introduc pe niste coclauri straine tie si mai greu de inteles dupa niste pahare de vin: in speța Texas contra Johnson din anul 1989, unde este vorba despre un american care a incendiat drapelul SUA în timpul unei manifestații de protest, Curtea Supremă a SUA „a decis că, din moment ce nu a avut loc niciun fel de tulburare a liniștii publice și nici nu a existat la vreun moment dat amenințarea că așa ceva s-ar fi putut întâmpla, simpla posibilitate că liniștea publică ar putea fi tulburată din cauza faptului că unii oameni din audiență ar fi jigniți grav de o expresie anume nu constituie o bază suficientă pentru a interzice exprimarea”. Mai mult, „Curtea a adăugat faptul că nu este de acord cu afirmația că a permite unei persoane să dea foc drapelului ar submina unitatea națională. Dimpotrivă, Curtea a considerat că efectul unui astfel de comportament ar fi exact opusul, unindu-i pe cei care nu sunt de acord cu cel care arde drapelul. Astfel, Curtea a considerat că răspunsul potrivit pentru acțiunea de a arde drapelul este nu de a o considera o infracțiune, ci de a oferi argumente împotriva unui astfel de comportament” Cu alte cuvinte, simplul fapt ca o anumita actiune deranjeaza pe cineva, nu este un argument pentru a o interzice sau pentru a sanctiona acea persoana. De aia militez pentru o societate in care un baiat cum e Cosmin poate sa-si poarte tricolorul cand vrea el, iar o eleva cum e Sabina Elena poate sa mearga cu o bentita tricolora la scoala chiar si pe 15 martie (faptul ca pe cineva deranjeaza nu e un argument pentru a interzice asemenea gesturi!). Insa un asemenea sistem de guvernamant vine la pachet si cu altceva: cu dreptul celorlalti de a cere autonomia Tinutului Secuiesc, de a pune in discutie art. 1, alineatul 1 din Constitutia Romaniei sau cu dreptul acelei copile din Satu Mare de a afisa drapelul maghiarilor chiar si in ziua de 24 ianuarie. Drepturile si libertatile fundamentale ale omului se aplica si cetatenilor romani de etnie maghiara, nu doar celor care pretind cu o obraznicie nemaipomenita ca Romania e o tara care este „doar a lor”. De asta, in acord cu bloguerila consider ca e o ipocrizie din partea maghiarilor care serbeaza ziua de 15 martie (o zi a libertatii, in fond) sa faca alergie la drapelul Romaniei. Dar, in egala masura, nu pot sa nu fiu de acord cu comportamentul celor care, ca si tine, vad o provocare in afisarea oricarui simbol legat de identitatea maghiara.

      • @Adrian, dă-mi voie te rog să te completez. De acord cu principiul reciprocității a drepturilor și obligațiilor în materie de respectarea diversității, dar în legătură cu asta nu sunt total de acord: „simplul fapt ca o anumita actiune deranjeaza pe cineva, nu este un argument pentru a o interzice sau pentru a sanctiona acea persoana”. Eu cred că libertatea unei persoane trebuie să aibă limita de a nu aduce atingere libertății sau demnității unei alte persoane. Astfel, sunt de acord cu ARTICOLUL 57 din Const. Rom.:
        „Cetăţenii români, cetăţenii străini şi apatrizii trebuie să-şi exercite drepturile şi libertăţile constituţionale cu bună-credinţă, fără să încalce drepturile şi libertăţile celorlalţi.”

      • Una e dreptul de a cere un lucru, alta e dreptul de a primi un lucru. Vezi tu, autonomia voastra nu numa ca tulbura linistea publica, provoaca un adevarat tsunami care se duce iar la prezenta, chit ca temporara, a urmasilor lui Horty, aka Jobik si altii. Din parade ajunge la lupte pentru ca niste indivizi din prea multa ‘libertate’ si-au propus sa faca stat in stat. Stiti ce spunea un maghiar de-al vostru? Ca ‘tinutul secuiesc’ trebuie sa fie ca o tara pentru ungurii din afara Ungariei? Mai negati si acum scopul autonomiei?

      • Roman01: cu citatul ” tara” mama iarasi sinteti manipulati. Un UDMR-ist responsabil pentru societatea civica a spus ca Secuimea este si trebuie sa fie o tara mama INTERNA pentru maghiarii din DIASPORA Ardealului (Hunedoara, Alba…) prin AJUTORUL acordat acestor comunitati pe cale de asimilare naturala accelerata. Ajutorul respectiv este prin sprijinirea actiunilor lor culturale si a educatiei.

        Nici din asta nu iese la iveala scopul ruperii Ardealului, nici stat in stat, numai daca scoti termenul din context = manipulezi.

  15. Lorand, ceea ce se cere de la maghiarii din Romania, este o anumita „decenta si bun simt” in manifestari si discursuri. Din nefericire, dupa cum vezi , provocati, iar cu aparitia „eroilor veniti calare din Ungaria”, puteti ajunge si la conflicte mai mari. Asta e problema, pe care incercati sa o pasati, cu totii aici, la un copil roman.

  16. Prin „magariile si mizeriile voastre” se intelege toate acele ‘ispravi’ care sunt condamnate chiar si pe site-ul asta, usor nu-ti lua foc degeaba reccsman. Sau ai impresia ca voi faceti doar lucruri bune?

    Ce e de-a dreptul hilar pentru mine e cum va dati voi arama pe fata. Adicalea, acum ca si in cazul Sabina, voi in loc sa le ziceti la zmeii vostri care ameninta cu moartea ca romanii cu steagurile si bentitele sunt in tara lor si au tot dreptul sa fluture tricolorul romanesc in orice localitate din Romania, oricand, voi strigati ca orice alt maghiar iredentist de rand „provocare,provocare”. Un cetatean si cu atat mai mult un strain in momentul in care calca in Romania are in primul rand obligatia sa respecte constitutia, legile si simbolurile statului respectiv. Cum voi nici macar de asta nu sunteti in stare, ce pretentii sa mai aveti?

    • Roman01, unu la mână, nu băga vorbe în gura mea pe care nu le-am gândit sau nu le-am rostit. Doi la mână, nu contest dreptul cetățenilor români de a flutura steagul oricând și oriunde, ci contest rea-intenția umană de a deranja pe semenii săi, în timp de sărbătoare, de exemplu. Asta nu ține de legalitate, ține de moralitate. Trei la mână, ai cartonaș galben de la mine pentru că nu renunți la persoana a II-a, plural. Mai ai un pas către spam.

      • Cum adica nu sunt cuvintele tale? Pai citeste paragraful din dreptul tau in articol,ala in care il luai la misto pe roman. Eu unul nu-l consider erou, poate ca nici el nu se considera, dar nici nu am dc sa il iau la misto. Sau de ce sa ii critic gestul. Poate e doar un om care a venit si el cu un steag la o parada de steaguri.

        Intentia de a deranja?! Pai zi-mi un singur motiv pentru care ar trebui sa-l deranjeze tricolorul romanesc pe un cetatean roman de etnie maghiara. Un singur motiv pentru care fluturarea steagului in propria tara sa fie considerat provocare.

        Atata timp cat vorbim de particularitati specifice majoritatii unei etnii, nu se foloseste pluralul?

      • @Roman01 Hai să nu fim naivi și să nu ne facem că plouă. Și nu sunt de acord că majoritatea ungurilor sunt așa cum crezi tu: trădători de țară.

      • Daca pornim de la premisa ca Ungaria e tara lor si nu Romania, nu e nici unul.

        Revenind, in afara sovinismului si a iredentismului un maghiar din Romania nu are nici un motiv sa considere drapelul romanesc drept provocator si afisarea lui sa o consideri rea-intentie.

      • Ca intelectual maghiar, pe mine nu mă provoacă în niciun fel, dar sunt convins că maghiarul de rând interpretează altfel lucrurile așa cum ele se întâmplă pe teren. Cred, totuși, că amândoi putem fi de acord cu faptul că bătaia steagurilor este un joc ieftin pentru copii și copii din adulți.

      • De acord reccsman: zilele astea am dat o fuga pina in Miercurea Ciuc si inapoi. Am vazut infinit de multe steaguri, fapt divers: mult mai multe in localitati cu majoritate romana. Comuna Baciu din judetul Cluj e plina de steaguri romane pe stilpi, Cimlia Turzii are pe fiecare stilp un steag local. Mult mai putine in secuime (incl cele secuiesti).

  17. adrianszelmeczi.
    Daca tu crezi, ca nimeni din Romania, n-ar putea prezenta o fotografie cu un drapel unguresc pus pe o institutie a Statului roman, cred ca te inseli. Daca tu crezi, ca romanii din Ungaria, cat sunt ei de putini nu au destule probleme din cauza sovinismul unguresc, cred, de asemenea, ca te inseli. Si am anumite certitudini ca si pe Internet sunt destule referiri la acest lucru
    Olorand, Covasneanu, „circarii” a caror poze le-ati spus, sunt ale armatei Statului roman. Nu va mai intreb daca si pe cei care fac parte din armata Ungariei sau pe toti care au aceasta profesie ii considerati „circari”.
    Si cred ca sunt destule diferente intre acesti „circari” a caror poze le-ati pus, acest gen de „circari” le au toate statele din lumea asta si „circarii” de care amintea Sandu ( inclusiv un semn de intrebare pentru mine este de ce a luat asa un mare avant in Secuime in comparatie cu „circarii” care mai exista prin anumite regiuni cu majoritati romanesti)…
    Apoi cineva vorbea de colonistii romani in Transilvania, veniti dupa 1918. Probabil uita de colonizarile fortate pe care le-a facut Statul maghiar inainte de anul 1918 sau cam ce procent dintre maghiarii ardeleni au provenienta de dincolo de Tisa, incluisv in Secuime si mai ales in Bihor si Satu – Mare (mi se pare ca inclusiv la recensamantul din anul 1910, s-au prezentat si aceste date).Prin urmare, tot ce este roman venit de dincolo de Carpati, inseamna colonizare, niste straini, iar,ce a venit din Ungaria sau vine din aceasta parte nu este strain („pentru noi un om din Ungaria nu este strain, facem parte din aceasi natiune, vorbim aceasi limba, impartim aceasi cultura”, spunea altcineva)…
    Sau se uita cati dintre regatenii, atat de detestati de unii, au origini ardelene (a scris Stefan Metes o carte foarte interesanta pe aceasta tema)..Sa nu mai vorbim ca dincolo de Munti a existat si un judet numit Sacueni.

    • Nu am pretins ca in Romania nu ar exista drapele maghiare pe primarii. Insa, cum le prinde Dan Tanasa, cum le dau jos autoritatile romanesti cu legea in mana. Diferenta e ca in Ungaria ele falfaie legal.

  18. Adrian, dupa cum stiu eu, acum in State, ca si la noi, dar si in orice tara civilizat, orice afront adus unui simbol national, este sanctionat de lege. Ceea ce spui tu, se refera la perioada razboiului din Vietnam, anii 65-75, cand studentii ardeau steagul american. Daca imi aduc bine aminte, la Universitatea Columbus Ohio State, au fost „ucisi prin impuscare” dupa un asemenea gest 5(cinci) studenti de catre politie. Aceasta e realitatea din teren, pe care nu vrei nici tu si nici altii sa o acceptatati, provocarile de acest tip se platesc imediat De altfe, ai vazut ce ai patit provocand la Gara de Nord in Bucuresti, cu insemnele unui simplu club de fotbal, iar acum crezi ca poti arde steagul unei tari si sa nu primesti o riposta promta Cred ca ai intradevar, o oarecare problema, cu „masura lucrurilor”. Dar esti major si poti face ce vrei, dar cum ti-am mai spus „nu te mai mira apoi”.

  19. Domnilor, ceea ce e important, este ca pe 15 martie, desi politicienii unguri au provocat pentru niste amarate de voturi, Romanii (indiferent de etnie), au raspuns cu liniste si calm. Acesta e singurul lucru important, iar discutiile de aici, pot continua la nesfarsit, caci constat inca o data, „sunt paralele” .

    • Sandu Cristian::daca presa manipulatoare nu ar face din tintar armasar intitdeauna exagerind in mod ordinar, nici tu nu ai vedea provocari. Eu cred ca manifestarile de 15 martie au fost decente si frumoase, pasnice.
      Si politicienii maghiari au venit si in anii comunismului, si vor mai veni, ca tre sa simta de ce avem nevoie, ce sa sprijine cu fonduri din bugetul Ungariei: miliarde de forinti sustin scolile, microbuzele, ziarele, teatrele samd. Si nu sint fan al lui Semjen.

  20. Mannixg.
    Am amintit de ce ai spus in comentariul meu anterior, fara sa-ti spun numele, dar totusi reiau subiectul pentru ca am unele nelamuriri. Am vazut si un avertisment pe aici, ca ar fi bine sa spunem si concret cine a spus..
    „Cunosc si eu destui ardeleni/transilvaneni in genul lui, dar cunosc si genul de nepot/stranepot de “colonisti” de dupa 1918, care, cum ziceam mai sus. Ce naste din pisica, veci va manca soareci. Si acesti nepoti/stranepoti traiesc printre ardeleni/minoritari. Dar nu pot deveni ardeleni, inca. Poate strastranepotii lor. Poate.”
    Te rog sa-mi spui si mie care sunt criteriile pentru a fi ardelean. Eu ma consideram ardelean din mosi / stramosi, cu destule dovezi ca un stramos de-al meu a primit diploma de innobilare prin anul 1653 si acum aflu ca pot sa nu mai fiu ardelean. Ce conteaza pentru a fi considerat ardelean?,Inaltimea, greutatea, culoarea parului, culoarea ochilor? Am cunoscut in viata asta si destui unguri ardeleni, pe care ii si consideram ardeleni si acum aflu ca s-ar putea sa nu fie ardeleni. Dar daca nu pot fi considerati ardeleni, pe baza unor criterii pe care nu le cunosc, in ce categorie regionala ii pot incadra?!
    Inteleg. de asemenea ca cei care au venit in Ardeal dupa anul 1918, sunt „colonisti”, iar urmasii lor de astazi sunt urmasi de „colonisti”, dar am mai multe nelamuriri. Cei care au venit in Ardeal in 31 decembrie 1918 deci cu o zi inainte de 1 ianuarie 1919 (ca inteleg ca „dupa anul 1918” este anul 1919), mai sunt „colonisti”?
    Dar secuii?! Ca dupa unii (vezi Gyula Kristo) au venit in Europa de prin Asia impreuna cu ungurii,avand rolul de auxiliari, adica cei care se ocupau cu apararea „granitelor” in stationare si ca detasament inaintat in deplasari. Iar ei au fost asezati pe locurile actuale, dupa unii istorici, in jurul anului 1200. Acestia sunt „colonisti” sau nu sunt? Se pot considera secuii urmasi de „colonisti” sau nu se pot considera?
    Sau numai cei care nu fac parte din etnia mea sunt „colonisti”?

  21. Lorand, vezi tu, daca romanii din Szeghed de exemplu, ar sarbatori in Ungaria, ziua natoinala a Romaniei, defiland in uniforme militare din primul razboi mondial, ba chiar ar agata si niste opinci intr-un bat, eu as considera asta o provocare mizerabila, a coetnicilor nostrii de acolo. De altfel, chiar si inchirierea salii operei din Budapesta parca, pentru sarbatoarea nationala a Romaniei, fost anulata, directorul demis, iar toata treaba a fost considerata un afront la simbolul national al Ungariei??? Asa ca despre ce vorbim? Repet, avem perceptii diferite si nu numai,.cantariti unii din voi cu unitati diferite. E normal de exemplu, daca vad defilari militare straine, poftim, ” in costume si arme de opereta” sa utilizez in compensatie, termeni ca tanc, sau mai stiu eu ce cand vorbesc cu „barzauni”.Oricum, eu incerc o apropiere cu voi pe acest blog (am cerut si ajutorul femeilor din ambele etnii, pentru mediere), caci sunteti foarte diferiti, de ungurii din banat si ardeal pe care ii cunosc eu.

    • Cu opinci as considera o batjocorire. Cu costume de epoca nu m-ar deranja. Inchirierea teatrului national a fost anulata, dar directorul nu a fost demis. Si daca ambasadorul Ungariei ar incerca sa inchirieze sala Teatrului National de la Bucuresti pentru 15 martie cred ca te-ai simti provocat daca te simti asa de niste husari de opereta la cca 300km de tine.
      Te anunt ca si in operetele maghiare apar husari, sau ca baietii din unele scoli au facut „chipiuri” (asa se spune?) de husari de 15 martie, asa ca pregateste tancul ala. 🙂

  22. Stanca si Ilonca, am recitit azi comentariul cu „armasarii” si categoric ca e „deplasat”. Imi cer scuze si va rog sa tineti seama ca sunt racit crunt, iar ieri am incercat „sa pun o talpa la raceala”, cam cu mult vin. Multumesc Lorand ca mi-ai atras atentia si tie Covasneanu. Ohhh, Tirimineanu, anul asta la serbarea a 65 ani, o sa-i cer sotiei sa-mi faca cadou „libertatea”, macar in interesul „prieteniei Romano-Maghiare”, dar nu-mi fac mari iluzii, stii si tu cum reactioneaza femeile, nu lasa sub nici o forma din mana stabilitatea.

  23. Olorand.
    „Si politicienii maghiari au venit si in anii comunismului, si vor mai veni, ca tre sa simta de ce avem nevoie, ce sa sprijine cu fonduri din bugetul Ungariei: miliarde de forinti sustin scolile, microbuzele, ziarele, teatrele samd. Si nu sint fan al lui Semjen.”
    Doar atat?!!!
    Din cate imi aduc aminte au treaba si cu impartirea administrativa a Romaniei, cu sprijinirea unor partide sau organizatii politice maghiare din Romania (vezi si sprijinul constat acordat de televiziunea Duna Tv, televiziune a Statului maghiar, partidului lui Tokes si acestui Consiliu Secuiesc si interviurile aproape zilnice acordate acestui post de acest Izsak Balasz, sa nu mai vorbim cat de trunchiat prezinta unele evenimente, in care ar trebui sa fie redate in aceasi masura si opiniile ambelor parti) iar daca ma gandesc bine au sprijinit, unii spun ca au fost si printre organizatorii, unor demonstratii pe teritoriul Romaniei (vezi si interviul lui Tamas Gaspar despre marsul secuiesc si propaganda care s-a facut pentru acest mars pe televiziunea de Stat Duna TV). Deci demonstratii organizate de un Stat pe teritoriul altui Stat.
    Si mai sunt si altele, ca din cate-mi dau seama, Internetul este plin de discursuri ale politicienilor maghiari din Ungaria, care din ce rezulta nu se gandesc numai sa sustina „scolile, microbuzele, ziarele, teatrele..”

  24. adrianszelmenczi.
    „Nu am pretins ca in Romania nu ar exista drapele maghiare pe primarii. Insa, cum le prinde Dan Tanasa, cum le dau jos autoritatile romanesti cu legea in mana. Diferenta e ca in Ungaria ele falfaie legal.”
    Nu am timp sa verific cu falafaitul asta daca este legal sau nu, in Ungaria dar daca as fi in locul ungurilor din Ungaria as lasa ca steagul romanesc sa falfaie pe doua sau trei primarii din localitatile cu o populatie romaneasca de luat seama, pentru a le demonstra romanilor cat suntem noi de democrati si lipsiti de orice sovinism, in comparatie cu ei, care nu permit punerea steagului Ungariei pe miile de primarii din localitatile cu populatie maghiara semnificativa.
    Prin urmare, as sacrifica doua – trei primarii din Ungaria, probabil neimportante si ca numar de locuitori, pentru a avea placerea sa vad aproape intreaga Transilvania, ca depinde si ce credem ca inseamna populatie semnificativa cu insemnele Statului maghiar.
    Repet, din ce am vazut pe Internet, si am mai citit,fara sa ma preocupe in mod desoebit subiectul, cei vreo zece mii de romani din Ungaria dupa datele oficiale, au destule probleme cu sovinismul unguresc existent. Incluisv romanii din Romania care si-au cumparat recent case in Ungaria.
    Prin urmare, falfaitul unui steag, nu inseamna ca in Ungaria a disparut sovinismul, xenofobia, iredentismul. Din cate am mai citit, de multe ori este data si ca exemplu negativ, nu numai de presa din Romania. Ce i-o fi apucat pe astia?! Doar falfaie sau a falfait si steagul romanesc pe o primarie.

    • „dar daca as fi in locul ungurilor din Ungaria as lasa ca steagul romanesc sa falfaie pe doua sau trei primarii din localitatile cu o populatie romaneasca de luat seama, pentru a le demonstra romanilor cat suntem noi de democrati si lipsiti de orice sovinism, in comparatie cu ei, care nu permit punerea steagului Ungariei pe miile de primarii din localitatile cu populatie maghiara semnificativa.” Dar n-ar putea si Romania sa faca un asemenea gest pentru ca ulterior sa aiba o pozitie buna de negociere cu autoritatile maghiare in vederea respectarii drepturilor minoritatii romane de acolo? Si acum, indiferent de motivatie, fapt e ca steagurile alea sunt acolo si asta e foarte bine pentru comunitatea romaneasca din Ungaria. In Romania nu ai voie sa falfai steagul secuiesc (de ala maghiar cred ca nici nu poate fi vorba) pe cladirile publice, iar acest lucru e rau pentru comunitatea maghiara.

      • –Dar n-ar putea si Romania sa faca un asemenea gest..

        Oare n-ar putea comunitatea maghiara sa se abtina sa se mai joace cu pusul de steaguri pe cladirile publice ? Sa inteleaga ca steagurile pe cladiri de obicei se refera la statalitate (a Romaniei, in cazul nostru)

        –iar acest lucru e rau pentru comunitatea maghiara

        rau ar fi daca s-ar inchide scolile si teatrele, daca ar incepe persecutii pe motive etnice (vad insa ca UDMR e iar la guvenare), daca s-ar intrezice media maghiara si asociatiile si manifestarile identitare, etc..adica ceea ce de obicei se intelege prin drepturi/probleme ale minoritatilor.

      • Vezi Ovidiu: avem o gindire fundamental diferita fata de stat. La noi primaria este Casa comunei/a orasului/a judetului (kozseghaza/varoshaza/megyehaza), adica a locuitorilor si nu a autoritatii statale. Poate si asta contribuie la neintelegere.

      • Ovidiu, de ce trebuie să apară steagul român peste tot în țară, în toate locurile posibile, nu doar discret pe clădirile autorităților publice dacă oricum este implicit că suntem pe teritoriul României, înconjurat de granițele sale? Îți spune eu de ce: pentru demarcarea etnică a teritoriului. Steagurile regionale și ale comunităților locale sunt doar o reacție simbolică la această tendință de omogenizare, aș zice.

      • @reccesman -„de ce trebuie să apară steagul român peste tot în țară ?”

        Ca sa nu isi imagineze cineva ca acolo e ‘nem Romania’.
        Cand e vorba de steagul unei tari nu prezenta lui (pe teritoriul acelui stat) consitutuie o problema ci eventuala lui absenta e ceea ce ridica intrebari.Nu ma-ar mira sa vad steagul Ungariei oriunde, si oricat de des, in orice loc din Ungaria.

      • Ovidiu, am călătorit mai prin toată Europa și n-am văzut atâtea steaguri/cap de locuitor câte sunt la noi, în România, fie românești, ungurești sau secuiești. Este foarte trist ce se întâmplă cu noi pentru că sugerează un nivel ridicat de neîncredere între comunitățile naționale care trebuie să dovedească permanent că e pământul lor. E un joc pueril.

      • @reccsman – „Este foarte trist ce se întâmplă cu noi …. E un joc pueril”

        E un joc periculos in primul rand, unul care poate degenera usor, „trist” sau „pueril” e secundar aici.Un joc periculos intr-un context romanesc si european mai tensionat, mai prost economic-social decat acum 7-8 ani cand exista o atmosfera de optimism.

      • Ce este chiar așa de periculos, Ovidiu? Faptul că, de ex. la Tg.-Mureș din 3000 de oameni 40 au strigat ”nem Románia”? Nu este oare mai periculos, că primarul, folosindu-se de acest pretext, a declarat că nu va mai autoriza la anul acest eveniment? Sau că folosindu-se de același pretext, autoritățile au amendat organizatorii cu câte 12000 lei, din cauza a 40 de descreierați, pe care jandarmii nu au fost în stare să-i trateze în mod corespunzător? Dar ce bine e, că acei 40 au fost acolo și au făcut ceea ce au făcut, că măcar putem din cauza lor să interzicem totul. Sau nu e mai periculos, că din cauza unei erori la identificarea acestor scandalagii după înregistrările făcute acolo, o altă persoană, care anul acesta nici măcar nu a participat la eveniment, s-a trezit cu o amendă de 12000 lei? Acei ”specialiști anti-tero” probabil au încurcat înregistrările! 😀 http://itthon.transindex.ro/?hir=35787
        Dar îmi place că dai din nou vina pe criza economică!

  25. adrianszelmenczi
    „Dar n-ar putea si Romania sa faca un asemenea gest pentru ca ulterior sa aiba o pozitie buna de negociere cu autoritatile maghiare in vederea respectarii drepturilor minoritatii romane de acolo? ”

    Din declaratiile care s-au facut de la cel mai inalt nivel, singura pretentiune a autoritatilor romane in raport cu cele ungare, este ca partea maghiara sa acorde tot atatea drepturi minoritatii romane din Ungaria cate le are minoritatea maghiara in Romania. Nici cu un milimetru in plus. Prin urmare trag concluzia ca daca falfaie sau nu falfaie un drapel roman pe o primarie din Ungaria, partea romana nu este interesata de acest lucru.
    Apoi din cate vad, o fi vrut sa se bage in seama unii oficiali maghiari, sa para aparatorii maghiarimii in fata romanilor cei rai,dar Guvernul Ponta – Frunda sau Frunda – Ponta, are din tara si chiar din coalitia de guvernamant cu cine negocia problemele minoritatii maghiare din Romania.
    Prin urmare,.nu vad ce negocieri atat de importante si vitale pentru existenta Romaniei si romanilor de pretutindeni si nici pentru maghiarimea din Romania, ar avea Guvernul Romaniei sa negocieze cu autoritatile din Ungaria.
    Daca acestea din urma, vor sa para mai importante decat sunt, sunt libere sa o faca.

    • Citesc pe-aici cum este iar şi iar invocată minoritatea (oficial, acum se numeşte naţionalitate) română din Ungaria, ca ţapul ispăşitor de serviciu cu care li se scot ochi ungurilor. În afară de lecturile din diferite organe de presă, a cunoscut cineva dintre dumneavoastră români etnici din Ungaria? Aţi vorbit cu ei, i-aţi văzut în carne şi oase? Dacă fâlfâie steagul nostru tricolor pe primăriile lor din Ungaria, e suficient? Cum se raportează românii din patrie, în ultima sută de ani, la comunităţile rămase dincolo de graniţa de vest a României? Punându-le pe cântar cu ungurii din România: care pune steagul mai sus, care nu. Românii din Ungaria se asimilează de decenii, şi vouă vă arde de steaguri! De ce se asimilează? Din acelaşi motiv pentru care românii pleacă în lume cu sutele de mii! Micile comunităţi rurale din Ungaria se asimilează fiindcă aşa au apucat din moşi strămoşi. Hai să facem ceva şi să stopăm acest lucru!
      O Românie prosperă, cu prestigiu economic şi cultural, cu mai puţină minciună, moderată la moaşte şi Antene – ar mai opri din asimilare. Şi poate ar induce-o ungurilor care se încăpăţânează să atârne cu dinţii de identitatea şi autonomia lor.
      Sigur că sunt extremişti în Ungaria. Şi mai răi sunt decât partidul de dreapta, care – la rândul lui, poate nu va fi doar un moment exaltat, ca momentul Vadim în istoria României.
      Dar ce faci tu, românule din ţară, pentru românii din Ungaria? Citeşti despre ei pe net şi-i compari cu ungurii din Ardeal, care sunt de nici o sută de ani cetăţeni ai României? Scrij pe forumuri că nu au drepturi? Ce drepturi ai cere pentru ei? Să-şi pună steaguri? Dacă te uiţi mai bine, au steaguri! Cu limba maternă, însă, nu mai stau prea bine! Ce propuneri ai ca românii din Ungaria să-şi refacă identitatea ? Asta ar fi important, şi cred că ar merita efortul! Mai bine dect să vorbim în numele lor!

  26. Lorand, asta este, „unii dintre voi”, au alt mod de a vedea si respecta Statul Roman. Dupa cum vad, acesti „unii”, respecta in totalitate Statul Ungar. Foarte bine. O sa avem in continuare un „dialog al surzilor” si asta e, continuam discutiile de „amorul artei conversatiei”, inca vre-o 20-30 de ani, cand timpul va rezolva „problema”, adica, „acesti unii”, veti intra in normal, „veti cobora de pe cal de nevoie”, caci nu poti sta bat tot timpul, (apar dureri de sale) si veti respecta Statul Roman. Esential este insa, ca copii vostrii, vor intelege ca statul calare ungureste nu se mai poarta de 100 ani, si vor „Redevenii Cetateni Romani”, eventual, vorbitori „si” de maghiara. Problema tancului, nu se pune pentru cetatenii romani, ce se joaca de-a armata, cu arme si uniforme de opereta, oricati derbedei de politicieni unguri ar invita la „spectacol” si orcat de enervanti si provocatori ar fi, iar daca depasesc limita „spectacolului”, de ei se ocupa altii. Asa e in orice satat de drept, democrat si european, daca nu a-ti observat inca.(cum ne exprimam acuma)…

    • Sandu, loialitatea unor cetățeni români de etnie maghiară față de statul ungar se explică prin istorie (în urmă cu o 100 ani au fost cetățenii Ungariei, iar acum unii si-au recâștigat-o), respectiv prin identitatea națională comună. Loialitatea acestora față de statul român (cu o majoritate de altă culoare etnică și construit de asemenea pe modelul stat-națiune) se câștigă cu respect și bună-voință mutuală, nu prin arme, teroare sau constrângere.

    • Sandu Cristian: nu vrei sa intelegi, se pare.
      Voi vedeti statul roman peste tot: primaria e statul roman, consiliul judetean tot statul roman, cind pt noi acestea sint institutii locale=ale localnicilor (am si dat expresiile din limba noastra casa comunei, casa orasului, casa judetului).
      Pentru mine statul nu este un idol, un totem, o divinitate pe care tre sa o adori, sa o respecti, sa scrii cu „S” mare statul ungar, ci este o forma de a asigura un trai decent si civilizat: platesc impozitele si astept servicii in return (guvernare inteleapta, scoli, sanatate, ordine, curatenie, cit mai putina coruptie). Nimic mai mult, nici in cazul Ungariei. Viata nu m-ias da pentru nici una.

  27. Interesant probabil ar fi un studiu comparativ despre insemnele nationale care exista in diferite state al Europei, unde este obligatoriu sa se afiseze. acestea si ce pedepse se acorda pentru incalcarea legislatiei privind aceste insemne. Probabil vom trage concluzia ca Romania nu se deosebeste in aceasta privinta de alte state. In orice caz, nu am auzit niciodata vreo critica de la mai marii Europei la adresa Romaniei ca legislatia romaneasca in privinta acestor insemne nu respecta standardele europene (daca exista).

    Pe de alta parte, sunt de parere ca daca exista o legislatie in acest domeniu, trebuie respectata, indiferent ca place unora sau nu nu este pe placul altora.
    Imi cer scuze, daca plictisesc pe cineva si nefiind nici un specialist in Drept, redau de pe Internet ce spune fostul judecator Corneliu Turianu, despre legislatia romaneasca in acest domeniu.

    „Ofensa adusă unor însemne considerate simbol al autorităţii de stat
    Fapta de ofensă adusă unor însemne, incriminată în art.236 din anteriorul Cod penal – pedepsită cu închisoare de la 6 luni la 2 ani (alin.1) şi cu închisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amendă (alin.2) – este fapta persoanei care manifestă dispreţ faţă de însemnele României sau faţă de emblemele sau semnele de care se folosesc autorităţile statului nostru.
    Folosind expresia „orice manifestare prin care se exprimă dispreţ” legea înţelege orice activitate susceptibilă de a realiza acţiunea incriminată. Astfel, manifestarea de dispreţ se poate realiza verbal (prin cuvinte, discursuri, cântece, lozinci injurioase la adresa însemnelor sau emblemelor statului sau ale autorităţilor), în scris (articole cu conţinut ofensator, desene etc.), prin acte materiale (distrugere, degradare, alterare) sau prin fapte (gesturi obscene, mimică dispreţuitoare). Elementul material se poate realiza şi printr-o omisiune, cu condiţia ca omisiunea să exprime o atitudine de dispreţ (ex. faptul de a nu te ridica în picioare la intonarea imnului naţional sau de a nu arbora permanent sau temporar drapelul României în cazurile prevăzute imperativ de lege).
    Această faptă aduce atingere respectului cuvenit „autorităţii” statului nostru care îşi găseşte o supremă reflectare în însemnele statului nostru şi o simbolică afirmare în emblemele sau semnele folosite de organele de stat. Aşadar, ceea ce legea penală apără prin incriminarea acestor manifestări este valoarea socială pe care o reprezintă autoritatea reflectată în însemnele contra cărora se manifestă dispreţ ; dispreţ care vizează nu însemnele în sinea lor, ci autoritatea pe care o reflectă acestea.
    Deşi caracterul de manifestare social periculoasă a faptei de ofensă rezultă cu prisosinţă din semnificaţia reală pe care o au manifestările prin care se exprimă dispreţ faţă de însemnele statului sau faţă de emblemele sau semnele autorităţilor, şi anume semnul de desconsiderare şi lipsă de respect faţă de autoritatea organelor de stat în ansamblu sau delimitat, prin „actul suveran de voinţă al Parlamentului” cu prilejul intrării în vigoare a noului Cod penal la 1 februarie 2014, infracţiunea de „ofensă adusă unor însemne” a fost dezincriminată.
    Chiar dacă această nouă „inginerie legislativă” nu a avut şansa să fie cenzurată de Curtea Constituţională, reamintesc că nu au fost abrogate (încă) toate celelalte acte normative care sancţionează, fie şi numai contravenţional, manifestările prin care se exprimă dispreţ faţă de însemnele României.
    Mai întâi, din categoria însemnelor statului nostru fac parte, potrivit Constituţiei României (Titlul I art.12 –„Simboluri naţionale”): 1) drapelul României; 2) ziua naţională a României; (3) imnul naţional al României; 4) stema ţării şi sigiliul statului care sunt stabilite prin legi organice (Legea nr.102/1992 privind stema ţării şi sigiliul statului).
    Apoi, Legea nr.75 din 16 iulie 1994 privind arborarea drapelului României, intonarea imnului naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României de către autorităţile şi instituţiile publice, dispune că:
    Art.2 – „Drapelul României se arborează în mod permanent:
    a) pe edificiile şi în sediile autorităţilor şi instituţiilor publice;
    b) la sediul partidelor politice, al sindicatelor, al instituţiilor de învăţământ şi cultură;
    c) la punctele pentru trecerea frontierei, precum şi la aeroporturile cu trafic internaţional;
    d) ca pavilion pentru navele de orice fel şi alte ambarcaţiuni ce navighează sub pavilion românesc” (subl. ns.).
    Art.3 – „Drapelul României se arborează temporar:
    a) cu prilejul zilei naţionale a României şi al altor sărbători naţionale, în locurile publice stabilite de autorităţile locale;
    b) cu ocazia festivităţilor şi ceremoniilor oficiale cu caracter local, naţional şi internaţional, în locurile unde acestea se desfăşoară;
    c) cu prilejul vizitelor oficiale întreprinse în România de şefi de stat şi de guvern, precum şi de înalte personalităţi politice reprezentând principalele organisme internaţionale interguvernamentale, la aeroporturi, gări, porturi şi pe diferite trasee;
    d) în cadrul ceremoniilor militare, conform regulamentelor militare;
    e) cu ocazia desfăşurării competiţiilor sportive, pe stadioane şi alte baze sportive;
    f) în timpul campaniilor electorale, la sediul birourilor, comisiilor electorale şi al secţiilor de votare”.
    De reţinut că, potrivit art. 7 din aceeaşi lege: „ (1) Drapelele altor state se pot arbora pe teritoriul României numai împreună cu drapelul naţional şi numai cu prilejul vizitelor cu caracter oficial de stat, al unor festivităţi şi reuniuni internaţionale, pe clădiri oficiale şi în locuri publice stabilite cu respectarea prevederilor prezentei legi.
    Arborarea drapelului României la manifestările care se desfăşoară sub egida organizaţiilor internaţionale se face potrivit reglementărilor şi uzanţelor internaţionale.
    În locurile în care se arborează drapelul României poate fi arborat şi drapelul Consiliului Europei”.
    În fine, potrivit art.20 din Legea nr.75/1994: „Cetăţenii sunt datori să manifeste respect faţă de drapelul şi imnul naţional al României şi să nu comită nici un act prin care s-ar aduce ofensă acestora”.
    Potrivit art.24 din H.G. nr. 1157/2001 pentru aprobarea Normelor privind arborarea drapelului României, intonarea imnului naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României constituie contravenții următoarele fapte, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracțiuni:… b) nearborarea drapelului României de către autoritățile și instituțiile publice; c) arborarea drapelului la sediul primăriilor, consiliilor județene și al prefecturilor în alte condiții decât cele prevăzute la art.2 alin. 3 și 4; d) refuzul primarului de a purta eșarfa potrivit prevederilor art.23 sau purtarea unei eșarfe având alt model, alte dimensiuni sau alte culori decât cele ale drapelului României… f) neraborarea drapelului României pe perioada desfășurării evenimentelor prevăzute la art.4 (…)”

    .

    • Tirimineanu: da-mi un exemplu european unde se interzice punerea unui alt steag (local/regional). Asta daca chiar crezi ca Romania nu se deosebeste de alte state.

  28. Olorand.
    Nu sunt specialist in Drept, dar din cate-mi dau seama steagul Tinutului Secuiesc este steagul unei regiuni care nu exista. Probabil aceasi unitate de masura ar fi existat daca pe institutiitle publice s-ar pune in Moldova, steagul Moldovei.
    Pe de alta parte, vad ca turcii din Bulgaria sunt aproape 9% din populatia Bulgariei (maghiarii din Romania sunt 6,5% din populatie), in unel zone sunt majoritari, cei din Germania, care au primit si cetatenia germana, sunt aproape de 3 milioane (maghiarii din Romania sunt vreo 1,5 milioane, germanii care muncesc sezonier in Germania sunt si acestia o gramada), arabii din Franta numai Alah stie cati sunt, dar nu am auzit sa puna steagul Turciei sau nu mai stiu ce insemn arab pe o primarie. sau legislatiiile din aceste tari sa permita acest lucru.
    In concluzie, este bine sa fie un studiu concret in acest domeniu, sa vedem ce legislatie exista si in alte state si apoi sa tragem concluzia ca Romania este unica.
    Vad totusi ca exista o mare diferenta intre populatia maghiara si cea romaneasca in privinta acestor insemne, ultimii fiind total dezinteresati de insemnele locale, judetene. Cred ca daca as face un sondaj de opinie in Alba iulia de exemplu,99,9% din populatia orasului si judetului habar n-are care sunt insemnele acestor unitati administrative. Si eu habar n-am care sunt acestea si vrand – nevrand mai umblu si prin lumea celor care se considera ca mai citesc cate ceva
    De asemenea, stiu destul de bine si din propria experienta, dar nu mai intru in amanunte, ca exista la populata romaneasca un mare dezinteres pentru aceasta regionaizare. Singurul lucru care-i intereseaza este sa nu se creeze aceasta unitate administrativa numita Tinutul Secuiesc, iar apoi daca orasul unde locuiesc sau in apropierea caruia locuiesc devine capitala regionala, sa se faca aceasta regionalizare, iar daca nu, sa ramana totul cum este pana acum.
    iar cand s-a facut un simpozion pe unde locuiesc despre regionalizare, pentru care s-a facut multa propaganda, sala a fost aproape goala. Dezinteres total.

    • Tirimineanu: instantele au spus clar ca legislatia romana nu permite steaguri pentru unitatile adm teritoriale (orase, judete). Ma intreb: exista tara care interzice asta? Oare orasele/regiunile din Europa nu au steaguri? Exista o lege care le interzica sa si le puna pe primarii? Fii concret: care tara interzice ca un oras sa-si aleaga steag si sa si-l puna pe primarie.
      Repet: daca crezi ca Romania nu este diferita de restul tarilor europene.

    • Tirimineanu, 1. iată că steagul Moldovei fâlfâie pe cetatea Sucevei administrată de o instituție publică: http://geraldika.ru/files/110326024755362.jpg

      2. Poate secuimea și Țara Secuilor/Ținutul Secuiesc nu există ca regiune administrativ-economică, dar există identitatea colectivă din zonă și există regiunea în capul și inima oamenilor de acolo, iar negarea acestui lucru este o sfidare a dreptului la identitate, consacrat de Constituția României în art. 6.

      3. Analogia cu turcii din Germania sau arabii din Franța nu este plauzibilă pentru că ăia sunt imigranți care și-au ales noua țară din voință proprie, pe când maghiarii din România sunt autohtoni peste care s-au tras alte granițe.

  29. Reccsman si Lorand, nu are rost sa angajam o discutie pe tema Statului Ungar ai caror cetateni au fost strabunicii vostrii, sigur slavi, germani sau romani maghiarizati cu forta. Cel mai bine ar fi sa va faceti o analiza genetica, pentru a va lamurii, iar daca v-ati lamurit ca sunteti unguri, si va simtiti solidari cu acest Stat numit Ungaria, iarasi e treaba voastra, si atunci, orice discutie nu-si mai are rostul. E decizia personala a fiecaruia, dar daca va aflati acum pe teritoriul Statului Roman, trebuie sa „respectati legislatia statului nostru si pe romani”, iar daca va aflati pe teritoriul Statului Ungar, sa respectati legile lui si pe unguri. In nici un caz, nu puteti traii cu legislatia ungara pe teritoriul romanesc. Asa ca daca locuiti in Romania,suntem la fel si nu mai inteleg de ce faceti atata caz. Daca insa, sunteti stabiliti in Ungaria, chiar nu mai avem ce discuta, nu stiu ce mai cautati pe un blog romanesc, iar daca vreti sa bagati zazanie intre romani, sa stiti ca nu veti reusii, veti enerva si totul se va intoarce impotriva ungurilor din tara, aflati la mijloc, iar unii, cu fundul in doua luntrii.

    • Sandu, mai puține speculații și teorii conspiraționiste, te rog. Nu neg că genetic vorbind e foarte rar sau chiar imposibil să găsești un ungur pur (care se trage din vremea descălecatului în Pannonia), dar în condițiile acestea, nici teoria continuității geto-daco-romane-române nu poate fi plauzibilă. Hai să fim serioși: au trecut 2000 de ani și poporul român nu s-a amestecat cu nimeni, adică și-a păstrat puritatea genetică? Povești de adormit copii.
      Cât despre anticul „argument”: respectați legislația statului nostru și pe români… Cine o încalcă, va fi sancționată, de aia există justiția. Repet, loialitatea și respectul se câștigă, nu se forțează. Și încă o chestie: România e și țara maghiarilor, nu doar a românilor, așa că mai moale cu persoana I plural (statul nostru). Dacă românii îi respectă pe ungurii și vice-versa, nu avem discuția asta. Cu ultima parte sunt de acord: ungurii din Ungaria să nu se amestece prea tare în treburile româno-maghiare interne.

  30. Tirimineanu dragă, în comentariul tău din martie 23, 2014 at 12:26, în legătură cu punerea steagului pe primărie ca s-o vadă alții, ai arătat un anumit mod de gândire, adică, ”eu sunt un șmecher, și deci presupun automat și despre alții același lucru”. Și nici nu-ți trece prin cap, că respectivul poate să aibă vreo altă motivație. Am mai scris un comentariu despre aceste steaguri românești puse pe clădiri în Ungaria tomna trecută, pe baza unui reportaj apărut într-un ziar românesc și am dat și link. Nu am timp acum să caut și să dau din nou linkul, dar a fost un reportaj făcut cu un etnic român de acolo, de vreo 40 de ani, care spune că steagurile sunt puse acolo de când se știe el. Deci acele steaguri au fost puse încă înainte de a veni ungurii din România cu pretenții similare. Zici că …” aș sacrifica două-trei primării, probabil neimportante și ca număr de locuitori….”- nu Tirimineanu, aici nu e nici un sacrificiu, dar e valabil și aici ceea ce am spus mai sus, că probabil nu poți accepta, că alții eventual nu se gândesc așa. Nu, nu este un sacrificiu, pt. că, într-adevăr numărul acestor localități, și implicit populația de etnici români care locuiesc aici este nesemnificativă ca număr. Și deci nu au de ce să se teamă de amploarea pretențiilor acestora. Dar dacă e așa( că sunt puțini), atunci care ar fi logica reprezentării lor în parlament( apropo de afirmațiile, că ungurii din România au mai multe drepturi decât românii din Ungaria)? Dacă vrei hai că-ți spun: una de fațadă, ca să arate lumii ”nivelul ridicat al democrației”. Că acel deputat nu poate să facă nimic în condițiile parlamentarismului, pt. cei pe care-i reprezintă, ce contează? Și că acel deputat care nu-și îndeplinește rolul, este totuși plătit din banii contribuabilului, din nou, ce contează? Trăiască aparențele și politica de vitrină! Ce crezi, ar fi și asta o șmecherie asemănătoare cu cea de care am vorbit mai sus?
    Iar în legătură cu arborarea drapelelor, faptul că în România ar fi mult mai multe drapele secuiești, sau doamne-feri, ungurești, decât drapele românești în Ungaria, pe primării, ce să-i faci? Poți să dai liniștit vina chiar pe tratatul de la Trianon. 🙂 Dar chiar și în legătură cu acesta din urmă poți să apelezi la șmecherii: accepți numai ceea ce ce-ți convine dintre urmările lui! Deci, ar fi bine, ca cel care strigă cu gura mare, că o parte a ungurilor nu acceptă prevederile tratatului amintit, să-și facă o auto-analiză despre faptul dacă el acceptă toate urmările acestui tratat, sau numai ce-i convine lui.

    • @Covăsneanul, în afara de principiul simetriei în drepturi, eu aș vota PENTRU un mandat asigurat comunității române în Parlamentul Ungariei, de dragul reprezentării la nivel național. Acest drept se acordă în România pentru comunități naționale și mai mici ca număr.

      • De votat și eu aș vota PENTRU, dar numai de dragul de a nu mai auzi tot felul de ….. .Da, la noi se acordă acest drept, dar cu ce folos, în afară de cele amintite de mine mai sus? Faptul că grupul minorităților votează în parlament cam totdeauna cu puterea, e un folos în general, pt. contribuabili? UDMR-ul, nici chiar la guvernare fiind, nu a reușit să treacă prin parlament acel proiect de legea al învățământului, și nu e format dintr-un singur reprezentant!

  31. Olorand.
    In primul rand ma citez pe mine: „In concluzie, este bine sa fie un studiu concret in acest domeniu, sa vedem ce legislatie exista si in alte state si apoi sa tragem concluzia ca Romania este unica.”
    Prin urmare, despre ce spune unul si altul, nu ma iau. Tu daca consideri ca Romania este unica, fara sa ai o analiza concreta in fata, in care sa se faca comparatii intre legislatia privind insemnele din tarile europene sau diferentele dintre legislatia romaneasca si standardele stabilite de Uniunea Europeana,, este treaba ta. Gandul ma duce si la acuzatiile spuse de o anumita parte ca Romania incalca normele europene privind minoritatile sau autonomiile lor si cand s-a facut studiul comparativ respectiv, s*a constata ca Romania nu incalca nici o norma.

    Al doilea citat din mine: „Nu sunt specialist in Drept, dar din cate-mi dau seama steagul Tinutului Secuiesc este steagul unei regiuni care nu exista. Probabil aceasi unitate de masura ar fi existat daca pe institutiitle publice s-ar pune in Moldova, steagul Moldovei.” Din cate am auzit, fara sa ma consider un documentat in aceste probleme, aceasta a fost si motivul pentru care nu s-a permis arborarea steagului Tinutului Secuiesc. Daca exista steagul judetului Covasna, steagul judetului Harghita,diferite intre el si aprobate de comisia legala, ca o fi si o astfel de comisie, as trage concluzia, pe baza a cea ce am auzit, nu avea nimeni nici o problema.
    Tu insa spui:”instantele au spus clar ca legislatia romana nu permite steaguri pentru unitatile adm teritoriale (orase, judete).”. Daca este asa . Inseamna ca majoritatea cetatenilor si parlamentarilor Romaniei sunt total dezinteresati de aceste insemne locale si judetene, dupa cum am mai spus.Ca daca erau interesati, se permitea prin lege. Iar daca exista un standard european in acest domeniu, se urla din toti rarunchii ca Romania nu respecta legislatia europeana in acest domeniu, dar nu am auzit nici un urletconcret in acest domeniu..
    Daca ar fi eu sa hotarasc, cum nu ma intereseaza deloc insemnele locale si judetene,as permite ca pe institutiile publice din Romania sa fie arborate numai drapelul Romaniei si daca exista o reglementare europeana in acest domeniu, si al Uniunii Europene. Si cam atat…Si cred ca oamenii vor trai la fel de bine sau la fel de rau cum traiesc acum si fara steaguri orasenesti sau judetene..

    M-ai intrebat: „Exista o lege care le interzica sa si le puna pe primarii?” Nefiind jurist, nu stiu daca exista sau nu, dar dupa cum ai spus,tu, „instantele au spus clar ca legislatia romana nu permite steaguri pentru unitatile adm teritoriale (orase, judete).” Prin urmare, daca tu spui ca nu exista, altii spun ca exista, cred ca este treaba celor din Justitie sa stabileasca, daca exista ceva sau nu exista, daca se poate permite sau nu se poate permite..
    Stiu, de asemenea, ca instantele judecatoresti cand dau un verdict, argumenteaza si de ce au dat acest verdict. La fel, argumente aduce si acuzatorul si aparatorul. Apoi in tara aceasta exista mai multe instante. Asadar, daca nici nu am dosarele cauzei in fata, cu tot ce contin ele, fiind si destul de analfabet in acest domeniu, nu ma pot pronunta cine are dreptate.
    Daca tu te poti pronunta, este optiunea ta personala.

    In concluzie, repet ce am mai spus,,ar fi bine sa vedem ce exista in toate statele europene in privinta legislatiei privind insemnele, diferentele intre aceste legislatii, care sunt cerintele europene obligatorii si daca Romania se incadreaza in aceste cerinte. Pentru ca toata lumea sa inteleaga si pentru ca m-ai somat sa-ti dau exemple concrete, , se pot prezenta si procesele care au existat in privinta acestor insemne, ca or fi si din acestea, cu hotararile judecatoresti respective,
    De asemenea, subliniez din nou, ca steagul Tinutului Secuiesc nu este steagul unei unitati administrative care exista in Romania (comuna, oras, judet)..Si daca ma gandesc bine, o unitate administrativa numita Tinutul Secuiesc nu a existat nicodata (au existat scaune secuiesti, peste care regele numea un fel de perfect din zilele noastre, apoi comitate, apoi judete, apoi au fost incadrate in Tinuturi, in care Trei Scaune a facut parte din Tinutul Bucegi, iar celelalte judete in care traiau secui din Tinutul Mures, apoi in judete, apoi in regiuni, in care mult timp raioanele Sfantul Gheorghe si Targu- Secuiesc au facut parte din regiunea Stalin, apoi din nou judete).

    • Tirimineanu: sint multe primarii si judete in RO care au steagul lor pus pe sedii. Nici una nu are vreo aprobare a unei „comisii”. Chiar si CJ Alba. Sau cum am scris, Cimpia Turzii: pe primarie este pus si steagul albastru-galben-albastru, iar pe drumul national pe FIECARE stilp apare DOAR CEL LOCAL.
      Sau sa vorbim de Arad, de Timisoara, Brasov, Ialomita?
      Se pare ca in unele locuri exista interes si justitia nu sare sa le scoata doar in secuime…

      Te ajut: Romania este UNICA in EU in a interzice folosirea steagurilor locale pe primarii, etc. Poti sa-ti dau mii de imagini cu primarii din TOATE tarile europene cu steag local. Te rog, contrazi-ma cu caz concret (CARE TARA EUROPEANA O MAI INTERZICE?) si nu cu „cineva sa faca o analiza” …

  32. Recsman.
    . 1. „Analogia cu turcii din Germania sau arabii din Franța nu este plauzibilă pentru că ăia sunt imigranți care și-au ales noua țară din voință proprie, pe când maghiarii din România sunt autohtoni peste care s-au tras alte granițe.”
    Eu stiu ca acesti imigranti sunt considerat acum cetateni germani sau francezi si in acelasi timp minoritari ca etnie, iar cei de etnie germana sau franceza, din tarile respective, sunt considerati majoritari ca etnie (nu mai intru in amanunte despre situatia speciala din Franta). Prin urmare, sunt pusi in categoria minoritari ca si ungurii din Romania..
    Dar am sa ma straduiesc sa-i transmit lui Barosso, ca in documentele europene oficiale sa apara termenul de minoritari de categoria I-a (cei care sunt autohtoni peste care s-au tras alte granițe) si acestia trebuie sa aiba in legislatia europeana mai multe drepturi si minoritari de categoria a II-a (iimigranții care și-au ales noua țară din voință proprie) si acestia ar trebui sa aiba mai putine drepturi. La fel, aceasta impartire sa fie eflectata si in manualele scolare din toate statele Uniunii..Deci si in legislatia romaneasca o sa apara termenul de minoritari categoria a I-a in loc de minoritatea maghiara si de minoritari de categoria a II-a, in loc. de exemplu, minoritatea araba, ca o fi si dintre acestia.
    Nu stiu turcii din Bulgaria unde sa-i incadrez, sau rusii din Letonia, Estonia, Lituania, ca si stra – strarmosii lor o fi fost vreodata niste imigranti, care au ajuns acolo, multi dintre ei, din propria vointa, dar si peste ei s-au trasat niste granite..

    2. „Poate secuimea și Țara Secuilor/Ținutul Secuiesc nu există ca regiune administrativ-economică, dar există identitatea colectivă din zonă și există regiunea în capul și inima oamenilor de acolo, iar negarea acestui lucru este o sfidare a dreptului la identitate, consacrat de Constituția României în art. 6.”
    Foarte bine, eu spun cea ce spui si tu ca n-a existat ca regiune administrativ – economica, iar cu sfidare dreptului la indentitate, am insa anumite semne intrebare.
    Cum dracu n-a fost sfidat dreptul la identitate cand erau impartiti secuii pe scaune, apoi in Ungaria de dupa anul 1867 pe comitate, repet in Ungaria, apoi pe judete, apoi pe judete si raioane care au facut parte din tinuturi sau regiuni difertite, apoi din nou pe judete si brusc in zile noastre se sfideaza dreptul al identitate daca nu se infinteaza Tinutul Secuiesc?!!! Prin urmare, sa spunem ca din anul 1200 pana in anul 2010, peste 800 ani nu s-a sfidat nici un drept la identitate din cauza impartirii administrative si de cativa ani se sfideaza acest drept?!!!!
    Despre articolul 6 din Constitutie, nefiind nici jurist, habar n-am ce scrie,/ Dar daca tu sustii ca daca nu se infiinteaza Tinutul Secuiesc se incalca respectivul articol, ar fi binevenita si o dezbatere publica pe aceasta tema, cu oameni, de acelasi nivel de competenta si atunci am sa vad si eu daca ai dreptate sau nu. Ce pot face,.dar numai daca timpul imi permite, nefiind prin locul pe unde locuiesc nici un specialist in Drept Constitutional pe care sa-l cunosc, dar cunoscand pe cineva din satul lui Boc, primarul Clujului, care din cate stiu este si specialist in Drept Constitutional, am sa-l rog sa-i trasmita acestuia ce parere are ca daca nu se infiinteaza Tinutul Secuiesc se incalca articolul 6 din Constitutie.
    In concluzie, cu incalcarea articolul 6 din Constitutie, inainte sa ma pronunt eu, ar fi bine totusi sa se pronunte specialistii in acest domeniu.

    4. Despre poza cu steagul Moldovei pe respectiva Cetate, as pune-o alaturi de pozele care exista cu steagul secuiesc prin diferite locuri din Covasna si Harghita. Deci acest steag al Moldovei, din cate deduc din poza, nu exista arborat pe o primarie, pe o prefectura, pe un local al consiliului judetean. Daca ar exista, cum a fost si probabil mai este in unele locuri,cel al Tinutului Secuiesc, inseamna din ce sustine procuratura, prefectura, instantele judecatoresti, ca se incalca legislatia romaneasca in vigoare.,

    • Tirimineanu, 1. I got the point, dar poate nu știi că regimul imigranților era și până acum altfel ca regimul minorităților autohtone, în dreptul european.
      2. Bun, dacă expertiza mea nu e suficientă, mai chem câte un istoric și jurist, cheamă și tu.
      3. O eroare în interpretare: Nu steagul Ținutului a fost arborat pe consiliile județene, ci steagul județului Harghita și Covasna, fiecare adoptat legal și democratic, prin voința consiliului județean. Că există o asemănare cu steagul secuimii, mno, asta e… au căutat o portiță pentru că altfel nu s-ar fi permis. Asta în condițiile în care Constituția garantează dreptul la identitate, iar folosirea liberă a simbolurilor precum steagul nu este un alt drept de sine-stătător, ci doar un accesoriu la dreptul la identitate.

  33. Covasneanu.
    Pentru ca nu mai am timp, ma citez pe mine:
    :”Din declaratiile care s-au facut de la cel mai inalt nivel, singura pretentiune a autoritatilor romane in raport cu cele ungare, este ca partea maghiara sa acorde tot atatea drepturi minoritatii romane din Ungaria cate le are minoritatea maghiara in Romania. Nici cu un milimetru in plus. Prin urmare trag concluzia ca daca falfaie sau nu falfaie un drapel roman pe o primarie din Ungaria, partea romana nu este interesata de acest lucru.”
    Si eu consider, in nemernicia si nimicimea mea, ca pozitia Romaniei, in aceasta problema, este o pozitie corecta. Prin urmare, mi se cam falfaie si mie ca steagul este acolo pe primarie de 40 sau de 1000 ani.

    • Tirimineanu! Acuzi pe cineva că-i șmecher, îți arăt, că nu are de ce să fie șmecher, după care vii și spui că oricum ți se fâlfâie. Asta da dialog constructiv!! 😀 Dar atunci nu înțeleg de ce mai faci asemenea afirmații, dacă oricum nu te interesează părerea altora! Vrei să scrii monologuri pe aici? De mine, dă-i drumul nene!

  34. Olorand.
    „Te rog, contrazi-ma cu caz concret (CARE TARA EUROPEANA O MAI INTERZICE?) si nu cu “cineva sa faca o analiza” „…
    Nu prea inteleg de ce te inspaimanta o analiza comparativa pe aceasta tema.. Timp nu am sa caut si daca as avea timp probabil nu as mai cere ca inainte sa ma pronunt, sa vad o analiza documentata pe aceasta tema.As face-o eu.
    Ai spus: „Tirimineanu: sint multe primarii si judete in RO care au steagul lor pus pe sedii. Nici una nu are vreo aprobare a unei “comisii”. Chiar si CJ Alba. Sau cum am scris, Cimpia Turzii: pe primarie este pus si steagul albastru-galben-albastru, iar pe drumul national pe FIECARE stilp apare DOAR CEL LOCAL.
    Sau sa vorbim de Arad, de Timisoara, Brasov, Ialomita?
    Se pare ca in unele locuri exista interes si justitia nu sare sa le scoata doar in secuime.”
    Daca s-a incalcat legislatia in acest domeniu trebuie sa raspunda toti in aceasi masura. Daca cei din Secuime au incalcat legislatia in vigoare, trebuie sa raspunda si aceastia. Daca eu incalc legislatia in vigoare si sunt condamnat, o sa fac scandal ca mai sunt si altii in tara aceasta care au facut aceleasi abateri si nu au fost condamnati. Crezi ca o sa tina?!!!!
    Dar parca vorbim limbi diferite. Tu ai spus: „Tirimineanu: sint multe primarii si judete in RO care au steagul lor pus pe sedii. Nici una nu are vreo aprobare a unei “comisii”. Chiar si CJ Alba. Sau cum am scris, Cimpia Turzii: pe primarie este pus si steagul albastru-galben-albastru, iar pe drumul national pe FIECARE stilp apare DOAR CEL LOCAL.
    Sau sa vorbim de Arad, de Timisoara, Brasov, Ialomita?
    Se pare ca in unele locuri exista interes si justitia nu sare sa le scoata doar in secuime…”

    Eu am spus: “Nu sunt specialist in Drept, dar din cate-mi dau seama steagul Tinutului Secuiesc este steagul unei regiuni care nu exista. Probabil aceasi unitate de masura ar fi existat daca pe institutiitle publice s-ar pune in Moldova, steagul Moldovei.” Din cate am auzit, fara sa ma consider un documentat in aceste probleme, aceasta a fost si motivul pentru care nu s-a permis arborarea steagului Tinutului Secuiesc. Daca exista steagul judetului Covasna, steagul judetului Harghita,diferite intre el si aprobate de comisia legala, ca o fi si o astfel de comisie, as trage concluzia, pe baza a cea ce am auzit, nu avea nimeni nici o problema.”

    Prin urmare, eu vorbesc si vad ca si tu dai exemple de unitati administrative existente, iar apoi pui semnul de egalitate intre unitati administrative existente si una care nu exista decat in imaginatia unora.
    Cu comisia care ar trebui sa exista in aceasta speta, din cate stiu exista o comisie de heraldica la nivel national, care are atributiuni sa se pronunte in aceasta speta. Daca nu exista, nu-i nici un bai, probabil va exista in viitor un esalon superior care va aproba sau respinge cea ce le trece prin cap unor alesi locali. In lumea asta, cineva propune si altcineva aproba.

  35. Olorand.
    Daca nu exista un studiu sau nu stim noi de acest studiu, din care sa rezulte ca Romania a incalcat sau nu a incalcat standardele europene in materie de insemne, afiseaza macar un dosar al cauzei de la tribunal, cu interzicerea ca steagul Tinutului Secuiesc sa fie afisat pe institutiile publice. Sa vad si eu ce spune acuzatorul (prefectul, procuratura), aparatorul, hotararea judecatoreasca de prima instanta si, daca este cazul, de a doua instanta. Sa vad si eu, indiferent cat de analfabet sunt in problemele de Drept, pe baza argumentelor aduse de fiecare parte,iti dau dreptate sau nu iti dau. Altminteri cu poze si ca spui tu nu mai stiu ce, tu care se vede de la posta ca esti de o parte a baricadei, nu ma convingi ca ai dreptate.

    • Tirimineanu, da, există rapoarte europene și americane care atrag atenția la faptul că interzicerea simbolurilor ale secuilor și ale maghiarilor nu este bine văzută în occident. Cel mai recent poate fi citit aici, pagina 27

  36. Reccman, eea ce am spus in comentariul meu de mai sus se refera la un lucru foarte clar, si anume: nici un maghiar din Romaia, nu poate sa ceara aici , sa traiasca dupa legile din Ungaria, cu toate simbolurile si insemnele acelei tari. Afisarea si prezentarea lor se face dupa lgislatia Romana. Cu atat mai mult, crearea unei „patrii interioare” nu are ce cauta pe teritoriul altei tari. In casa la ei insa, fiecare este ce vrea, si face ce vrea. Reccsman, un lucru e foarte limpede pentru mine, cand ma refer la „Romania, Statul nostru” si la „noi romanii” (persoana I-a plural), ma refer automat la toti cetatenii cestei tari, indiferen de etnie, deci si la tine.Daca tu te superi si nu vrei sa fi considerat roman, foarte bine , cum am spus mi sus, poti fi ce vrei, nimeni nu vrea sa-ti vexeze sufletul. Iar daca e atat de greu pentru unii maghiari din Romania sa suporte numele acestei tari, poate sa renunte la cetateie si sa se duca in orice tara ce ii acorda cetaenia convenabila sufletulu sau sensibil. Dar intr-o lume din ce in ce mai turbulenta, „cetatenia romana” nu e de loc de aruncat si daca cetateni nascuti in Romania din Statele Unite, de exemplu, si-o pastreaza, iar copii lor, „nascuti acolo au cerut-o si au primit-o „, ar trebuii sa va ganditi si voi maghiarii, mai serios si mai realist la „loialitatea” (ce o priviti ca benevola am impresia), pe care o implica cetatenia asta”

    • Sandu, bun, a fost doar o divergență conceptuală. Eu fac întotdeauna o distincție foarte clară între naționalitate și cetățenie. Sunt cetățean român de naționalitate maghiară, dar niciodată nu mă prezint ca român, ci ca maghiar din România. Dar dreptul meu la identitate e garantat de Constituția României, motiv pentru care loialitatea mea nu poate fi pusă la îndoială pe aceste considerente (folosirea simbolurilor sau considerarea unei regiuni ca patrie mică). Nu e vorba că nu suportăm ideea că trăim în România, dar nici nu o putem îndrăgi atâta timp cât intoleranța, xenofobia și atitudinea exclusivistă (dacă nu vă place, puteți pleca) sunt dominante.

  37. Reccsman, „egalitatea”, pe care o faci tu referitor la structura genetica alogena a populatiei din Ungaria cu populatia Romaniei, este total nepotrivita si fortata. Dupa cum stii, maghiaizarea populatiilor de alt etni, s-a facut fortat, intr-un imperiu teribil si o istorie mizerabila, (iarta-mi expresiile, dar sunt cele mai blande pe care le gasesc). Poporul Roman, s-a format si printr-o aderare si asimilare pasnica a altor populatii venite in mijlocul acestor „olahi” (atat de huliti de unii), aflati pe teritorul actual al tarii Daca unii maghiari, veniti aici chiar nu se pot integra, e treaba lor si se pot considera ce vor. Dar nici 1000 de ani de existenta pasnica si cu atat mai putin a uneia contondente, nu prmite unora sa aiba mai putina drepturi, dar nici mai multe ca toti cetatenii acestei tari. Restul sunt vorbesi promisiuni, ale unor politcieni unguri oportunisti, ce unii maghiari naivi, le iau chiar in serios.

    • Sandu, nici pașoptismul sec. XIX, nici discursul „istoric” naționalist-comunist nu sunt binevenit pe blogul nostru pentru că sunt niște povești de adormit copii. Mai moale cu acuzații pe seama altora și mai critic față de propria istorie. În detalii nu intru, mai ales nu în teoria continuității.

  38. cum vrei tu Rccsman, dardaca nu faci distinctia clara intre istoria Imperiului de care vorbim, chiar daca la un moment dat el s-a numit „hilar”, Statul Ungar, cu tot cortegiul lui de opresini asupra popoarelor ce-l formau si istoria Statului Roman, inseamna ca nu vrei sa accpti istoria care la si „desfiintat” de altfel, si atunci tu si altii riscati sa repetati problemele (adica incidentele). Scuze inca o data , dar te rog macar pe tine sa digeri Trianonul si infiintarea Statelor Nationale in seciolul XIX. Daca unii maghiari, doresc alt fel de State, pot expermenta pe teitoriul Ungariei, doar sunt loiali si rspecta acea tara inteleg. Facetii fericiti pe unguri domnule, cu astfel astfel de experiente inovatoare. Succes.

    • Sandu, nu neg că Imperiul Austro-Ungar a fost prost administrat în ce privește popoarele conlocuitoare, dar nici istoria României nu o consider ca un diamant șlefuit.

  39. Reccman, nu spuna a fost un asa diamant, dar nu se pot compara in nici un fel ele doua. Si uite asa am ajuns la un consens si cred ca tu esti unul din rarii maghiari de pe acest blog, cu care ma pot intelege. Dar nu disper, am inca timp sa ma inteleg si cu altii, chiar daca ei stau in continuare calare si-mi recomanda si mie, sa raman catarat pe tanc, pentru a putea dialoga??? Teribil mod de conversatie Lorand, revino la sentimente mai bune, doar nu suntem inamici, eu unul cel putin, nu te-am privit in nici un fel asa, dincontra, te privesc ca pe un prieten mai tanar.

    • Sandu, Olorand, m-aș bucura și eu enorm dacă am putea continua în tonul acesta dacă mai sunt observații. Sandu pe tanc, noi pe călare 😀

Comentariile nu sunt permise.