Fainoșagul de a fi ungur în România – de Ziua Minorităților Naționale


cocarda maghiara

Se vorbeşte prea des despre maghiarii din România pe un ton negativ. Când nu îi arătăm cu degetul că ne iau Ardealul, se plâng singuri de greaua soartă de minoritari. Drept alternativă la aceste discursuri, colegul Istvan Szilagyi vă propune un articol despre avantajele vieţii de maghiar în România, început pe 1 decembrie şi definitivat azi, pe 18, Ziua Minorităţilor Naţionale.

Olahus
.

Mai întâi, să lămurim câteva aspecte: 1 decembrie este ziua României sau, mai bine zis, ziua românilor care s-au eliberat și s-au unit. Ne place sau nu, maghiarii, și mai ales cei rămași în afara granițelor Ungariei, nu prea au ce sărbători în această zi. De fapt, 1 decembrie este un „memo” anual setat care ne amintește de „pierderea Ardealului” și devenirea din națiune dominantă în comunitate minoritară. Tocmai de aceea, o bună parte a maghiarilor din România (mai ales generațiile vechi) percepe această soartă minoritară ca pe o povară și un prilej infinit pentru a se plânge de condițiile oferite de statul român.

Dar pentru că azi este Ziua Minorităților Naționale, nu voi vorbi despre aceste îngrijorări, pentru că povestim destul cam tot anul, ci vă ofer cealaltă față a monedei: avantajele de a fi minoritar, cel puțin aspectele pe care le percep eu ca atare.

Vorbesc în mod fluent două limbi de circulație ardelenească (maghiara și româna) și înțeleg încă una (germana) prin care am acces integral la culturi diferite (teatru, cinema, cărți, etc.) și societăți – din păcate, destul de – paralele. Am întâlnit destul de mulți români care nu știau nicio boabă din celelalte două limbi ardelenești și au rămas cu dizabilitatea de a nu putea cunoaște Ardealul în toată splendoarea sa. Îmi dau seama foarte bine cât de frustrant poate fi când nu înțelegi nimic din ce se vorbește în jurul tău sau ce scrie pe plăcuțe, afișe, pliante – mai ales dacă acea limbă e vorbită tradițional în zonă. Și eu m-aș gândi tot timpul la teorii conspiraționiste îndreptate spre distrugerea Statului Unitar Român…

Acumulând astfel de experiențe în cei cinci ani de la Cluj și încă doi ani petrecuți până acum la București, mi-am propus să devin un pod între români și maghiari – un fel de vocație, aș zice. Mass-media a devenit principalul adversar, iar blogosfera, principalul aliat. Abil fiind să citesc presa în ambele limbi și să interacționez cu vorbitorii ambelor, am învățat să îmi formez opinii mult mai nuanțate și cât se poate de obiective despre lume. Adiatur et altera pars.

De fapt, stereotipurile naționaliste m-au îndemnat întotdeauna la dovedirea că sunt mai bun decât sunt socotit, astfel încât am acceptat provocări care m-au întărit atât la facultate, cât și pe piața muncii. După 18 ani de școală în maghiară, 5 ani am studiat și 2 ani am muncit aproape exclusiv în română. Am fost tot timpul în top 20 din sute de studenți, ba chiar i-am bătut pe aproape toți colegii români din grupă la un test de lexic și gramatică – era o satisfacție de neuitat! Cât despre locuri de muncă mai bine plătite la multinaționale: nu strică o limbă în plus, să știți…

De altfel, am observat că limba maternă capătă valori și dimensiuni total diferite în funcție de calitatea persoanei care o vorbește. Cultivarea limbii materne devine o adevărată misiune de supraviețuire pentru un maghiar, fiindcă aceasta diferă radical de limba oficială sau chiar și de limba dominantă local, iar soarta unei limbi depinde de prestigiul său și de frecvența utilizării sale. O mare parte a românilor își dau seama de această miză abia atunci când aleg să trăiască mai mult în străinătate. Vor constata că degeaba învață limba străină la perfecție, limba maternă rămâne instinctuală în lumea viselor, la numărat și în poezie.

Aceeași concluzie se aplică și simbolurilor naționale: acestea nu pot fi întâlnite într-o oarecare zi de către un maghiar din România și tocmai pentru că nu ele nu apar permanent în spațiile publice, ci doar cu ocazii speciale (15 martie, 20 august, 23 octombrie), li se atribuie o valoare apropape sacrosanctă Și dacă ați crede că numărul sau mărimea contează, vă înșelați tare mult! Nimic nu poate fi mai repulsiv decât vreo 4 steaguri pe un singur stâlp sau un catârg de 50 m. Mai încercați și o cocardă discretă la inimă, din când în când.

Cât despre identitatea minoritară, vă pot povesti că fiecare întâlnire cu

citeşte mai mult pe Adevărul.ro

Anunțuri

54 de gânduri despre “Fainoșagul de a fi ungur în România – de Ziua Minorităților Naționale

  1. azi, pe 18, Ziua Minorităţilor Naţionale..

    „România sărbătoreşte pe 18 decembrie Ziua Minorităţilor Naţionale. În opinia mea este expresia modului în care România democratică şi europeană a înţeles să se raporteze la această problematică. Cred că, în ce ne priveşte, avem de departe în Europa cea mai bună legislaţie în acest domeniu, avem instituţii care funcţionează foarte bine şi cred că invers şi minorităţile naţionale, în ansamblul lor, dar şi reprezentanţii lor politici se străduiesc să contribuie la dezvoltarea societăţii româneşti în ansamblu, aşa că, după părerea mea, 18 decembrie e o zi în care chiar avem de ce să sărbătorim”, a declarat pentru AGERPRES Ovidiu Ganţ, deputat din partea minorităţii germane şi viceliderul grupului minorităţilor naţionale de la Camera Deputaţilor.

    http://www.agerpres.ro/media/index.php/politic/item/245496-Deputati-din-partea-minoritatilor-Romania-un-exemplu-pentru-politica-fata-de-minoritati.html

      • Nu traieste in trecut (trianon, evul mediu, etc) ci in prezent.Asta intradevar i se poate parea ceva ciudat, nefiresc, celor pentru care a trai in trecut e normalul.

      • „avem de departe în Europa cea mai bună legislaţie în acest domeniu, avem instituţii care funcţionează foarte bine” replica mea bucureșteană la asta: bă, mă lași, lingăule?!

      • „replica mea bucureșteană la asta: bă, mă lași, lingăule?!?

        Doar atitudinea negativa e permisa.Un fel de „ipocrizie strategica”.O strategie comunitara similara cu cea din situatia cand te targuiesti sa cumperi ceva la piata (nu conteaza cat e pretul fiindca el e totdeauna „prea mare” si mai trebuie lasat din el).
        O strategie ce insa trebuie mentinuta colectiv, asa ca aceia care „deviaza” de la norma sunt adusi la ordine prin insulte.Imi aduci aminte aminte de situatia de la oficiul cu cetatenia :

        „Am luat cetăţenia acum pentru că am fiica plecată în Statele Unite şi, dacă am paşaport maghiar, nu mai am nevoie de viză pentru America, să merg s-o văd”, spune o doamnă pe la 70 de ani, care iese la braţ cu soţul său pe uşile consulatului. „Nu altceva, n-avem vreo nemulţumire, atât, doar pentru viză”, spune ea. „Poate tu”, ne-o retează sec soţul femeii, care o şi trage corespunzător de braţ pentru a pune capăt discuţiei.

      • „Spune un om cu nume romanizat: Ovidiu Victor Ganț…”

        Slabut, slabut, Lorand.Nu m-am asteptat sa te cobori asa de jos. E ca si cum te-ai lega de chelia omului.Vezi ca Iosif Moldovan e deputat UDMR iar Ludovic Orban e deputat PNL.

      • @Ovidiu:

        „Nu traieste in trecut (trianon, evul mediu, etc) ci in prezent.Asta intradevar i se poate parea ceva ciudat, nefiresc, celor pentru care a trai in trecut e normalul.”

        Mda, sunt minoritarii care sunt pe placul majoritarului: sunt putini, nu au nici o pretentie, aproape ca nu mai au comunitate identitara etnoculturala si vor sa se integreze cat mai repede in etnia majoritara. Minoritar de plantat in ghiveci si pus in fereastra ca sa vada lumea ce casa model are majoritarul. Ovidiu, daca tu consideri ca ungurii traiesc in trecut cand isi doresc egalitate in drepturi si normalitate, atunci esti pe langa. Si ute asa, o luam iar de la capat, again and again and again…

    • Daca voua e bine… asa dispareti de tot… Nu tre sa lingi, ca sa ai un loc bine incalzit… nicicum nu esti binevenit, daca nu esti de-al lor…

  2. „Nimic nu poate fi mai repulsiv decât vreo 4 steaguri pe un singur stâlp sau un catârg de 50 m. Mai încercați și o cocardă discretă la inimă, din când în când.”
    Dar daca nu-ti pui nici macar o cocarda discreta la inima? Esti mai putin patriot?

    • Nu, dar e o greseala tipic umana sa crezi ca tu stii cei mai bine nu doar pentru tine ci si pentru toata lumea 🙂

  3. Superficialitatea se vede din denumirea jignitoare care sa dat zilei de 18 decembrie–ziua minoritatilor.Nu stiu cine este minoritar–nici sens nu are cuvantul minoritate intro democratie care vrea sa rezolve ceva.Macar pentru cei care nu s-au obisnuit –va scriu ca suntem COMUNITATI. In general se poate practic–inlocuii in orice context cele doua cuvinte–ASTEPTcu nerabdare demnitari care sa introduca gandirea in discursul si practica lor de reprezentanti notiunea de COMUNITATE.

    • „denumirea jignitoare care sa dat zilei de 18 decembrie—ziua minoritatilor”

      Iar ai gasit ceva care sa te jigneasca/nedreptateasca.Termenul e unul folosit de mult timp, face parte din in limbajul cotidian, si e si unul definit juridic-oficial care apare atat in legislatie interna si internationala/europeana.Mania persecutiei.

  4. Ferencz Gabor.
    „Organizația Națiunilor Unite definește conceptul de minoritate etnică ca „grupul de cetățeni ai unui stat, care constituie o minoritate numerică și împărtășesc caracteristici etnice, religioase sau lingvistice care diferă de cele ale majorității populației, între aceștia existând un sentiment de solidaritate motivată din punct de vedere implicit de o voință colectivă de a supraviețui și al căror scop este acela de a obține egalitatea cu majoritatea atât din punct de vedere factual, cât și legal”. În context, termenul de minoritate națională se referă la un grup etnic care este în inferioritate numerică în cadrul unui anumit stat independent.” (Citat din Wikipendia, Grup etnic).
    In concluzie, este problema ta ca consideri termenul de minoritate ca denumire jignitoare si cred ca poti astepta inca mult si bine ca acest termen sa dispara din toate documentele oficiale si sa fie inlocuit cu termenul de comunitate..
    In dictionarele limbii romane, comunitate inseamna totalitatea persoanelor care traiesc in acelasi loc, avand aceleasi obiceiuri, norme de viata, etc. Minoritate ar insemna populatie de alta origine etnica si mai putin numeroasa decat majoritatea locuitorilor unei tari.
    In concluzie, nu stiu ce este jignitor sa-i consideri pe maghiarii din Romania o minoritate, in conditiile in care sunt mai putini numerosi ca populatia romana majoritara.

    • Din punct de uman nu este nici o diferenta intre minoritate si majoritate–toti oamenii se nasc egali-si juridic ar fii de dorit sa fie egalitate.Daca unii au dreptul la limba materna oficiala–au si altii–simetria este o busola foarte eficienta.Daca introduceti conceptul de majoritate –-nu se rezolva nimic fiindca–un om poate sa apartina majoritatii din un anumit punct de vedere–dar poate sa fie minoritar din altul.Simetria ar fii respectata cu folosirea notiunii de comunitate–-fiindca Organizatia natiunilor unite nu a rezolvat problema ungurilor din moldova care au ajuns la pragul disparitiei–fiindca nu-i sunt recunoscute drepturile comunitare nici in ziua in care scriu aceste randuri.Dar sa continuam cu simetria–-daca unii au insemne trebuie sa poata sa aibe si altii–-daca unii au institutii-trebuie sa aibe si altii–vezi IMF Targu Mures.Conceptul de comunitate mai confera inca un drept –dreptul la intimitate.–dreptul la a lua decizii in folosul comunitatii––GANDITIVA LA FAMILIA DUMNEAVOASTRA daca ar fii privat de acest drept–ar venii toti de oriunde si v-ar spune ce si cum–poate nici ONU–nu se amesteca ce trebuie dumneavoastra sa faceti in interiorul familiei,–FIIND minoritar toti cred ca au dreptul sa se amestece–este ceva normal in cazul unui copil minor dar in cazul unei comunitati–eu zic sa lasati propaganda-si privitine in ochi-ca barbati si femei maturi-si datine respectul intimitatii ca merita.Lasati teoria indepartata a lui aristotel ca maghiarii din moldova odata disparuti credeti ca vor fii inlocuiti de functionarii ONU????????????? PRACTIC –sunt considerati minoritari cu probleme minore–-care nu au nevoie de nimic numai de declaratia frumoasa a politicii despre ziua minoritatilor–care face loc de gradinite,scoli ,licee–insemne proprii,conservarea unei culturi–-unde este ONU–al dumneavoastra in acest interval de timp–pe salariile pe care la strange de la tot felul de minoritati-se distreaza de craciun –ma gandesc ca ar fii timpul sa coboram de pe caii INALTI AI MAJORITATII CONFORTABILE SI GOALE si sa incepem dialoguri sincere,si eficiente–-spre binele tuturor comunitatilor.

      • @Ferencz Gabor

        „Din punct de uman nu este nici o diferenta intre minoritate si majoritate..”

        De unde ai tras tu concluzia ca e vorba aici de „diferente umane” ? Toata lumea intelege ca e vorba de diferenta de raport numeric.

        „Simetria ar fii respectata cu folosirea notiunii de comunitate”

        Aha, deci de asta te simteai „jignit” de termenul minoritate si il vrei schimbat in „comunitate”.
        Mi se parea ceva in neregula, dar tu te simti „jignit” in mod strategic, in functie de ce scopuri politice ai…dar deja am scris despre asta asa ca nu ma mai repet.

      • Draga Gabor, vreau sa-ti marturisesc, ca eu nu ma simt jignit atunci cand cineva ma face minoritar. Are si acest „statut” un anumit „fainosag”. Insa inteleg ce vrei sa spui, mai ales din acest al doilea comentariu al tau. Si vrea sa precizez, in legatura cu ideile tale referitoare la acel drept la intimitate, ca exact pentru acest lucru serveste autonomia. Adica la dreptul de a lua niste decizii in folosul comunitatii. Si acest drept le este greu multora sa recunoasca, fiinca ei considera ca minoritatea trebuie sa se supuna vointei majoritatii. Imi aduc aminte de o discutie cu o persoana mai in varsta, calatorind cu trenul, in primele saptamani ale anului 1990. Vorbeam atunci, ca urmeaza sa avem si noi in Romania un parlament, si ca in parlament regula democratica este ca minoritatea se supune vointei majoritatii. Si nu am putut sa nu observ, ca domnul respectiv cu satisfactie generaliza acest lucru la intreaga societate. Asa ca nu te mira ca multi si astazi au tendinta de a spune ca aceasta „regula a democratiei” este valabila si in cazul relatiilor interetnice. Deci nu te astepta ca termenul de „minoriate etnica” sa fie inlocuita prea curand de termenul „comunitate etnica” fiindca in aceasta nu reflecta relatia de supunere fata de „majoritari”. Si, asa cum ai observat si din multe comentarii pe diferite bloguri, multi au nevoia de a se simti „majoritari”, si de a avea dreptul de a da „indicatii pretioase” de ex. la limba in care trebuie sa invete „handicapatii”, bineinteles numai si numai in interesul lor. Nu-ti vine sa razi de ex. atunci cand citesti comentariul acelui M Costi pe marginea articolului cu „fainosagul….” pe blogul Adevarului, in care respectivul declara senin ca toti ungurii trebuie sa invete la facultati exclusiv in lb. romana, si asta nu pt. altceva decat ca, astfel nu pot pleca din tara, si deci comunitatea maghiara nu va scadea numeric? Adica acest Costi, in nemarginita lui „bunavointa” fata de unguri, vrea sa le demonstreze acestora ca de fapt interesul lor e sa NU invete in lb. lor materna.
        Asa ca te rog nu veni cu astfel de idei, cu termenul de comunitate, ca le strici „majoritarilor” jucaria! 🙂

      • @Covasnenau –„Si vrea sa precizez, in legatura cu ideile tale referitoare la acel drept la intimitate, ca exact pentru acest lucru serveste autonomia. Adica la dreptul de a lua niste decizii in folosul comunitatii”

        Bun, alta idee acum – „dreptul la intimitate”.

        Zilnic au loc poate zeci, iar saptamanal sute, de adunari/intalniri a etnicilor maghiari in Romania-(asociatii, festivitati, evenimente religioase, etc.).Nu cred ca vine vre-un roman (sau turc, sau chinez) sa deranjeze „initmitatea maghiara” a adunarii respective.Nu ? Covasnenule ?
        Exista vre-o problema ? Nu se pot aduna maghiarii din Romania sa sarbatoreasca ceva sau sa desfasoare vre-o activitate culturala specifica oarecare ? Stiu ca si pe Horthy l-a sarbatorit Raduly Robert la Miercurea-Ciuc fara sa il impiedice cineva.

        Eu nu vad vre-o problema cu „intimitatea” minoritatii maghiare (sau a oricarei alteia etnica sau religioasa/culturala).

      • Ovidiu! M-ai inteles gresit, prin respectarea intimitatii nu am vrut sa spun ca ungurilor nu le place sa petreaca in prezenta romanilor. 🙂
        Dar imi aduc aminte de cuvintele lui Kelemen Hunor, care nu demult spunea ca autonomia nu inseamna independenta, ci dreptul de a lua niste hotarari in treburile care ne privesc. Si eu recunosc ca acum nu pot sa-ti dau alte exemple concrete, dar de ex. ar fi bine sa i se dea dreptul studentului la medicina, daca universitatea la care invata e multiculturala, sa aleaga el in ce limba vrea sa invete. Sau sa i se acorde dreptul de a invata limba si literatura maghiara acelui copil de ceangau, care vrea acest lucru si sa nu fie persecutat pt. acesta, ca acum cativa ani. Nu stiu cum functioneaza aceste lucruri, insa ar fi bine ca profesorul sa aiba posibilitatea de a alege si metodologia de predare a limbii romane,in cazul copiilor la care lb. romana e a doua limba, ca cea care se foloseste in prezent nu prea da rezultate. Si probabil sunt multe alte astfel de lucruri.

    • Covaseneanu : „M-ai inteles gresit, prin respectarea intimitatii nu am vrut sa spun ca ungurilor nu le place sa petreaca in prezenta romanilor.”

      Nu cred ca te-am inteles gresit, sau poate tu nu ma intelegi pe mine.Prin respectarea „intimitatii comunitare” eu inteleg exact viata comunitara specific-exclusiv-etno-cultural maghiara.Nu ma deranjeaza, ce sa ma deranjeze, dimpotriva consider asta normal, natural si necesar pentru a exista si pentru a se dezvolta acest specific etnic-cultural maghiar (sau turc, romanesc, etc.).E ca si viata religioasa specifica – sa zicem reformata fata de catolica sau ortodoxa.Ce m-ar deranja e sa impingi acest aspect pana la sectarism-izolationism total, asta ar „fractura” intradevar viata sociala in Romania si ar deveni o problema sociala si politica, dar nu e cazul
      (inca, cel putin, desi in ultimii 23 de ani se observa acest aspect al cresterii gradului de „disociere” social-lingvistice maghiarilor, dar nu e inca o problema majora).

      Eu doar doar iti atrageam atentia ca in Romania de azi nu te impiedica nimeni.
      Tu erai cel ca lega (in mod curios) acest aspect „intimitate” de subiectul „autonomiei” iar eu iti atrageam atentia ca acesta intimitate comunitara, si implicit libertate de asociere/organizare, exista, e garantat. Nu intervine nimeni (stat, sau romani aiurea) ca sa perturbe aceasta dimensiune specific comunitara.Cred ca au loc zilnic zeci de astfel de intalniri specific-exclusiv-maghiare date fiind multele comune si orase in care exista maghiari in Romania.

      • Poate am inteles eu gresit, dar textul lui Gabor suna astfel:”….dreptul la intimitate- dreptul de a lua decizii in interesul comunitatii…” eu am crezut ca dreptul la intimitate asta inseamna. Daca nu la asta se refera, atunci nu stiu la ce. Nu cred ca s-ar supara nimeni, daca la festivitati, serbari, baluri, etc. ale unor comunitati de unguri ar participa si romani, mai ales daca acestia nu ar cere traducere, care sa incetineasca eventualele luari de cuvant (speach-uri).
        Cu respecterea libertatii de asociere nu cred ca are nimeni probleme.

  5. Ferencz Gabor.
    Nu stiu ce drepturi in plus iti confera termenul de comunitate etnica fata de minoritate etnica si cred ca nu-ti confera nimic in plus. Sunt unele lucrari pe tema minoritatilor etnice, in care pe o pagina este scris „comunitate”, pe alta „minoritate”, pe alta „comunitate sau minoritate”, ba am mai gasit si termenul de „comunitatea minoritatii maghiare”. Nu numai in carti a unor autori romani. Prin urmare, multi pun semnul de egalitate intre acesti doi termeni si pentru prima data la tine am intalnit convingerea ca termenul de comunitate. inseamna automat si obligativitatea primirii unor drepturi in plus. Dar omul cat traieste invata…
    Prin Constanta de exemplu, sunt o gramada de organizatii ale minoritatilie, care se numesc Comunitatea Evreiasca. Comunitatea. Greaca, etc. Au ele drepturi in plus fata daca se numeau Minoritatea Evreiasca, Minoritatea Greaca, etc. ?!
    Repet ce am mai spus::”In dictionarele limbii romane, comunitate inseamna totalitatea persoanelor care traiesc in acelasi loc, avand aceleasi obiceiuri, norme de viata, etc. Minoritate ar insemna populatie de alta origine etnica si mai putin numeroasa decat majoritatea locuitorilor unei tari.”
    Prin urmare, din cele prezentate mai sus, de unde rezulta ca termenul de comunitate etnica inseamna ca aceasta are mai multe drepturi ca termenul de minoritate ?!
    A existat intradevar o propaganda prin interiorul minoritatii maghiare din Romania prin a doua jumatate a anului 1944 si anul 1945, pentru ca maghiarii sa se inscrie in Uniunea Populara Maghiara, (fostul MADOSZ), in care se spunea ca in URSS nu exista majoritate si minoritate si modelul acesta este cel care trebuie urmat.
    In esenta, aceasta afirmatie era o prostie propagandista, pentru ca, dupa numarul cetatenilor, existau in fiecare republica sovietica o anumita majoritate etnica si anumite minoritati. Probabil la rusi le convenea sa se spuna ca nu exista majoritate si minoritate si pentru ca in functiile de conducere din republicile sovietice sa fie pusi etnici rusi, prin urmare nu era luata in considerare nici o majoritate etnica locala, dar asta-i alta poveste.

  6. @Tirimineanu–„Nu stiu ce drepturi in plus iti confera termenul de comunitate etnica fata de minoritate etnica si cred ca nu-ti confera nimic in plus.”

    Termenul de „comunitate etnica” e termen doar informal, colocvial, nu e ceva si formal (si definit legal).E la fel e ca si „comunitate religioasa” sau :

    http://www.comunitateabiciclistilor.ro/

    Nu decurg de aici nici-un fel de drepturi decat cele ce decurg din drepturile cetatenilor in general- dreptul de asociere, de exprimare etc.

  7. Drepturile nu sunt conferite de denumire–-poate sa fie dupa mine minoritate cu drepturi depline si comunitate supusa asimilarii––chestiunea este una mai fina–de a exterioriza sentimentul de egalitate intre oameni a fiecarui vorbitor.Vedeti dumneavoastra tineti cu dintii de termenul minoritate––ce pierdeti ce castigati–nu stiu–-noi minoritarii am castiga respectul functionarului a carei salariu contribuim–in sensul ca el daca face propaganda oricarei majoritati–nu numai nationale normal –ar vorbii de calitatea egala al oricarui om.MAI departe–normal ca ar fii legile concrete–-dar sa ne intre bine in gandire ca atat majoritarii cat si minoritarii trebuiesc respectati.sarbatori fericite pentru toti-minoritari –sau majoritari

    • Deci tu crezi ca functionarul X va citi in lege/ constitutie termenul de „drepturi ale comunitatii” in loc de „drepturi ale minoritatilor” si exact asta il va anima intr-o mare masura si il va determina sa devina „respectuos” (cum spui tu). Inteleg totodata ca actualmente, functionarul X nu respecta „drepturile minoritatilor”….

  8. Dumneavoastra normal ca puteti numii oricum o comunitate dar ganditiva ca un demnitar ales este demnitarul fiecaruia dintre noi indiferent de numarul nostru suntem o calitate fiecare–la fel de importanta.

  9. Ferencz Gabor.
    Citeam pe undeva ca democratia inseamna in principiu existenta a doua lucruri, majoritate si minoritate.
    Prin urmare, trag concluzia ca eu, dupa cum am votat, am fost in astia 24 ani mai mult in minoritate decat in majoritate. Iar daca ma gandesc bine, vecinul meu ungur, care a votat de cand se stie cu UDMR-ul, a fost de mai multe ori in majoritate decat mine. Uite, de exemplu nici acum nu-mi dau seama, daca UDMR-ul, care afirma ca reprezinta minoritatea maghiara, este la momentul actual in majoritate sau in minoritate.
    In concluzie, in democratie si majoritatea etnica are minoritarii ei, iar minoritatea etnica are si ea majoritarii ei.
    Apoi daca ma gandesc mai bine, de foarte multe ori pe aceste meleaguri, minoritatea etnica a vrut sa faca parte din majoritatea politica, ca singura nu putea sa formeze o majoritate sau sa sprijine, din diverse motive, aceasta majoritate. Ma gandesc la sasii din Transilvania pe la inceputul secolului trecut, apoi la Partidul Maghiar din perioada interbelica, care a avut o intelegere cu partidul lui Averescu (Pactul de la Ciucea, artiyanul acestei intelegeri a fost considerat Octavian Goga) pana prin anul 1927, apoi candidatura unor sefi importanti ai comunitatii maghiare pe listele PNT, cum ar fi Szasz Pal, apoi UPM (fostul MADOSZ, care avea pe la sfarsitul anului 1945 vreo 400.000 membri) si care s-a aliat cu fortele „progresiste” si „adevarat democratice” romane.
    Prin urmare, din punct de vedere al democratiei, nu intotdeauna minoritatea etnica a fost si o minoritate politica.

    • Aparente praf in ochi aburi fum si alte ingrediente domnul meu de a te ascunde dupa democratie si sa nu rezolvi nimic.SECUII AU AVUT UN SINGUR CAPITAN DUPA CARE MERGEAU LA OASTE SI II REPREZENTA DAR A AVUT DREPT DE veto–––-.NU CASTIGI NIMIC DACA AI REPREZENTANTI FARA LEGI CU DREPT DE VETO

      • Dle Gabor, Bine ca nu sugerezi sa se scoata o lege prin care tinerii intre 15 si 22 de ani sa parcurga drumul de acasa la scoala (universitate), calare pe cai secuiesti si in costum de sec 15. Caci doar numai asa se va sustine traditia ….

    • Aceasta stare de minoritate si majoritate este efemera–se limiteaza la momentul alegerilor unor reprezentanti––campanie si respectiv alegeri.DUPA ALEGERI INSA lucrulire ar trebuii sa revina la un fagas normal–-prin persoana alesului sau prin cultura celor din jur–CEL ALES va fii reprezentantul tuturor alegatorilor va reprezenta pe toti si va REZOLVA problemele FIECARUIA–indiferent daca stie sau nu ca a fost votat de acele persoane de aceea votul este secret.LA NOI INSA ALEGERILE CASTIGATE nu reprezinta terminarea procesului,REPREZENTANTUL CONTINUA PROPAGANDA in vederea castigarii alegerilor urmatoare pierzand timp energie bani din avutia nationala ,.mai mult deserveste votantii –o parte dintre ei in detrimentul celorlalti.IN sensul acesta am spus ca sunt unele democratii in care cetatenii simpli sunt considerati comunitati care au probleme de rezolvat si atat deja la majoritate intervine o urgenta ei sunt primordiali –extraordinari–fata de ceilalti.Problema insa este alta–in timp reprezentantul nu va reprezenta nici minoritarul si culmea nici majoritarul ci va reprezenta pe el INSASI–ce vrea sa se intample la noi.REDUCEM INCET INCET MINORITATILE la tacere–-minoritati de orice fel–-si cele nationale–si deservim aparent cu mijloacele democratiei pe cei majoritari-dar incepe felierea–pitin cate putin nu primesc scaune toti functiunarii,.–VA MAI AMINTITI DE PRIMELE SEDINTE ALE GUVERNULUI –-nu erau scaune–-toti majoritarii nu incap–si cum sa munceasca campul-de exemplu–le trebuie sedinta.CUM spun indoscitii–faintos-pentru fainosag–este faintos ca noi minoritarii trebuie sa mai scoatem castanele fierbinti din foc pentru a arata majoritatii ulterior batjocorite ca democratia-in forma sa grecobizantina este extraordinar pentru alesi.Indoscitii–au porti la intrare trebuie batut cand intri-chiar daca esti reprezentant-de orice fel si trebuiesc considerati comunitati–-rezolvate doleantele lor si nu ale alesilor.

  10. Precum subliniam inainte: totul e o lupta pentru SIMBOLURI! Totul se reduce la simbolistica si nu la drepturi care, in marea lor parte, sunt asigurate in Romania.

  11. Iată primele trei articole din constituția unei țări… Fainoșeagul politicii minoritare (cel puțin constituționale) din Bolivia:

    ARTICLE 1º. — Bolivia is constituted in a Social Unitary State of Communitary Plurinational Law, free, independent, sovereign, democratic, intercultural, and decentralized with autonomies. Bolivia is based in the plurality and in the political, economic, juridical, cultural, and linguistic pluralism, in an integrative process of the country.

    ARTICLE 2º. — Given the pre-colonial existence of Nations and native peasant indigenous peoples and their ancestral dominion over their territories, it is guaranteed their self-determination within the framework of the unity of the State, which consists of their right to autonomy, self-government, their culture, recognition of their institutions and the consolidation of their territorial entities, in accordance with this Constitution and the Act.

    ARTICLE 3º. — The Bolivian nation consists of all the Bolivian-men and Bolivian-women, Nations and indigenous native peasant peoples, and intercultural communities and Afro-Bolivians which together constitute the Bolivian people.

    Na… cît mai are România de parcurs? E pe calea cea bună, dar totuși, mult….

    http://jorgemachicado.blogspot.ro/2012/02/cpetext.html#sthash.ou6qC6zl.dpuf

    • „The Bolivian nation consists of all the Bolivian-men and Bolivian-women, Nations and indigenous native peasant peoples, and intercultural communities and Afro-Bolivians which together constitute the Bolivian people.”

      Na… cît mai are România de parcurs?

      Ca sa-ti traduc ce scrie acolo :

      „Natiunea romana e compusa din toti barbatii romani si femeile romance, natiunile si populatiile indigene de tarani (adica si cei de nationalitate maghiara, roma sau turca precum si secuii si ceangaii –„Nations and indigenous native peasant peoples”), si comunitatiile interculturale (aromanii-de exemplu), toti impreuna constituie poporul roman.”

      E chiar definitia clasica a satului national (national „in sens francez”) explicitata pentru cazul Boliviei.Asta e definitia constitutionala si a Romaniei (inca d la Regulamentele Organice din 1866), precum si definitia si majoritatii statelor ce s-ai inspirat de Revolutia Franceza.
      Inclusiv a Ungariei.Lucru observat si comentat de Comisia de la Viena-in studiul asupra noii constitutii a Ungariei- desi Comisia observa ca se incearca in nou constitutie a Ungariei cu joc de cuvinte cu expresiile „comunitatea politica ungara” vs. „natiunea ungara/maghiara”..dar in final ce se obtine e doar o jonglerie verbala ce schimba/inverseaza semnificatia tremenului „natiune” cu cel de „comunitate” si vicevresa.

    • Kuvasz, pe bune si fara nicio rea intentie: tu intelegi ce citesti in lb engleza? Si daca DA, care ar fi drumul „de parcurs” de Romania in acest sens?

  12. Se pare ca voi nu prea stiti engleza sau aveti un talent de citire selectiva. Ca sa fiu mai explicit: cind se va scrie in constitutia Romaniei c-ar fi un stat multinational, descentralizat cu autonomii? Stat in care este garantat dreptul la autoguvernarea, autonomia minoritatilor sau grupurilor (indigene) etnice, numiti-le cum vreti voi. In interiorul acestui stat.Asta-i drumul si nu interzicerea simbolurilor!

    • „Ca sa fiu mai explicit: cind se va scrie in constitutia Romaniei c-ar fi un stat multinational, descentralizat cu autonomii ? ”

      Pai asta te rugam si eu (pe tine si pe altii).Lasa-ma cu „Bolivia ca exemplu”, cu „intimitatea comunitara” (chipurile lezata), cu cat de „jignit”, „traumatizat istoric” si „nedreptatit” e minoritarul maghiar in Romania ca nu poate pune steagul Ungariei pe primarii.
      Astea sunt pseudo-argumente, o mascarada retorica ce provoaca pseudo-dezbateri, dezbateri bizare fara substanta.Pierdere de vreme si de energie.

      • Am zis ca Ro este pe calea cea buna, dar mai e de parcurs. Nicaieri in commenturile mele nu am victimizat minoritatea maghiara. Dar Romania are restante…

      • Ovidiu! Eu am mai explicat odata, nu demult, nu stiu daca nu intr-un raspuns adresat chiar tie, ca steagul unguresc nu este acelasi cu steagul oficial al Ungariei. Am explicat si ca steagul secuiesc a fost „inventat” tocmai pt. a-l inlocui pe cel unguresc, care e cam „iritant” pt. concetatenii nostri romani. Si circul pornit de Codrin Munteanu a fost tocmai in jurul steagului secuiesc, nu celui unguresc, si nicidecum in jurul celui al Ungariei. Pe de alta parte, nu cred ca in ultimii 3-4 ani nu ti-a explicat aceste lucruri si altcineva pe acest blog.
        Si vii tu acum din nou, si vorbesti despre punerea steagului Ungariei pe primarii in Romania, ca cel mai mare vis al minoritarului maghiar!
        Asa ca stii ce? Ai dreptate: „Pierdere de vreme si de energie”!

    • Kuvasz, „directia” nu trebuie sa fie cea indicata de tine. Ci implementarea cat mai buna a legislatiei existente si alte mici „corectii” la nivel legislativ ( nu si Constitutional). O exista o „reteta” universal valabila in materie de drepturi ale minoritatilor care sa se aplice sablon, copy-paste peste tot, in fiecare stat.

  13. Sărbători fericite! Kellemes Ünnepeket! (mai intai in limba oficiala si apoi in cea minoritara) la toata lumea si un „2014” diferit de „2013”.

    • Va urez tuturor un Craciun fericit petrecut impreuna cu cei dragi! Bekes es Boldog Karacsonyt! Frohliche Weinachten!

    • Voi covasnenii ati avut un deputat–deputat de Trei scaune se numea Mikszath Kalman–si in romanul sau –Orasul Negru––-A fekete varos––vice prefectul a avut o replica la spusele judecatorului–care suna cam asa –de ce vrea sa tuseasca puricele daca nici plamani nu are–Acesta replica mia ramas in minte si-imi aminteste ca trebuie sa ne folosim Umorul-neaparat-pentru a ne reliza pe cat mai multe planuri.Va doresc tuturor sarbatori fericite –nu numai covasnenilor-va doresc o deschidere si spre cultura asiei-pentru a traii o viata integrala in ciuda bogatiilor,sau saraciei pe care suntem nevoiti sa le suportam.

  14. Un scriitor maghiar din secolul XVIII își mărturisește dezamăgirea că nu a prea întâlnit unguri în Ardeal!!!

    Scriitorul maghiar Sándor Kisfaludy a vizitat Transilvania în 1792:
    „A trebuit să dorm la Nireș (lângă Cluj) și gândește-te cât a trebuit să mă întristez: în Ardeal, unde credeam că voi întâlni maghiari, chiar în primul sat, nu am găsit niciun suflet care să înțeleagă ungurește. Este locuit numai de români. În general, călătorind prin toată Ungaria și făcând acum comparație, am găsit mai mulți slovaci, șvabi, români, germani decât maghiari – găsind la fel și în Ardeal, am oftat: am sfârșit – mă gândeam – cu națiunea maghiară, // care mai trăiește asemenea ruinei unei cetăți, odinioară puternică și maiestuoasă, iar acum, din pricina pericolului vremii, ruinată neîncetat și până în cele din urmă dispărând cu desăvârșire…” (pag. 14-15)
    Sursa: Hazai utazók Erdélyben, Cluj, 1941 http://mek.oszk.hu/09200/09294/09294.pdf
    Traducerea din Călători străini despre Țările Române, Vol. X, partea II, București, 2001
    Sursa: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=481736075279944&set=a.153212018132353.31632.100003306680713&type=1&theater

Comentariile nu sunt permise.