Maghiari care-şi dau copiii la limba română… în Ungaria.


Ca un bonus la articolul anterior despre ce am învăţat de la vecini, o româncă stabilită în estul Ungariei ne povesteşte despre o vecină care învaţă româneşte deşi este unguroaică… ba îşi dă şi copiii să înveţe româna la şcoală.
Notă: am îndrăznit să preiau comentariul, făcut public, pe pagina noastră de facebook. Aştept însă acordul autoarei pentru a-i publica şi numele şi localitatea în care stă.

„Un exemplu de peste granita: locuiesc in Ungaria de ceva vreme. Vecina mea, unguroaica, si-a dat fetita la gradinita sa invete limba romana, acum este in clasa a treia…si invata in continuare limba romana, ca pe o limba straina. Mama ei impreuna cu alte sase mamici iau lectii de romana de doua ori pe saptamana de la una din invatatoarele de la scoala; eu i-am imprumutat un dictionar maghiar-roman ca sa o ajute mai bine la studiu. Si eu invat in continuare limba maghiara tocmai pentru a reusi sa ne intelegem.

In toti acesti ani de cand locuiesc aici, niciodata nu mi-a adresat nimeni vreun repros. Daca doream ceva si nu stiam sa spun pe ungureste, zambeam si recunosteam senina ca nu stiu sa vorbesc foarte bine limba maghiara. Dar incerc sa spun ceea ce doresc, iar raspunsul a fost pozitiv mereu.

Si eu sunt conştienta ca e bine sa stiu ungureste cat mai bine, dar si vecinii mei stiu ca nu le strica nici lor si nici copiilor lor sa stie romaneste. Intotdeauna exista o cale de mijloc, atata vreme cat nu ajungem la situatia de genul „cand doi se cearta, al treilea castiga„.

Intrebarea ramane totusi… cine este al treilea?”

38 de gânduri despre “Maghiari care-şi dau copiii la limba română… în Ungaria.

  1. La inceput, Habsburgii au folosit metoda „divide et impera”, daca ne uitam la istoria comuna, prima ciocnire intre romani si maghiari a fost rascoala lui Horia, in timpul domnirii al lui Joseph II.- poreclit regele cu palarie, fiindca nu a acceptat constitutia maghiara, si nu a fost incoronat cu Sfanta Corona a ungariei. Habsburgii au primit tronul ungariei prin casatorie, dar s-au comportat ca ca colonizatori, nu ca suveranul tarii.
    Acum cel care castiga sunt, cei care vor sa ramana europa post sovietica un fel de colonie pentru Europa occidentala. Piata pentru produsele lor, si rezerva de forta de munca.
    Geopolitic ar trebui sa fim aliati, dar undeva s-a stricat tare relatiile intre noi. Ultimul sut impacarii este istoria ceausista, care este predata si in prezent. Astfel tineretul roman invata, ca pentru toate rele din istoria Romaniei, sunt de vina ungurii, si nu stie nimic despre noi, numai niste preconceptii idiote.
    Daca cineva incearca sa priveasca aceasta istorie creata altfel, pune intrebari, imediat devine tradator
    Probabil pe aceasta sita este cunoscut linkul de mai jos, dar nu strica daca mai ascultam odata

    Acum ma gandesc, sa ma culc, sau sa ma duc inapoi in Asia, platoul Odros🙂

    • Linkul de mai sus este ridicat de toti in slavi. Am pus mai de curand pe acest site un link la parerile aceluiasi domn Diaconnescu despre autonomie, si agresiunea a sarit in tavan.

      Mi se pare ca parerile istorice sunt cam din burta in acest caz, what best fits us.

  2. ,,…si nu stie nimic despre noi, numai niste preconceptii idiote”.
    kex,
    nu esti primul care afirmi acest lucru. Ce nu stim , noi romanii, despre maghiari? Sau , daca vrei, ce ar trebui sa cunoasca romanii despre maghiari?

  3. Atol, daca te intereseaza intr-adevar, gasesti surse, nu numai istoria ceausista. Chiar daca sunt in alte limbi, se poate rezolva
    „Sau , daca vrei, ce ar trebui sa cunoasca romanii despre maghiari?”
    -o intrebare proasta – cultura, istoria, folclorul oricarui popor sunt independente de vointa mea sau a ta. Numai buna vointa, si gandirea deschisa depinde de noi. Mare diferenta, daca vrei sa intelegi lumea inconjuratoare cu minte deschisa, sau vezi peste tot dusmani, daca ce sesizezi nu coincida cu teoria „oficiala”

  4. Nu cred ca exista gresala mai mare , pentru romanii de etnie maghiara din romania, decat sa nu-si dea copii la scoli cu predare in limba romana. Maghiara oricum o inveta acasa. Dupa ce ca sistemul de invatamant e deficitar , pregatind niste „handicapati cu diplome”, (unele specialitati fiind chiar bizare) pentru maghiari se mai adauga si handicapul limbii. Lumea reala de azi, nu mai acorda mult timp, in formarea unui tanar. Avem la „Firma” un sudor, Nea Szekely, de aproape 60 de ani, profesionist, pe care toti il iubim si respectam. A venit cu un nepot tanar, pentru angajare de la el din Haghita. Intrucat avea o scoala de doi ani cu clificarea-Asistent Manager Coordonare Activitati Comerciale- a fost dus imediat la srviciul Maketing. Aici insa stupoare, baiatul nu vorbea aproape de loc romaneste. Incer-
    cand sa il ajute (mai mult pentru nea Szekely), patronatul l-a trimis in Sectie. L-am pus sa lucreze ca manipulant, sa faca un curs de „legatori de sarcina”, ocazie cu care ar fi invatat si limba romana. A stat doua zile si nu a mai venit, iar Nea Szekely, mi-a spus suparat ca nu s-a putut intelege cu el, sa aiba rabdare si ca vrea sa plece in Finlanda. Nu pot sa nu remarc cat de pregatit este un roman secui de 60 de ani, in opozitie cu alt roman secui tanar de 22 de ani. Si asta nu e de gluma pentru un tanar care intra in viata.

  5. Precizez ca situatia de mai sus s-a petrecut in Regat. E clar , Presedintele a avut dreptate cand a atentionat ca, „in curand vine nota de plata” pentru invatamantul de limba maghiara. Si ce am povestit eu, e doar varful aisbergului. Nu e posibil, ca generatia actuala de maghiari, sa nu stie romana si sa caute un loc de munca. Generatia veche, era mai bine pregatita pentru viata, atat ca limba ca si ca meserie. De alfel priviti la sutele de mii de absolventi, care nu iau Bacul de cativa ani. Ce naiba vor face nu stiu, intr-o societate dura si din ce in ce mai in criza. Probabi ca vor emigra unii, dar nicaiei nu umbla cainii cu covrigi in coada.

    • Sandu Cristian: de ce se lupta atunci romanii din Timoc pentru scoli romane? Romana o pot invata acasa, nu?
      De ce a fortat si finantat o vreme statul roman scolile romane ale aromanilor? Romana o invatau acasa, nu?

      • Lorand @ „de ce se lupta atunci romanii din Timoc pentru scoli romane?”. Sometimes I wonder? Tu nu intelegi diferenta? A fost vreodata pusa in discutie la noi invatarea limbii maghiare? NU – Neinvatarea limbii romane, sechestrarea – asta da. Iar in Timoc nici vorba de asa ceva. Pai daca in Elvetia s-ar incapatana Romansii sau char si Ticinezii sa _nu_ invete Germana, cat sunt ei de liberi … rau le-ar fi!

      • Preda: citeste ce a scris Sandu
        „Nu cred ca exista gresala mai mare , pentru romanii de etnie maghiara din romania, decat sa nu-si dea copii la scoli cu predare in limba romana. ”

        La asta am replicat ca Romanii din Timoc doresca scoli, clase romane.
        Sau cum exista in Voivodina:
        „Astfel, in Voivodina exista 37 unitati de invatamant cu predare in limba romana. Mai exista o scoala pedagogica la Varset si o catedra de limba romana la Universitatea din Novi Sad. Programele de invatamant se fac in limba romana, de la gradinita pana la liceu; de asemenea exista un Institut care editeaza manualele in limba romana. Exista un liceu cu predare completa in limba romana la Varset, Liceul “Borislav Petrov Braca”, unde – in anul scolar 2006/2007 – invatau 93 de elevi grupati in patru clase. La Alibunar exista o scoala vocationala cu limba de predare romana, scoala de economie si comert “Dositej Obradovic” unde sunt inscrisi 107 de elevi. ”

        Adica, daca acceptam ca scoala cu predare in limba romana este OK in Voivodina, Ungaria, si ar fi bine si in Timoc, atunci de ce va luati de scolile cu predare in limba maghiara?

      • Lorand @ Ai drepatate, este cam vajaiala – nu stiu nici eu sa spun ce este evident si bun simt si ce merge prea departe. Sunt insa impresionat cu cate date imi vii din Voivodina – nu vreau sa stiu ce inseamna, nu vreau. Sa va fie de bine, noapte buna!

  6. Mi se pare ca acelasi istoric a facut critici extrem de dure la adresa recentei Istorii a secuilor, pe care o considera, printre altele, extrem de politizata si sugera si ideea, pe care altii au exprimat-o astfel: „o istorie care-i invata pe tinerii secui, sa-i urasca pe romani.”
    Pe de alta parte, cine crede ca istoriografia maghiara este lipsita de mituri, cred ca se inseala.
    Astept cu nerabdare ca un istoric maghiar de astazi sa vorbeasca despre miturile din istoriografia maghiara si sa fie pus pe Internet, cu traducere in limba romana.
    Mi se pare ca sunt unele lucruri discutabile in afirmatiile lui Diaconescu sau nu au fost argumentate si explicate mai in amanunt. Unele lucruri, pe care si Diaconescu le prezinta mai sus,, o stiu din experienta personala, se discutau in mediul universitar, de acum 20 ani.
    Daca mi-aduc bine aminte, eu, ca student, sustineam pe atunci ideile lui Diaconescu, iar profesorul le considera ca nu corespund in totalitate adevarului.
    Si mai tarziu mi-am dat totusi seama ca profesorul avea dreptate.

    • Tirimineanu @ Diaconescu pare un om foarte infierbantat. Nu am impresia ca a judecat toate luarile sale de pozitie pana la capat, nici de o parte nici de cealalta!

      L-am intrebat de o luna sa imi explice si mie pe ce DEFINITIE a cuvantului „revolutionar/contra-revolutionar” (cuvant in sensul lui Buber, cuplu de antinomii) este
      el atat de lesne dispus sa predice si in Romania perpectiva istorica maghiara, conform careia Avram Iancu a fost „contra-revolutionar” si doar Kossuth, vezi bine a fost revolutionar. Din punct de vedere logic, asta este betie curata – revolutia este ce ii favorizeaza pe unii, contra-revolutia este ceea ce ii favorizeaza pe toti ceilalti. Dar cineva (partidul comunist, desigur) stie cine are dreptate!

      Pe de alta parte am vazut insa ca este destul de critic la idea autonomiei, tot cu argumente „istorice”. Tare as dori sa stiu care sunt legaturile sale cu „calaul” – adica Boia, acel individ care a depasit orice prag al recuperabilului ca istoric, devenind un pamfletar inveninat, si rau la suflet, de sine uratoriu. Stie cineva?

  7. Olorand@ A urma anumite clase, de exemplu ciclul gimnazial, in limba maghiara e una, dar a urma toata scoala,si liceu si facultate si a nu sti limba tarii in care triesti, e totusi o eroare grava. Ti-am dat realitatea de pe teren. Dar romanii din Timoc, sau aromanii, stiu limba sarba si greaca , am vazut cand am fost la greci. Nu urmarea unui liceu, sau facultate in limba romana produce asimilarea, ci ofera sanse mai mari, de realizare in viata. Cred ca politicienii maghiari in goana dupa voturi, au sarit bine calul, in detrimentul elevilor maghiari. Pana la urma insa, Realitatea, e cea care va valida sau nu, politica educationala actuala, aplicata minoritatii maghiare. Trebuie sa mai asteptam putin si vom vedea.

    • Sandu Cristian: eu am terminat scoala in limba maghiara. Am dat bacul in limba maghiara. Si cunosc bine limba romana, nu am avut probleme nici in armata, nici la facultate.
      Limba se poate invata in citeva luni, daca vrei sa te angajezi: cei 3-4 milioane de romani care s-au dus sa lucreze in Spania sau Italia stiau spanioala sau italiana? Nu. Au invatat-o rapid? Da!
      Doctorii care pleaca in Finlanda sau Norvegia, cunosc limba? Probabil nu, dar o invata rapid.

      • Lorand @ nu am avut probleme nici in armata, nici la facultate.

        Si ai avut probleme sa urmezi acest curs? Daca l-ai urmat inseamna ca se poate! Inseamna ca acum se vrea si mai mult? In Timoc NU EXISTA NIMIC! Cum poti totusi sa compari, Lorand?

  8. Olorand@ Scoala pregateste tanarul pentru a intra in viata, cu cat mai multe sanse, Oriunde in lume, cele mai mari sanse le ai, daca faci scoala in limba tarii respective, eventual si engleza daca vrei sa-ti maresti arealul de activitate. Pentru cei ce vor un areal mai redus, merge si scoala in maghiara, ca in cazul tau se pare. Dar regula generala asta este si de aceia ti-am at exemplul cu secuiul. Ma repet, acesta e „varful aisbergului tineretului maghiar”(pe care il pot vedea eu din Arges), iar in urmatorii ani vine scadenta. Celalalt „aisberg”, e numarul mare de non-bacalaureati, care tot se aduna si le vine si lor scadenta. Eu vorbesc despre „REALITATEA din TEREN” Lorand, singura care certifica invatamantul. De aceia ti-am spus sa mai avem „putintica rabdare”.

    • Sandu Cristian: pe baza argumentului tau Ungaria nu i-a discriminat pe romanii din Ardeal, fiindca au avut 3+mii scoli elementare, dar de la gimnaziu a vrut sa le asigure sanse de intra in viata, sa nu aiba un areal mai redus, sa cunoasca limba tarii.

      Si romana „oricum o inveta acasa”, citat de la tine referitor la limba maghiara.

  9. Sandu @ Si mie mi se pare ca realitatea din teren trebuie sa ascunda cu totul alte tipuri de probleme. Caci citind numai ce scrieti e greu sa ma decid. In fond au existat spre exemplu scolile germane: Sasii urmau acele scoli, dar mergeau si Romani la ele, pentru ca le folosea limba germana. Si nu stiu cat invatamant in Romana faceau, dar pe urma Sasii erau perfect bilingvi. Pentru ca nu aveau probleme cu limba, iubeau Romana – citeste ce spune Hertha Müller la acest subiect (si nu este Sasoaica🙂. Am impresia ca Maghiari fac din asta mult mai mult o problema de orgoliu, ceea ce face sa fie mai putin pragamtica povestea.

    Dar repet, cu gandul la asemenea exemple, nu sunt in mod necesar speriat de un invatamant in limba maghiara. Doar sa poata fi platit – lucru care se neglijeaza in mod barbar, cand se fac cereri de universitati. Si inca un lucru care se neglijeaza este faptul ca tocmai scolile mixte se pare cau permiteau dezvolatarea unor relatii interetnice ffoarte utile pentru mai tarziu – si mult mai importante decat toata politica. Deci de o parte si de alta nu vad raspuns „de principiu”. In orice caz, sa nu comparam cu situatia din TImoc.

    • Preda: exista scoli mixte la Cluj sint 5 mixte si 6 scoli separate (dintre care 4 confesionale).

      Judit a mentionat o data: sa vedem ca se introduc clase maghiare intr-o scoala romana, facind-o mixta. Interesant, asta nu se prea intimpla, doar „mixarea” scolilor maghiare…

      Cu cunoasterea limbii in mod satisfacator sint de acord, „perfect” bilingvismul germanilor se datorea majoritatii romane in care traiau, si nu neaparat scolii. Asta gasesti si la maghiarii din zonele cu majoritate romana, unde contactele zilnice se desfasoara in limba romana. Nu scoala m-a invatat limba romana, ci autobuzul, antrenamentele, etc.

      In Secuime nu prea ai ocazia sa exersezi romana, ca nu vor schimba 8 copii maghiari limba daca apar 2 romani. Iar romanii invata maghiara cu accent secuiesc🙂
      Maghiarii cind ies de acolo, invata rapid romana: am avut colegi de armata, de facultate, cunosc oameni de afaceri care vind sau presteaza servicii in judetele romane. Invata rapid, si de acolo se descurca bine, banul e mare domn.

  10. Olorand@ Nu vreau sa intru in comparatia ta, Romania verus Regatul Ungar sau Austro – Ungaria, caci am ajunge la Istorie, si nici nu se pune problema sa facem o comparatie intre ocupat si ocupant, victima si agresor, ocupatie sau administratie, sau cum vrei tu sa-i spui.. Imi pare rau, dar am avut o discutie pe facebooc cu un secui cred, (Adi microbistul, o sa-i spun) si imi cunosc limitele si vocabularul, cand aud de Ungaria sau Imperiu, ca si trairile fantasmagorice ale unor maghiari cand vorbesc de ele. De aceia cel mai bine ar fi, ca sa ne putem intelege sa evitam orice referire la ele. Pentru a se intelege romanii cu maghiarii, sub nici o forma, nu trebuie sa aduca in discutie Istoria si Ungaria. Asa e cel mai bine. Repet, timpul ne va rezolva dilema invatamantului caci numai asa vom vedea Realitatea din Teren.

    • Sandu Cristian: eu nu vreau decit sa te fac sa te gindesti, oare de ce au dorit sa aiba scoli romane romanii din Ungaria inainte de 1918. De ce o DORESC (agree Preda, nu o au!) cei din Timoc? De ce au cerut si au primit in Voivodina?

      Toate minoritatile nationale se lupta pentru educatie in limba minoritara fiindca nu este de ajuns „invatatul acasa”, limba se „strica” daca nu o folosesti.
      Gradul variaza: de la clase de limba (ceangai, romani in unele localitati din Bulgaria) la universitati (Turku suedeza in Finlanda, germano-italiana in Bolzano, catalano-castiliana in Barcelona). Aici trebuie sa gasim optimul, si nu cred ca sintem departe.

      • Lorand @ Cred ca demonstrezi un fapt care nu cere demonstratie Lorand, nu cred ca aici exista cineva care sa se impotriveasca prosteste, in mod fundamental – ca in Bulgaria sau Grecia, si in cele mai multe locuri in Voevodina – cateva scoli vor fi existat acolo.

        Sandu ii spune realitatea de teren. Eu cred ca mai bine ma abtin, caci imi lipseste fine tuning, ca sa zic asa. Din ce scriai tu simt un fel de banuiala ca se erodeaza incetul cu incetul invatamantul in maghiara, prin mixtare de scoli, fara a crea noi clase de maghiare. Stiu ca aici se cade de fiecare data in discutii de amanunt, unde inebunesti.

        Principal gasesc ca in aceasta privinta Romanii ar trebuie sa se arate cat de largi cu putinta, caci este si in folosul lor. Si cel mai bine este, mai construesti o scoala mixta, in lipsa de altceva. Sa poata, unde este cazul, sa fie impreuna din timpul scolii si sa nu creasca de parca ar fi pe planete diverse.

      • Preda: exista scoli mixte, ti-am aratat ca la Cluj sint mai multe decit cele separate.
        In Secuime fizic nu poti sa faci mai multe, ca nu sint destui copii romani, in Odorhei de exemplu nu ar iesi o clasa pe fiecare an daca nu ar aduce maicile citeva elevi din alte zone.
        Si cum am spus, realitatea zilnica de pe teren de acolo face ca cei 8 copii nu vor schimba limba pentru cei 2 copii romani daca se intilnesc, mai degraba copii romani invata limba maghiara.

  11. Olorand@ MI-e dince in ce mai clar ca vorbim de lucruri diferite, eu vorbesc de necesitatea reala de pe teren, care impune cunoasterea limbii romane, pentru a avea succes. Nu pun in discutie existenta unor scoli de limba maghiara,. pe care minoritatea le are deja de la gradinita pana la facultate Vezi tu Lorand, realitatea din piata asta, (ca sa vorbesc in termeni economici) e Romaneasca, si te obliga daca esti realist sa ti cont de ea. Chiar si inainte de 1918, realitatea de pe teren in Transilvania era tot Romaneasca (cand te adresai unui strain, prima data ii vorbeai in romana),doar administrativ, (fortat) era alta. Doar un mic segment e Maghiar in Romania, si bineinteles ca daca vrei neaparat, poti ramane pe el, dar e o limitare drastica a optiunilor. Asta spun eu. PS. Maine te pomenesti ca realitatea de pe teren va fi Chineza, si sa vezi atuncea!

    • Sandu Cristian:
      – scuze, era putin ambiguu „greseala” de a da copii la scoli maghiare, bun ca am clarificat
      – sint cu tine cu invatarea limbii romane: cine vrea sa aiba oportunitati reale, o cariera mai mare, o afacere prospera trebuie sa cunoasca limba romana.
      – pe de alta parte, exista o realitate de pe teren cu doua judete care este maghiara, te poti descurca aproape 100%. Cine nu invata limba romana, de acord, se limiteaza la aceste judete, dar e treaba ei/lui. Cind va dori mai mult, de exemplu o slujba mai buna, mai importanta, un salar mai mare, o slujba daca este somer si nu gaseste in judetul lui, va invata, cum invata rapid oamenii care merg in Italia si Spania.

      • Lorand @ „pe de alta parte, exista o realitate de pe teren cu doua judete care este maghiara, te poti descurca aproape 100%. Cine nu invata limba romana, de acord, se limiteaza la aceste judete, dar e treaba ei/lui. Cind va dori mai mult, de exemplu o slujba mai buna, mai importanta, un salar mai mare, o slujba daca este somer si nu gaseste in judetul lui, ”

        Mie mi-ar place sa exprim acelas lucru in usor alte vorbe: cei care traiesc intr-un mediu local dominant maghiar, isi doresc o relfectare a acestui lucru in administratie si invatamant. Poate, sa nu fie obligati sa invete romana, daca se pot descurca fara …

        Realitatea, Lorand, este ca oricat ne invartim in jurul cozii problema este mereu alta decat despre ce se vorbeste. Hai sa zicem asa: sa aiba in acele judete libertati cate vor, sa nu vorbeasca romana daca se descurca fara….
        Dar unde este limita unei situatii de tip sud-slav? CINE PREIA RASPUNDEREA pentru a evita o asemenea situatia. Mie mi se pare ca pana acuma raspunderea este doar si numai la romani, si nemultumirea la maghiari.

        Dar o situatie de tip secesionist si sudslav este distrugatoare pentru toti cei implicati. Este de fapt mereu si mereu o reformulare a gandurilor pe care incerc sa le aduc de un an pe acest blog. ATENTIE: Aveti inca multe drepturi de dorit, de cucerit – dar daca nu va doriti in primul rand drepturi ci INTREGUL, adica o viata mai armonioasa si tihnita – atunci nu merge decat impreuna.

        Primul pas este intelegerea normala. Oameni normali, tihniti la minte se recunosc prin urmatorul lucru. Cand le spui: de acord, dar sa fim atenti si la cutare – ei se concentreaza pe conjunctia SI, deci fa asta si nu o lasa din vedere pe cealalta. Oameni iritati aud numai „DAR”, si inteleg – desi nu li se spune – ca este vorba de impotrivire. Din aceastat elementara diferenta, o sa razai, se nasca avalanse de neintelegeri care pot cobora foarte jos sub centura – si s-a vazut in mod repetat si aici.

        Parerea mea este ca blocada este emotionala si deci nu se poate depasi numai prin logica. Totusi AR FI un pas imens inainte, daca ar realiza cat mai multi , de o parte si de cealalta, cat de des se intampla sa confunde un „SI” cu un „sau cutare sau cutare”, si in ultima instanta o imptrivire la dorintele proprii. Eu afirm ca cine priveste cu atentie 95% din neintelegerile ivite, va gasi ceva de acest tip.

      • Lorand @ Ceea ce am spus mai sus este universal valabil, si am observat si la Romani – nu vreau sa ma exclud nici pe mine de la posibilitatea de a cadea in aceeasi capcana, este vorba intr-adevar de un fel de capcana, si toti trebuie sa stie ca exista si exista des riscul de a cadea in ea. Si asta chiar nu are neaparat de a face cu o calitatea umana – dar poti sa iti dai seama, sa revii, sa accepti si afirmi, daca ai gresit: astea, da, sunt calitati umane necesare.

        Deci este valabil de o parte si de cealalta, fara indoiala, asta am vrut sa fac clar. Sa nu ramana cumva vreunul cu impresia ca iarasi vin cu pretentii fata de maghiari pentru a amana satisfactiile. NU – este vorba de niste inlesniri, pentru toti.

    • Nu înțeleg de ce pornești de la ipoteza că a studia în limba maternă conduce în mod automat la necunoașterea limbii oficiale. În școlile cu predare în limba maghiară se studiază limba română în același număr de ore ca și în școlile cu predare în limba română. Mai mult, și subiectele de la bacalaureat sunt identice, deci în teorie oricine promovează examenul de finalizare a studiilor are cunoștințe suficiente de limbă română, indiferent de limba de predare a liceului absolvit. Evident la nivel individual pot apărea probleme, dar la nivel individual și tinerii români au probleme cu competențele lingvistice, mulți fiind de fapt semianalfabeți.

  12. Olorand@ Dupa cum vezi ne putem intelege si asta e cel mai important lucru. De fapt spuneam amandoi acelasi lucru (cu alte cuvinte) dar nu ne auzeam. E bine ca am depesit „dialogul surzilor” (fiecare stie ce spune, dar nu-l aude pe celelalt, caci nu vrea). Noi doi, roman si maghiar, VREM sa ne si auzim unul pe altul.

    • Sandu @ „Noi doi, roman si maghiar, VREM sa ne si auzim unul pe altul.” – Felicitari de toate partile … dar ce este cu aceste fete palide care au aparut deodata alature de nume? Parca am fi intr-un film cu Simpsons – care stiu ca unora le place.

  13. Preda@ Am dormit o ora si prima mea reactie a fost: Reactiunea d-le, reactiunea care nu doarme.niciodata….Apoi am inteles umorul desenelor…..Da e OK, sau OH, cum se spunea odata. Daca as fi carcotas, as bombani, la prea multa culoare de verde, dar cum nu sunt, voi observa ca nu e „verdele brotacel”, de pe steagul Ungar, ci un verde kaki, ce cred ca ma reprezinta mai bine. Multumesc cine mi-a pus-o, si luati-o binenteles ca o gluma, remarca ultima.

  14. ,,Partea mai breazã a presei din Ungaria a sesizat foarte corect zilele trecute nişte fenomene, întâmplãri cel puţin ciudate, legate de cuvântul „român”. Şi anume, la un eveniment cultural organizat la Székesfehérvár, pe 19 august, înainte de şedinţa în deplasare a guvernului maghiar, orchestra care a evoluat înainte de discursul premierului Orbán Viktor a ales sã cânte „Dansurile populare româneşti” ale lui Bartók Béla, care însã au fost prezentate doar ca… „dansuri populare”,,.
    ……
    ,,Colac peste pupãzã: primãria acuzatã de aceastã gafã scrie într-un comunicat prin care încearcã sã-şi repare greşeala cã, de fapt, nu s-a deviat prea mult realitatea, deoarece aceste dansuri populare au fost culese pe acele vremuri „de pe teritoriul Ungariei Mari” (sic!). Logica parşivã a ungurilor parşivi a atins din nou culmi inimaginabile. În gândirea lor, în aşa-zisa Ungarie Mare au trãit numai unguri, cultura ce s-a gãsit acolo a fost numai ungureascã. Periculoasã gândire!”
    Sursa: RGN Press

    • Atol: hai sa luam ce s-a intimplat in mod concret: – primarul spune (nici un comunicat, doar interview) ca speakerul a gafat, in programul oficial scrie corect – Ca fapt divers, titlul piesei din 1915 este „Magyarországi román népi táncok” (dansuri populare romanesti din Ungaria). Doar dupa 1918 s-a redus la „Román népi táncok”. Si uite, tot la Székesfehérvár din februarie 2013 am gasit un program un scrie „Román népi táncok” http://www.szekesfehervar.hu/index.php?pg=event_106102
      – sa nu uitam ca era o festivitate dedicata zilei nationale a Ungariei (20 August), cred ca alegerea piesei era neinspirata: alegi o piesa cu tema maghiara.

Comentariile nu sunt permise.