Își dorește Coca-Cola banii maghiarilor din Ardeal?


Voi stiati, eu nu. Coca-cola vinde sticle cu nume romanesti. Ion, Maria, Gheorghe. Iar daca esti printre Istvanii,  Zsuzsele si Janosii din Secuime, Coca-Cola nu are nevoie de banii tai. Sau are? Vezi mai jos, din comunicatul unei miscari civice si din raspunsul Coca-Cola

mai intai, comunicatul mișcarii Igen, tessék! – Da, poftiți!

Coca Cola HBC Romania, distribuitorul și coordonatorul activității de marketing al faimoasei băuturi răcoritoare, a lansat o campanie inedită în luna mai. Campania se bazează pe succesul abordărilor similare la nivel internaţional, cu prenume autohtone alăturate denumirii mărcii. Aceste sticle inscripționate cu nume variate sunt, conform primelor ştiri/primelor informaţii, foarte populare printre consumatori.

Mișcarea Igen, tessék! – Da, poftiți! crede că, dacă Coca-Cola ar ține cont de răspândirea limbilor şi numelor de botez din Ardeal, și-ar mări enorm eficacitatea campaniei. Dacă ardelenii ar avea posibilitatea să cumpere şi sticle cu alte nume pe ele decât cele românești, firma ar atinge un nou grup-țintă important pentru acțiunea ei.

După metodologia internațională a Coca-Cola, prenumele sunt alese după statisticile de botez actuale, pentru ca băutura să-și găsească cât mai mulţi cumparători. Este evident că în comunitatea maghiară găsim prenume diferite de cele româneşti, purtate de mii și mii de persoane în tot Ardealul. Astfel, János, István, Ildikó, Enikő , András şi Sándor , ca să nu îi menţionăm pe toţi, zeci și zeci de mii de oameni rămân cu gura căscată atunci când îşi caută numele pe rafturi. O experienţă cel puţin neplăcută, dacă nu jignitore, pentru ei. Dar și mai neplăcută pentru firma Coca-Cola. Bănuim că acești maghiari nu vor avea satisfacţie cumpărând o sticlă inscripționată “Viorica”, „Constantin” sau „Ionel”.

Este și mai ciudată practica firmei Coca-Cola în acele localități din Partium (Crișana și Maramureș) și din județele din Ținutul Secuiesc, unde maghiarii alcătuiesc majoritatea populației. După experiența mișcării Igen, tessék! – Da, poftiți!, nici în magazinele situate în acele zone nu se găsesc băuturi cu prenume maghiare. Este o practică neobișnuită și bizară să foloseşti numai prenume românești în orașe ca Miercurea-Ciuc, Carei, Sfântu Gheorghe sau Salonta. Este foarte greu de crezut că statisticile de vânzare a băuturii vor fi măcar apropiate de succesele înregistrate în zonele românești, după această campanie.

Mișcarea Igen, tessék! – Da, poftiți! nu numai că sugerează firmei Coca-Cola să fie atentă la sentimentele consumatorilor maghiari – o cincime dintre ardeleni-, dar scrisoarea noastră are și scopul să vă atragă atenția asupra intereselor companiei dumneavoastră. Abordarea Coca-Cola ne surprinde enorm, întrucât firma este cunoscută drept pionierul metodelor de marketing, un lider al practicilor inedite în acest domeniu. Interesele financiare presupun ca aceste idei să fie puse în practică într-un mod cât mai eficace, cu utilizarea atentă a tuturor realităţilor locale și a statisticilor regionale.

Suntem convinşi că, pentru Coca-Cola, banii nu au etnie. De aceea, vă oferim cu prietenie şi gratuit serviciile noastre, dacă aveţi nevoie de o colecție a celor mai populare prenume din comunitatea maghiară.

Mișcarea Igen, tessék! – Da, poftiți! este suporterul entuziast al marketingului sensibil la diferențele culturale. Propunem vânzătorilor să folosească limbile comunităților de cumpărători, pentru a-şi creşte, prin bilingvism, şansele de profit.

Cluj, 28 mai 2013

Prezidiul mișcării Igen, tessék! – Da, poftiți!

Si raspunsul Coca-Cola

„In noua campanie Imparte o Coca-Cola, cele mai populare 150 de nume din Romania inlocuiesc logo-ul Coca-Cola. Selectia a fost realizata cu ajutorul Ministerului Administratiei si Internelor, Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date, luand in calcul cele mai folosite nume la nivel national, atat pentru femei, cat si pentru barbati, nascuti in perioada 1982 – 2000.
 
Consumatorii pot sa imparta o Coca-Cola si in spatiul virtual, prin intermediul site-ului http://www.shareacocacola.ro, care le permite sa personalizeze doze virtuale de Coca-Cola si sa le trimita apoi prietenilor de pe reteaua de socializare Facebook.
 
De asemenea, consumatorilor care nu isi gasesc numele lor in magazine, Coca-Cola le va oferi posibilitatea sa isi personalizeze propriile doze in diferite locatii, la nivel national. Mai multe informatii despre surprizele pregatite pe perioada verii, vor putea fi gasite in curand pe http://www.coca-cola.ro.”

Cum comentati cele doua comunicate?  E de ajuns ca maghiarii isi pot personaliza numele pe sticle „in diverse locatii”, sau ar fi trebuit sa isi gaseasca numele pe toate sticlele de cola vandute din zonele in care sunt majoritari? Si hai sa gandim din punctul de vedere al vanzarilor, nu al simpatiilor sau antipatiilor noastre.

100 de gânduri despre “Își dorește Coca-Cola banii maghiarilor din Ardeal?

  1. –Cum comentati cele doua comunicate?

    Ca e ridicol sa incerci sa dai lectii de marketing unei companii de calibrul „Coca-Cola”

  2. Imi pare bine ca se intampla asa findca aceasta „neglijenta” duce la diminuarea consumului bauturii respective.Cultura hunilor include consumul de apa de izvor,intretinerea izvoarelor curate,si recunoaste apa ca o divinitate . Multumesc pe aceasta cale Min.Admin. si Internelor pentru ajutorol acordat comunitatiilor maghiare,in pastrarea sanatatii fizice si mentale .Cu respect -mongol-

  3. evident că din perspectiva vânzărilor trebuia să existe și nume maghiare.
    tocmai asta este ideea personalizării sticlelor: cultivarea identificării consumatorului local cu numele pseudo-mărcii.
    la fel cum ai pus nume românești pentru a-i atrage pe români, trebuie să pui și nume maghiare pentru a-i atrage pe maghiari.
    este o chestiune de raport numeric într-o zonă sau alta, nu de țară, deci acele statistici sunt irelevante.

    • Sa stii ca predomina si sarbi si moldoveni si alte etnii in Romania…daca ar face toti proteste ca voi…Statisticile sunt foarte relevante!sunt 150 nume cele mai populare.Acum doar nu vrei sa fie in Romania nume popular precum Janos sau cum se scrie la voi.Doar nu o sa ii pun numele de maghiar la copilul meu roman

      • Chiar asa de greu e sa iesim din tipatul asta de nationalisti imbecili?!? S-ar face gaura in cer daca i-ai pune copilului tau un nume maghiar? Daca suna bine si iti place de ce nu?!?

      • Herlea: nu e vorba aici ca romanii sa dea nume maghiare copiiilor (pe sticla sa apara numai nume maghiare), ci sa fie si citeva cu nume maghiare.

      • Herlea: Nu s-ar face…insa aici discutam despre altceva,am dat exemplu si am spus ca nu o sa puna un roman nume maghiar fiului sau ca sa predomine numele maghiare.

      • Eu sunt Octavian, nu mi-am vazut numele pe nicio sticla dar exista, am verificat in site. Cred ca mi-ar fi placut sa nu fiu in primii 150… discutia de ambele parti, e oarecum inutila. Ea poate fi interesanta cat timp discutam strict despre strategia campaniei si cam atat.

        Idee e foarte simpla. Daca tu pui niste nume pe o sticla, eu drept consumator britanic ce o sa aleg mai repede: o sticla pe care scrie Ion sau una pe care scrie John? Daca nu imi gasesc numele nu inseamna ca nu o sa cumpar o sticla dar macar o sa caut una cu un nume cunoscut mie, un prieten, sotia, iubita, verisorul, orice. Daca imi gasesc numele, nu o sa ma opresc aici. Voi cauta inca o sticla cu numele iubitei, daca am sotie si doi copii voi cauta numele fiecaruia, sa fac o colectie completa a familiei mele.

        Pana si un ungur, daca are un prieten roman, nu gaseste sticla cu numele lui dar cauta una cu numele unui prieten roman. Eu provin dintr-o familie mixta si multi prieteni unguri mi-ar cauta numele pe sticla. 🙂

        Nu e nimic legat de etnie ci strict de eficienta campaniei desi la baza, mecanica facuta de Coca Cola este cat se poate de decenta si de corecta, primele 150 de nume, scurt, la obiect, fara complicatii. Parca facuta ca orice repros adus Coca Cola sa fie explicata prin acest: primele 150 de nume.

        Oricum au oferit din start o solutie pentru eventualele critici: posibilitatea de a scoate noi sticle cu nume mai rarere in functie de votul publicului.

        Modelul a fost copiat in intregime din campania Coca Cola Australia facuta prin 2009.

        Era interesant de vazut daca alegeau primele 150 de nume in functie de regiunea geografica si istorica!

        Mentionez ca lucrez in domeniul asta al advertisingului de 7 ani si intamplator am dezbatut campania cu cei de la iLeo, sper sa nu-mi considerati opiniile niste vorbe goale si daca o faceti atunci sa fie ceva constructiv fara spirite incarcate de divergente etnice si lingvistice.

      • @ Octavian

        «Era interesant de vazut daca alegeau primele 150 de nume in functie de regiunea geografica si istorica!»

        se vede că nu lucrezi degeaba în marketing 🙂
        și îți mulțumesc pentru comentariu, mă bucur foarte mult că a intervenit cineva preocupat de latura comercială a problemei.

        eu aș fi mers chiar și mai departe: aș fi ținut seama de mediul de viață și de vârsta segmentului-țintă.
        presupun că frecvența numelor diferă semnificativ de la sat la oraș (Gheorghe/Dumitru/Vasile/… contra Darius/Octavian/Marius/…, ca să iau doar numele etnicilor români) – în condițiile în care circa jumătate din populația țării trăiește la sat, iar băutura respectivă se vinde mult mai mult la oraș, atunci e important să se țină seama de statistica de la oraș, mult diferită de cea globală.
        la fel și în privința vârstei: dacă băutura e cumpărată mai mult de tineri, cum cred, iar frecvența numelor diferă de la o generație la alta…

  4. Încă o dovadă că firma Coca-Cola e avidă după bani, dar superficială în studiile de cunoaștere a consumatorilor țintă, o contradicție destul de ciudată, din moment ce-și doresc să fie și să rămână no.1. Ori au crezut, în autosuficiența lor de sine, că numărul maghiarilor din Ardeal e irelevant la cifra lor de vânzări… Nu pot spune că sunt dezamăgit, aș fi fost dacă puneam preț pe băutura și marca Coca-Cola… Totuși, sunt persoane care cred în brandul lor și care au fost ignorate de ei pe acest segment de piață iar replica lor mi se pare alunecoasă… Numai bine!

    • Coca-Cola are studii foarte bune în ceea ce privește consumatorii-țintă 🙂
      e un producător care prin marketing respiră.
      dar americanii au o politică foarte clară în privința sucursalelor, de a-i lăsa pe localnici să se conducă conform pieței locale.
      sunt sigur că problema ține de români, nu de centru.

      • Draga…eu personal nu mi-am vazut numele pe sticla.Acum trebuie sa fac proteste?Nu poate sa faca sticle doar pentru Ardeal.Nici numele mamei nu am vazut pe sticla si etc.Va ofticati pentru niste sticle?E o prostie si o imaturitate ceea ce faceti voi.Ar fi trebuit si eu sa fac protest ca nu apare numele meu fiind din Romania.Daca atata dai vina pe noi si la orice chestie romanii sunt de vina si ne tratati cu asa indiferenta ca si cum sunteti in tara voastra nu intr-o tara straina nu inteleg ce mai cautati la noi.Ce Ungaria e asa mica ca nu va primeste?

      • domnișoară/doamnă Lavinia, n-ați înțeles nimic din toată această problemă.
        ca mulți alții, de altfel.
        nu e vorba de drepturile nimănui aici.
        sau de cine știe ce obligații.
        da, Coca-Cola n-are nicio obligație să pună nume maghiare.
        exact la fel cum nu are nicio obligație… să pună nume românești.
        nu asta e problema.

        e o chestiune de marketing.
        iar pagina asta, un studiu de caz privind marketingul la nivelul unei multinaționale.
        atât și nimic mai mult; nici urmă de drepturi și obligații.

        o companie a încercat să sporească vânzările pe termen scurt.
        mijlocul ales a fost scrierea pe produsul vândut a unor prenume ale potențialilor consumatori/cumpărători.
        nu este deloc ceva nou: fenomenul particularizării ofertei în funcție de cumpărător a fost dezvoltat bine de tot de ofertanții de computere, apoi de alte firme, ajungându-se la acele „credite care-ți poartă numele” din anumite bănci.
        asta a făcut și Coca-Cola.
        dar nu a pregătit campania în cel mai bun mod posibil.
        iar una dintre erori a fost de a ignora deosebirile de structură etnică/lingvistică dintre zonele țării.
        eroare atât pe plan tehnic (economic) și pe termen scurt – pierderea unei oportunități de a-și spori vânzările pe termen scurt în câteva județe, cât și pe plan social, pe termen lung – cultivarea unei relații „reci” cu membrii etniei maghiare, posibil și ai altora, care consideră că firmei respective nu le pasă de ei, deci nici eu n-au vreun motiv să facă ceva pentru acea firmă (să-i cumpere produsele).

        și ba da, se poate să facă o sticlă numai pentru Ardeal.
        așa cum se face un produs numai pentru o țară mai mică decât Ardealul.
        nu există nicio problemă, nici tehnologică, nici economică, nici comercială, nici juridică.

        în rest, ținând seama că etnic sunt român 100% (cu nume terminat în „escu”), toate afirmațiile dumneavoastră cu referire la mine sunt un mare non-sens.
        oricum, și dacă eram maghiar, afirmațiile dumneavoastră nu erau decât niște inepții agresive.
        de exemplu, „nu înțeleg ce mai căutați la noi” – cine caută, stimabilă, ceva la dumneavoastră (sau la noi)?
        țara asta este EXACT în aceeași măsură a dumneavoastră (a noastră) ca și a oricărui cetățean de etnie maghiară.
        niciun etnic maghiar nu stă la noi.

        încercați să înțelegeți mai mult din lumea în care trăiți, e păcat să vă irosiți viața într-un mod intolerant și xenofob.

  5. Ai mei mi-au ales acest nume pt a face cât mai grea traducerea lui în română. Vai ce ciudă mi-e că nu au ales un nume românesc ca lumea 😦 Tre să mă duc la Budapesta chiar și pt a cumpăra Coca Cola cea de toate zilele.

  6. Pai eu propun ca atunci sa va aduceti dozele de Coca-Cola de la Budapesta. Si sa incetati sa vedeti discriminari pe motiv etnic acolo unde ele nu exista. Ca idee, nici eu nu mi-am gasit numele pe vreo sticla de Coca-Cola, dar asta m-a bucurat. Si apropo, pentru domnul care se bucura mai sus ca are un nume care e greu de romanizat, numele meu de familie chiar a fost maghiarizat pe vremea cand stramosii domnului in cauza practicau obiceiul asta ca politica de stat.

    • Schimbarea/traducerea numelui cetăţenilor este un lucru urât indiferent de cine o face. Ştiu foarte bine că se întâmpla şi în Ungaria (şi în cea mare şi în cea comunistă), şi în multe alte ţări.

      • Pina acu citiva zeci de ani nici nu se punea problema inregiatrarii la botez a altor prenume decit cele ale natiunii majoritare in majoritatea tarilor.

        Schimbarea numelui de familie era mai rar, si era cvasi obligatorie daca vroiai sa te afirmi. In toata Ungaria mare erau inregistrate cca 1100 de astfel de cereri anual, atentie: in majoritate de la evrei, germani, mult mai putine de la romani/slovaci.

      • e normal ca foarte puțini români să fi cerut maghiarizarea numelui, pentru că atunci când s-a instituit folosirea numelor de familie, românii le-au primit într-o țară administrată de maghiari, direct în maghiară.
        majoritatea numelor de familie ale românilor din Ardeal nu au nicio semnificație în română, ci în maghiară: Cherecheș, Pop, Covaci, Borza, Farcaș, Suciu etc.
        sunt, de fapt, nume maghiare românizate – la origine erau maghiare, chiar dacă le erau date etnicilor români.

  7. Dar ce ne facem cu celelalte etnii conlocuitoare. Vor apărea sticle cu Parpanghel, Limuzina, Cichi Cean?

  8. Na bine, sasii nu mai zic nimic. Ce atata chestie. Pe mine ma cheama Laura si tot nun am gasit sticla cu mine. Si mare lucru ca nu scrie numele tau pe o sticla. Vorba aia „Numele prostilor pe toate gardurile”
    Au zis clar oamenii, primele 150 de nume la nivel national. Daca se facea la nivel local probabil ar fi fost si nume de unguri.

    • Numele de Laura apare pe sticlele Coca-Cola.Eu personal am vazut.Primele 150 de nume la nivel national includ doar nume romanesti cum este si de asteptat.Nu ai cum intr-o tara sa predomine nume de alta etnie.E imposibil

      • Lavinia: in Australia, Noua Zelanda si Marea Britanie au adaugat si factorul etnic cind au selectat cele 150 nume care sa reflecte diversitatea societatii.

        Daca ai adus in discutie romanii din Italia: anul trecut metroul din Roma era plin cu panouri publicitare in limba romana ale operatorului mobil TIM… ( pe linga cele in araba, armeana, etc).

        Adica se poate.

      • olorand:cred ca este o cearta irelevanta…acum doar nu va certati pentru toate prostiile.Eu inteleg ce ziceti insa nici eu nu mi-am gasit numele si nu am facut plangere la Coca-Cola.Atata timp cat este adaugat si Atilla care nu este nume roman..sunt numele care predomina.Acum nu mai cumparati Coca-Cola ca nu se afla numele vostru pe el?Au scos o campanie publicitara amuzanta.Mie chiar mi se pare amuzant sa iau „Imparte o Coca-Cola cu Vasile” de exemplu si eu nu cunosc niciunul.E adevarat ca este placerea aceea de a cauta nume cunoscute insa e o discutie penibila.Coca-Cola pana la urma este o companie privata care alege cum sa isi faca campanie publicitara.Mie mi s-a parut dragut ceea ce au facut ei…au luat in calcul primele 150 de nume cele mai populare din Romania ca sa nu fie cu suparare ca de exemplu eu nu imi gasesc numele.Poate unii romani s-au suparat ca nu isi gasesc numele lor si gasesc Atilla.La asta v-ati gandit?Desi crede-ma ca nicicare din noi nu ne-a stat capul la asa ceva.Oricum trebuie sa ma gandesc si eu in viitor sa fac plangere ca numele meu,al prietenului,al mamei,al tatalui nu se afla pe sticla Coca-Cola si cum naiba…vreau si eu

      • Draga Lavinia: intrebarea este ca daca in trei tari Coca-Cola (o companie privata) a inteles sa faca marketing incluzind SI nume ale etniilor conlocuitoare, oare de ce nu s-a putut si in Romania.
        Diin cite stiu comunitatea musulmana din UK este cca 1,5milioane (din 58 cit are UK), adica ca numar putin mai multi decit noi (1,3m), ca pondere mult mai putini insa.

        Si Attila din cite am inteles se afla doar pe varianta web, nu si in realitate in magazine, daca gresesc, imi cer scuze.

      • – comunitatea musulmana din UK este cca 1. 5 milioane (din 58 cit are UK)

        in 2001 erau 1.6 milioane, acum (2011) sunt 2.9 milioane, 4.8% din total

  9. Cum pana mea sa te plangi in legatura cu ce pune o companie privata pe etichete? Si, stati linistiti, si-au facut Coca Cola calculele. Multumita atitudinii de 2 lei pe care liderii comunitatii maghiare o au fata de romani in general, CC si-ar fi dat cu firma-n cap daca scoteau peturi cu Istvan, etc. Ce faceau, le distribuiau doar in secuime? Sa vad eu in cat timp se consuma un bax de Sanyi in Cluj. Hai sa fim seriosi… dragii unguri n-au de lucru, bag seama.

    • Bolovane, nu-i vorba de liderii comunitatii maghiare, ci chiar de membrii comunitatii maghiare. Daca vrei sa avem alta atitudine (dar stai linistit, ca nu vrei), trebuie sa faceti in asa fel, incat sa ne simtim bine in tara asta, nu sa fim socotiti intruna cetateni second hand (chiar si cand te intrebi ce dracu’ vor iarasi ungurii astia, deja ne-ai stigmatizat). Gestul CC calareste doar mentalitatea asta, pe care tu prin atitudinea ta o consacrezi: de ce sa puna János pe sticla, daca prin asta castiga 20 de Jánosi, dar pierde 200 de Ionite. Si nu te ambala, chiar avem de lucru, chiar si pentru tine: te invitam la o spalare pe creier… cu coca cola, ce altceva.

  10. Dar eu ce sa mai zic? Ma numesc Rahela si niciodata nu ma voi gasi pe sticlele de Coca-Cola. Eu zic sa nu exageram…altele sunt problemele reale, nu numele de pe niste sticle porcarii carbonatate…

  11. Si scuzati-ma, dar de ce nu apare pe etichete si nume turcesti ( ca avem turci in tara!), nume chinezesti ( ca sunt si din acestia!), nume rusesti sau chiar tiganesti??? Fratilor, beti apa si traiti mai mult!

  12. Interesant, in Australia anul trecut au reusit sa adauge factorul etnic:
    „We used publicly available data to review the most popular names in Australia and ethnic representation in Australia to ensure the diversity of our multi-cultural nation was represented appropriately.”
    http://www.brandchannel.com/home/post/Coca-Cola-Australia-Share-a-Coke.aspx

    La fel in Marea Britannie: http://cokestudio.coca-cola.com/tccc-sacn-webapp/findyourname?lang=en: Abdul, Amit, Faisal, Imran, Mandeep, Prya, Saima, Sandeep.

    Cred ca in vinzarile pe timpul campaniei vor vedea o diferenta pe judete, dar nu cred ca diferenta va fi drastica (aka boicot in Secuime).

    • olorand, invers trebuie pusă problema:
      nu se pierde nimic față de situația tradițională (corespunzător unui boicot), dar se pierde o oportunitate de creștere serioasă a vânzărilor pe perioada campaniei.

      • se pune in ambele directii: cu toate ca numele meu nu va aparea nici in veci printre cele mai poplare nume nici in Ungaria nici in alta tara, campania are efect asupra mea: aleg macar unul cu nume de barbat, ca n-o sa umblu cu o sticla cu nume de fata 🙂 E drept, am cumparat numai o sticla in ultimele doua saptamini, dar avea nume de barbat, ce mai!

        Evenatual pot sa scada PUTIN vinzarile in secuime (vinzarile nu vor „lovi” poeadua, e fix), de acord, in mod cert nu va fi crestere.

      • păi aia ziceam și eu: nu vor crește vânzările, s-a pierdut o ocazie foarte frumoasă 🙂

        cu chestia aia cu nume de fată sau de băiat mi-ai dat o temă de gândire prea solicitantă pentru moment 🙂
        ar trebui făcută o cercetare, să se vadă în ce măsură cei de un sex ar prefera o sticlă cu nume de același sex sau de sex opus.

        deocamdată: e foarte plauzibil ca bărbații să prefere sticle cu nume de fete.
        sticla de Cola nu e asociată cu masculinitatea (pentru a fi preferate numele bărbătești de către oricine, inclusiv de către femei), și nici cu eul (pentru ca bărbații să prefere nume bărbătești).
        mai degrabă e asociată cu feminitatea, este o băutură „soft”, non-macho.
        și e asociată sigur cu distracția, ceea ce face ca o persoană să prefere nume de sex opus (fiindcă s-ar distra cu cineva de sex opus) 🙂

      • eu beau (cind beau) Zero care e varaianta masculina a LIght-ului.

        Pe bune, au facut o varianta macho, ca barbatii nu beau ceva numit „light”, pentru noi nu poate fi ceva cu mai putin zahar, tre sa fie „Zzzzero”. Si crezi ca o sa umblu cu un Zero pe care scrie „Hajni”? 🙂

      • da, dacă Hajni e soția/prietena/ținta ta.
        dacă aș bea Coca-Cola, eu SIGUR aș umbla cu o sticlă pe care să scrie numele soției mele 🙂

  13. Drink beer !!! E mai buna decat pepsi/cola la un loc. indiferent daca o cumperi din Franta,Olanda,Ungaria,Romania,etc.
    Igyál sört! Ez jobb, mint a Pepsi / cola össze. Akár vásárolni Franciaország, Hollandia, Magyarország, Románia, stb

    • Exact! Si daca bei destul oricum nu mai stii cum te cheama! 🙂 Dumitru a gasit solutia va „certati” pe degeaba…

      Cu toate ca is maghiar cazul asta mi se pare gen „cum sa ne facem probleme noi insine?”

  14. Asta este ca si cum romanii din Italia sau Spania sau eu mai stiu ce tara ar face proteste si s-ar simti jigniti ca nu apare si numele lor pe sticla Coca-Cola din Italia.Trebuie sa intelegeti ca daca locuiti in Romania va adaptati romanilor.Este imposibil ceea ce cereti voi.Ca si cum noi am merge in Ungaria si ne-am plange ca voi.Sunteti intr-o tara straina ce nu va apartine si nu puteti avea aceleasi drepturi ca si noi.Asta este structura pentru care suntem/sunteti tratati in fiecare tara.Credeti ca daca voi nu a-ti cumparat sticle Coca-Cola a-ti scazut vanzarile?Eu personal am cumparat cate o sticla in fiecare zi doar de fun(care eu inainte cumparam una la saptamana).Este o campanie pentru ROMANIA-pentru ROMANI.

    • @Lavinia, atata timp cat tu nu stii sa scrii in limba ta materna, ce pretentii mai poti avea de la altii?

    • ideea de gest frumos nu costă pe nimeni nimic, se puteau include nume ale minorităților, deoarece contează să-ți faci publicul să se simtă special și să-l tratezi cu atenție, asta e o schemă de marketing pe care o pot decela ca și client, nu sunt de specialitate. Doi la mână, sunt român și eu ca și dvs., însă la fel de bine m-aș fi simțit și eu în Spania sau Italia sau America (au bani destui să dea pe etichete) dacă aș fi văzut un nume românesc pe o un astfel de produs. Ideea de atragere și menținere a publicului țintă, atât! Nu vorbim de naționalisme și alte chestii, pur și simplu de o schemă de marketing dusă la bun sfârșit, adică se putea și mai bine, fără a le da lecții celor de la Coca-Cola…

      • „o schemă de marketing dusă la bun sfârșit”

        Toata schema a fost proasta de la bun inceput, adica ar trebui oprita nu „dusa la bun sfarsit”.
        Au aparut nemultumiti („backlash”) nu doar pe teme etno-identitare ci si la nivelul consumatorilor individuali nemultumiti ca nu si-au gasit numele (150 de nume, chiar si cele mai populare statistic, nu acopera probabil mai mult de 50% din consumatori).

        Campania trebuia sa fie doar pe posibilitatea personalizarii individuale.

  15. In UK, New Zeeland au ales numele – inclusiv pentru alte nationalitati la nivel de tara nu la nivel de regiune! Coca Cola nu face politica si nu vre sa se implice in politica Romaniei…de aia nu a folosit numele respective..nu pentru ca nu a fost in stare sa conduca un studiu de marketing…ratati care isi dau cu parerea aiurea am vazut in multe comentarii…

  16. Doamna Lavinia sa stiti ca cola cumparata in fiecare zii nu a avut efecte benefice asupra dumneavoastra -luati-o mai moale putin ca nimeni nu este untr-o tara straina unde s-a nascut si plateste impozitele ,si orice valoare daca o imparti cu cati mai multi oameni creste.

    • Cred ca ar trebui prima data sa inveti sa scrii corect , abia apoi sa iti exprimi parerea !

    • Maria: aceeasi discutie exista si in Israel, unde nu s-au pus nume arabe.

      Sint de acord cu tine, nu asta este problema, asta este doar simptoma/efectul. Problema este ca folosirea limbii maghiare PE LINGA cea romana deranjeaza. Multi ar dori ca NUMAI romana sa fie folosita. Si deranjeaza atit de mult ca nu intereseaza nici conventiile ratificate care spun ca trebuie facute eforturi rationale de a folosi limba minoritara in spitale in relatia cu pacientul. Conventie RATIFICATA de Romania…

      • Se pare ca nu ati fost in spitale in ultimul timp. Sunt doctori de etnie maghiara si asistente de etnie maghiara si evident ca acestia vorbesc cu pacientii de etnie maghiara in maghiara. Nu spuneti ca nu se respecta conventia!!! Si nimeni nu se oftica ca se aude sau se vorbeste, se explica in maghiara, chiar e foarte bine, poate nu mai ajunge omul la o anemie sevara, poate nu mai uita sa-si ia medicamentele pt diverse boli etc etc etc. Evident ca unii dintre noi, romanii, nu am invatat maghiara din diverse motive, dar si cei care am vrut (pentru ca exista si acest fel de persoane), am avut piedici. Ar trebui sa existe punti facute si puse atat din partea majoritatii, cat si din partea minoritatii in toate problemele care apar, fara a arata cu degetul un vinovat principal, mai ales daca acela provine din majoritate.

      • Cecilia: aveti dreptate, sint doctori si asistente maghiare in multe locuri. Si sint de acord cu necesitatea puntilor, cred ca si Maghiaromania se doreste ceva asemanator.
        Eu m-am referit la raspunsul directiei judetene Mures (si a senatorului PSD) ca spitalele nu sint unitati sociale, deci nu se incadreaza sub incidenta Cadrului, si ca acolo nu tre facut nimic, poate in casele de batrini.
        Conventia are insa sintagma „unitati sociale ca de exemplu spitale”…
        Atitudinea directiei Mures arata ca nu VOR sa faca nimic (sa asigure ca in fiecare schimb sa fie suficiente cadre vorbitoare de maghiara, etc…) lasa totul in voia domnului si raspund batjocoritor.
        Normal, nu vorbesc de fiecare spital din Romania, ca si conventia vorbeste de eforturi rationale. Daca la Cluj ar fi rational sau deja nu mai este, aici nu pot sa ma pronunt, vehementul pro-minoritar din mine ar spune da, simtul economic pune semne de intrebari. Da poate efort rational ar fi sa fie unul/una in fiecare schimb, nu stiu.

  17. „comunitatea musulmana din UK este cca 1. 5 milioane (din 58 cit are UK)”

    in 2001 erau 1.6 milioane de musulmani, acum (2011) sunt 2.9 milioane, 4.8% din total

  18. „După scandalul bentiței tricolore purtată ”cu tupeu” de eleva Sabina Elena la școală pe 15 martie, în luna aprilie a.c. la Liceul ”Korosi Csoma Sandor” din Covasna a izbucnit un nou scandal, care însă a fost trecut de vederea de opinia publică. Elevii claselor a XII-a de la secția română vroiau să fie reprezentați și ei printr-o simbolistică românească pe panoul de sfârșit de an. Evident, partea maghiară, reprezentată prin elevii de la secția maghiară, părinți lor, profesorii maghiari și conducerea liceului nu au cedat în niciun fel doleanțelor elevilor și părinților de la secția română. (Detalii și video aici)

    Cum s-a terminat totul? Cu o nouă mostră de șovinism maghiar: elevii claselor a XII-a de la secția română nu au mai fost incluși pe panoul de sfârșit de an (potrivit unor surse locale este pentru prima dată când se întâmplă așa ceva).”

    Igen, tessék! ??!!

    • Atol: manipulare si minciuni tipice bloggerului.
      1. Elevii romani nu se pot identifica cu simbolistica maghiara de pe panoul= harta drumului parcurs din Aiud pina in Tibet a marelui tibetolog Korosi Csoma Sandor care s-a nascut la Csomakoros, azi „cartier” al Covasnei. Primul dictionar tibetan-englez, prima gramatica a limbii a fost creat de el. Nu vad in asta ceva de care nu ai putea fi mindru cetatean local.

      2. daca-mi arati O singura scoala mixta cu majoritate romaneasca care pune pe panoul comun si o simbolistica maghiara, pentru prima data iti voi da dreptate.

    • Ce inseamna „simbolistica”? Harti? Tricolore? Fotografii in imbracaminte folclorice?
      Am fost saptamana trecuta in Ardeal (!) si purtat si in unele scoli, am remarcat intr-o scoala dintr-un oras mijlociu, ca isi purtau fotografiile bacalaureatilor inca din anii 1990 pe pereti, etaje intregi. Si cei maghiari isi inscriau si numele, cei romani nu – oare este si aici o „simbolistica” sau o indiferenta. Directorul (roman) al scolii mi-a spus ca face fiecare cum vrea, nici nu remarcase acest amanunt!

      • Vai de lume – nu le place geografia! Pai sa se intereseze putin la Institutul de la Bucuresti, au fost cu sigurant si niste calatori Romani la Polul Nord sau Sud, pot sa le traseze si alora ruta, si aleluia. Eu nu cred ca orice provincialism este o problema!

      • Preda: felicitari, ma bucur ca orasul meu te-a recunoscut. Eu te admir pentru cunostiintele si pentru stilul tau! Felicitari inca o data!

      • Preda = Preda Mihailescu ?

        –Preda, am o problema de geometrie din clasa a 9-a pe care mi-a dat-o proful de mate si care nici pana acum n-am reusit sa o rezolv..ma ajuti ?

      • GP @ „Acelasi Preda ? – ” – punctele comune sunt incontestabile, chiar daca este dificila recunoasterea din prezentarea facuta 🙂 Multumesc!

      • Ovidiu @ „am o problema de geometrie din clasa a 9-a” … Si eu am una: construieste, folosind rigla si compasul, un patrat cu aria egala cu cea a unui cerc dat. Nu stiu sa o rezolv! Daca a ta e din tagma asta, as putea avea probleme … 🙂

      • Nu, e o problema de constructie geometrica. Se dau trei puncte (necoliniare) corespunzand picioarelor bisectoarei, medianei, si inaltimii duse din cele trei varfuri A,B si respectiv C ale unui triunghi (adica fiecare din alte varf ).
        Sa se reconstruiasca triunghiul ABC

      • Ovidiu @ ” Se dau trei puncte (necoliniare) „. Valeu! Aici as lasa geometria sintetica deoparte si as rezolva-o cu numere complexe. Fie a, b, c afixele in complex ale celor trei puncte. Atunci piciorul unei mediane este (a+b)/2. Piciroul inaltimii si al bisectoarei cer ceva mai mult lucru, dar se pot si ele determina in functie de a, b, c. Si astfel obtii un sistem de trei ecuatii cu trei necunoscute – daca ai noroc, va fi chiar linear, dar in cel mai rau caz, patratic. Si se poate rezolva. Merge, pentru un inceput? (Banuiesc ca ai asteptat si tu niste zeci de ani pentru aceasta solutie, asa ca nu o sa o doresti dintr-un foc!).

      • – Si astfel obtii un sistem de trei ecuatii cu trei necunoscute ..

        Analitic, he he 🙂 . Daca ar mai trai profu meu de mate ti-ar spune „pai bai baiatule, tu doar asa ca si clasa muncitoare poti ?” (era pe timpul comunismului).

        Evident ca eu nu doream solutia „muncitoreasca”, prin calcul orbeste, analitic. Asta poate orcine (si fara numere complexe).

        Doar solutia sintetica, cea inteligenta-eleganta unde se face dovada de gandire, „se pune”.

      • Gustul geometriei elementare era raspandit la o vreme ca si ideea ca latina este singura limba care iti da un spirit logic, exprimare precisa si mai stiu eu ce. Cunosc. Nu a fost niciodata gustul meu – eu sunt algebrist. Mi-a placut cartea lui Titeica, dar se opreste undeva … este ca arta de a merge pe bicicleta fara a tine ghidonul! Sunt unii care au un minunat spirit geometric, este adevarat – dar fii pe pace, sa formulezi ecuatiile in modul cel mai simplu si corect, sa le interpretezi ca sa nu pierzi solutii, etc – si asta cere o anumita arta. Geometria cu numere complexe a fost introdusa si practicata de Gauss – clasa muncitoare si el, este adevarat 🙂

      • –Nu a fost niciodata gustul meu – eu sunt algebrist. ..

        aha, ok

        Unii oameni sunt „fizicieni” sau „geometrii”- ei gandesc in imagini, sintetic-holistic, au o memorie vizuala foarte buna si „vivid imagination”… pe cand altii sunt „lingvisti” sau „algebristi” si rationeaza folosind simboluri, linear, si nu au nevoie de reprezentari ale 0simbolurilor pentru a le manipula (au si memorie vizuala slaba dar in schimb sunt buni la invatat limbi straine)

        .

      • Lorand @ Multumesc – m-am simtit foarte bine la Cluj, unde nu am mai fost de 50 de ani! Doar ca ma dor articulatiile si ma miscam ca ursul (de le dinti!) – dar tot m-am plimbat. De Funar oamenii mi-au spus eliptic: un nume de meserie, precum lingurar, blidar, ciurar, meserie de oameni liberi. Romania este pestrita! Cel mai apasator a fost sa vad ca a ajuns „moartea” satelor si acolo, si pe acele molcome vai inverzite, care ar putea fi atat de fertile, sate in care nu misca tipenie de om! Nu cred ca lipseste munca, ce lipseste este organizarea, desfacerea, constiinta de colectiv – ideea a fost distrusa de comunism, dar cum poate taranul sa razbata, daca nu are o asociatie care il apara, lupta pentru preturi, rapsandeste idei noi si cautate … no! Am vazut si armenii de la Gherla de care vorbeai tu, si am vorbit cu cativa!

      • Ovidiu – „Unii oameni sunt “fizicieni” sau “geometrii”- ei gandesc in imagini, sintetic-holistic, au o memorie vizuala foarte buna” – aici o dai usor in bara, caci holistic gandesc si eu. Geometria si imaginea ajuta, si fixeaza forme, dar le faci fluide ca sa acesezi la general. Si algebra asigura mai bine rigoarea – cel putin pe mintea mea. De aceea exista geometrie algebrica, topologie algebrica si inca mai cate – pentru ca aceste distinctii s-au topit de mult in noi forme. Nu se poate doar de-o parte ori de alta – dar recunosti in instictul oamenilor cam cum le merge mai repede mintea.

      • –Si algebra asigura mai bine rigoarea – cel putin pe mintea mea

        Cat de bine asigura e ceva subiectiv, ceva tine de cum se „potriveste” cu stilul cognitiv al fiecaruia.
        Pentru simplitate vorbim de doua stiluri cognitive „fizicienii” si „lingvistii” (definite de caracteristicile „polare” pe care le-am scris) dar in fapt e un continuu : nimeni nu e pur geometru sau pur algebrist ci amandoua dar in diferite proportii.

      • Ovidiu @ ” dar in fapt e un continuu ” – exact asta este ideea, si dezvolatarea matematicii in ultima suta si mai bine de ani reflecta deplin acest continuu, a lasat sa se intrepatrunda modurile de rationament.

        Daca vrei, un model la care ma gandesc uneori este bicicleta – poti sa ai eforturi musculare cat de graduate si continue, daca ai doar trei viteze la bicicleta, ele se reflecta foarte discontinuu in miscare. La fel daca teoriile sunt inca simpliste – vezi geometrie sintetica si geometrie analitica, spre exemplu – atunci continuul este fragmentat de teorie. Face sens ce iti spun?

      • Ovidiu – Acuma la problema cu incidentele, daca vrei o solutie elementara, atunci parerea mea este ca primul pas ar fi sa o rezolvi totusi in complexe: sa vezi deja daca solutia este unica (asemenea lucruri se vad analitic mai usor). Apoi intelegand solutia, gasesti si o solutie geometrica.

        Daca as incerca sa o atac direct geometric, as cauta din cele trei combinatii de cate doua incidente sa gasesc cea mai simpla care sa imi ofere, pentru a fi satisfacuta, niste locuri geometrice placute pentru cele doua varfuri in chestiune. Apoi mai tai cu un al treilea loc geometric si obtii solutia. M-as ocupa cu placere mai departe, dar am niste articole de terminat, povesti … tine-ma la curent.

  19. Preda.
    FELICITARI!
    Nu stiu daca n-ai fost „purtat” si prin orasul „istoric”unde locuiesc, dar mi-ar fi facut o desoebita placere sa ti-l prezint.

    • Cluj? Alba? Care – la Cluj m-au plimbat putin, sunt inca multe de vazut, ploua jumatate din timp. Dar este un oras placut, cu multe colturi frumoase si o istorie de descoperit pas cu pas – sunt dornic sa va si dieta, nu am ajuns acolo, dar am vazut catedral(ele), colegiul franciscan si alte colturi medievale.

    • Tirmineanu @ Orasul atestat cel mai vechi din Romania, adevarata capitala – va veni si aia la rand, daca mai am timp sa ma intorc, caci doar de timp depinde! Te voi instiinta 🙂

  20. Daca maghiarii se simt jigniti pentru ca numele lor nu apar pe etichetele de Coca Cola ar trebui sa se gandeasca cat de jigniti ne simtim noi, romanii, cand ii vizitam si suntem sfidati in propria tara. Banii nu au etnie, dar nici bunul simt nu ar trebui sa aiba. Maghiarii au prea multe pretentii pentru cat de putin ofera si invoca rasismul, xenofobia, sovinismul, ignoranta sau refuzul deschiderii romanilor catre multiculturalism oridecate ori au ocazia. Firme unguresti care angajeaza doar unguri, primarii din judetele Covasna si Harghita (tara ROMANIA) care te angajeaza doar daca vorbesti maghiara, iar acum vreti sticle de Cola inscriptionate cu Erzsebet? Pe sistemul „ce-i al nostru e doar al nostru si ce-i al vostru e si al nostru”. Suneti chiar nostimi, sa mor in intersectie daca nu. Poate dupa ce or sa apara sticlele cu Mercedesa si vrajitoarea Vanessa.

    • Legende urbane și povești de adormit copii. Iar despre cerința de a cunoaște limba maghiară am mai discutat. În majoritatea cazului este perfect justificat din punct de vedere economic, „banii nu au etnie”, cum spui și tu. La locul meu de muncă este absolut esențial cunoașterea la un nivel avansat a limbii engleze, deoarece comunicăm zilnic cu clienți din Irlanda, iar profitul firmei depinde de eficiența cu care reușim să comunicăm cu ei. Exact la fel se întâmplă și dacă vrei să te angajezi ca și vânzător într-un magazin din Odorheiul Secuiesc. Cine va aduce mai mult profit magazinului: un vânzător care vorbește fluent limba populației locale sau unul care vorbește doar româna, care poate fi limba statului, dar la nivel regional se vorbește de mai puțin de 10% din populație? Evident, ideal este să se angajeze un vânzător care vorbește fluent ambele limbi.

      În mod interesant se poate stabili ca cerință pentru un loc de muncă cunoașterea limbii engleze, germane, italiene etc., nu se plânge nimeni, chiar vezi zilnic astfel de anunțuri. Dar când vine vorba de cunoașterea limbii maghiare, instant se autosesizează marii apărători ai patriei și strigă discriminare.

  21. dupa toata aceasta tevatura, sunt curios daca au scazut sau au urcat vanzarile CC in randul consumatorilor maghiari 😀

Comentariile nu sunt permise.