Tiganii din bucatarie [Corespondenta de la Londra]


Stau la bucatarie, astept sa se faca pestele la cuptor si fierb niste banane verzi (plantain). Langa mine, pe celalalt ochi al aragazului, vecinul/colegul de casa, un nene roman din „clasa muncitoare”, isi face mamaliga.

Vecinul: Ce e aia? Fierbi banane?

Eu: Un fel de banane… Sigur ai vazut prin cartier, sunt din alea lungi si verzi; „plantain” se cheama pe englezeste; banane de gatit. Se folosesc foarte mult in bucataria africana si caraibiana.

Vecinul: Africana si mai cum?

Eu: In Caraibe…

Vecinul: Sunt tot felul de chestii de la tiganii… negrii astia.

Eu: Da, uite, de asta imi place mie foarte mult cartierul; pentru ca sunt asa multi indieni si negri, se gasesc chestii interesante de mancare, si la preturi rezonabile.

Vecinul (surprins):Da’ tie iti place mancarea indiana?

Eu: Chiar foarte mult. Si mancarea chinezeasca e buna…

Vecinul: Numai aia romaneasca nu-ti place….

Eu: Unele chestii imi plac… (Stau sa ma gandesc). Imi plac papanasii, imi place ciorba radauteana…. si cam atat. Nu stiu… Bucataria romaneasca e un pic cam prea grea si prea grasa pentru gustul meu. Si foloseste destul de putine condimente… Mie imi pac mancarurile foarte aromate; cred ca de aia imi place mancarea indiana. Indienii au condimente foarte bune.

Vecinul: Da’ tu stii ca indienii sunt tigani?.

Eu: Aaa..da… (gandindu-ma ca e un demers absolut futil* sa explic nuantat si ca nu, n-am de gand sa-i ofer lui nenea explicatii despre ce e aia identitate culturala.)

Vecinul (foarte categoric): Pai vezi? Pe mine nu ma intereseaza mancarurile tiganesti**.

__________________________

Raluca Enescu e, din octombrie 2011, la un masterat in Gen, media si cultura la London School of Economics. Fotografia reprezinta mai multi indieni adunati cu ocazia sarbatorii Holi.

Articolul a fost publicat pe 19.04.2012,  de Joia MaghiaRomânia şi republicat pe 8.04.2013, de zilele dedicate romilor/ţiganilor pe MaghiaRomânia

*

Cuvant pe care, categoric, nu trebuie sa il folosesc de fata cu vecinii. 😀

inapoi.

*

Nu i-am mai zis ca am fost saptamana trecuta la un concert de jazz tiganesc

inapoi.

10 gânduri despre “Tiganii din bucatarie [Corespondenta de la Londra]

  1. Scurt și la subiect, deși articolul nu pare cine știe ce, el arată pe șustă cum stă gândirea la români. Suntem îngrădiți în arta culinară plină de sarmale, ciolane și afumături, iar în ceea ce privește diversitatea culturală nu mai zic, dacă are omul tenul mai tuciuriu sau ochii mai mijiți, hop! și ștampila de rejected, nu care cumva să aibă ășia idei bune și să ne facă de râs.

    • hei,sap7e,ai dreptate suntem ingraditi culinar vorbind,dar nu e de vina lipsa de informatie in acest domeniu,e de vina,SITUATIA ECONOMICA,a tarii,DA????????????????romanul taie un porc la craciun,il baga n frigider si tot anul isi gateste din el,pt.ca la minim pe economie(700.ron)cate delicatese si alte asemenea,isi permit????exista o parte a populatiei care si permite,dar cea mai mare parte,ESTE SARACA!stiti asta???????????????????????????????????

  2. mie mi se pare foarte nostim ca, pe o parte, multzi romani sunt ofticatzi cand romii in occident se asociaza cu Romania (ceea ce se intampla cam des in ultima vreme) iar pe de alta parte multzi romani (si poate intersectia e mare) considera totzi indieni, arabi, pakistanezi, de fapt totzi din jurul subcontinentului indian, pur si simplu tzigani.

    Partea cea mai nostima e, ca amandoua „greseli” au un pic de adevar in ele.

  3. Am uitat sa adaug mai sus, ca 1. Si mie imi place mancarea indiana si am catziva prieteni buni din India; 2. Am si prieteni romani (desi mai tineri decat „vecinul nene” de mai sus si, cred, mai deschisi)

  4. Nu stiu daca e chestie de generatie, mai degraba de educatie/clasa sociala. Printre fostii colegi de casa (yay! M-am mutat!) erau si unii mai tineri, care se uitau exact la fel de sticlos la ceea ce gateam.

  5. Intradevar prieteniilor nostri din Romania, le place cel mai putin mancarea indiana, cand ii ducem in restaurantele internationale din Houston. Condimentele sunt exact ce nu le place! (mor de ciuda ca doar chiar extraordinara combinatie de condimente face bucutaria indiana atat de interesanta, dupa opinia mea)

  6. Era sa mor de oftica ! Sosoiul sau ariciul , probabil sunt mai bune ! Deh , indienii tot indieni ! Te joci dom’le ???

  7. Citez :
    „Vecinul: Da’ tu stii ca indienii sunt tigani?.”
    Gresita exprimarea autorului.
    Corect este : „Tiganii sunt indieni !”.

  8. Romanii astia sunt cam […] ca nu le plac mirodeniile si bananele fierte. Sunt de pe alta lume. Au ramas saracii tot la sarmale si mamaliga. Niste […]. Pana si ungurii folosesc boiaua, o mirodenie localnica.
    Explicatia ar fi ca romanii, […] cum sunt, nu au avut colonii precum „englejii”, „francejii”, „portughejii” etc, si care au tot luat din colonii mirodenii si le-au adaptat pietii interne proprii.

    Nota admin: Nu stiu daca sunteti roman, asadar nu stiu daca cum sa iau exprimarea dura (daca sunteti roman, e autoironie). Dar am indraznit sa va cenzurez pentru ca limbajul puternic putea starni discutii centrate pe exprimare si nu pe mesaj.

Comentariile nu sunt permise.