„Rămân aici”. Un intelectual maghiar despre plecatul în Ungaria vs rămasul în România [15 martie pe MaghiaRomânia]


Merg la Tg. Mureș cu autobuzul, iar șoferul, ca un șofer ce se respectă, ascultă Europa FM. Întrebarea emisiunii este ”unde ai pleca din România?” O fată spune că în Miami, dar bineînțeles sunt și alții pe care însă nu-i ascult. Mă gîndesc ce logic ar fi să răspund ”în Ungaria”. Sunt maghiar, în Ungaria trăiesc maghiari, nimic nu pare mai ușor. S-ar crede că acolo nu aș avea de ce să mă plîng sau să mă revolt: totul ar fi perfect, ca într-un paradis regăsit.

Nu e deloc așa, din păcate. În Ungaria se duce demult o luptă crâncenă între ”socialiști” și ”fidesziști”, între ”stânga trădătoare de țară și iudeo-cosmopolită” și ”dreapta provincială, antisemită.” În Ungaria, nu poți să stai de vorbă cu cineva înainte de a-ți formula crezul (după aceea, ești poftit la masă sau trimis în pastrama mă-tii). În Ungaria, noi, maghiarii din România, din Slovacia, din Serbia și de aiurea suntem numiți români, slovaci, sîrbi etc., după caz. Sau suntem văzuți ca locuitorii unui muzeu etnic, oameni care se culcă și se scoală cu suferințele minoritare. În Ungaria sunt foarte puțini oameni normali, cel puțin nu se văd din prima.

Mai bine rămîn. Odată pentru că m-am născut aici, sunt clujean și ardelean din toată inima pe care am moștenit-o de la bunicii mei. Apoi pentru că tot e mai bine să mă numească cineva ”ungur pervers” sau să mă trimită înapoi în Mongolia (s-au întîmplat ambele chiar pe acest blog), decât să mă numească ”român” și să se mire că știu limba maghiară.

Rămân deci. Nu sper și nu am teamă. Cel puțin vreau să cred ce mă sfătuiește Eminescu.

Demeny

Péter Demény este scriitor, profesor de literatură comparată la UBB, ziarist, redactor al revistei literare Lató, membru în Consiliul de Conducere al ICR.

Articol postat iniţial pe platforma Voxpublica

13 gânduri despre “„Rămân aici”. Un intelectual maghiar despre plecatul în Ungaria vs rămasul în România [15 martie pe MaghiaRomânia]

  1. „În Ungaria sunt foarte puțini oameni normali, cel puțin nu se văd din prima.” – Sper că acestă frază este una ironică, altfel este o generalizare la fel ca și cum aș zice: „În București sunt foarte puțini oameni normali, cel puțin nu se văd din prima.” Sau eventual poți înlocui București-ul cu Israelul… 🙂 Tot generalizare rămâne, iar generalizările sunt nedrepte.

    • Da, exact precum zici: se poate înlocui Ungaria cu București și/sau cu Isreal. Rezultatul e la fel – foarte puțini oameni normal. N.B. E adevărat și pentru Canada… singura diferență minoră: aici și cei ne-normali respectă legea, în general.

  2. „pentru că tot e mai bine să mă numească cineva ..”

    La Multi Ani! Boldog Születésnapot! Mindenütt élnek magyarok!

  3. Bun ramas! (Mult mai frumos decat bun venit).
    Cat despre generalizari, ieri m-a abordat un coleg, ca nu stiu care ministru german a lansat un avertisment serios ca „romanii sunt niste lenesi endemici, si trebuie evitat cu orice pret sa aiba libera intrare in Germania”. Sunt alegeri la toamna, pucistilor nu le-au dat peste nas la vremea cuvenita, o fac acuma. Har vezi draga Hlaford ca oricat de claisca este realizarea imposibilitatii generalizarilor, ele se tot practica intr-o mare veselie, la toate nivelele! La multi Ani!

  4. Stiu ca suna destul de ambiguu fraza asta: „Apoi pentru că tot e mai bine să mă numească cineva ”ungur pervers” sau să mă trimită înapoi în Mongolia (s-au întîmplat ambele chiar pe acest blog), decât să mă numească ”român” și să se mire că știu limba maghiară.”, dar nu cred ca ar trebui interpretata ca un sentiment antiromanesc, ci mai degraba ca o afirmare a identitatii proprie, diferita fata de a fi roman. Oricum, formularea nu e cea mai fericita.

    • Reccsman – Personal nu am probleme cu asta de loc, daca omul nu mai are dreptul nici sa faca autoironie, gadiland putin si pe altii, atunci devenim cu totii niste politici corecti al naibii de plictisitori! Eu i-as fi adaugat numai: Atentie, „Mongolia are pamanturi rare al caror valoare pe piata creste vertiginos, poate ti-ar face un serviciu, daca stii sa faci fata exploatarilor chinezesti” 🙂 Altfel, chestia cu Mongolia oricum este livreasca, ce are Ungurul cu Mongolia – cat Romanul cu Bitolia (hait, se rimeaza, dar Romanul are mai mult cu Bitolia decat Ungurul cu Mongolia, dar ma intelegi). Sarbatoriti in pace si bucurie!

  5. Chiar asta am vrut, Reccsman, să-mi reafirm identitatea. Formularea (a întregului articol, nu numai a citatului cu pricina), deși autoironică, e nedreaptă cum e nedreaptă furia și dezamăgirea ce mă cuprind auzind fraze asemănătoare celor pe care le-am amintit. Încerc să nu fiu furios și dezamăgit, dar nu întotdeauna reușesc.

  6. Nagyvonalakban értem amit leirtál, mégha nem is mindent, de ha jól értem antiszemitának tartod a jobboldali magyar embereket. Nekem több zsidó barátom is jobboldali, nem hiszem hogy antiszemiták lennének. Én például kimondottan filoszemita vagyok, mint a kolozsváriak többsége.

Comentariile nu sunt permise.