Juristu’ blogului: Care-i baiul cu drapelul secuiesc?


Știrea: Curtea de Apel Târgu Mureș a anulat definitiv și irevocabil Hotărârea Consiliului Județean Harghita prin care s-a recunoscut drapelul secuiesc ca drapelul oficial al jud. Harghita (v. poza).

Motivarea instanței încă nu a fost încă comunicată, dar Borboly Csaba (UDMR, președintele C.J. Harghita) susține că decizia instanței vizează temeiul legal al hotărârii, adică un aspect pur procedural care se poate rezolva printr-o nouă hotărâre având același obiect. În același timp, dorește să apeleze la Curtea de Justiție a UE din Luxembourg.

________________________________________________________________________

După ce am citit știrea în ambele limbi, mi-am dat seama că este un exemplu perfect de lost in translation. Or, din experiența mea de viață ca minoritar, pot să vă spun că nimic nu este mai periculos decât o declarație ambiguă a unui politician/a unei personalități publice care ne reprezintă în fața majorității. Iată, de ce:

Trăind, învățând și muncind într-un mediu majoritar de 6 ani încoace, nici nu vă puteți imagina, de câte ori a trebuit să „sufăr” și să dau explicații în fața prietenilor/colegilor mei, din cauza unor asemenea declarații prost considerate. Cam asta e senzația:

Astea fiind lămurite, permiteți-mi să compar cum ar interpreta două tabere de cititori (maghiarii și românii), de pe două portaluri diferite din România (una maghiară și una română), aceleași declarații ale lui Borboly privind decizia C.A. Tg. Mureș:

Nu vă speriați, avem voie să folosim drapelul secuiesc în continuare, pentru că este legal.

Reacție HU: Ei, ce flăcău viteaz e Borboly ăsta, bine că l-am votat! Un secui adevărat!

Reacție RO: Băi, da’ ungurul ăsta încăpățânat cum îndrăznește să se-mpotrivească justiției?

De fapt, există o nuanță importantă, mușamalizată de ambele părți, pe care am aflat-o dintr-o a treia sursă:

Potrivit lui Borboly, hotărârea nr. 269/2009 (n.a.: Consiliului Județean Harghita) va fi în vigoare până în momentul comunicării oficiale (n.a.: a hotărârii judecătorești).

Și mai e una, la fel de bună:

Sper ca în ziua comunicării să fie atâta înțelepciune în colegiul Consiliului Județean Harghita, că vom aproba din nou, printr-o nouă hotărâre, acest steag ca steag al judeţului Harghita.

Reacție HU: Așa vă vreau, băieților! Să le aratăm că nu ne lăsăm învinși!

Reacție RO: Păi, asta sună cam abuz de serviciu, măi! Cine se cred ăștia?

De fapt, reamintesc că C.A. Tg. Mureș a anulat H.C.J. nr. 269/2009 din motive aparent formale, și nu pe fond (legalitatea steagului) – pentru că, caracterul nediscriminativ al steagului a fost deja constatat de aceeași instanță, într-un alt proces. Deci, dacă o nouă hotărâre privind steagul județului se conformează justiției și legii, adoptarea sa este legală.

O fi sau n-o fi dreptatea de partea lui Borboly și UDMR, are puțină relevanță, pentru că, dincolo de aspectele strict juridice, vreau să vă întreb:

Este sau nu este reprezentativ drapelul județului Harghita, față de teritoriul și populația sa?

Anunțuri

164 de gânduri despre “Juristu’ blogului: Care-i baiul cu drapelul secuiesc?

  1. Este sau nu este reprezentativ drapelul județului Harghita, față de teritoriul și populația sa?

    E inutil sa ne intrebi pe noi cand e vorba de un steag al altora. Intreba-i pe cei de acolo daca ii exprima, daca le exprima „auto-perceptia” (felul in care se vad ei insisi).

    Compara-l si cu cel al clujenilor ales de Funar :

    de notat spre deosebire de cazul tau, Funar a avut in vedere si ca exista o minoritate ne-romana (maghiara) acolo, vezi partea din jos-dreapta speciala pentru ei

    • Ovidiu: chiar intrebi asta serios? Ce ne reprezinta pe noi din stema lui Funar: monumentul lui Funar al memorandistilor, lupul dacilor sau zeita? romana??

    • Ovidiu, de ce ai senzatia ca prin „voi” am inteles doar nucleul comentatorilor MaghiaRomania care, intr-adevar, nu sunt localnici? Si de cand esti reprezentantul acestui nucleu? B-)
      Am crezut ca pentru cititorii veterani nu e nevoie de un disclaimer, dar, iata: intrebarea din articol este pur orientativa, avand scopul lansarii unei/unor discutii arborate.
      Si vezi ca nu am cerut o judecata de valoare pe articol, ci am pus intrebarea cu gandul ca voi primi opinii atat din partea insiderilor (posibil mai partinitori), cat si din partea outsiderilor (posibil mai obiectivi). Internetul e destul de mare si raspandit ca sa ajunga la ambele categorii.
      p.s. nu cred ca e cazul sa iau sub aceeasi palarie simboluri precum soarele si luna cu acele alese de Funar, dar daca te referi la caracterul exclusivist comun amandurora, am inteles ideea. (buna gluma cu ghilotina :))

    • Esti constient probabil de faptul ca stema Clujului asa cum a fost ea „adoptata” de Funar si este folosita in continuare „din comoditate”, este un exemplu perfect pentru ce inseamna sfidarea legii in Romania de catre cei care ar trebui sa o aplice, nu?

  2. @reccsman „dar daca te referi la caracterul exclusivist comun amandurora, am inteles ideea”

    La asta ma refeream, am crezut ca era ‘evident’ fiindca am dat exemplul lui Funar.

    Sigur ca nu ii poate reprezenta si pe romanii de acolo.

    Iar sa ii reprezinte pe secui….habar nu am daca (adica „pe cati”) ii reprezinta sau nu.
    Sunt multe simboluri asociate cu secuii iar asta in particular e de fapt steagul CNS. A devenit mai cunoscut doar in ultimii 10 ani si a devenit cunoscut ca simbol al „autonomismului” secuiesc.

    Eu stiu doi secui pe care nu ii reprezinta, fiindca mi-au declarat ca nu ii intereseaza subiectul „autonomia” si nu am motive sa ii cred ca ma mint (e drept ca ei traiesc 75% din timp in afara zonei).
    Si o unguroaica din Timisoara casatorita in secuime (desi si asta sta mai mult prin Cluj) ce in general nemultumita de situatia maghiarilor in Romania („nu e bine”) dar care e impotriva autonomiei pe motiv ca ” ce autonomie le trebuie, chiar acolo in centrul Romaniei ?”.

    Asa ca, pe toti 100% nu ii reprezinta, dar daca ii reprezinta pe 99% dintre ei (dintre secui) asta e, ii reprezinta, prin definitie.
    Cum poate sa nu te reprezinte steagul pe care tu il alegi sa te reprezinte ?

    • @Ovidiu daca ar fi intr-adevar „steagul CNS” (Consiliul National Secuiesc), mai crezi ca l-ar fi adoptat UDMR? Cunoscand conflictele intre cele doua tabere, eu nu… ca a devenit si un simbol al autonomismului, mi se pare o consecinta fireasca a faptului ca vb despre un interes reprezentat, de fiecare organizatie de reprezentare a maghiarilor din RO.
      @”Cum poate sa nu te reprezinte steagul pe care tu il alegi sa te reprezinte?” – simplu, elita si-l asuma, iar poporul il respinge (v. referendumuri privind simbolurile UE/aderarea la UE).

      • –daca ar fi intr-adevar “steagul CNS” (Consiliul National Secuiesc), mai crezi ca l-ar fi adoptat UDMR ?

        Eu asa aveam impresia, ca e „steagul CNS”. Ca ei l-au introdus si l-au popularizat de cand s-au infiintat in 2003.

        Se observa in el tendinta de a stiliza simbolurile medievale secuiesti si, prin asezarea lor in stanga sus (ca si „secera si ciocanul” in steagul URSS), dorinta de a crea un steag „modernizat”.

  3. Eu spun ca steagul secuiesc n-ar trebui sa fie steagul oficial al judetului Harghita. De ce? Fiindca Harghita e numai o parte din Secuime. 🙂

    • Asta nu e o problema, il adopta si Covasna (cu o usor diferita nuanta de culoare albastra, asa ca sa fie o diferenta). Mai problematic e in Mures dar dupa ce se formeaza regiunea cu cele trei judete se adopta si acolo prin majoritate de vot. Si uite rezolvata problema 🙂

  4. Aici cred ca avem de a face cu un steag „loctiitor”: cum steagul maghiar este in general interzis (pentru arborare permanenta), si-au creat unul nou pe baza unor insemne mai vechi.
    http://erdely.ma/autonomia.php?id=67342

    A-l interzice si pe asta este contraproductiv, nu cred ca dauneaza, in schimb interzicerea lui va intari sentimentele de aversiune…

  5. Se pare ca un conflict similar are loc in Covasna, tot legat de steaguri

    Codrin Munteanu a explicat, luni (18 iunie 2012 – n.n.), într-o conferinţă de presă, că a atacat în contencios administrativ hotărârile privind steagul judeţului Covasna şi pe cel al staţiunii Covasna, pentru simplul motiv că în legislaţia românească nu sunt prevăzute aceste simboluri ale administraţiilor locale.
    „Singurul simbol care poate fi aprobat de autorităţile locale este legat de stemă. Nu există în legislaţia românească steag al unităţii administrativ teritoriale”, a declarat Codrin Munteanu, arătând că şi predecesorul său, fostul prefect al judeţului Covasna, Gyorgy Ervin, a atacat o hotărâre similară adoptată de Consiliul Local Târgu-Secuiesc, fiind, prin urmare, „de aceeaşi parte a baricadei” la acest capitol.
    Referindu-se la reacţiile vehemente ale preşedintelui Consiliului Judeţean Covasna şi ale primarului oraşului Covasna în urma atacării în instanţă a celor două hotărâri, Codrin Munteanu a declarat că subiectul „este adus în mod forţat în zona etnică”, deşi este o chestiune legată strict de lege.
    Preşedintele Consiliului Judeţean Covasna, Tamas Sandor, a declarat, recent, că nu înţelege motivele pentru care noul prefect a atacat în contencios administrativ hotărârea legată de steagul judeţului, în condiţiile în care acesta este identic cu stema judeţului aprobată de Guvernul României.

    • „Nu există în legislaţia românească steag al unităţii administrativ teritoriale” si steagurile oraselor? De pilda cel al Sighisoarei.

      • si steagurile oraselor?

        Se pare ca nu e admis asa ceva. Ce e admis e ‘stema’ – „coat of arms”- „heraldica teritoriala” a judetului, orasului, comunei

        Hotararea Nr. 25 din 16 ianuarie 2003

      • Diferenta de viziune juridica:
        – prefectul (si tu?) spui: daca nu scrie in lege ca se poate, nu este permis
        – eu spun ca daca nu este interzis in lege, este permis
        Poate reccsman ne ajuta aici cum se interpreteaza in acest caz.

        Iar faptul ca au facut o hotarire pentru stema se poate explica usor: stemele au niste reguli de heraldica, nu poti lua un desen al unui elev de clasa a X-a si sa o pui ca stema (vezi Cluj), iar hotarirea asta ar asigura ca nu se poate face asta (cine avizeaza…).

        In schimb steagurile nu au heraldica deci nu e nevoie de expertiza si aviz…

      • @OLorand si eu spun la fel ca si tine: tot ce nu interzice legea, este permis, in materia drepturilor minoritare. Daca o autoritate locala vrea sa puna tablite multilingve, din motive istorice/culturale, desi nicio minoritate din localitate nu atinge 20% din populatie sau vrea sa-si adopte un steag propriu, eu zic ca poate.
        Apropo de heraldica: stema actuala a Clujului a fost atacata tocmai pe motivul asta prin petitia https://www.facebook.com/petitiecluj.

  6. Am cautat foarte putin si am gasit dou orase care au si stema si drapel Oradea, si Roman. Sursa: Wiki

  7. Orice etnie are simbolurile proprii,prin care se diferențiază de ceilalți.(imn,stemă,drapel)Înainte de 90 ,pentru imnul secuiesc,puteai să iei,o bătaie bună de la miliție,pentru drapelul roșu,alb,verde luai condamnare(drapelul secuiesc a fost inventat după 90).Cred că și din cauza asta se țin secuii de simbolurile lor.
    Pe de altă parte,Consiliul Județean Harghita e o instituție democratică,a fost aleasă de locuitorii din zonă,voința lui reprezintă voința majorității.Vox populi vox dei.

  8. @Lorand…”Adica tot VADIT ETNIC este pina cind se ataca doar cele ale judetelor si localitatilor”

    Tu vrei etnic neaparat.
    Eu in schimb sunt convins ca putea fi la fel de bine si o zona cu populatie majoritar romana. Si Ceausescu a permis folosirea simbolurilor secuiesti pe stemele judetene.

    http://www.okazii.ro/timbre-maximafilie-fdc-uri/cp153-44-maxima-stema-judetului-covasna-a34987053

    Aici e vorba despre subiectul „autonomie”. Respectiv e vorba de folosirea ostentativa, provocativa, a acestor steaguri pe cladirile administrative din secuime, folosire ce „comunica” ca se pune in discutie autoritatea statului roman in zona respectiva.
    Aceleasi discutii au fost si prin in Timisora, „autonomistii” vroiau sa puna „steagul cu cruce” si pe prefectura.
    Nu exista asemenea discutii in Maramures sau Arad asa ca nimeni nu-si bate capul sa le atraga atentia ca e ilegal. Nu au semnificatie politica acolo. Dar in Covasna sau Timis toata lumea cunoaste subiectul/semnificatia.

    • @Ovidiu, da, prin arborarea altor steaguri decat al Romaniei exista o conotatie ca „pe meleagurile astea noi suntem stapani”. Cred ca este un lucru normal, avand in vedere ca, in cea mai mare masura, autoritatile locale gestioneaza resursele locale, reprezinta populatia si stapanesc teritoriul, nu Bucurestiul. Dar pana ce aceste steaguri nu reprezinta alte tari/popoare ale lumii si nu se da jos steagul Romaniei, suveranitatea statului ramane neatinsa.

    • Ovidiu: chiar vezi ceva ostentativ si provocator si subminarea autoritatii statului cind acest steag este arborat LINGA cel roman???

    • „Dar in Covasna sau Timis toata lumea cunoaste subiectul/semnificatia.”.
      Vezi steagul judetean Timis (cel alb cu stema):
      – in fata CJ: http://www.cjtimis.ro/uploads/images/Plen%20CJT/20%20ani%20CJT.jpg
      – In sala de sedinte: http://mitropolia-banatului.ro/33554432/wp-content/uploads/2012/06/Constituire-Consiliul-Judetean-27-iunie-7.jpg
      – In biroul presedintelui judetean: http://s1.ziareromania.ro/?mmid=8230c11f84258e062b

      All animals are equal, but some animals are more equal than others?

      • „cel alb cu stema”

        Putea la fel de bine sa-l lase alb complet. Eu nici nu stiam ca exista pana acum, si existenta lui nu intereseaza pe nimeni in TM.
        Discutiile in TM despre steaguri s-au referit la asta (sau varianta pe rosu lpentru care s-a cerut aprobare pana la urma in 2012) :

        http://www.adevarul.ro/locale/timisoara/Un_grup_de_timisoreni_patrioti_si-a_unit_fortele_pentru_a_realiza_primul_steag_din_istoria_acestei_regiuni_0_347965223.html

        –All animals are equal, but some animals are more equal than others?

        Nu ajuta la nimic subiectul „discriminare” in cazul asta, nu despre asta e vorba aici si cred de fapt iti dai seama de asta.
        Am comentat deja care e problema aici, nu mai reiau argumentul.

      • Cu mentiunea ca acel steag al Timisului e insa unul complet lipsit de insemnatate. Nu reprezinta nimic si pe nimeni.
        El poate fi deci lasat sa falfaie oriunde si la orice ora, pentru ca are mai putina relevanta decat batista unei domnisoare prinsa intr-un varf de bat.

        Drapelul Timisoarei si cel Banatului sunt insa o cu totul alta mancare de peste: fara lei si sabii, sori si stele, ele sunt simboluri mult mai puternice decat ar putea fi vreodata textila aceea care este arborata de consiliul judetean, mai ales in varianta ei post-2004, in care se renunta la Chi-Rho (care oricum nu avea niciun sens).

        Si in general autoritatilor centrale de la noi le e frica de asemenea simboluri. Pentru ca ele reprezinta o amenintare la adresa scaunelor lor.
        Pentru ca depasesc capacitatea lor de intelegere si orice nu este inteles nu poate fi controlat.

      • Tu spui ca se lupta contra autonomiei aici: crezi ca interzicind steagul secuiesc este o metoda buna? Ca nu este contraproductiva: va intarii aversia secuilor fata de justitia romana (in HR), fata de „Bucuresti” (=prefectul Covasna )?

        Si nimic anti-maghiar, nu? Un roman verde din HR incearca sa elimine steagul pe motive de discriminare. Tribunalul respinge ca nu este discriminare. Se leaga de elemente procedurale. Se pare ca cistiga,dar ce? Mindria nationala a lui si a altora poate creste ca au invins ungurii, dar luat per ansamblu cred ca este mai mult o pierdere pentru toti (cert nu este cea mai mare problema a noastra, agree Preda). Si desigur, omul ala din HR si prefectul din CV sint filomaghiari…

      • „Tu spui ca se lupta contra autonomiei aici”

        Se lupta impotriva contestarii autoritatii statului roman (aka „szekelyfold nem romania”), respectiv se incearca asta de catre unii din administratia locala. Nu toti, stiu si exemple de primari maghiari din HarCov care nu se ocupa de „sportul” asta, de joaca asta de-a simbolurilor.

        Au fost zeci de cazuri/sesizari in ultimii ani, doar cauta prin presa.
        Mie cel mai mult mi-a placut idea (varianta) cand puneau inca 8-10 steaguri (cel NATO, cel Ungariei, al CNS, al judetului, al municipal, UDMR..Etc, era inflatie) pe langa cel al Romaniei pentru ca astfel sa para ca steagul Romaniei e si el „unul dintre multele altele”. Asta e forma mai amuzanta, mai subtila (prin exces nu prin lipsa-omisiune) de contestare.

      • Ovidiu, repet intrebarea: AJUTA ajuta interzicerea steagului la ceva? Nu crezi ca este o MASURA CONTRAPRODUCTIVA?

      • @Lorand ” repet intrebarea…”

        Nu cred ca are rost intrebarea ta. Aici fiecare gest (politic) e la fel ca in orice negociere (politica). Fiecare porneste de la „cerinte maximale” iar apoi, functie de raspuns, reformuleaza si se ajunge in final la un compromis.

    • bineintzeles ca-i etnic. In amandoua tabere are nuantza etnica.
      Steagul cu elemente secuiesti este inventat, bineintzeles, cu o intentzie sa arate ca ‘noi suntem secui, noi nu suntem romani, si asta-i un loc cu multzi secui care-s mai tari decat romanii”.
      Si asa este si raspunsul/reactzia din partea romanilor.

      Sincer, daca eu scot limba la cineva, ma astept ca dansul sa fie ofticat si nu sa treaca treaba neobservata.

      Da, partzial este provocare.

      Care ar trebuui sa fie raspunsul corect intr-o tzara democratica europeana, asta-i alta intrebare. 🙂

      • bacsa @ „Care ar trebuui sa fie raspunsul corect intr-o tzara democratica europeana, asta-i alta intrebare” – da, este o intrebare dificila, pentru ca nu prea ai unde sa te uiti. Irlanda de Nord – provocari poate mai mici s-su atrnasformat in bombe si durere, am impresia ca peste tot unde exista ceva apasator din trecut, democratia si intelepciunea devin apa de ploaie pentru o vreme. Deci sa fim sinceri si sa vedem si ca este provocare, si si ca slava Domnului nu este mai rau. Sperand ca in timp dispare si din nemultumire si din provocare. Dar eu ce am vrut sa spun este ca raspunsurile din carte sunt perfecte doar acolo unde nu sunt probleme reale 🙂

  9. Ovidiu: tu consideri cerinta maximala punerea AMBELOR steaguri?
    (Vorbesc STRICT DE AMBELE, ca asa cred ca ar fi normal si omenesc…).

    • Nu, cerinta maximala ar fi fost sa fi pus doar steagul Ungariei si/sau doar/ steagul CNS.
      (am vazut poze si cu asmenea cazuri -de exemplu la Csikkozmas, Cozmeni -Harghita- aveau Ungaria +CNS si atat).

      Respectiv cerinta maximala ar fi fost sa nu fie nimic altceva decat steagul Romaniei, doar stema Romaniei, si textul inscriptiei sa fie doar in romana.

      • Ovidiu, daca e adevarat ce spui referitor la cazul din Cozmeni, e grava abatere de la lege! Si oricum ai vedea lucrurile, trebuie sa recunosti ca vorbim despre un caz absolut exceptional. Nu poti deduce dintr-un caz unic (sau putine cazuri ale unor primari radicali) ca cerinta maximala politica a secuimii a fost ca steagul Romaniei sa fie dat jos.
        Eu si OLorand suntem in favoarea arborarii ambelor drapeluri, unul langa celalalt, fara excludere.
        Apropo, steagul rosu-alb-verde (orizontal) este nu doar steagul Ungariei ca tara, ci si simbolul maghiarilor de pretutindeni. Personal, il respect si il folosesc din motivul din urma. Intelegi diferenta?

      • Ovidiu: uita cum esti manipulat de presa:

        Steagul secuiesc si maghiar pe un monument cu PRIMARIA FOTOGRAFIATA PARTIAL SI DIN UNGHI APARTE:

        Primaria Cozmeni POZA COMPLETA fara steagul ungar si secuiesc de pe monuent INSA CU 2 steaguri romane:

        Probabil prima poza a fost facuta la o zi festiva cind s-au pus cele doua steaguri pe monumentul din fata primariei. INSA S-A TAIAT RESTUL ca sa nu se vada DOAR cele doua „carpe”….

        Asta e daca te iei dupa manipularea presei…

      • –Probabil prima poza a fost facuta la o zi festiva cind s-au pus cele doua steaguri pe monumentul din fata primariei. INSA S-A TAIAT RESTUL ca sa nu se vada DOAR cele doua “carpe”….”

        Da, probabil asa, vazand si poza a doua mi se pare si mie ca din prima fotografie a fost decupate partea din dreapta special ca sa nu se mai vada steagurile romanesti (ceea inseamna ca erau acolo 🙂 )

  10. @Reccsman..” Intelegi diferenta?”

    Eu da, dar sunt si multi romani care nu o inteleg si de aici complicatii.
    Nu o inteleg nu dintr-o simpla eroare de judecata. Diverse studii (am mai dat link-uri aici mai demult) arata ca romanii si maghiarii nu isi construiesc identitatea exact la fel.

    Maghiarii se concep „maghiari” in sens cultural-spiritual (limba materna, cultura, sensibilitate -a simti maghiar-, botezati intr-o „biserica maghiara”). Ei apartin natiunii maghiare definite cultural, asta ii face maghiari. Iar, in mod natural dar gresit, maghiarii ii concep pe romani dupa cum se concep si pe ei insisi (doar ca, evident, romanii sunt de cultura romana.

    Sudiile arata insa ca romanii au un concept identitar mixt, partial cultural (ca si maghiarii) si partial teritorial (Romania). Faptul ca s-au nascut si au crescut in Romania nu e ceva periferic, e un aspect ce intra in definitia conceptului lor de „roman” (il valideaza).
    Reciproc, daca un roman te trateaza uneori pe tine maghiar, ca „roman” nu inseamna ca vrea sa te asimileze sau ca nu isi da seama ca esti nascut de limba materna maghiara si, sa zicem, reformat nu ortodox.
    Simplul fapt ca te-ai nascut si ai crescut in Romania te face in ochii lui , macar partial, ca fiind „roman” veritabil. Tot asa cum, in ochii lui (conceptul lui identitar) acelasi lucru e ce il face (partial dar semnificativ) si pe el „roman”.

    • Ovidiu, apreciez tare mult acest ultim comentariu de-al tau! Suna foarte plauzibil ce spui si confirma intr-o anumita masura presupunerile mele, acumulate de-a lungul studiilor si experientelor mele proprii.
      Multumesc pentru rabdarea cu care ai formulat opinia. Totusi, stiind ca si natiunea romana are, la randul sau, diaspore in strainatate (Bucovina, Basarabia), n-ar trebui sa fie gradul de intelegere a romanilor fata conceptia de identitate a maghiarilor din Ro, mai mare?

      • Are acum o diaspora de +2 milioane doar in Spania si Italia si Romania e ea insasi doar o parte a EU.
        Poate ca, in aceste conditii, va avea loc in viitorul apropiat o modificare a acestui concept (in sensul apropierii de cel folosit de maghiari).

      • Ovidiu, eu ma gandeam la romanii autohtoni din strainatate (Bucovina, Basarabia), nu la emigranti (Spania, Italia). Ca si Olorand, abordez aceste doua categorii de minoritati in mod distinct. Dar si emigrantii, odata ajunsi la a doua-treia generatie, deja se vor apropia de statutul minoritatilor autohtoni daca se vor organiza intr-o comunitate lingvistica si culturala veritabila.

      • Reccsman @ „n-ar trebui sa fie” – cred draga Reccsman ca la romanii care sunt cu adevarat sensibili, adica capabili de empatie, si nu mai mult sau altceva – fata de suferintele romanilor din Basarabia sau Bucovina, acolo exista si toata intelegerea cu putinta. Dar trebuie sa fim sinceri – multi nu se gandesc mai departe de lungul nasului, si Basarabia si Bucovina sunt la fel de abstracte pentru ei ca si Ardealul pentru maghiari din Ungaria. Face bine sa ne gandim la ele ca o marire a spatiului in care ne simtim puternici sau protejati, sau indreptatiti, ce vrei. Dar nu sa ne mai si gandim la viata oamenilor, ca a noasta ne este deja prea grea ca sa ne gandim si sa reflectam la ea. Asta este, coditia umana, destul de generala!

    • ovidiu – frumoasa povestea cu perceptia identitara. Dar REFUZ in mod vehement sa o accept ca o distinctie intre romani si maghiari – astea sunt povesti de adormit copiii!

      Este o distinctie universala care depinde de nivel de educatie, cultura si traverseaza toate etniile. Nu o sa imi spui ca maghiarii care fac filme cu purceaua statului Maghiar cu M mare si forma si mai mare, care se citeste si in norii cerurilor, nu au o identitate cat se poate de violent teritoriala!

      Si o alta greseala fundamentala este identificarea „tout court”, care se petrece la oameni mai simpli in mod automatic si nereflectat. Adica atunci cand recunosc la tine cam toate semnalele identitatii mele de care sunt CONSTIENT – pai atunci astept nenica sa fii ca mine, ca altfel ma supar si ma simt frustrat.

      Pot sa iti scriu romane la aceasta tema din experienta mea din Elvetia. Oamenii obisnuiti sunt mai fericiti cand pot sa se apropie, sa imparta, sa fie ca intr-o familie. Si cand cineva a devenit „de-al locului”, vorbeste limba, cunoate viata, el devine automat pentru ei „de-al nostru”, chiar daca stiu perfect de bine, ca mai este „si altceva”. Cand am inceput sa vorbesc bine dialectele, sa cunosc tara mai bine decat media, colegii elvetieni ma priveau ca „de-al nostru”, ura si stindarde! Dar mi-au ajuns cateva experiente, ca sa stiu ca trebuie sa evit momentul in care in concret, si tocmai cand ma considera ei mai „de-al nostru” le-as aduce aminte ca sunt si nu sunt asa. Caci prinsi pe picior gresit, oamenii simpli pot deveni agresivi – si nu ar sti sa iti explice bine de ce. Dar ce se petrece este ceva elementar de genul: pe plan discursiv, iti dau toate drepturile sa fii de-al nostru si inca altceva. Dar pe plan afectiv, cand ma deschid tie ca oricarui altui apropiat „de-al meu”, atunci tu sa ai bunul simt, sa nu imi arati printr-o eroare de comportament, ca totusi nu esti, caci ma simt inconstient lezat in increderea pe care ti-am acordat-o. Omul simplu este asa, alb sau negru, ca se numeste Elvetian, Maghiar, Roman sau Patagonez.

      Si cam asa cred ca se petrece si la unii romani. Si de aceea este o atitudine de care nu se scapa nici prin legi nici prin civilizatie de secole. Dar totusi acestea ajuta ceva!

      • Poate ai si tu dreptate Preda… Dar cand mi se spune si se insista ca sunt roman daca m-am nascut in tara asta, am senzatia ca mi se incalca dreptul la definirea identitatii proprii. Daca eu nu ma simt roman, sa nu forteze nici cel mai bun prieten de-al meu, chiar daca o face cu cea mai buna intentie…

      • reccsman …. Pai chiar ti se incalca aceste drepturi! Fara doar si poate. Nu are nici o legatura cu ce spun eu! Vorbind despre cum este, nu vorbesc despre cum este corect sa fie!

  11. Ce vreau sa spun: ESTE NORMAL pentru o minoritate sa-si foloseasca steagul natiunii, as putea aduce exemple cu romani din Serbia (inclusiv Timoc), Cernauti, sau Ungaria.

    Este NORMAL, si consider ca e NORMAL sa apara AMBELE (secui sau maghiar SI roman), cum este cazul in marea majoritatea a cazurilor in Secuime.

    Si ESTE ANORMALA orice incercare de a ingradi acest drept.

    • Lorand @ „ESTE NORMAL ” – cred ca nici tu nu crezi ce spui! Vorbesti de o normalitate foarte elastica. Italienii cand castiga un meci, folosesc steagurile, da – in fata casei de asemenea. Dar deja daca Turcii si-ar arbora steagul pe o firma in Germania, ar fi reactii.

      Iar in Romania terenul este mai sensibil in context cu maghiarii. Ca sa nu vorbim de exemplul tau cu Serbia sau Cernauti, care mi se pare de-a dreptul vis sau cosmar – nu crezi cu adevarat in asa ceva, cum nu cred nici eu. Intr-o Serbie in care sunt acostati niste prelati la granita pentru ca nu stiu ce nu era sarbesc la ei. Si o Ucraina, care nici ea nu este model.

      In plus trebuie mentionat ca lista iesirilor unor politicieni atat maghiari din Romania cat si din Ungaria, care sa treaca de limitele decentei in directia unor puneri in chestiune a integritatii statale, este reala si groasa – ceea ce nu se poate spune in Ucraina sau Serbia din privinta Romaniei. Ca sa fim cinstiti pana la capat!

      In rest, personal nu am nici o problema cu steagul secuiesc; steagul Ungariei nu are ce cauta in manifestari publice in Romania, cred si eu. Dar asi combate abaterile prin deradere masiva, caci sunt copilarii rautacioase si ca atare trebuiesc demascate. A reactia cu suparare, este ca atunci cand un adolescent face tot posibilul sa te enerveze, si tu ii dai ce si-a dorit: nu -i serveste nici lui, nici tie!

      Iar daca Ianos vrea steag maghiar in curtea casei lui, de ce sa il opresti? Poate a fost in Finlanda, si isi pune si unul Finlandez – my home my castle!

      • Loran @ „Preda, multe greseli, scuze” – bine Lorand, sunt greseli daca tu vrei sa le interpretezi asa. Stii ca nu sunt – stii ca ce spune noua dreapta azi maine for face sarbii un tambalau de nu incape. Si mai ales ma cunosti destul de bine ca sa intelegi ce am spus cu adevarat: atmosfera este inca incarcata pe aceste teme, deci manifestari colective cu steagul maghiar sunt inca sensibile.

        Irlanda de Nord: Acum trei zile, protestantii au facut procesiunea lor traditionala (aprobata) prin fata bisericii St. Patrick. Dupa 40 de ani de bombe, este limit – multa protectie ca sa nu iasa cu bataie. De asta vorbesc.
        Odata si odata se vor linisti spiritiele – dar nu suntem inca acolo, si daca tu crezi ca pentru asta sunt doar „romanii” de vina, nu stiu ce sa spun.

      • Olorand @ La cetatea Hotin vad trei steagur, Europa, Ucraina si Romania.
        Iar eu vorbeam de procesiuni nationaliste colective, cu steagul maghiar singur – ma irita aceasta tendinta de a va face ca nu intelegeti, doar asa ca sa vorbim vorbe. Am spus foarte clar ca in conditii relaxate nu este nici o problema, si am vorbit ca problematic doar de manifestari colective cu steagul maghiar, clar. Intr-o zi nici asta nu va mai fi, cum nu „prea” mai este procesiunea protestanta din Belfast in fata biseriilor traditionale Irlandeze.

        Nu mai cauta nod in papura, ca pierdem vremea degeaba, Doamne iarta-ma!

      • Preda: peace!
        Stiu ca bataia cu bita in balta a unora dintre „noi” dauneaza si contribuie si ea la sensibiltatea problemei.

        Nu cred ca sintem departe: eu am vorbit de folosirea in mod oficial a AMBELOR drapele: roman SI (secuiesc sau maghiar). Reccsmann la fel a argumentat in aceasta directie, poate mai putin vehement.

        Singurul lucru unde poate avem o mica distanta: folosirea exclusiva a steagului maghiar/ungar la festivitatile „nationale”. Aici nu cred ca vom putea forta oamenii sa vina cu cite doua steaguri, dar organizatorii eventual ar putea pune linga scena doua sau trei steaguri (inclusiv cel roman).

        Iar o interzicere creaza efectul invers, zic eu, a fost o gafa…

      • Olorand @ … si eu cred ca nu suntem prea departe. Si in plus mai sunt convins ca este enervant de o parte si de alta sa te gandesti la slanina si la … nu mai stiu cum se zicea 🙂 Cand oamenii sunt cu adevarat in echilibru, si aceia care au chef sa manifesteze cu steagul altei tari, se intreaba de doua ori cum poate fi resimtit, poate mai intreaba cativa romani, in incredere ca nu vor fi tratati marsav – iar acestia au si ei incredere ca nu este imediat o provocare, ci o manifestare cinstita a propriei identitati, fara ganduri ascunse. Cred ca asupra acestui punct – pe care amandoi l-am numi normalitate – suntem de acord.

        Nu suntem inca in normalitate, dar totusi nu este exagerat sa afirmam ca suntem pe un drum spre normalitate, caci a fost o vreme in care asemenea teme se ” prelucrau” aproape exclusiv prin zvonuri, deformari si exagerari. Despre interzicerea pausala, suntem de asemenea de acord ca este o reactie tampita, tampita si talamba. My opinion. Atitudinea mea in situatii atat de incarcate este limbajul teribil de direct: „oameni buni, va inteleg – dar vezi ca a mai fost si cutare si cutare eveniment, voi doriti asta si sa va inteleg, dar mai sunt si alti romani, care au si ei drepturile lor, si care sunt putin speriati din cutare si cutare motiv. Eu nu stiu ce sa fac, caci situatia nu imi permite sa actionez cum ar fi normal in pace sa actionez. Hai sa ne sfatuim”. Si asa ii implici pe oameni direct in raspundere, dar nu ii pui in mod pausal sa plateasca consecintele pentru alte batai cu bata in balta, cum spui si tu. Asta nu este bine. Sper ca sa invete tot mai multi oameni sa vorbeasca in acest fel! Si cum spui tu, PACE!

  12. ovidiu @ „Nu cred in aceasta perceptie – Tu nu crezi, iar mie mi se pare “evidenta” …
    E aceasi motivatie si in cazul secuilor si al banatenilor. Si aici (Banat) exista o miscare autonomista asa ca nu ma mir ca si-au adus aminte de lege si au blocat initiativele”

    Eu continui sa nu cred in binele fundat al acestei perceptii si ce spui sunt argumente de genul, daca Funar ar mai fi la putere, reiei argumentele lui. Hai sa fiu mai clar: Cineva, in a caror bune intentii un am nici un fel de incredere, a bagat totusi de 20 de ani in mintea oamenilor asociatia aproape Pavloviana „Tot ce imi doresc mai adanc, tot ce imi lipseste
    ca sa fiu protejat si fericit” si „autonomie” sunt unul si acelas lucru. Asta este – si lucrurile stand asa, sa te impotriveste este ulimul lucru inteligent pe care un stat il poate face.

    Si concret situatia este urmatoarea: daca copiii lui Ilici pastreaza puterea, oricum autonomia se va cere de la Putin.so why bother. Daca insa ramane in decizia unor politicieni aproape romani, ca Basescu, spre exemplu – nici autonomia sau o forma echilibrata de federalizare un sunt un pericol pentru statul roman. Sunt mituri!

    Ah, ca exista o atitudine coroziva impotriva statului roman evidenta ? Pentru asta insa nu sunt sarmanii secui de vina, cum nu sunt nici „de vina” pentru ecuatia nereflectata „autonomie = implinirea tuturor dorintelor”. Atitudinea coroziva a fost intotdeauna, dar in forma ei moderna s-a nascut nu la Odorhei, nu la Budapesta, ci in exil. Si a fost exportata prin oameni ca Toekes si probabil mai multi inspre Romania (si mai usor, inspre Budapesta, desigur!). Este o atitudine despre care nu vreau sa ma pronunt acum, caci sunt cateva zile la Atena si vreau sa ma simt bine! Dar adu-mi aminte cand ma intorc, si iti aduc exemple luate chiar si de pe acest blog, de la oameni mai dubiosi, cat si la oameni de o netagaduita buna intentie. Aceasta atitudine se naste dintr-o conditie istorica maghiara pe care as numi-o pe nume – ca sa aibe cine sa ma injure – o conditie de „rasfat”. Acea conditie care face ca un Lendvai (pana nu a devenit critic vehement al Ungariei actuale) sa vorbeasca de „cea mai mare nedreptate din istorie, dupa impartirea Poloniei”, si alte rasfaturi curente din vocabularul maghiar. Austria le inghite, Germania pe trei sferturi, deci ei nici nu isi mai dau seama ca este o exagerare aberanta si de aceea, o grava insulta la alte popoare.

    Ei bine maghiarii din Romania au soarta nefericita ca trebuie neaparat intr-un tarziu sa invete ca a-si exprima problemele in acest fel este o insulta directa la adresa celor intre care traiesc. Motiv elementar, daca aia a fost cea mai mare nedreptate, atunci unde ramane Ribentrop Molotov, cu consecintele carora romanii au suferit 70 de ani si in continuare sufera … fara comentarii. Si nimeni nu le-a spus-o suficient in mod calm si raspicat! Pe acest blog, a durat nespus de mult pana cand cei mai deschisi, sa realizeze ca ar putea exista o legatura logica intre cele doua evenimente, si mai ale pentru romani trebuie sa existe. Inseamna ca pana acum romanii nu au stiut sa comunice eficace, punct!

    Asta este tot, problemele trebuiesc atacate unde sunt. Si problema nu este dorinta de autonomie, aia are multa legitimitate. Problema este intr-adevar o imensa reminiscenta de neintelegere si alte fenomene neplacute in atitudinea fata de romani si istoria lor. Cand aceste probleme devin actiune internationala (si asta se intampla curent, de 30-40 de ani,) ele nu sunt derizorii – si nu au fost atacate suficient de eficient.

    Autonomia, in conditiile unui guvern roman constient, corect si puternic, nu poate fi o problema, ci un drum spre o solutie. Interdictia si frica nu au fost nicicand solutii!

  13. „Autonomia, in conditiile unui guvern roman constient, corect si puternic, nu poate fi o problema, ci un drum spre o solutie. Interdictia si frica nu au fost nicicand solutii!”

    Dar guvernului roman ii este frica si interzice. Inseamna ca este un guvern inconstient, incorect si slab.

  14. kuvasz „Inseamna ca este un guvern inconstient, incorect si slab.” Ai inteles o parte importanta a mesajului ! Sper ca ai inteles si restul. In special motivul pentru care insist ca eliberarea de prejudecati si perceptii incarcate de atavisme (reciproc), trebui sa inceapa in populatie, nu in politica!

  15. Din curiozitate, am dat google images la stadhuis friesland, sa vad ce fel de steaguri flutura pe cladirile guvernamentale din Frislanda. Stiu – alta tzara, alte legi, alta constitutzie 🙂 vroiam numai sa vad cum o fi pe alte minoritatzi.
    Si vai de mine, nu numai ca nu flutura nici un stead frislandez – de fapt nici olandez, nimic nu se vede pe nici o poza
    http://tinyurl.com/9ugedjw
    Singura exceptzie pare sa fie primaria oraselului cel mai mic din provincia Frislanda, care din intamplare e si un muzeu. Aici se vad doua steaguri – aia a Frislandei si inca una, care n-am vazut-o inca – poate apartzine orasului.
    http://www.panoramio.com/photo/75041389

    Deci, ma intreb eu, care-i obsesia pe la noi cu steaguri si simboluri? sau poate se aplica fraza „jo bornak nem kell ceger” (adica se aplica inversa, de fapt) ?

    • Mi se pare ciudat faptul ca ai ales tocmai o provincie din Tarile de Jos ca exemplu. Nu de alta dar la ei pana si fiecare comuna si sat un pic mai rasarit are drapel propriu.
      Deci in mod cert, nu noi suntem cei care avem obsesii pe tema asta.
      Problema la noi e ca se abuzeaza de o heraldica contrafacuta, de multe ori fara baze reale, in lipsa unei traditii in acest sens.

      • cu obsesie ma refer la a le FOLOSI, discuta, dezbate, vota, interzice.
        Nu la a AVEA.

        + Nu-i asa de ciudata alegerea mea, deoarece traiesc in Tzarile de Jos.

      • Pai atunci ar trebui sa iti fie destul de usor sa ghicesti de unde toata aceasta discutie la noi.
        Drapelele, stemele sunt simboluri. In jurul unor simboluri se creaza identitati. Identitatile unesc sau despart oameni.
        In momentul in care identitatea exista si e clar definita, parada simbolurilor inceteaza, pentru ca nu mai este necesara.
        Noi inca nu am ajuns acolo. La noi, vreme de mult prea multi ani s-au sters simboluri cu dalta si ciocanul si s-au turnat nimicuri in loc. Dureaza un pic sa le reconstitui si sa le pui inapoi la locul lor cuvenit.

    • hohorea @ „-au sters simboluri cu dalta si ciocanul ” – poate ar fi bine sa ne aducem aminte ca s-au sters cu secera si ciocanul ! Caci 50 s-au sters toate simbolurile, sau cel putin cele care erau crescute din viata. Caci „Napoca” la coada lui Cluj, nu este din viata! Asta este, desigur, motivul – si bacsa are dreptate deasemeni, identitatea mai este si in om.

    • Parerea mea este ca oamenilor este frica de necunoscut.Daca toata lumea ar intelege ce inseamna autonomia economica eu cred ca nu le ar fi frica . Eu zic ca tot efortul depus urei fata de o alta natiune daca ar fi depusa intr-o constructiva etapa de cunoastere al acestei natiuni si acceptarea luptei acesteia pentru dezvoltare pe toate planurile ar duce la stima altor natiuni din Europa, care vad cu oci ageri reactiille romanesti.

      • huncoco @ Toti oamenii au cate o forma de frica de necunoscut. Si unii oameni au o forma de manipulare a acestei frici. Iar cand aud de intentii inocente si neintelese is „ochii lumii asupra noastra”, cu tot regretul – mintea vede multe contradictii, care aduc aminte a manipulare. While speaking nice words. Am trait pe pielea mea provocari copilaresti si iscusite ale unor maghiari – in timp ce „lumea era cu ochii atenti”, doar doar romanul reactioneaza neatent si politic incorect, sa iasa el prost in ochii lumii si nu provocatorul – smecherii ieftine, dar tenace. SE PRACTICA PREA MULT metoda asta, ca sa nu se cunoasca intre timp. DIN PACATE, pentru ca sunt convins ca nu este reprezentativa pentru majoritatea maghiarilor, ale caror dorinte sunt firesti si respectabile.

  16. Pot parea incult si poate cu un comentariu deplasat de subiect, dar daca fac un rezumat la toate comentariile si o analiza realista (cat imi permite logica personala) as face o paralela intre arborarea acestui steag-drapel si alegerile nationale. PNL a castigat alegerile nationale, pentru asta ei si-au scos steagul pe strada pentru a fi vazut si votat. Constient sau inconstient arborarea unor simboluri sau steaguri le transforma in „drapel”de lupta. Acum se poate spune ca este doar simbolul secuimii; cu adevarat sufletul omului vrea intotdeauna mai mult decat arata. Este gresit ca statul roman sa omoare in fasa aceste porniri? Poate ca da, dar sa nu uitam ca Constitutia Romaniei stipuleaza ca este un stat unitar, nu minoritar nici majoritar, iar daca secuii sunt majoritari in unele regiuni, sunt totusi regiuni romanesti, a unui stat unitar de drept, romanesc. Nu sunt antimaghiar, am prieteni foarte buni unguri. Ceea ce stiu de la ei este ca se intampla ca si la romani: Basescu a furat flota cu ajutorul guvernului; la unguri tot cei de sus sunt mai fripti la cur decat oamenii pe care i-au ales. Daca as da linkuri catre documente oficiale as parea ma cult, eu insa vreau sa fiu un taran ardelean care intreaba: PNL a castigat alegerile, dar nu si-au pus steagul pe Casa Poporului; ca ce fel de simbol trebuie arborat steagul unei minoritati deasupra unei cladiri publice a statului roman?

    • –sa nu uitam ca Constitutia Romaniei stipuleaza..

      sa nu uitam ca reprezentatii politici (UDMR, PCM, PPMT, etc) au contestat mereu sistemul politic al Romaniei (de stat national ca Franta, Germania sau Marea Britanie) si solicita (macar pentru minoritatea maghiara) un statut-politic ce, daca ar fi acceptat, ar fi echivalent cu transformarea Romaniei intr-un stat multinational (gen Belgia valono-flamanda).
      Asta se cere in plan politic fie direct prin schimbarea Constitutiei, sau indirect prin cerinta de autonomii pe principu etnic.

      Aceast gen de cerinte au fost refuzate mereu. Diferenta acum e ca prin punerea de steaguri etnice pe cladirile administrative din secuime se „forteaza” acest lucru. Autoritatile locale vor sa sa impune conceptul ca „fait accompli”. Macar la nivel simbolic fiindca practic nu prea sunt sanse, dar efectul/impactul simbolic are importanta si genereaza reactii.

      • Ovidiu: stii si tu cit de deplasata (schioapa) este comparatia cu valonii-flamanzii. Eventual s-ar putea spune germanii din Belgia. „Impartirea” la noi (SHARE ar fi cuvintul potrivit) ar fi intre 1.2mil si 16.5?mil, intre 2 judete si restul de 39… Dar vad ca si guvernantii, mass media si cititorii de ziare care traiesc la sute de km vor sa simta/demonstreze ca ei sint stapini (pe veci)…
        Ce nu intelegeti ca nici la Bucuresti nici la Timisoara nimeni nu pierde nimic…

    • @MGD: secuii sa le puna exact cum sint puse pe catargele din fata consiliului judetean Timis cu steagul judetului Timis: http://www.cjtimis.ro/photo_albums.php?id_album=137&lg=ro#

      In sala de sedinte nu trebuie modificat nimic, ca la fel este si in Timis:

      Sau pot sa le puna exact cum este pe consiliul judetean Alba: catarge si cladire

      Si mai mult, stema de pe cladirea consiliului judetean Alba este al judetului, si nu a Romaniei.

      Sau cum au cei din Ialomita pe sediu si in sala de sedinte la Ialomita:
      http://www.judetulialomita.ro/wp-content/themes/transcript2012/timthumb.php?src=http://www.judetulialomita.ro/wp-content/uploads/2011/02/sediu-nou.jpg&q=90&w=629&zc=1

      Nimic mai mult, dar nimic mai putin!.

  17. ”ca ce fel de simbol trebuie arborat steagul unei minoritati deasupra unei cladiri publice a statului roman?”
    CONSTITIȚIA ROMÂNIEI.ARTICOLUL 6
    (1) Statul recunoaşte şi garantează persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale dreptul la păstrarea, la dezvoltarea şi la exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase.
    Steagul fiind un simbol,înseamnă exprimarea identității.

      • Ovidiu,era vorba de ”persoanele aparținând minorităților”,pe când”szekelygyors ”e un tren special pentru turiști din Ungaria,ce vine de rusalii la Șumuleu -Ciuc.Problema cu exprimarea identității e destul de complicat,secuii fiind și maghiari ,cum sunt bănățenii,moroșeni.oltenii etc români.Și nu-i interzis să fii maghiar mai mult decât secui.
        (vezi cetățenia maghiară)Deci poți să folosești simbolurile națiunii maghiare.Numai că națiunea maghiară nu e minoritate.Complicat rău:)
        Pe undeva ai și Tu dreptate .E inacceptabil să strigăm ”autonómiát Székelyföldnek”,dar să ne gândim la ”vesszen Trianon”Confuzia asta e destul de generală atât la maghiari cât și la români și asta-i cauza conflictelor pro- și anti autonomiste.Autonomia locală nu înseamnă revizionism nicicum.Autonomia locală e un concept pozitiv,revizionismul n-are cum să fie.
        Mai avem și conștiință națională proprie strâns legată de istorie proprie(și comună?)și subconștientul român intră în conflict cu subconștientul maghiar.(are de ce ,se cunosc destul de bine ,au avut timp să se cunoască:)))

    • …este atat de usor de interpretat un citat doar prin bucati din el. Partea a doua era „…deasupra unei cladiri publice a statului roman.” Vad like-uri la comentariu, dar nu-l vad complet comentariul. Este un fel de „femeile sunt frumoase!” pot da like ca sunt frumoase, dar nu toate femeile, nu toate varstele, numai Angelina Jolie, despre care nici nu s-a pomenit in expresie.

      • Desigur, Constiututia garanteaza libertatea de expresie politica fara sa spuna „cand” si „cum” dar asta nu inseamna ca poti sa faci mitinguri fara autorizatie, nici ca poti pune steagul monarhic pe cladirile administrative sau sigilii regale pe acte oficiale. Suntem republica deocamdata. Daca totusi insisti si faci asa ceva atunci intrii la legea penala.

        Tu, Kalaci, pari sa argumentezi doar de dragul de a argumenta.
        Nici-o instanta nu te-ar lua in serios daca ai incerca sa pledezi asemenea acrobatii juridico-verbale.

      • Onorată instanță ,domnule președinte .Vă rog să mă scuzați curajul de-a pleda,fără capacitatea de-a argumenta cum vreți dumneavoastră.Promit că o să studiez temeinic cazul și nu o să-mi permit asemenea ”acrobatii juridico-verbale.”:))

      • Ovidiu & Kalaci @ Cum Kalaci spune „Autonomia locală e un concept pozitiv,revizionismul n-are cum să fie.”, nu vad ce se poate adauga!?
        Si mai priveste si el lucrurile in fata, spunand:
        „Mai avem și conștiință națională proprie strâns legată de istorie proprie(și comună?)și subconștientul român intră în conflict cu subconștientul maghiar.(are de ce ,se cunosc destul de bine ,au avut timp să se cunoască:))” – ok , gotta live with that! Daca s-ar invata incetul cu incetul sa se semnaleze mai clar distinctia intre nazuintele pozitive si cele retrograde, recunoscand din cand in cand conotatia de pura natura secunda (retro) a anumitori semnale – cred ca incetul cu incetul s-ar desinnora cerul.

        Oricum mie imi place cum ne vorbeste Kalaci de realitate, si dragul de a argumenta sincer si realist, nu ar trebui sa fie contrariu discutiilor noastre, Ovidiu. Instantele statului roman, sa ma ierte Dumnezeu – nu ma intereseaza cine stie ce, dar oamenii da!

  18. Gasesc filmele graitoare. Nimeni nu spune ca limitele drepturilor pe care „romanii” le pot concede maghiarilor sunt inghetate in constitutia actuala, sau in alta litera de plumb. Dansul evitarii problemelor reale si argumentabile, refugiul in auto-victimizare si intrebari de genul „de ce va este frica de noi”? este fara indoiala un obstacol, nu un mod de apropiere a solutiei. Intrebarile sunt totusi destul de simpla: cum se poate ajunge pana la a confunda arborarea pe o primarie a stegaului unei monarhii de care romanii nu au stiut cum sa se debaraseze, cu „manifestarea identitatii”? Si nimeni sa nu spune – s-a mers prea departe? Sau care exact este mesajul steagului Secuiesc pe parlamentul de la Budapesta? Sa imi fie cu iertaciune, daca parlamentul de la Bucuresti ar arbora un stiu ce steag al Bucovenilor din Ucraina, nu numai Ucraina, ci si maghiarii din Romania ar sari la tavan. Aici traim, nu in Belgia sau pe un arhipelag in Baltica.

    • Preda: daca se ataca cu atita vehementa cea ce vrea ca compromis (nu folosim in masa steagul maghiar pe cladiri, tocmai fiindca intelegem ca ar fi balamuc, folosim steagul secuiesc ca un compromis), sa nu te miri ca te lovesti de „frontul comun tacit” in cazul Madaras.

      Chiar nu cred ca maghiarii din Romania ar sarii in tavan daca Romania ar pune un steag al Bucovinenilor pe parlament. Ar spune poate: s-au trezit si ei sa sprijine romanii de peste hotare.

      • Lorand – mai ce frumos vorbesti. Ma depaseste logica: adica Madaras era un compromis, asa pentru ca romanilor nu le place steagul Ungariei, hai sa il punem pe cel al Monarhiei? Draga Lorand, am ales sa fim sinceri – eu iti spun sincer si deschis, subterfugii din acestea le cunosca si arhicunosc, caci sunt de sorginte germanica, alora le place sa faca pe prostii ca si cand nu ar intelege de ce vorbesti, evitand dialogul – fie si furios, dar deschis, in care fiecare este sincer cu privire la adevaratul punct al discutiei. Deci stiu si continui sa nu apreciez acest mod de a evita discutia, Sfatul meu: chiar daca l-ai invatat si in unele negocieri este avantajos, nu-l mai folosi cu romanii, nu prea este firea noastra, si nu ne place. Stii foarte bine ca ai schimbat macazul, nu este nimeni prost aici.

      • Chiar nu stiu Preda daca vrei sa-mi rastalmacesti cuvintele cu dinadins sau eu am dificultati de a ma exprima clar. Am spus in comentariu:
        „nu folosim in masa steagul maghiar pe cladiri, tocmai fiindca intelegem ca ar fi balamuc, folosim steagul secuiesc ca un compromis
        Si am scris la istoria steagului:

        „Un alt motiv pentru care a fost necesara crearea lui este legea romaneasca ce interzice arborarea in mod permanent a stegului maghiar (al Ungariei), deci trebuia găsit un “loctiitor”. Acest steag este (nm: secuiesc), in sine, un compromis, deoarece încearcă sa ia in considerare sensibilitatile romanilor prin admiterea ca arborarea, in mod permanent al steagului maghiar ar fi ceva prea mult, dificil de aparat, dar totusi ofera o simbolistica regiunii.”

        Si am concluzionat: daca se ataca asa de vehement chiar si incercarea de compromis cu steagul secuiesc , nu te mira ca nu primesti raspunsuri pozitive la chemarea ta de a condamna actiunea primarului din Madaras.

        Si ca sa vezi ce gindesc eu, iti dau iarasi o initiativa a lui Borboly Csaba: propune un cod etic de romano-maghiar despre care spune ca ar putea contine nefolosirea steagului ungar cu stema (doar de sarbatori) si folosirea in schimb a steagului secuiesc.
        Daca asta nu este o propunere de bun simt, nu stiu care ar fi…

    • @Preda–” cum se poate ajunge pana la a confunda arborarea pe o primarie …. cu “manifestarea identitatii” ?”

      Cu grija, si ipocrizie retorica :)… Nu confunda nimeni lucrurile fi linistit, nu cred ca trebuie mai reiau toata argumentarea fiindca ai citit-o deja de cateva ori (daca citesti ce postez). Dimpotriva, fiecare stie ca aici exista un dezacord fundamental (exprimat in art.1 din Constitutie) asa ca exprimarea directa, fara pesudo-explicatii („confuzii”), ar duce imediat la conflict deschis.

      Vom vedea in saptamanile urmatoare cum vor evolua lucrurile.

      • Oare ce vor sa arate romanii din Micherechi, Jula si Batania cu drapelul ROMANIEI pe primarie, pe scoli? Oare nu este o manifestarea identitatii (etnice)?

        Oare ce vor sa arate romanii din Timis, Alba, Ialomita cu steagurile judetene pe consiliile judetene? Oare nu este o manifestare a identitatii (regionale)?

    • Lorand @ Eu te iubesc pe tine, dar statementurile pausale pe care le enunti merg putin impotriva experientei. De cand ma stiu, ceea ce fac, spun si gandesc romanii despre Basarabia si Bucovina a fost mereu urmarit cu multa atentie – si nu din motive de umana compasiune – de unii maghiari, care mi-i inchipui ca facand tocmai parte din categoria celor care pun steagul monarhiei pe primarii, care scriu carti turistice in care vorbesc de „the dirty and lazy valachs with beautiful women”, etc, etc. Acesti oameni EXISTA, si nu ii confund cu tine, dar o distantare scurta si clara ar prinde mai bine decat lungi retorici. O distantare de genul celor foarte spontane pe care le vezi cand apare cate un roman pe aici cu opinii usor retrograde – sau a celor care poti sa le si citesti, din fericire, in unele ziare ale capitalei. Asta este punctul meu de vedere, nu intru cu siguranta in polemica cu tine „ce-ar fi daca ar fi” si asa si pe dincolo. Pentru intervin prea multi daca si cu parca!

      • Preda: m-ai auzit spunind ca nu as lupta pentru a avea drapele maghiare in mod permanent pe primarii. Eventual doar de sarbatori maghiare pentru cite o zi.
        Tot nu sint de acord ce existenta stemei vechi a Ungariei pe doua scoli, asta o consider ceva deplasat, nici exemple din vest nu as putea aduce 🙂
        Si nu sint de acord DACA cineva se uita cu neincredere spre interesul spre Bucovina, Basarabia, Timoc…

        In momentul de fata insa nu pot sustine o campanie pentru eliminarea steagului de la Madaras. Daca se accepta steagul secuiesc, voi spune „sa ne fie de ajuns!”

        Si merci de gindurile pozitive, de gindire solida, ma faci sa mai si gindesc si eu 🙂

      • Lorand @ M-am plictisit – nu esti de acord, exista resurse nelimitate sa privesti optimist tot ce ar trebui sa fie acceptabil pentru romani, iar din prisma maghiara sa vezi doar victime si nicicand provocari. Se poate – dar la ce iti foloseste? Am explicat ca drapelul acela cu stema are o simbolica rea – nu este chiar svastica, dar nu este nici o echipa de fotbal – chiar vrei sa ne invartim iarasi acolo unde ma doare si pe mine si te doare si pe tine? La ce folos?

        Uita-te si la alt exemplu: vorbeai deprimat de surplusul de enoriasi in bisericile traditionale maghiare, Acolo unde in lumea intreaga nu stiu cum sa isi umple bisericile: problema ta fiind aparent ca se recurge la slujba in romana, caci unii tineri din casatorii mixte nu au invatat bine maghiara. Pai orice om cu dragoste de neam si de comunitate ar vedea in asta o sansa: vor sa vina, sa pastreze contactul, ai sansa sa le oferi lectii de limba, de obiceiuri, caci ei asta cauta. Eu nu pot sa inteleg reactia asta, si atunci cer scuze daca afirm ca uneori nu pot sa fiu de acord cu modul in care privesti lucrurile.

        Suntem doar de acord ca traversam o perioada in care se coordoneaza tot felul de atacuri cu rea vointa impotriva maghiarilor. Asa cum Basescu a fost atacat cu rea vointa in vara, asa cum intr-un fel sperantele multor romani care vedeau un drum spre legalitate si drept european in Romania au fost batjocorite. Ar putea fi un motiv sa ne simtim mai apropiati!

      • Preda: ma intelegi gresit.
        Am spus ca trebuie gasit un compromis, si ti-am dat CLAR exemple de care ne putem lipsi. Insa nu pe timpul atacurilor furibunde.
        La enoriasii romani, iarasi ma intelegi gresit, nu asta este problema, si cred ca in multe locuri se organizeaza evenimente in jurul eparhiilor. Am adus exemplul pentru a arata cit de avansat a ajuns in unele locuri asimilarea naturala. In 2-3 generatii nu vor mai fi (enoriasi) maghiari in acele locuri. Cam la fel cum te intristeaza pe tine ortodocsii din secuime, unde vin la biserica dar acasa deja nu mai vorbesc limba.

      • Lorand @ „In 2-3 generatii nu vor mai fi (enoriasi) maghiari in acele locuri.” – Daraga Lorand, cand te vad facand prognoze de genul asta, ma sui pe pereti, stau agatat de lampa si cant internatioala 🙂 Nu mai pot. Uite, iti recomand o carte „Black Swans” a lui Nagssim Taleb, un fost broker si om foarte cult si treaz. Sa citesti ce este cu prognozele si cu tendinta fiziologica a mintii de a ne sugera logica unde nu este. Te rog, daca imi dai adresa eu chiar ti-o trimit prin Amazon, doar sa o citesti – ti-ar face imens bine!

        Dumnezeule, ti-ai ales reforma gresita – Calvin acela nu stiu ce invarte, sade la Geneva in piatra si numara banii? Luter dragutul macar a mai spus ca daca ar sti ca maine este sfarsitul lumii, ar planta azi un mar! Asa, de dragul vietii, fara prognoze! Iarta-ma, mai trebuie sa mai radem putin, cred ca iti dai seama ca nu vreau sa iti jignesc credinta, dar fara putin ras si credinta absurda in bine, ne facem fefeleac, nu este bine!

        Tu repeti mereu ca ai fi fost prost inteles – incetul cu incetul eu am urmatoarea senzatie: cand cineva, eu sau Ovidiu, vorbeste de „pata oarba” din unii unguri, care este greu de trecut cu vederea – tu iei vorbele noastre si te gandesti daca adevarati maghiari, cum cunosti tu, tata-mare cel care a salvat vieti de romani, si alti oameni dintr-o bucata, ar putea gandi sau actiona asa, si decizi pe buna dreptate ca nu se poate. Si decizi pentru „neintelegere”. Da nenica, nici tata mare al meu, si nici romanii pe care sunt dispus sa ii accept ca atare nu ar gandi sau spune marlanii. DAR STIU CA
        NU SUNT SINGURII. Cum sa-ti explic? Cateodata am senzati ca a fost o vreme cand oamenii de buna credinta erau meniti chiar sa se identifice cu natia lor, sa ii fie exemplu si sa lupte prin darurile pe care le aveau sa o emancipeze samd. Si era in ordine, poate se impotmoleau si mai putin in limitarile totusi ale acestei atitudini – care, ca sa fim sinceri, a dus la niscai razboaie de tot neplacute. A fost, s-a dus. Acum mai degraba am impresia ca vine vremea cand oameniii care recunosc ORIUNDE o buna credinta sanatoasa, sa accepte ce gasesc, este natia mancurtilor contra natiei celor cu buna credinta pastratata, si mancurti sunt peste tot, la romani, la maghiari, in banci si in spitale! Gata, ca merg la treaba!

      • Preda: scuze, pot sa te sui pe pereti de prognoze, dar ele se bazeaza pe HARD FACTS: in judetul Hunedoara in numai 20 de ani maghiarii au scazut cu 53%, in ultimii 10ani cu cu 36%, adica fenomenul se accelereaza, cum este si natural sa fie. Si nu este vina romanilor, simplu: totul decurge natural si ireversibil. Si de asta am sentimente de compasiune cind iti exprimi tristetea ca dispar romani din secuime ca cunosc fenomenul cu imbatrinire, cu familii mixte, cu 1-2 familii intr-un sat, cu parochii aproape goale, cu biserici inchise in degradare ca nu se mai face slujbe pentru ca nu mai sint enoriasi. samd.

        Si nu te inteleg: nu ti-am spus CLAR cu ce nu sint de acord (stema pe scoli, steagul maghiar in mod permanent pe primarii- eventual doar de sarbatori)? Ce astepti de la mine mai mult? Am spus clar, mai mult eu nu pot.

      • Lorand @ „pot sa te sui pe pereti de prognoze, dar ele se bazeaza pe HARD FACTS: „. Ma sui pe pereti, ma cobor de pe lampa, asta este. Eu te aud, draga Lorand si nu am spus de fel ca sunt „inventate” exemplele tale. CU ATAT MAI MULT este o chestiune de vointa si cumva alegere, cum privesti niste semne. De aceea m-am referit la Luther: de fiecare data cand s-au temut de „sfarsitul lumii”, oamenii careu au facut-o aveau o lista valabila, pentru vremea lor, de argumente forte. De aceea Luther NU II CONTRAZICE, spune pur si simplu SI TOTUSI AS PLANTA UN MAR!

        Vezi tu, mai intai venisesi cu problema ca se tin slujbe in limba romana in biserici traditionale maghiare,

      • Lorand @ „In 2-3 generatii nu vor mai fi (enoriasi) maghiari in acele locuri. ” – Eu stiu ca nu te-am inteles gresit. S-ar putea ca modul meu de gandire sa nu iti corespunda, asta este altceva. Eu am stramosi aromani, inainte de razboi erau in Grecia procentual cel putin la fel de numerosi ca maghiarii in Romania, astazi stii prea bine (cred, caci esti bine documentat!) care este situatia, am avut unchi refugiati de la Cernauti, etc. Cum sa nu inteleg despre ce vorbesc. Dar atitudinea mea in viata – poate ceva mai dura – este aceea ca in mod consecvent, concluzii negative pe termen lung, care nu duc nicaieri, imi interzic chiar sa le iau in consideratie. Caci nu aduc nimic decat depresie! Ce vrei tu sa stii ce va fi in doua-trei generatii? Cel mult poti spune ca intr-o lume care continua cam asa ca acuma (lucru FOARTE IMPROBABIL), se poate gandi ca se va ajunge unde spui. POATE. Dar ce stii tu ce pondere va mai avea ideea de identitate etnica cum o cunoastem astazi, in trei generatii. Si daca energiile pe care le-am irosit evitand sa punem in prim plan NECESITATEA STRINGENTA a unei comunitati de interese a tarilor Est Europene in EU, preferand in schimb frecusuri cu turism de cenusa si alte forme anticate de relatii, nu vor pica mult mai greu in balanta decat asimilarea naturala intr-o directie inca necunoscuta. Mesajul meu acesta este si nu inseamna ca nu inteleg ce spui sau ce te apasa. De aceea ti l-am citat si pe Luther. Invers vorbind – sa zicem ca eu nu numai inteleg ce spui, dar marsez chiar la joc; CE AI ASTEPTA TU DE LA MINE? Ce pot eu sa spun in plus? Da mai Lorand, este nespus de trist, imi pare foarte rau, ce pot eu face? M-as simti ipocrit, si zau nu sunt! Asa iti spun exact ceea ce imi spun si mie in situatii similare.

        Cat despre romanii din Secuime, mesajul acolo era usor altul: a) acestia revendica de la statul roman ceva, mai putin de la secui, si b) reactia generala a fost „asimilare naturala, ce vrei?”. Adica ati vazut cu totii ca acolo unde un proces esentialmente natural se petrece in defavoarea altora, si ati putea chair sa va simtiti implicati sau vinovati (nu stiu de ce, caci s-a afirmat clar altceva), raspunsul vine foarte calm. Ei cam asa ni se intampla si noua: inteleg, ce pot face? Hai se vorbim mai degraba de lucruri care pot semnifica o diferenta. Ideea ca romani si maghiari cu idei compatibile despre stat si societate ar trebui mai intai sa se consolideze impreuna pentru a debasi stagnatia kleptocrata actuala este una care am vazut ca naste multe suspiciuni. Eu altceva nu cred ca poate functiona, poti sa ma crezi rau, urat sau de rea credinta – dar sa ceri de la niste oportunisti ca cei actuali niste drepturi – si in plus avand in frunte alte figurii stranii ca acel Borbely, spre exemplu, nu mi se pare un drum viabil. De ce sa investesc energie sufleteasca in ceva ce nu pot crede?

    • Lorand @ „Preda: m-ai auzit spunind ca nu as lupta pentru a avea drapele maghiare in mod permanent pe primarii. Eventual doar de sarbatori maghiare pentru cite o zi.
      Tot nu sint de acord ce existenta stemei vechi a Ungariei pe doua scoli, asta o consider ceva deplasat, nici exemple din vest nu as putea aduce :-)” – poate pare ca o lungim inutil. Am ales exemplul ca pe unul semnificativ, din care se pot eventual intelege frecvente surse de neintelegere. Mai mult ca un exemplu nu este. Si doresc sa spun foarte clar – nu buna ta intentie este pusa in cauza, NEVER. Ceea ce caut sa aduc la suprafata este un anumit instinct de a acoperi si lua in aparare _orice_ act maghiar, ca si cand a spune odata scurt „asta sunt si eu de acord ca nu se poate” (asa cum spun si eu si altii, de Ponta and Antonescu, sau de niste satrapi locali care denatureaza relatiile) te-ar face deja tradator de neam. Este desigur o receptie subiectiva, dar pot sa iti ofer odata, in chip de cadau de Pasti, o lista de exemple adunate de-a lungul timpului, poate prin repetivitate intelegi cam la ce ma refer, gasing linea de mijloc, intre bagatelizare si dramatizare – a doua fiind desigur exagerata, se revine la prima 🙂

      Scurt despre steaguri: pe instinctul meu subiectiv am exprimat parerea ca steagul monarhiei Ungare ar fi minima moralia asupra caruia m-as astepta ca macar intre indivizi sa fim de acord ca nu are ce cauta pe cladiri publice in Romania (am citit un blog de la inceputul lui 2012 unde se mentiona acelas steag, deci ca si ciupercile, unde este una pot fi mai multe).
      Daca exemplele din Occident sunt deplasate in ceea ce priveste autonomia, sunt si deplasate in acest context, sunt de acord. Doar de departe pot folosi paralela cu Franta si Italia, si Austria de fapt, care au avut mult timp legi foarte stricte referitoare la insignele propriilor lor monarhii. Si au avut mai mult timp si tihna sa digere trecutul. De aceea, avand in vedere ca este in plus o monarhie straina, si tihna digerarii trecutului a cam lipsit, mie mi se pare de fapt de bun simt sa se accepte ca acel steag este DEPLASAT, si sa nu se caute nod in papura la legi, pentru a vedea daca LEGEA in tolereaza sau nu. Repet, pentru mine si cred ca pentru 99% din romani este chestiune de bun simt.

      Ai vazut in egala masura ca asupra celorlalte teme suntem de acord – imi doresc ca secuilor sa li se ofere cat mai curand un cadru generos de manifestare a propriei identitati, si m-as bucura daca in acel moment vor fi dezvoltat singuri instinctul de a sti unde sa se opreasca. Ceea ce se vede acuma este pentru mine brambureala. In jurul unui steag – pentru mine mult mai inocent decat cel al monarhiei – se proiecteaza emotii acumulate din MULTIPLE alte experiente, de o parte si cealalta. Si emotiile sunt MARSAV manipulate in zilele astea, mai ales de la Bucuresti – dar manipularea care a avut loc de-a lungul timpului, de la Budapesta si chiara diaspora, prin influente in Washington si Bruxelles, nu pot fi trecute sub tapet.

      Sunt deci la aceste teme de acord, imi exprim din suflet regretul pentru existenta unor kleptocrati la putere – s-a vazut ca metodele lor nu cunosc etnie, au inceput cu mincuiunile impotriva lui Basescu, despre care nu se stie ca ar apartine vreunei „minoritati” etnice. Astazi se concentreaza pe teme etnice – sa speram ca li se vor pune bete in roate, ca sa isi caute norocul altundeva. Eu astept ziua in care acete probleme vor fi gerate autonom in ARDEAL si in comune (am mai explicat de ce aceste nivele), si sper ca pana atunci relatiile pozitive la nivel local sa recapete initiativa.

      • Lorand @ A trebuit sa intrerup, caci fiica era geloasa pe atentia pe care o acordam scrisului. Revin, scurt: in dialogul nostru imi fuge mesajul! Exemplul cu bisericile: mai intai vorbeam despre niste predici in Romana, si un numar mai mare de enoriasi decat de maghiari declarati. Erau cifrele tale, afirmatiile tale. Am replicat ca in ochii mei asta este mai degraba un semn bun, caci poti sa te ocupi de tineri care nu stiu maghiara, dar sunt interesati de comunitate, etc. Acum am impresia ca in ultimul tau mesaj, s-a schimbat directia cu 180 de grade si vorbim deodata de sate golite, si alte aspecte.

        Puse cap la cap, acestea mie imi dau impresia ca orice mesaj mai optimist il receptionezi cumva ca o lipsa de participare, sau lipsa de empatie pentru marile probleme ale comunitatii maghiare, si atunci, chit sa schimbi putin tema, revii cu noi date noi aspecte care sa demonstreze in mod irefutabil ca „problema este grava”. Doamne, Lorand, daca nu ma cunosti pana acum, ce sa mai spun. Sunt sapte planuri, care convietuiesc, si fara indoiala este loc sa te uiti la probleme care te paralizeaza in disperare; dar mai sunt si altele, unde se poate face ceva. Si mai ales este UTIL, sa punem NOD LA ATA, cum spunea simplicissimul Creanga. Adica una este abundenta de copiii care merg la biserica maghiare, dar nu stiu limba, si alta sunt satele care se golesc de maghiari – si, cine stie, poate si de romani, caci abandonarea satelor este un fenomen european care nu ocoleste nici Romania. Si atunci stim amandoi despre ce vorbim – asa te simti neinteles, cand de fapt, cumva tema a alunecat deja la alta tema decat cea la care incepusem, si la care ma refeream. Just for a thought!

      • Preda, scuze, inchid tema cu bisericile si enoriasi ca vad ca cumva emitatorul si receptorul nu sint pe aceasi unda. En nu am schimbat nimic cu 180 grade, vorbeam de acelasi lucru in mod continuu.

      • Lorand @ Nu este important – nimic nu este prea important, era doar o incercare de arata unde pot emitatorul si receptorul sa bifurce. Dar daca o luam personal, nu functioneaza. Meno male.

      • Nu sint suparat nici nervos, doar incerc sa-mi pastrez celulele gri care mi-au mai ramas ca sa-mi ajunga pina la atingerea virstei maxime probabile 🙂

  19. Tot Lorand @ „Si nu sint de acord DACA cineva se uita cu neincredere spre interesul spre Bucovina, Basarabia, Timoc…” – nu asta am spus, cei la care ma refer, si care din pacate exista, se uita cu interes: iar singurul lor interes, este cum ar putea deforma faptele, ca sa poate sa mai puna un argument la catastiful lor. Am vazut destui dragul meu Lorand care imi explicau mie ca a fost mai bine in Basarabia, caci aia aveau „republica lor socialista”, iar in Romania nici atata independenta nu exista. Ma intreb ce era in capul lor? Sa aiba de ce se plange, ca de realitate evident nu prea se sinchiseau. Eu de asemenea reactii vorbeam.

    Despre Madaras – nu asteapta nimeni CAMPANIE impotriva. Dar replicile toate pe care le-am citit AICI au fost mai de graba de sustinere – unul striga argumente formale, iar cand i-am raspuns, ca de obicei, culisele erau socate. Nu camapanie, macar pe blog un semn ca oamenii accepta ca exista niste limite, si nu se arunca in orice fel de argumente pentru a apara cand este vorba de un maghiar. Cum nici noi nu facem la randul nostru acest lucru. Sa vorbim la aceeasi lungime de unda, altfel nu ne intelegem.

  20. alta tema judridica

    Procuratura Gheorgheni a decis trimiterea în judecată a persoanelor care au organizat comemorarea scriitorului Wass Albert.

    Procurorii au ajuns la concluzia că aceste persoane au încălcat alineatul 1 din articolul 5 al OUG 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii. Conform legii, aceste persoane riscă o pedeapsă cu închisoarea de la 3 luni la 3 ani.

    http://jurnalul.ro/stiri/observator/maghiarii-cer-sprijinul-sua-pentru-reabilitarea-scriitorului-wass-albert-in-romania-637513.html

    • Ovidiu – In America, la cinci ani dupa criza Lehman, guvernul american porneste cu fermitate la contraatac impotriva rating agencies – deocamdata una, pe urma doua, pe urma toate trei, foarte probabil. O mica analogie – chit ca aici au trecut doar opt luni? Este trist cum politica loveste insa pe pioni si pe alergatori, in timp insa ce sefii conceptiei se umbresc in pace (Kover, Szöcz, etc?).

    • –trist cum politica loveste insa pe pioni si pe alergatori, in timp insa ce sefii conceptiei se umbresc in pace (Kover, Szöcz, etc?)..

      In Ungaria e legal, chiar face parte din prgrama scolara mai nou de cand ci „Fidez-revolution” si cultivarea/promovarea nationalismului „stil-1930s”.
      In Transilvania Wass de foarte popular.

      http://hungarianspectrum.wordpress.com/2010/08/07/about-albert-wass/

      Dupa standardele romanesti de aplicare a legilor pare ceva „excesiv”, de obicei nu-i pasa nimanui. Dar mai nou s-a trecut la aplicarea stricta a legilor. Vezi si arestarea si inceperea urmarii penale in cazul celor de Timisoara cu „sterilizarea tiganilor”. Recent, acum cateva zile, a inceput urmarirea penale si a unui lider PNL la de la Alba-Iulia pentru ce a scris pe Facebook (tot ceva de genul ca tiganii trebuie sterilizati).

      E un fenomen nou Romania, o sa-i faca pe oameni mai interesati de politica, de ce legi se voteaza, pentru ca acest tip de justitie (foarte formala) incepe sa ii afecteze nu doar in partea financiara (taxe, coruptie) cat si cea „penitenciara” ( tot felul de infractiuni ce exista prin legi de care nu i-a pasat nimanui pana acum incep sa fie instrumentate).

      • Procedura penala contine un element similar cu filmul lui Bacso Peter: A tanu (martorul) in care omul simplu in anii 50 este dirijat sa dea declaratie intr-un proces inscenat, si leaderul de partid ii spune
        – „uite aici e declaratia ta, invat-o pe de rost”, el o preia se uita in document si raspunde:
        – „tovarasul Virag, asta e sentinta!”

      • Rechizitoriul a fost aprobat de consiliul de ministrii in frunte cu Petru Groza, iar pe lista inculpatilor cineva scrie cu mina inainte de proces sentintele: „vinovat instigare moarte”:

        („tovarase Virag, asta e sentinta!”)

      • stiu, s-a incercat si reabiliatarea la Curtea de apel Cluj dar a fost respinsa asa ca ramane criminal de razboi.

        http://www.observatorcultural.ro/Febra-rasariteana-a-reabilitarilor*articleID_9031-articles_details.html

        In orice caz, e cel putin bizara pasiunea maghiarilor transilvaneni din sec.21 pentru un autor al anilor 1930s.
        Wass (la fel ca Nyiro) e o mediocritate din punct de vedere literar. Un propagandist de fapt nu un scriitor, unul ce a ales sa-si expuna ideologia sub forma de (pseudo)literatura pentru a avea un impact emotional mai puternic.

      • Ovidiu: marturiile satenilor in ambele cazuri se refera la Wass Endre (Andrei) – tatal, si nu Albert.
        Si Vekov arata prea multe alte „inconsistente” in marturiile martorilor…

        Inca o data: rechizitoriul este aprobat la Bucuresti pe 1 martie de consiliul de ministrii (Groza Péter, Tátáráscu Gheorghe, Romniceanu M., Pátráscanu Lucretiu, Rádáceanu Lothar, Nicolau, Zároni R., Dr. Bagdasar, Ralea M.), tribunalul Cluj primeste acest „ordin” pe 7 martie, iar pe anexa apare deja sentinta „vinovat instigare moarte. Sentinta s-a dat pe 10 martie…

      • Lorand – Ai uitat sa scrii anul in care se petreceau faptele. Voi chiar discutati serios modul in care se pronuntau sentinte sub Stalin? In afara de asta, sunt perfect de acord ca dragostea subita pentru indivizi de genul Nyirö si Wass este DUBIOASA, ca sa nu spunem altfel. Si cine incearca sa spuna ca este mai putin decat atata, ma surprinde.

      • –Oare este o practica a lui Ponta ?

        Nu-i o practica. Tocmai ca justitia a scapat oarecum de sub control politic si acum lupta „USL vs.EU/US” se da ca sa fie iar pusa sub control.

        –dragostea subita pentru indivizi de genul Nyirö si Wass este DUBIOASA

        Tradeaza o mentalitate, tendinta „victimita fascizanta” de care vorbeai.
        E un lucru binecunoscut in Europa aceast fenomen din Ungaria ce s-a amplificat in ultimii 6-8 ani. Da un google, sunt sute de articole pe tema in presa internationala.

        Temele tratate de Wass şi Nyirő sunt inspirate din tradiţii şi întîmplări locale, au la bază mituri autentice sau artifciale, exprimînd năzuinţele naţionale ale unei colectivităţi etnice în aşteptarea mîntuirii. Personajele sunt bîntuite de nostalgii de tip pseudoromantic sau acţionează în spiritul unui militantism belicos, izvorît din instinctele sîngelui unui neam umilit, dar legat de glia care trebuie eliberată.

        http://www.europalibera.org/content/article/24604715.html

  21. Lorand @ „celulele gri care mi-au mai ramas ca sa-mi ajunga pina la atingerea virstei maxime probabile ” – se zice ca uzul aproape de maximul capacitatii este solutia cea mai bine verificata in practica, pentru pastrarea acelor celule pana la varsta maxima reala, cea probabil ramane in carti:-)

    Si scuza-ma pentru „180 de grade”, inlocuind descrierea cu una mai corecta a trecerii de la „mai multi enoriasi decat maghari” la „biserici si sate goale” – amandoua temele fiind desigur relevante si pline de mesaje, raman pentru celulele mele gri, cumva complementare si distincte 🙂 Haide, aici a nins si este o minuanta patura de zapada, ce sa mai vorbim!

    Iti recomand (din nou?) cartea minunata a lui Nissib Taleb „black swan” – cugetari inteligente si rupte din viata, bine impanate cu filozofie sanatoasa si clasica, despre ce se poate prevedea si ce nu, rolul statisticilor si festele pe care ni le joaca „celulele gri” in convingerile noastre – TUTUROR, democratic si impartial.

  22. lectura „maraton”, de vineri, de la ora 19:00, pana sambata, la ora 20:00 ?

    http://www.ziare.com/cultura/carte/maraton-de-lectura-in-amintirea-criminalului-de-razboi-wass-albert-1077020

    Ce stil de „lectura” e asta ? maraton ?

    Seamana cu felul in care se face „lectura” Koranului in scolile religioase din Pakistan.
    E o tehnica de indoctrinare bazata pe lectura ore in sir pana la epuizare. Poti sa-ti dai seama ce fanatici se produc in astfel de sesiuni.

    Asta nu e cultura, asta e o mascarada etno-religioasa.

      • Imi imaginez chiar si fara sa fi auzit. Asta e in cel mai fericit caz „sport” nu cultura…25 de ore, de 7 seara pana a doua zi la 8 seara sa citesti din „literatura” lui Wass e pentru fanatizare nu cultura.

        Mentionam ca municipiul Târgu Mures se numara printre cele 16 orase din lume care au organizat o competitie pentru intrarea în Cartea Recordurilor, prin lecturarea timp de 24 de ore a lucrarilor scriitorului Wass Albert. La Târgu Mures, Organizatia Tineretului Maghiar, a reusit, vineri si sâmbata, sa convinga aproape 100 de iubitori de lectura sa participe la stabilirea unui nou record mondial în domeniu.

      • @Judit
        –„nu vreau sa-i elogiez pe cei doi. Cu cateva exceptii, scriitura lor este neslefuita”

        E una fara valoare, dupa cum i-a caracterizat Cs. Gyimesi Eva (un critic literar, profesoara de literatura maghiara de la UBB) scriitura lor e de o „mediocritate iritanta”.
        E greu atunci de explicat pasiunea unora pentru asemenea nulitati culturale ca Wass sau Nyiro. Ce ne ramane pentru explicatie e aspectul ei propagandistic, dimensiunea ideologica, tam-tamul nationalist.
        Adica, tocmai, ca Nyiro si Wass NU sunt in situatia lui Celine, sau Eminescu si Petofi in sec.19, unde avem cazuri de autori importanti ce au avut SI derapaje anti-semite, si deraieri nationaliste de tip „blut und boden”.

        http://www.budapesttimes.hu/2012/03/03/symbolic-figures/

        Promovarea lui Wass, Nyiro, Dezso sub pretentia de „literatura” e o mascarada (transparenta, nu e nimeni naiv), o „acoperire” pentru a promova de fapt un etno-nationalism primitiv.

    • Ovidiu, maratoane de poezie se organizeaza anual si la Bucuresti. Si nu sunt mascarade etno-religioase. Cunostintele tale in materie de Wass si Nyírő sunt impresionante. Tin sa-ti spun inca ca valoarea literara nu este strict legata de tematica scriiturii. Nu, nu vreau sa-i elogiez pe cei doi. Cu cateva exceptii, scriitura lor este neslefuita, limbajul (mai ales la Nyiro, care se vrea foarte „din popor”) cam rudimentar, nici constructia nu are nimic impresionant. Si da, mi se pare aiurea sa-i introduci pe cei doi in programa scolara, cand ar fi multi alti scriitori din Ardeal mult mai interesanti. Tamtamul legat de cei doi este, intr-adevar, de sorginte etnicist-nationalista. Dar: te-ai gandit vreodata sa-l renegi pe Celine doar pentru angajamentul sau ferm pronazist?

      • Poate Celine scria mai bine – si a fost renegat destul de intens, nu il vei gasi in programe scolare, precum Camus, Sartre sau chiar Gide.

      • Judit – poate trebuie un raspuns mai precis decat cel de sus, cum apreciez in general cam toate posturile tale de pana acum, urasc ideea sa se ajunga pe aceasta tema intr-o dezbatere stupida in care partile sunt decise de intamplarea apartenentei etnice.

        Celine a fost un enfant terrible, bolnav rau de epidemia orei – antisemit psihopat. Puterea sa literara a impresionat mai intai si pe Gide care si-a inchipuit ca face suprarealism – dar el cam pierduse linia de demaracatie intre supra si sub. Oricum, admiratorii sai se numara intre americani ca Myller, Bukowski, Roth: din acestia.

        Mi se pare fortata din toate punctele de vedere comparatia unui Nyirö si Wass (care au trait foarte bine mersi in Ungaria adulandu-l pe Horhy si pe Szalaszi) cu Celine, un descreierat fara pamant sub picioare si hartuit de proprii lui compatrioti. Si chiar daca aceasta comparatie te atrage – gasesc ca un lucru este dincolo de orice dezbatere polemica in care partile ar fi de natura etnica. Si acest lucru este exportul cultului acestor scriitori oricum ar fi ei, in Romania, cu tamtamul ales de dl Geza Szöcz. Sa stabilim o minima moralia comuna, caci altfel discutam la nesfarsit …

      • Nu ma veti auzi slavind calitatile literare ale lui Wass, nici slavind etno-nationalismul (care exista, de acord).
        Tot cea incerc sa spun ca a lupta penal si/sau in mass media in mod isteric este contraproductiv, intareste fenomenul, creaza martiri. Valabil si pentru cazul Wass, si pentru steagul secuiesc.

        Compromis si iar compromis: lasam unele lucruri care nu fac sa se darime lumea (steagul secuiesc, cel maghiar doar de sarbatori), lasam cite 100 de oameni sa faca lecturi maraton de Wass, si nu lasam steagul maghiar in mod permanent sau nu il includem pe Wass in programa scolara din Romania :-), si nu lasam incrisptii monolingve, ne ridicam pentru participare proportionala la joburi, samd (da atunci peste tot!).

      • @Lorand–Tot cea incerc sa spun ca a lupta penal si/sau in mass media in mod isteric este contraproductiv, intareste fenomenul, …

        E foarte discutabil daca e contraproductiv sau, dimpotriva, determina aparitia fricii, a inhibitiei, aparitia auto-moderarii unor astfel de atitudini din partea comunitatii insasi ( a liderilor ei).

        La fel de bine poate argumenta ca radicalizarea si escaladarea pretentiilor uniei minoritati nationaliste (cum e cazul maghiarilor din RO) e rezultatul perceptiei autoritatilor centrale ca fiind unele slabe, ca fiind incapabile sa reactioneze (adica e rezultatul disparitiei fricii de represalii).
        Vezi cum s-au escaladat cerintele autonomiste in Tara Bascilor si Cataloniei pe fondul atitudinii concesive a guvernului spaniol.

        Adica, ce vreau sa spun e ca nici atitudinea concesiva nu e o solutie atunci cand discutam de un conflict, dimpotriva ea poate fi chiar cauza (!) escaladarii conflictuui odata ce ea e interpretata ca fiind datorita slabiciunii (cainele incepe sa te atace cand ‘simte’ ca ti-e frica si/sau cand incepi tu sa fugi).

      • Lorand–“Concesiile” de care am vorbit ar fi chiar asa de inacceptabile?

        Asta e alt subiect, eu ti-am raspuns la „Tot cea incerc sa spun”, adica nu e deloc evident ca dinamica unui conflict e asa cum argumentai tu.

      • Oare cit din succesul lui Wass se datoreaza isteriei din presa romana? Oare epuizarea stocurilor la steagul secuiesc, sau catargul de 7.5m pe care se va ridica azi DOAR SI NUMAI steagul secuiesc in piata „aplauzelor” din Ciuc nu este rezultatul atacurilor?

      • Sint absolut sigur ca vor exista wannabe „martiri” care vor specula pe lungimea oricarui proces si se vor folosi de comunicare la nivel UE: cit de arbitrar actioneaza statul roman.
        Sincer, sint convins ca singura iesire este definirea unui compromis de genul cea ce am spus mai inainte.

      • Oare cit…etc.

        –Asta-i un raspuns doar de dragul de a replica ceva, stil Kalaci.
        Te-ai intors la vechea idee dar eu nu tin sa repet ce am spus deja (chiar banuiesc ca ai inteles idea de fapt)

      • Se va pune un drapel mare azi in piata aplauzelor. Asta este un rezultat clar al reactiei isterice oficiale. Demand-ul crescut din partea oamenilor iarasi.

      • –sint convins ca singura iesire este definirea unui compromis…

        Si eu, fiindca toate „solutiile” de viata sunt solutii de compromis, viata nu e ca in matematica sau inginerie unde exista solutii exacte, teoretice.

        Deci care va fi acel compromis nu e deloc clar, vom vedea in lunile urmatoare, dar nu e ceva dinainte stabilit.
        Rezultatul va fi dat de puterea de negociere („bargain power”) a fiecarei parti (si aici intra in calcul si posibilitatea inrautatirii semnificativa a situatiei prezente a minoritatii maghiare datorita presiunii nationaliste a majoritatii, presiune instigata de media si de declaratiile liderilor politici-Basescu, Antonescu, Ponta), de influentele a actorilor externi (actori ce au si ei interese multiple nu doar de principii), de pozitia Ungariei (care nici ea nu e ceva „prestabilit”)

      • Lorand – tu ai dreptate. Cu Wass imi este teama ca lucrurile au mers prea departe: nu vom sti niciodata in spatele culiselor ce s-a acumulat, evenimentul din vara, care a fost lasat aparent pe apa sambetei – pentru ca era situatia care era intre Basescu si Ponta – nu putem sti ce ascunde in spate, pe lista de informatii de contraspionaj, etc, si abea acum se reactioneaza. Nu cred ca discutia noastra are vreun rost, ne lipsesc datele fundamentale.

        Important este insa, si am nregistrat faptul, ca si tu esti de acord ca nu se poate infrumuseta in nici un fel acel act de asta – vara. Ceea ce este minima moralia, pe care o putem stabili si impreuna.

      • @Kalaci.. tipărit în „Csiki Hirlap”..

        Ca sa vezi ce chestie…dar tot nu inteleg ce sugerezi.
        Adica sa se renunte la joaca steagul ala „CNS-2004” si sa foloseasca in schimb steagul Romanei la mitingurile secuiesti fiindca steagul Romaniei are pe el simbolul secuiesc ?

        e o idee, trimite link-ul la SZNT, au miting pe 10 martie, poate demonstreaza cu steagul Romaniei….mai stii ? ..

      • Ovidiu – „raspuns de dragul de a replica, stil Kalaci”, protestez, pentru ca raspunsul lui Kalaci la care te referi era foarte frumos.
        In privinta replicii lui Lorand: este frumos sa propunem „amnestie”, si ai perfecta dreptate ca exacta asta cauta provocatorii (cei REAL EXISTENTI, ca si socialismul 🙂 Ei vor sa poata sa se planga la Luxemburb, la EU etc.
        Numai ca piatra a fost rostogolita de Szöcz si Kover cu acest scop (nu stiu daca iscusit sau nu, se va mai vedea). Acuma sa nu mai ne ascundem dupa deget, se vorbeste de mai mult decat ni se va explica noua in presa!

      • –protestez, pentru ca raspunsul lui Kalaci la care te referi era foarte frumos…

        Frumos da, Kant zice ca frumusetea, binele si adevarul sunt valori „primare” (adica ireductibile, ne-derivabile una din alta).

        Eu doar cu partea de „adevar” din ce spune el am avut probleme (sofismele lui juridice) nu cu estetica exprimarii.

        Vezi si ca ultima lui idee e frumoasa, te pomeni ca ies secuii cu steagul Romaniei la demonstratii dupa ce au observat ca sunt si ei pe stema.

  23. ”Wass Albert nu a fost la proces, nu a avut posibilitatea să se apere. La ora aceea, el se afla în Germania, de unde i sa permis de către autorităţile americane să emigreze în Statele Unite. În Statele Unite a şi trăit până la moartea sa, iar
    guvernul ceauşist a cerut extrădarea lui, în a doua parte a anilor ’70.
    Extrădarea lui a fost cerută de două ori. Guvernul american a refuzat această extrădare. Mai mult, organizaţii de
    apărare a drepturilor omului din Israel au cerut extrădarea lui Wass Albert, pentru a fi judecat în Israel, dacă a săvârşit
    sau nu crime de război. Şi această cerere a fost refuzată.
    Instituţiile statului american au stabilit că Wass Albert nu s-a făcut vinovat de crime de război.(http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?ids=5624&idm=2,04&sir=&sep=and&idv=534&idl=1&prn=1)
    Tot el a scis:˝Acuma dacă,Dumnezeu aşa a rezolvat destinul Ardealului,că românii şi maghiarii, acolo să trăiască amestecat,-treaba asta nu poate fi schimbat-şi trebuie să accepte amândouă popoare,că şi celălalt este acolo.Aşa trebuie luat cum a dat Dumnezeu. Dar dacă politica, -ce fac domnii mari,-tulbură minţile oamenilor, şi acei care trăiesc pe aceaşi pământ dă în cap unu la altul, în loc să se ajute-asta este problemă mare.˝ /WassAlbert / /Traducere proprie.Scuze./
    Merită citit și romanul ”Lângă Scaunul Domnului„singurul tradus.Așa,pentru cultura generală,ca să știm despre ce vorbim.

    • Kalaci – Citind citatul tau este impresionant cum exprimari cu bun simt se pot gasi mai pe peste tot. Intr-adevar acestui scurt citat nu ii poti gasi nimic. Cum nu puteai gasi nimic multor poezii chiar minunate ale lui Adrian Paunescu. Sau ale unor chiar adoratori ai lui Stalin sau vreun altui ucigas de popoare.

      In rest povestea Dlui Wass am mai auzit-o. Singurul lucru pe care nu l-am auzit, este de ce Americanii nu au cedat cerintei Israelului: daca il credeau nevinovat, i se confirma nevinonvatia. Iar daca era vinovat, ce lucruri pretioase pentru americani stia?

      • Dl. grof nu a fost așa important nici în Ardeal ,nici în SUA ca să știe lucruri prețioase.
        ” First traveling to Sopron, he then moved onward to Bleichbach and Hamburg, Germany, and lived there till 1952, where the family of his first wife, Éva Siemers, had been living. He found a job as a nightwatchman at a construction site.
        In 1951, Wass emigrated to the United States, together with four of his sons (Vid, Huba, Miklós, and Géza).[8] Due to pulmonary disease, his wife was unable to receive approval for emigration from the US administration and was subsequently left behind in Germany with their other son Endre. The couple later divorced.
        In 1952, he married Elisabeth McClain (1906–1987).
        He settled in Florida, and became professor of German, French, European literature and history at the University of Florida in Gainesville[citation needed]. He founded the American Hungarian Guild of Arts, managing its academic work and publishing activities, and editing its newsletter. He launched his own publishing house, the Danubian Press, which published not only books but English language magazines of the American Hungarian Guild of Arts, too. The Transylvanian Quarterly dealing with Transylvania and related issues, then the Hungarian Quarterly undertaking the general problems of the Hungarian nation became the most important anti-Bolshevik forum of Hungarian exiles.
        Wass’s application for naturalization in Hungary was first refused by the government between 1994 and 1998, as his death sentence in Hungary had not been revoked, then impeded by a reply that the naturalization certificate of the 90-year-old author would have been valid for only a year from the date of issue.
        Wass committed suicide on February 17, 1998 at age 90 in his Florida residence after a long struggle with a medical condition and a bad marriage. His final wish was to have his remains placed in the garden of Kemény villa in Brâncoveneşti, Mureş County, next to the tomb of János Kemény.(http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Wass)

      • @–Singurul lucru pe care nu l-am auzit, este de ce Americanii nu au cedat cerintei Israelului..

        Nici eu n-am auzit de asa ceva, nici de vre-un refuz al US de a fi extradat in Romania..
        Din ce stiu eu a existat un dosar la Dpt. de Justitie US care a fost deschis dar, strategic, nu fost niciodata finalizat..asa ca a ramas intr-un „no man’s land” juridic- nici vinovat nici nevinovat- pana cand Wass a murit.

      • Huba

        http://articles.orlandosentinel.com/1991-08-18/news/9108180466_1_wass-jedi-knights-desert-storm

        When the family tried to move to America, U.S. immigration officials were troubled by the elder Wass’s service in the SS.

        And there were vague accusations linking Albert Wass to war crimes in Hungary and Romania. Those charges, which led in 1946 to Romania sentencing the elder Wass to death in absentia, resurfaced about 10 years ago when Austrian Nazi hunter Simon Wiesenthal brought them to the attention of the U.S. Justice Department.

        Wiesenthal, contacted recently at his Austrian office, said he had made no allegations against Wass, but only passed along information given to him by the Romanians. He said he was leaving it to U.S. authorities to determine if there was any validity to the Romanian charges.

        Huba Wass, then a U.S. Army colonel, went to bat for his father.

        ”I went to Washington with my father. I told them, ‘What gives with all these accusations?’ ” Huba Wass said. ”I told them to put up or shut up.”

        Justice Department officials shut up.
        –––

      • Ovidiu: Wass Huba ajunge general in armata americana si a fost numit in team-ul care a creat planurile pentru Desert Storm.

        Pentru pozitii infinit mai mici se fac profilari/analize foarte adinci de catre serviciile secrete ca omul sa nu aiba nimic in trecut cu care sa poata fi santajat. Nici el, nici superiorii sai…

      • Kalaci, Ovidiu – Chestia cu acesti „criminali de razboi” de mana a doua este o poveste murdara si plina de acte aleatoare. Americanii au reuzat intrarea unora, au extradat pe altii, au privit cu ochi urati pe inca altii – ca spre exemplu dl grof. Si au fost invartiti de valurile colimasorului „sa nu uitam”. Exemplu, Demianiuk, judecat in Israel si pana la urma absolvit, a fost rejudecat in Germania. Uite-asa. Daca intr-adevar a fost tartorul de care se vorbeste – dar in Israel au recunoscut ca nu au suficiente dovezi pentru a fi siguri – atunci, nu mi-e mila. dar ce stim?

        Despre domnul grof mi se pare ca atata lucru putem afirma, ca nu a fost un contemporan tocmai inimos. Szöcz e de vina daca a vrut sa trezeasca cateii care dorm. Mai bun ori mai rau, se poate discuta – dar stofa de maritir al neamului nu mi se pare sa fi avut, orice s-ar zice. La fel si Nyirö. Si odata cateii treziti, nu mai este o chestiue de discutii intre muritori de rand ca noi, banuiesc!

  24. Lorand @ „Pentru pozitii infinit mai mici se fac profilari/analize foarte adinci de catre serviciile secrete ca omul sa nu aiba nimic in trecut cu care sa poata fi santajat. ” – serviciile secrete … aceleasi care au gasit weapons of mass distruction? Hertha Müller, cand a intrat in Germania, a fost un an is jumatate sicanata de un serviciu secret, care o banuia de infiltrata a securitatii, in timp ce un alt serviciu secret o trata cu reverenta ca adevarata disidenta care fara inoidala a fost (spre deosebire de Szöcz, pentru ca de el vorbim). Este scris totul intr-un inverview recent in Spiegel.

    Deci si aceste screeninguri dovedesc ceva foarte limitat. In plus nimeni nu cred ca banuieste ca Wass ar fi avut ascuns pe mosia lui un fel de mic Ausschwitz. Este o lupta de interpretari – poate si mesaje ascunse inte guverne, cine stie!?

    • Preda: una e atentia serviciilor secrete cu Hertha Muller o scriitorare emigranta, si alta este cu un general care are in cap/are acces la toate planurile cu Desert Storm.

Comentariile nu sunt permise.