Turiști străini atacați cu pietre, în Sălaj. Sau cu săbii? [Presa și romii]


Ați auzit de cu pietre  și nu numai, în Sălaj. Ei bine, de parcă întâmplarea nu era destul de nasoalăGândul s-a transformat în Mama Omida. Și, cu puțină magie albă și mult jurnalism  maro, a preschimbat puradeii în baro mafioții, lopețile în bâte, iar cărămizile, în săbii ninja.

Țin să precizez că atacul unor bicicliști care fotografiau o casă rămâne o faptă gravă.  Cu orice ar fi fost loviți. O faptă care mai pune o cărămidă  la zidul ce ne separă de Vest. Dar jurnalismul de calitate îl faci indiferent ce  relatezi și de care parte a zidului te afli.

Iar o imagine face cât o mie de cuvinte.  Și dezinformează la fel de mult.

Olahus

PS: Vă las pe voi să spuneți dacă, în acest caz, are relevanță etnia suspecților, cum apare în text. Sau, mai degrabă, contează mediul social și familial și educația copiilor?

Voi știți mai bine  .

PPS: Am pus special “romi” în titlu ca să comentați mai mulți  . Deci, cine vrea să-și irosească ale sale comentarii pe tema rom vs țigan… Dar nu uitați că
->numele rom e cel pe care și-l dau ei dintotdeauna, în limba lor
->oricâte confuzii au fost și rămân în Vest, noi nu confundăm rom cu român. Așa că nu e nevoie să scriem (numai) țigan.
->pentru majoritatea străinilor, “român”=cetățean român. Cum e pentru tot mai mulți români (vezi cazul cu ungurii numiți “români”). Doar că, atunci când vine vorba de țigani, tare-i bună dubla măsură!

PPS: Am folosit eu însumi clișee legate de țigani (vrăjitorie, “puradei”) pentru a putea comunica cu oamenii care văd astfel de cazuri doar în termeni etnici . E mai eficient, când lupți cu rasismul și cu prostia presei, să îi folosești armele. Dacă le-am folosit într-un mod sinucigaș, rămâne să-mi spuneți voi.

Și să mă loviți în exprimare. Cu piatra. Cu cărămida. Cu lopata.

Sau cu sabia.

12 gânduri despre “Turiști străini atacați cu pietre, în Sălaj. Sau cu săbii? [Presa și romii]

  1. O alta chestie le-a scapat jurnalistilor: exact ce anume au facut biciclistii, in ce mod s-au comportat, cum s-au apropiat de aceasta comunitate? Exista un paragraf interesant in relatarea Adevarul (http://www.adevarul.ro/locale/zalau/turisti_straini_atacati_cu_pietre_romi_Salaj_0_774522701.html):

    Potrivit aceleiaşi surse, cei cinci minori identificați în cauză au declarat că nişte turişti pe biciclete s-au oprit în faţa casei lor, s-au apropiat de locuinţă şi au făcut mai multe fotografii, acesta fiind motivul pentru care au aruncat cu pietre în direcţia lor.

    E probabil ca turistii sa fi facut cateva gesturi care erau interpretate de localnici ca si agresiune, si asa a inceput totul.

    P.S.: poza a fost schimbata cu una neutra.

    • olahus@ Copii de turci pot sa fie si ei destul de agresivi, mai ales in cartiere in care sunt numai intre ei. Povestea cu bariera care ne separa de vest este asa un cliseu – sipike are dreptate, in relatiile de apropiere, contextul este foarte important.

      Si polically correctii spun rrom – faza ca ei asa isi spun dintotdeauna este … cateodata da cateodata ba. Dar nu am nimic impotriva.

  2. Faza e ca etnia suspectilor este relevanta si pe drept evidentiata in text pentru ca „specificatiile” etniei, in cazul tiganilor, sunt absolut interdependente cu mediul social si familial in care s-au crescut si au fost educati acesti copii. Din pacate, putem spune, in baza nenumeratelor studii etnografice, ca aceste feluri de „actiuni” sunt destul de specifice tiganilor din Romania. Si acum, puteti da si in mine.

    • Daca acei batuti isi trag concluziile si pleaca la casa lor – nu va exista plangere, deci nu va exista jutitie. Efectul educativ fiind deci „ti se scoala, dai cu carmaizi in oameni, no problem”.
      Al cu bratul rupr vorbeste de o femeie care conducea grupul de copii, primarita vorbeste de cinci copii toti sub 12 ani, contra 19 biciclisti. No iaca

      • – femeie care conducea grupul de copii…de cinci copii toti sub 12 ani

        Si un sat intreg de tigani care astepta ca turistii sa raspunda cumva ca sa aiba astfel un pretext sa intervina sa ii „apere” pe puradei desigur. Adica sa ii bata si sa ii jefuiasca pe turisti.
        Nu fi naiv, Preda, cand e vorba de tigani.

      • Ovidiu@ „Nu fi naiv, Preda, cand e vorba de tigani.” – nu sunt naiv, spun tocmai ca fara plangere risca sa ramana nevatamati.

  3. „are relevanta etnia suspectilor ?”

    Nu, nu trebuia mentionata etnia, e redundant, isi dadeau seama si singuri cititorii despre „cine” e vorba, dat fiind natura-caracterul faptei descrise.

    puradeii in baro –puradeii intre 12-18 sunt deseori implicati, cu buna stiinta (face parte din „educatia” lor civica) fiindca stiu ca nu pot fi trasi la raspundere penal

    „conteaza mediul social si familial si educatia copiilor?”

    cred ca mediul social-familial ar trebui sa ii invete ca oamenii, si regulile etice care se aplica in relatiile cu ei, nu se imparte in „noi vs. gadjo”..asta e cauza tuturor problemelor, din nefericire e si idea de baza a identitatii etnice a tiganilor..(existentei ei separate/distincte)

  4. 1. Nu cred ca etnia are importanta, iar excesul ziaristilor cu poza cu sabii este revoltator.

    2. Eu ca maghiar ardelean nu-mi permit sa vorbesc negativ despre tigani/romi ca etnie (cu toate ca ajutoarele le-as da conditionat: de copii la scoala, de ograda/curte tinuta in ordine samd), ca imediat imi vin in minte cuvintele indianului lui Joseph Heller din Catch22:
    „it’s a terrible thing to treat a decent, loyal indian like a nigger, kike, wop, or spic. ”
    In maghiara:
    „Borzasztó dolog a faji előítélet, Yossarian. Tényleg az. Borzasztó dolog, hogy becsületes, hű indiánokkal úgy bánnak, mint holmi niggerekkel, bibsikkel vagy koszos digókkal.”
    In romana nu am gasit-o, dar kike~=jidan, wop~=peiorativ la italian, spic~= peiorativ la hispanic.

    3. Dreptate se poate face din oficiu: aici cineva a fost ranit cu vindecare in mai mult de 8 zile, adica nu ar scapa daca politia si-ar face datoria.

    • @OLorand ref. la pct. 3 nu-i chiar asa, vezi art. 181 Cod penal

      „Vãtãmarea corporalã

      Fapta prin care s-a pricinuit integritãţii corporale sau sãnãtãţii o vãtãmare care necesita pentru vindecare îngrijiri medicale de cel mult 60 de zile se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.

      Acţiunea penalã se pune în mişcare la plîngerea prealabilã a persoanei vãtãmate.

      Împãcarea pãrţilor inlatura rãspunderea penalã.”

      • De aceea spuneam – fara plangere nu exista pedeapsa. Si asta este un semnal grav… In fata unor actiuni de genul acesta, political correctness este out of scope.Este vorba de o actiune a unor copii (si poate si adulti) intr-un sat de tigani, nu este vorba de o „opinie” despre cum sunt tiganii. Doar aceasta ar fi xenofoba – dar nu poti intoarce ochii din fata realitatii ca sa nu cumva sa tragi concluzii gresite. Mai bine nici o concluzie, dar reactie la asemenea actiuni,

  5. „Mi-a povestit şi ce s-a întâmplat: o parte din grup apucase să treacă de locul respectiv, el rămânând împreună cu câţiva dintre bicicliştii mai puţin rapizi, în urmă. Dintr-o dată, în jur de 10 copii, cu vârste între 5 şi 14 ani, împreună cu 2 femei, au întins o sârmă de metal, pentru a le opri bicicletele. Când a ajuns el, unul dintre turişti se lupta cu o femeie, care încerca să îi fure geanta. Au alungat-o, dar după câteva secunde, aceasta a început să arunce cu pietre în amândoi.

    Din spate a venit un copil, pe care domnul Price l-a aproximat a fi de maxim 12 ani, şi de la distanţa de 1-2 metri, a aruncat cât a putut cu un bolovan înspre faţa unuia dintre turişti. Norocul a fost că a apucat să îşi pună mâna în faţă, altfel…Şi aşa a ajuns omul cu fractura.

    Într-un final, s-au retras atacatorii şi turiştii au mers mai departe… Dl. Price era şocat, în special, de faptul că un copil de 10-12 ani aruncase cu atâta ură…

    http://www.adevarul.ro/locale/cluj-napoca/Turistii_straini_agresati_au_plans_cand_au_citit_scrisoarea_ghidului_clujean_0_777522337.html#

  6. Și pentru a încheia, tot vorbind de comuniști, bine zice domnul Dan Dungaciu într-un interviu publicat pe timpul.md: “Lupta cu PCRM înseamnă și statutul limbii române în republică, subtitrarea filmelor, statutul istoriei, expunerea mediatică la posturi din Federația Rusă, reclamele afișate pe străzi, limba din meniurile restaurantelor și limba în care se tipăresc notele de plată etc. Aici urmează să vedem ce va face AIE de acum înainte pentru a destructura nu doar un partid sau o ideologie, ci și un mental.” Uite aici aș vrea să vă văd mușchii domnilor AIE-iști!

Comentariile nu sunt permise.