De ce tocmai acum apare „Noul strigat pentru ungurimea din Baia Mare”? Si o invatatura de tras din manifestul fruntasilor maghiari


Bine remarcat, OLorand: de ce tocmai acum apare in mass-media centrala manifestul publicat in maghiara pe 31 mai*? E intamplator ca tocmai acum, cand Ponta si Antonescu ii scot pe UDMR-isti tapi ispasitori, afla Romania de „Noul strigat pentru ungurimea din Baia Mare”?

Nu e intamplator. Cum neintamplator a aparut si filmuletul cu Basescu lovind un copil. Cum deloc fortuit, ca sa ma exprim academic, s-a aflat de plagiatul si dottoratul lui Victor Ponta. Politica si presa manevrata de politica nu le pot schimba nici maghiarii, nici fruntasii lor. Si, tocmai de asta, ar face bine sa bage la cap ca ungurii din Romania NU traiesc pe vreo insula, NU-is duc viata intr-o bula si nu locuiesc intr-un borcan. Tot ce scriu ei pentru ochii maghiarilor se poate traduce si arata romanilor… exact in momentul cel mai neprielnic maghiarimii!

Dragi maghiari moderati si mai putin dragi maghiari radicali: scrieti mereu cu gandul ca, (tocmai) daca mesajul vostru este destinat exclusiv maghiarimii, tocmai de asta sunt sanse foarte mari sa ajunga la romani. Cu cat mai scandalos si de neinteles pentru romani este, cu atat mai sigur le va ajunge sub ochi, tradus de catre un binevoitor.  Merita sa starniti un nou dialog al surzilor cu romanimea sau credeti ca veti naste o dezbatere constructiva cu majoritarii?

Daca raspunsl e da, merita riscul un mesaj interpetabil si cu accente radicale. Sau chiar pe un ton radical.

Daca nu, lasati-o mai moale. Ca s-ar putea ca nici la maghiari sa nu mai prinda mesajul vostru. Cu exceptia celor care traiesc in „cele mai valoroase comunitati din Ardeal„. Alea din cel mai negru fund de tara al Secuimii. Unde e rusine sa inveti altceva decat ungureste, sa-ti  deschizi berea altfel decat cu brisca si sa te trezesti dimineata altundeva decat sub masa de la korcsma 😆 .

Foto: Adam Tomko

______

*iar in romana, in presa locala,  a aparut mai intai pe 17 iulie

Anunțuri

54 de gânduri despre “De ce tocmai acum apare „Noul strigat pentru ungurimea din Baia Mare”? Si o invatatura de tras din manifestul fruntasilor maghiari

  1. Vezi ca e kocsma nu korcsma. Si nu-s secuii, nici macar in „cel mai negru fund de tara al Secuimii”, betivi atat de notorii incat sa se justifice partea aia cu trezitul sub masa, nici macar in gluma. Parerea mea.

      • Mda, in viata mea n-am dat peste forma cu „r”, dar ma inclin in fata evidentei, ea exista.
        Cat despre exagerare, nu ma intelege gresit, nu te banuiam de rea intentie, doar ca nici daca ar fi fost vorba de romani nu mi s-ar fi parut OK, pentru ca aduce prea mult a genul de generalizare de care fug cand vin aici 🙂

      • ‘korcsma’ e folosit mai funny, asa, intre „gobe”i (adica secuii mai smecheri)
        insa, il potzi intalni si in literatura de ex. pasoptista sau mai veche.
        E un fel de arhaism cum zice Olahus specialistu’ da ‘ nu a disparut, a devenit ceva mai cool.

    • olahus@ Am raspuns si direct la observatia lui Lorand: pornind mai ales de la reprosul aberant da domnii Iliescu – Jr. si-au pierdut referendul din cauza maghiarilor, ca si cand acestia trebuiau sa mearga in proportie de 100% sa voteze cum ii place lui Ponta, semnalele indeamna la prevenirea unor incercari de atatari … pe toate planurile, ca in 1990, un plan fiind si cel etnic Daca ne gandim la mineriade, retinem ca planul etnic insa nu este singurul, si nici cel mai violent (asta pentru a preveni dramatizari unilaterale).

      Dar cum poate raspunde societatea civila la atatarea politica? Indemne ca cel al tau sunt ok, trebuie insa mai mult. Un fel de sistem de alerta civica – incercari de provocare sunt facute publice in net si medii, comentate, criticate si dezamorsate. Poate se pot discuta idei in aceasta directie, mai ales ca vad ca si tu ai reactionat de urgenta, gasind remarca deosebit de importanta.

      PS. As mai adauga la categoria „trait in borcan” acel ghid turistic pentru Satu Mare, tiparit cu bani EU, si in care despre romani se vorbeste in unele locuri in cele mai negre stereotipuri (pe care insa din pacate le cunosc si le-am intalnit in viata). Era un link la un articol din Dilema pe Face Bookul vostru, care dadea asemenea exemple.

  2. This manifesto is a mistake, and it will only undermine the efforts of the Hungarian minority. It goes counter to the EU ideals. It’s such an unfriendly gesture towards Romanians, and it does have a chauvinistic undertone, although its intention is self-preservation. It’s a diplomatic fuck-up (sorry admin, that’s the best word I could think of).

    • @Gmaghera „It’s a diplomatic fuck-up (sorry admin, that’s the best word I could think of).”
      as long as you don’t say some other reader is a fuck-up or fucker, you’re free to use this feckin’ word any time you like 😉

  3. Slabuta, slabuta diversiunea. Unde sunt vremurile de altadata ? anii de glorie 1990s cand PCR-PSD castiga alegeri intregi agitand subiectul pericolului maghiar ?
    Ah ce vremuri, ce viata mai duceam, ce pusca si curea mea cea lata.

    Greu de gasit secuii/maghiarii ca tap ispasitor in contextul asta. Mai devreme sau mai tarziu Dottore si Antenescu vor trebui sa deconteze ei insisi pentru haosul pe care l-au creat.

    Iar secuii i-au aratat lui Tonta ca totusi exista.

    • Fs@ Sa te-auda Dumnezeu, dar taria nu se masoara dupa violenta raspandita, si dupa rezultate. Deci trebuie sa speram ca la deruta actuala, aceasta slabuta diversiune are efecte la fel de slabute. Nu zice hop pana n-ai sarit, cum se zice!

  4. Nu inteleg care este diversiunea. A fost adus un document la cunostinta romanilor la un anumit moment, moment care a fost creat de un Viktor Orban care daca tacea filozof ramanea.
    Este foarte adevarat ca unii nu vor ca astfel de documente sa ajunga la cunostinta romanilor- doara vorba aia maghiarii sunt superdemocrati, ei gandeste europeneste,doar primitivii de romani nu este capabili sa inteleaga aspiratile maghiarilor.
    Care aspiratii? Pai daca asculta de ce le spune Orban se subintelege care aspiratii.

    • „Nu inteleg care este diversiunea”

      Ei nu intelegi, intelegi desigur dar (in ipocrizia ta, la nevoie) te-ai prostit brusc
      (ca Ponta ce intelege „actualizarea listelor” in loc de „listele actualizate dupa care s-a tinut referendumul” din adresa CCR).

      Neînţelegerea acceptată – Nichita Stănescu

      Eu sunt un bidon de benzină
      aşezat pe treptele piramidei,
      în evul mediu,
      când piramidele nu aveau înţeles
      şi când benzina încă nu-şi găsise aflare

      Pasărea Phoenix mă ocoleşte şi nu mă bea.
      Ea se duce în deşert să moară arsă de sete
      pe ucigaşul nisip.
      Sufletul faraonului de multă vreme
      a curs în Marea Mediterană.

      Cruciada copiilor abia acum se pregăteşte.
      După plecarea zeilor,
      copiii au ajuns la putere
      şi se aţin cu mari cuţite în mâini
      să izbească coaja de var a oului,
      oriunde l-ar întâlni.

      (1979)

      • Dumnezeu sa-l odihneasca si sa ni-l tina aproape, ce frumos scrie Nichita!
        (ce etnie mai avea oare si asta 🙂

    • atol: vezi, exact in asta consta diversiunea: „LA UN ANUMIT MOMENT” = DOUA LUNI DUPA. Sa nu-mi spui, ca nu exista corespondenti ai ziarelor centrale la Baia Mare, sa nu-mi spui ca nu exista cititori romani ai ziarelor maghiare!
      Ziarele maghiare s-au ocupat la inceputul lui iunie amplu cu acest subiect (unii dintre redactorii anuntului au si exprimat regretul pentru unii termeni). Imposibil sa fi trecut cu vedere.

      Sint absolut sigur ca cineva a cautat in arhiva cu ce ar putea SUSTINE nivelul tensiunii fata de maghiari, ca deja „tap ispasitor la referendum” a devenit un mesaj penibil. Cind 8-9 milioane de romani nu au participat la referendum sa te legi de cei aprox 1 million de alegatori maghiari….

      • olorand, momentul a fost creat de Victor Orban. Un prim ministru al unei tari nu se poate amesteca in politica interna a altui stat. O astfel de ingerinta nu putea ramane fara raspuns. Tocmai in aceste conditii, acest manifest de la Baia Mare are cu totul alte conotatii.
        Probabil ca daca Victor Orban nu se amesteca in probleme ale politicii interne romanesti, manifestul ramanea doar o manifestare tipic maghiara, cum au fost si altele , pe care presa de limba romana ,mi se pare , nu le mai priveste ca ceva deosebit, asta din nefericire, pentru ca unii cred ca pot sa faca cam ce le trece prin cap si sa nu existe repercusiuni.

      • Explica-mi draga atol, ce legatura are discursul lui Orban si marele tam-tam din presa cu manifestul? In afara faptului ca se vede ca oamenii nu au muscat cu maghiarii vinovati de esecul referendumului, sa gasim atunci altceva…

        Si chiar crezi ca Orban i-a tinut acasa pe maghiari? Si fara Orban tot asa s-ar fi intimplat, datorita dispretului total fata de Ponta et co (vezi si Tinutul Secuiesc inexistent – cum spune fanciedscience, Ponta a vazut acum ca exista!)…

    • atol@ Lasa-l pe Orban in pace si explica-ti tie si noua mai degraba cam in ce fel a avut votul maghiarilor un impact asupra esecului tovarasului Ponta? Caci si daca se prezentau in raport de 95%, tot nu se ajungea baremul de 50% din populatia cu drept de vot. Asta in situatia in care in comune controlate de Pontisti, unde oamenii votau de doua ori, totusi nu s-a depascit cota de 80%. Pai nu le e lor rusine sa umble cu astfel de insinuari si disuasiuni? Asta este prima mare diversiune, si restul sunt masinatii adicente – tovarasii vor sa distraga atentia atatand conflicte etnice, pe romaneste spus, ca sa nu fie neintelegeri.

      • Nu Preda, nu poti sa il lasi pe Orban. Tocmai inteventia lui a adus in atentia romanilor continutul manifestului si asta din nefericire pentru ar fi fost nevoie de reactie imediata si tot interventia lui a facut ca neprezentarea maghiarilor la vot sa aiba alta conotatie.
        Cat priveste atatarea la conflicte etnice, care crezi ca ar trebui sa fie reactia
        romanilor la continutul manifestului si la ingerintele oamenilor politici din Ungaria in politica interna a Romaniei? Au declansat romanii evenimetele? Nu. Reactia societatii romanesti atat cat a fost, a fost reactiva , cei care le-au declansat sunt cei care au semnat manifestul si bineinteles minunatul Orban.

      • atol@ Asculta dragul meu Atol, cand un beat se da la mine si ma las antrenat in conflict, mama nu-mi plange de mila sarmana, acolo unde se odihneste, daca m-am lasat de buna voie la incaierare si ies poate zburlit. Asta este tot! Daca unii sarmani, taman la conducerea Ungariei sunt saracii dusi rau, si mai provoaca si pe la noi prin tara – pai frate sa stii ca Romanul drept stie el sa raspunda. Nu a facut-o nimeni, nici cu Nyirö, nici la timp cu manifestul acesta nefericit, de ce nu stiu!

        Dar ce au facut, este sa spuna minciuni. Caci doua cu doua fac patru, nu ar fi putut niciodata toti maghiarii din Romania sa impiedice pierderea lui Ponta. Dand vina pe ei, Ponta minte si o face in scopuri dubioase. Iar aceasta nu este o pierdere a Romaniei, ci poate a unei parti din Romania care ti-e draga tie, este o diferenta. Si nu Orban i-a invitat sa minta – ce conotatii mai cauti tu in minciuni? Atata tot – daca Iliescu s-a servit electoral (sau a crezut ca se poate servi) de alarma etnica, iar daca acum si Orban o face, domnul Ponta plin de imaginatie s-a gandit: „pot si eu”. Ei uita p..a – cei de-aici mi se pare ca vor sa nu-i reuseasca poanta lui Ponta, sau ponta lui Toanta, cum vrei!

        Iar despre tine, iarta-ma ca sunt direct: te plateste cineva sa spui uneori asa prostii? Daca este asa, zau las-o ca te faci singur de rusine – daca este nevoie vom da toti atestat de prezenta si activitate, sa nu iesi vatamat. Dar las-o balta cu prostioarele, zau, frumos te rog. Caci parca ai mai avut uneori si remarci care cadeau drept in picioare!

      • Despre parerile mele nu cred ca sunt prosti. Aici nu este vorba de Ponta sau de orice politician roman, de validare sau invalidare a referendumului, ci de interventia sefului guvernului unui stat intr-un proces politic din alt stat. Pur si simplu Orban trebuia sa taca.
        Nu a tacut? Rezultatul era previzibil – o mai atenta ” revista a presel” maghiare unde exista material cat cuprinde.
        Cat priveste ideea ca as fi platit pentru a comenta pe MaghiaRomania, permite-mi sa nu o comentez.
        .

      • atol @ Iti permit orice vrei – dar ingustimea ma intristeaza si nu imi place sa fiu trist!

  5. Si ai dreptate olahus, trebuia sa scrie mai atent, fara „boala”, fara „spune nu”. Eu am invatat deja (din pataniile mele) sa incerc sa folosesc termeni pozitivi, genul „spune da culturii tale”, „cauta semenul”, „si XY a ajuns … pornind din scoala noastra invatind in limba maghiara”, „ce frumos e cind mama si tatal spun laolalta povestea de noapte/cinta cintecul de leagan copilului”.

    Se pare insa ca autorii chiar au avut scopul de a soca (comunitatea maghiara), ca peste un text „normal” s-ar fi trecut neobservat deja: „Mindig az ilyen erősebb hangvételű cikkeknek van meg a kellő hatása, az, ami port kavar, amiről beszélnek. Valószínűnek tartom, hogyha árnyaltabban fogalmaztunk volna, mindenki szép csendesen rábólintott volna, és nem beszéltek volna róla, márpedig erről beszélni kell”
    http://www.kronika.ro/index.php?action=open&res=64722
    „Intotdeauna textele mai tari au efectul dorit, cele ce fac valuri. Cred ca daca scriam mai discret, toata lumea ar fi dat cu capul afirmativ, nu ar fi discutat despre subiect, dar trebuie discutat.”

    Cert, valuri au stirnit, dar nu stiu daca rezultatul va fi cel dorit.

    • Lorand@ Sotia mea este elvetiana, cantecele si povestile de adormit le-am cantat mereu impreuna, aceste lucruri se reglementeaza automat cand oamenii aleg de buna voie o casatorie mixta, nu prea inteleg unde bati! Dar nu manifestul in sine este marea problema – caci intr-adevar este la liberul discernamant al celor implicati, daca il urmeaza literal sau nu.

      Mult mai grava mi se pare o afirmatie de genul „Wallachian (Cine sunt aia la Satu Mare??) people were peaceful and benign, but underdeveloped, uncivilised and they did not like working. This could be seen on Wallachian villages: they lived in rickety, thatched shanties, according to Istvan Bársony’s depiction: ‘the lazy people are well off without work. After one-two days of labour they rather go to the pub, and drink untill they have any money. The men are sluttish, gauche in sandals, but the women are completely the opposite: they are beautiful mostly when they are young’.“, dintr-un ghid publicat in Romania pe bani EU. Cine citeaza un ilustru necunoscut Istvan Barsony (poate cumnatul?) cu asemenea insulte, trebuie sa stie ca, dupa vorbele lui Olahus, nu traieste intr-un borcan. Si daca Olahus, cum il cuosc de temperat a ajuns sa aduca un asemenea apel, putem sti ca este la subiect si intr-un moment de rascruce!

      Pe mine ma impresioneaza sa vad cum chiar si pe acest blog, deschis cum este, exista parca un instinct de aparare greu de depasit, aproape inconstient. Unul care face ca daca un roman mentioneaza un aspect real, care nu flateaza pe maghiari – majoritatea pasiva ‘fluiera’ cu degetul, eventual cineva ia cuvantul si cauta cumva sa apaneze situatia, sa „ia apararea”. Si la romani cam la fel, distinctiile exista, dar nu ele sunt imporatente: ci instinctul reminiscent de a se simti in primul rand din etnia si istoria proprie, si mai intai ne aparam pe-ai nostri, si apoi vedem (if at all) daca au facut-o lata sau nu! Inteleg foarte bine aceasta sentiment, si nu il condamn – dar vreau si eu sa apelez la facultatea de a-l DEPASI in mod constient, prin incredere reciproca. Pentru ca miza este efortul comun de a lupta si obtine un oarecare stat de drept, o societate civila relativ normala. Una in care demascarea injustitiei se face din sanul societatii – iar in chestiuni etnice, romanii demasca exagerarile romanilor, si maghiarii pe cele ale lor. Si nu incrucisat, cum se petrece parca inca si aici. Acest efort este la fel de mare si pentru romani, si de aceea nu se pot simti unii izolati, caci este contraproductiv pentru interesele tuturor.

      Basca ca intr-adevar nu traiti „in borcan” sum spunea Olahus. Comunistii spuneau „bratul revolutiei este lung, ochiul inamicului vegheaza”. Si, gluma laoparte, nu poate cineva sa scrie aberatii ca cea de mai sus crezand ca serveste cuiva! Daca totusi o face – este in folosul tuturor ca societatea normala sa nu se imparta in romanii care se simt insultati si maghiari care – desi cu siguranta nu sunt de acord cu alegerea celor spuse – se simt datori sa ia apararea; si viceversa. Nu, o societate normala sa imparte in oameni care cred in civilitate independent de etnie, si isi confera o incredere reciproca in a atenua si emargina incercari de extremisme de ambele parti.

      Aceasta este cu atat mai mult urgent, cand politica da semne ca nu merge in aceasta directie, ci se bucura de extremisme si polarizari. Eu asa inteleg apelul lui Olahus!

      • Preda: = ce frumos este cind ambii parinti cinta simultan acelasi cintec pentru copil (In aceasi limba). L-am vrut ca un EXEMPLU de mesaj pozitiv pentru de mariajele „intra-etnice”. Nici o interzicere, sau mesaj negativ nu este acceptabil in aceste relatii.

        Cit priveste acel ghid, citatele sint inacceptabile, am incercat sa caut documentul, dar am dat numai de un site online se pare din acelasi proiect tot cu „walacchians”. Inacceptabil.
        „Olah” nici macar nu mai este folosit curent in maghiara, cu exceptia celor de la Jobbik. Cum naiba au reusit sa dea textul unui extremist? Cum naiba nimeni nu a verificat textul.

      • Lorand@ Sursa este din dilema, si am dat linkul intr-un mesaj mai sus, chiar aici – linkul il aveam tot de la voi, din face book. Il repet
        http://dilemaveche.ro/sectiune/tilc-show/articol/nu-romani-maghiari-2

        Cat despre cantatul impreuna … cate sunt de spus! Pe scurt am multa intelegere pentru atentia la topirea identitatii, rechemari, etc. De aceea sunt si mai putin sensibil la apelul dela Baia Mare – spun, ca si in cazul popii cu cele patru steaguri, s-a dat putin cu oistea in gard!, Dar ce i-a miscat in amandoua cazurile, se poate inca intelege. Deci pot merge cu tine in a spune: chiar deschisa cu oistea in gard, dezbaterea este importanta! Doamne, este o tema universala a vremii, nu este un virus antipatic care sa se fi coborat doar asupra sarmanilor maghiari! Si este intr-adevar un challenge. Dar, pozitiv fiind, trebuie mentionat ca este indemnul cel mai frumos si natural sa ne emancipam singuri, desprinzand din propria cultura acele elemente cu valoare mai ampla, omenesc-universala – si totusi exprimate in felul nostru specific. Ceea ce nu mai merge asa bine sunt acele triumfale „Ai nostri ca brazii si bubele lor cele mai bube”, cu care ii vine cateodata oricarui om nevoia sa isi caute linistea si un fel de solidaritate si imbunare. In casatoria mixta ecoul dorit nu se poate naste in mod spontan – caci „ai nostri” nu mai sunt la fel de evidenti. Dar nu este rau asa, se poate trai si fara 🙂 Nu vreau sa amplific tema, cunosti motivele – dar cred ca este clar punctul meu de vedere.

        In privinta textului mentionat m-ar interesa si pe mine cateva raspunsuri la lista acelor „cum naiba” pe care le insirui – caci tocmai asta este dilema (ha -ha : articolul tot din dilema veche vine!), citesc ceva care ma enerveaza, este dedicat unor vizitatori ai tarii mele, chit ca este un ghid de 600 de pagini – cine mai citeste asa ceva? – tot ma enerveaza. Si eu nu stiu unde sa incadrez fenomenul, care este suprarealist. Inteleg bine, numele respectivului Barsony este din mediul Jobbik?

      • So funny, discutam cum nu se foloseste „olah” sau daca e corect sau nu, …pe blogul domnului numit Olahus.

        Toate denumirile astea „olah”, „bozgor” etc sunt copilaresti, in incercarea lor de a oftica, la fel cum e si reactzia exagerata la ele.

      • bacsa@ Nu stiu daca ai citit articulul – dar tema nu este termenul de Olah, ci caracterizarile care i se atribuie intr-un ghid turistic aparut in Romania si finantat de EU – deci nici de fel un articol polemic maghiaro-roman, unde a vorbi de valahi ar fi o insulta cam arhaica, dar purtata de intentia polemicii.. Sunt mai multe diferente.

  6. Ce importANTA are de ce tocmai acum si nu acum cateva luni sau peste 20 de ani ? Continutul textului respectiv e scandalos, e o aberatie sovina si xenofoba de cea mai joasa speta. Ce legatura au jocurile politice ale lui Ponta si restul cu mizeriile continute in manifestul respectiv? Si mai ales contrasemnate( culmea nesimtirii) de oficiaLI( de origine maghiara) DIN ADMINISTRATIE!! Intr-un stat civilizat orice oficial care si-ar permite sa publice asa ceva , indemnuri de genul asta legate de rasa sau nationalitate ar trebui sa-si dea demisia in secunda doi.

    • solovastru@ Slowly slowly om bun! Ai auzit vreodata ce pot sa debiteze varii preoti neoprotestanti in America, care sunt foarte sus in curs? La o vreme facea scandaluri unul care fusese „duhovnicul” lui Bush personal. Iti garantez ca ceea ce aceia debitau era chiar mai josnic decat o simpla chemare „sa ne pastram neamul curat si sa evitam casatorii mixte”. Daca vrei deci sa impaci ce spui cu realitatea, America nu este nici ea un stat civilizat – ceea ce se poate argumenta, dar unde ajungem? Este un apel neplacut, cu substrat sovin, dar limitat la propria etnie, nu trebuie sa ne simtim atinsi ci sa avem incredere ca maghiarul de rand se gandeste de doua ori. Ne putem declara neplacut impresionati fara sa cerem sa cada capete. Daca ar fi sa cada, prefer pe cel al anumitor politruci – nu literal desigur, si ca putere si libertate de a-si bate joc de Romania.

    • Cum califici atunci interdictia bisericii ortodoxe de a oficia casatoriile mixte?

      Si pedepseste eventualii clerici care totusi oficiaza astfel de casatorii cu canonisire la manastire si transfer…

      • Lorand@ Tembela. Surse? De la centru, de sus, sau in „unele biserici?”. Nu este corect ortodox! Ortodocsii au voie sa oficieze orice casatorie crestina. Ce nu exista este botezul mixt sau ecumenic, asta pur si simplu nu exista, din pacata, de nici o parte.

      • http://comptepv.typepad.fr/canonice/2009/07/regulamentul-de-procedur%C4%83-al-instan%C5%A3elor-de-judecat%C4%83.html

        „Art.47 – Clericii sunt obligaţi să nu oficieze Taina Cununiei decât între ortodocşi, asistaţi de nuni ortodocşi. Cei de alt cult sunt obligaţi, înaintea căsătoriei, să îndeplinească formalităţile de trecere la Ortodoxie.

        Preoţii care se vor abate de la aceste norme, se vor pedepsi cu canonisire la Sfânta Mânăstire, până la transferare, afară de cazul când a avut dezlegarea Chiriarhului.”

        Nota: catolicii cer de la tineri doar un juramint ca copiii vor fi crescuti catolici, reformatii nu cer nimic.

      • Lorand, nu se compara cele doua chestii. Sunt de acord de data aceasta cu „atol” ca asa ceva semnat de oficiali ai orasuluui nu este admisibil. Pe cand, cu biserica..eh, cam toate bisericile sunt arogante si incearca sa cucereasca oameni cu orice metoda posibila. Insa religia e ceva de ales liber si individual, daca nu-tzi place regula, nu mergi la ortodocsi sa te-nsori.
        Ideea catolocilor e si ea stupida, aroganta, poate un pic mai putzin insa, daca unul e chiar credincios tare, e o problema la fel de serioasa.

        Insa, daca „atol” nu intzelege care-i importantza faptului ca tocmai acum s-a mediatizat chestia, atunci nu intzelege nimic din ideea de propaganda, sau macar asa pretinde

      • bacsa, nu se compara exact, dar principiul este acelasi: o comunitate pune reguli impotriva casatoriilor mixte din frica de diminuare (numerica ==> influenta, …). Cam la fel erau principii legate de casatoriile intre diferite ranguri (averea/statutul sa nu se diminueze), intre diferite diferite cetatenii (legaturi administrativ juridice dificile).

        Adica principiul este acelasi (numarul semenilor sa nu scada), dar metoda aleasa la BM este improprie si contine excese. Interzicerea si PEDEAPSA exprimata in regulament JURIDIC la ortodocsi mi se pare un exces similar.

      • Lorand@ … Iar a disparut un post 🙂 Raspunsul meu la regulament este: cunosc casatorii mixte, nu am avut posibilitatea sa ma casatoresc in biserica, daca cereau asa ceva de la mine, ma faceam catolic. Punct. Este crucea crestinatatii ca isi propun sa pastoreasca pe urmele lui Cristos, si sunt totusi trei mari biserici, marcandu-si teritoriul cu semne urate de dezbinare. Toate, in feluri diferite. La ortodocsi este o inchistare – sutele de ani in care centrul bisericii era sub turci. Trebuie de aceea mai mult ca oriiunde sa iti alegi preotul. Se poate trai destul de bine evitand frictiunile formale dintre biserici, daca nu iti propui sa le modifici, frontal. Bisericeste as spune ca acest cult al dezbinarii, in toate partile, este umbra misterului credintei.

      • bro @ Am scris doua comentare la biserica, care nu au ajuns – de aceea acest test 🙂 Este o cruce a Crestinismulul faptul ca trei biserici vor sa pastoreasca oamenii pe urmele lui Christos, dar sunt baricadate in dezbinare, Peste tot, in late forme si expresii. Ortodocsi sunt formal cei mai inchistati, in mod indiscutabil – dar asta este amprenta a sute de ani in care centrul Ortodocsiei a fost (si mai este, mai rau ca vreodata) sub turci. Au niste canoane comune rigide – nu stiu sa iti spun daca aici este vorba de o lege a bisericii romane, sau este comun, vechi si ortodox! La preotii adevarati ortodocsi, arta este sa practice omenia alaturi de aceste legi. Cate enervari am trait cu anacronismul legilor ortodoxe – dar viata merge mai departe si se nasc noi preoti care incearca sa intinereasca biserica, aici si aiurea.

        Anacronismul acestor regulamente este incontestabil. Totusi vad si eu o diferenta intre un regulament pe hartis, care este poate unul pe care nu il poate modifica o unica biserica, si o chemare activa si cu voce ridicata „sa fim anacronici”. Cat despre o instanta a statului „laic” – un vice primar – aici intr-adevar sunt semne de intrebare. Caci practic vice primarul unui oras cheama la dezbinarea oamnilor de care este votat – nu se poate. El nu este votat doar de maghiari, este viceprimarul unui oras. Se spune insa ca au iscalit cam in graba … asa o fi?

        Nu stiu in practica cum se comporta preoti ortodocsi, poate din fericire nu m-am casatorit in biserica, caci daca legea imi refuza casatoria mixta ma faceam catolic si gata!

  7. olahus, deci, carevasazica problema nu este continutul manifestului ci faptul ca exista binevoitori ( desigur sovini , antimaghiari, neeuropeni, diversioneisti,etc., etc…….) care , culmea , traduc ceea ce memnbrii unei natiuni mult mai civilizate scriu. Asta da miselie.
    Desigur ca parerea valahilor nu conteaza, ei fiind, vorba unui conte de pe la 1920,mai redusi saracii, dar din pacate majoritari . De aceea trebuie vorbit mai codificat, mai cu sub inteles.
    Si asta pentru ca acesti valahi nu pot intelege marile aspiratii ale maghiarilor.

    De fapt , daca as fi cinic pana la capat, ca un nationalist ce ma aflu, acest manifest ar trebui sa ma bucure. Ce denota el? In primul rand o oarecare deruta. De fapt , din pacate pentru minoritatea maghiara, vorbesc de omul simplu, deruta dureaza de pe la 1920.
    A repeta unei minoritati ca traiesta alaturi de romani, ca le sunt superiori, ca acestia sunt o „boala” si ca nu trebuie sa ai contacte cu acestia va crea in mintea unor maghairi un mare „disconfort”, Acest „disconfort” nu prea poate fi inlaturat pentru ca romanii sunt majoritari. Ai spune permanent ca obiectivul este autonomia teritoriala , dar sa nu precizezi cum se va trece peste vointa romanilor, care inca o data sunt majoritari, iar tinutul seciuesc este departe de granita si este inconjurat de teritorii majoritar romanesti, creaza acelasi „disconfort” . Cum poti scapa de acest „disconfort”? Cum poti scapa de boala pe care o raspandesc romanii? Simplu: iti iei lumea in cap si pleci sau nu faci copii pentru ca si ei vor traii alaturi de cei care raspandesc boli sau te tratezi: te casatoresti cu o olteanca si copiii cresc la bunici la Ticleni jud. Gorj( exemplu nu este intamplator si nici singular – cel putin in Hunedoara).

    • atol@ Lasand necazul, „boala” este evident in mintea celor cativa (unele voci spun: doi au scris, ceilalti au semnat fara suficienta reflectie … mmda) care au scris, ce te atinge pe tine sau un altul. Este o tristete in acei oameni, care ne poate face sa ne rugam sa isi gaseasca alt leac mai vital – poate cum sugerezi tu sau poate altfel. Dar sa ne incaieram, nu inteleg.

      Dar ca sa mai starnesc si eu putin, te intreb: ai vazut cum se numeste centrul cultural de la Baia Mare, unde am inteles ca este presedinte cel care a intocmit manifestul? Teleki! Un program si in acest nume. Ca si cand nu ar exista si alte nume care sa uneasca, un Bartok, un Ligheti? Nu, Teleki, savantul din umbra de la Trianon, savantul pe fata la dreapta lui Horty la semnarea dictatului de la Viena, Teleki cumpan al lui Ribentropp … este Graf Teleki, umbrela culturii maghiare din Baia Mare. Daca asta nu este program eu nu stiu ce mai este – si vor veni ca si in cazul lui Nyirö cu „Vai sarmanul, dar era din Ardeal, era savant, ce conteaza ca era mana dreapta a lui Horty la Viena, ca era amic cu mari nazisti, nobody’s perfect … si voi l-ati avut pe Goga al vostru!” (care a murit in 1938, si a fost cateva saptamani la guvern, om amarat de altfel si el) „Si voi numiti strazi dupa Antonescu”. Strazi care exista intamplator exact in Cluj, Oradea si Targu Mures – ce coincidenta, nu tu Bucuresti, Constanta, Iasi ori Craiova! Lipseste una in Baia Mare, ca riposta romaneasca tampita la Teleki. Exista fara indoiala niste ecouri ale mintilor de la Budapesta, care dumnezeu stie, este sincronicitate, este coordonare? Dar si in al doilea caz, am incredere mai mare in maghiarii din Romania, caci ei stiu pe ce lume traiesc, trebuie sa stie.

      Nu stiu, domnul atol, nu supararea iti este de neinteles, ci directia din care astepti solutia. Eu cred ca maghiarii adevarati sunt majoritatea, si nu se bat cu pumnul in piept, nu se aliniaza la Teleki, Nyirö sau chemari din Baia Mare, nu le este jena sa aiba romani prieteni. Si mai cred ca au unii o tristete in ei, care in lipsa unor noi carturari cu mintea mai deschisa, se lasa trasa uneori inapoi cum vedem la Orban, Baia Mare si multe alte exemple. Eu cred ca de aia poate ne-a pus Dumnezeu alaturi, s-ai mai desprindem putin de acea tristete, nu sa ne lasam trasi in ea, prin reactii de fudulie ranita!

      Cat despre minciunele dlui Ponta nici nu mai vorbesc.

      • Preda: este numit dupa un alt Teleki (Sandor), ofiter in armata lui Bem si apoi Garibaldi:
        http://telekihaz.erdely.org/a-teleki-magyar-haz-2/grof-teleki-sandor-1821-1892-2/ (in maghiara).

        Iar Teleki Pál despre care vorbesti nu a lasat armata germana sa treaca prin Ungaria la atacarea rusilor, a permis trecerea refugiatilor polonezi, si s-a sinucis la atacarea serbilor in 1941 scriindu-i lui Horthy: „ne-am tradat cuvintul dat… ne-am alaturat unor banditi…Am devenit semeni jefuitorilor de cadavre… Nu te-am tinut inapoi. Sint vinovat.”

      • my oh my, ca deja nici Teleki nu-i acceptabil 🙂
        care-i urmatorul? Petofi? Jozsef Attila?

        pfff, lumea asta s-a dus cu pluta complet.

      • Lorand@ Multumesc de precizare – scuze pentru confuzie: in acest caz pot retrage ce-am spus.

        Bacsa@ Eu stiu de Teleki cum a luptat cu cifre, cu evreii facuti toti maghiari, etc. Si cum putini ani mai tarziu s-a dezis mai intai de evrei si a introdus prin 1921 legi similare cu cele pe care Goga le-a dat in cele cateva saptamani de regim in 1938, si este bine tinut minte … si, ma rog, chiar si astea ar ajunge sa te gandesti ca exista nume cu semnificatie mai impaciutoare pentru astfel de insitutii – spre exemplu Bartok. Daca clubul roman dintr-un sat in Ungaria s-ar numi „Bratianu”-care i-a spus lui Teleki „Voi ati avut Ardealul pentru 900 de ani, ne intelnim peste 900 sa tragem bilantul” … cred ca ar fi existat reactii.

        Faptul ce ruperea cuvantului fata de Sarbi l-a impins la sinucidere vorbeste pentru onoarea lui. Despre onoarea acestor oameni de razboi din partile noastre, ca este Teleki sau Antonescu se pot spune lucruri corecte (Maniu s-a impotrivit politic intrarii in Rusia, cu majoritatea parlamentara … dar nu s-a sinucis, caci rusii nu aveau nici un cuvant, dupa Ribentrop-Molotov 🙂 ) – fara indoiala la capitolul onoarea stau mai sus decat marlanii comunisti si postcomunisti. Raman insa figuri ale unor vremuri atat de tulburi, incat nu pot fi exemple: nu judecat dar nici adulat!

        De aceea, draga Bacsa am reactionat – dar cum era vorba de alt Teleki, chestiunea este rezolvata, a fost o neintelegere a mea! Nu dus cu pluta, ci o confuzie, ma scuzi.

      • Sincer, m-am referit la lumea, domnule Preda, ca lumea este cea dusa cu pluta. Cei prezentzi aici sunt, desigur, totdeauna o exceptzie 🙂 da, chiar si „atol” 🙂
        asa ca, va apreciez raspunsul detaliat..
        Oricum, una dintre probleme este bine exemplificata de aceasta situatzie. Situatzia cand un om, binevoitor dar cu cunostintze limitate (cum totzi suntem, desi unii pretind sa stie tot) reactzioneaza prea rapid la o chestie, tragand concluzii bazate pe o simpla confuzie de nume.
        Suntem atat de multzi pe lumea asta, in general ar ajuta daca am avea din start mai multa incredere fatza de vecinul, si eventual numai dupa ce ne-am convins ca este chiar nasoala ideea, s-o contestam… Insa, viatza e prea scurta sa cercetam toate detaliile inainte sa ne formam parerea despre ele, nu-i asa?

      • bacsa@ Keine Ursache, draga bacsa – daca eu am voie sa imi spun mie insumi de cateva ori pe zi, nu te lasa dus cu pluta, Preda, voi fi ipocrit sa ma supar cand fac o confuzie si altcineva o remarca?

        Si apreciez gandul de a invata dintr-o situatie. Concret, eu ieri am facut o greseala care mi se intampla: am lucrat mult la un articol, si pe urma am ramas sa ma deconectez … nu mai eram atent, si s-a furisat coada dracului. Caci si eu am zgarieturile mele pe suflet, ca tot omul. O morala ar fi „sa ne culcam mereu la timp si sa nu fim niciodata prinsi pe picior gresit”. Poate, dar perfectiunea poate fi foarte plictisitoare. Dar mai este si cealalta morala: sa avem incredere in ceilalti, ca putem face si greseli, poate chiar greselile noastre ii pot leza, si totusi nu este sfarsitul lumii, daca intelegem greseala, ne intelegem si dam evenimentelui dimensiunile sale corecte – atunci putem si gresi, desigur nu voluntar!

        Si iata, eu cu ocazia asta am invatat mai multe lucruri. Daca ma culcam ramaneam cu imaginea: „Uite ai naibii Baimarenii, isi numesc clubul dupa Teleki cu hartile colorate”, si credeam dar nu comunicam. Am comunicat, nu mai cred si am invatat ceva. Aferim!

    • „carevasazica problema nu este continutul manifestului ” carevasazica nu ai citit criticile pe care le-am adus manifestului si esti rauvoitor. Carevasazica dialogul cu tine este inutil.

  8. lorand et al@ Pana la urma m-a atins si pe mine problema cu acest apel, ca si pe Maghera.
    Iata ce cred: problema tinerilor crescuti intre straini am cunoscut-o in emigratie, la italieni, greci, romani. Poate inteleg senzatia acelor semnatari ca tocmai copii casatoriilor mixte devin „antimaghiari” (pe gustul lor). De vina nu sunt casatoriile mixte, de vina sunt insa prejudecatile care nu pot face fata realitatii! Semnatarii traiesc inca oarecum in echilibru in lumea lor cu nedreptatea de la Trianon, cu Ardealul maghiar – copii descopera prin inima existenta „celorlalti”, care pe traditionalisti i-au inconjurat mereu, dar nu i-au luat cu adevarat in seama. Nepregatiti altfel, si in situatia ca stereotipurile interetnice dobandite nu le mai pot servi in viata, se resimt ca false, atunci poate unii sar in alta extrema.

    MESAJUL este insa cu atat mai clar: eu cred ca cine vrea sa mentina cultura maghiara in Ardeal ca sa faca fata incercarilor timpului, trebuie sa o elibereze de anacronisme si de ranchiuni. (Veti spune: si romanii la fel. Desigur!) Caci tinerii vad repede care sunt indreptatite si care nu – si ce nu este indreptatit nici cu toiagul nu se poate mentine. Daca numai ar intelege cat mai multi ca lucrurile pot sa se rezolve asa, si doar asa!

    Ca ancedota: va place Cat Stevens? Si stiti de ce a devenit el musulman?! Este foarte legat de discutie!

  9. bacsa si toti@ In postul de mai sus (nu citez, ca ma cotati la lungime 🙂 )cred ca, bacsa, ai inteles cel mai bine de ce scriu uneori al naibii de mult! Tocmai pentru ca exista, mai ales pe o atmosfera incarcata din motive independente de cei involvati – cataractele de declicuri „tzac – am inteles, ai naibii oameni!” – cand nu am inteles mai de loc, ci abea am inceput sa percep o problema la care nu m-am gandit! Si aceste declicuri lasate ca neintelegeri fac vestitul tantar care devine armasar, iar o armata de armasari iluzorii cu calaretii lor foarte reali pot duce la mici dezastre din te miri ce. De aceea eu, prostul, care nu stiu mai bine, recurg la umilinta de a scrie mai pe indelete chiar daca nu am timp, pentru a face ca tantarii sa lase umbra de tantarii si armasarii doar sa fie falnici! Iar cei care poate nu au nimic impotriva a ceea ce spun, dar sunt grabiti, sunt atrasi si ei de aceasta alegere a mea in umilinta … de a-si lua timp! Asta este, I cannot be different, daca o fac, caut sa o fac pe inteles!

    bacsa, netiquette@ Poate parea un moft, dar pentru ca vorbim de diferente culturale, imaginea „dus cu pluta” este un prilej fantastic pentru a insista asupra unui lucru important: Limba romana NU este o limba precisa. Ea este o limba colorata si plina de imagini, dar cert nu este una precisa. Este farmecul si riscul ei totdeodata! Spre exemplu constructia „dus cu pluta” poate, in functie de context, de calitatea dialogului si a relatiei si de atentia la detalii, sa insemne orice. De la „you are in a ‘momentary laps of reason’ ” cum spuneau Pink Floyd, pana la un avertisment sever al unui pericol de deraiere si nebunie – si poate in toate aceste cazuri sa ramana o vorbire omenoasa, cu respect pentru omul celalalat. La fel cum poate, in graba si la manie, sa fie devastatoare, dispretuitoare si anihilanta pentru o persoana. Calitatea dialogului face diferenta. Poate parea complicat, dar romanii isi cultiva inima si sentimentele, si mai putin gandirea formala, nu poti sa schimbi asa usor.

    netiquette@ Dialogul este o creasta prapastioasa, mereu! De o parte abisul ipocriziei prudente si politic corecte. De cealalta, vorba scurta si minia, critica care nu mai lasa sa se desluseasca intre judecata omului in sine, pe baza unor „adevaruri”, „principii” si „legi” atat de anonime si inalte ca nu le ajungi cu prajina la nas – si, singura constructiva si meritorie, punerea in discutie a unor atitudini, convingeri, intelegeri si intentii ale unui om. Omul insusi este faptura lui Dumnezeu, nu poti sa il judeci pe Dumnezeu ca a intocmit o creatie atat de felurita si bogata, uneori dezarmanta si derutanta, nu poti sa judeci Omul din om! Convigeri si atitudini se pot modifica si pune in relatie, ele sunt in puterea omului, de aceea ele intra in discutie – si acolo este creasta! Nu putem cu buna vointa sa ne flatam unii pe altii tot timpul, caci devenim incredibili. Dar nu cunoastem nici unul „adevarul” care sa ne permita sa ne sustragem discutiei!

    bacsa, concret@ Replica mea ti-a dat de gandit ca poate am fost lezat – si de fapt nu am fost! Dimpotriva – eu am facut o confuzie intre doi Teleki, aceasta confuzie s-a nascut in mintea mea, si eu i-am dat glas. Nu am colportat ce au spus altii, prost inteles. In acest ultim caz, era corect ca „lumea este dusa cu pluta”, si eu m-am lasat dus de ea. Dar fapt este ca aici as fi putut eu cu o eroare sa „duc lumea cu pluta”, sa devin deci sursa de zvon. Si din fericire nu s-a intamplat asa, caci confuzia s-a clarificat. Evident nu era nevoie de atata discutie, dar este poate un bun exemplu si pentru multe alte cazuri. Nu voi mai repeta asemenea digresiuni 🙂

    • „nu citez, ca ma cotati la lungime” delicioasa autopersiflare. Eu m-am oprit la primul rand din postul tau, asa ca tin sa te felicit pentru concizie!
      :))
      (glumesc, poate ma intorc asupra mesajului. scrii lung, dar lectura merita sacrificiul ;))

    • Am revenit asupra textului tau, Preda. sunt cam tanar ca sa imi permit sa fac o astfel de afirmatie, dar, din pritenie si simpatie si profitand de iluzoria egalitate instaurata de tutuiala, voi trece de regulile politetii si ma voi risca:
      cred ca pe sotia ta ai cucerit-o vorbind :).
      Iar daca am facut cumva o gafa, cum poate-mi va confirma Preda, il invit pe OLorand sa stearga fara mila aceste vorbe!

      • olahus@ Esti bun – fii pe pace. Cu ce exact am cucerit-o nu stiu si nu vreau sa stiu – dar fetita noastra este o romanca blonda ca in Scandinavia, adica mai aven decat ambii parinti. De aceea zambesc cand citest viziuni mai inguste de „pastrare a identiatii”. Pe de alta parte am o tema care s-a nascut din discutia de ieri. O voi exprima dupa curs.

  10. Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) s-a autosesizat, miercuri, în cazul unui manifest intitulat „Noul strigăt pentru ungurimea din Baia Mare!”, semnat de reprezentanţi ai comunităţii maghiare care se declară îngrijoraţi, printre altele, de răspândirea căsniciilor mixte, potrivit Mediafax.

  11. @Horea: „Cat despre exagerare, nu ma intelege gresit, nu te banuiam de rea intentie, doar ca nici daca ar fi fost vorba de romani nu mi s-ar fi parut OK, pentru ca aduce prea mult a genul de generalizare de care fug cand vin aici”
    dar umor fara generalizare se poate? 🙂 Apropo, ce mi se pare haios la tine e ca esti un secui cu nume romanesc. Daca n-as fi generalizat in capul meu („secuii au nume (foarte) unguresti”), asta n-ar mai fi avut nici un haz ;).

Comentariile nu sunt permise.