„Să-i spunem NU partenerului străin, şcolii străine, ademenirii comunităţii străine”. Despre manifestul „Noul strigat pentru ungurimea din Baia Mare”


O reactie de pe Facebook (click pentru marire)*

Ati citit, poate, acest manifest – „Noul strigat pentru ungurimea din Baia Mare”. In care preoti si alti fruntasi maghiari, inclusiv viceprimarul orasului, ii indemnau pe ungurii din Baia Mare si imprejurimi sa evite scolile romanesti si prieteniile, respectiv casatoriile interetnice. Unii intelegeti si originalul (download), in timp ce altii ati vazut reactiile semnatarilor la publicarea traducerii.
Prima mea reactie publica a fost asta, pe Facebook:

[Olahus]: S-a pornit de la o problema reala – declinul limbii si identitatii maghiare in Baia Mare si nu numai, NU din cauza statului sau a romanilor, ci din cauza asimilarii NATURALE. Dar fruntasii maghiari locali au ambalat totul intr-un mesaj demn de secolul XIX si radical, chiar scarbos, pe alocuri.

Va voi lasa sa comentati, nu inainte de a face o serie de detalieri si observatii:

[Manifestul]: Boala a căpătat, în decursul ultimelor decenii, mai multe simptome: creşterea numărului de căsătorii mixte, respingerea educaţiei în limba maternă, emigrarea în masă, propria letargie – toate acestea au afectat, ca o boală contagioasă, până şi cei mai de vază membri ai comunităţii noastre.

Problema diminuarii numarului de maghiari este una reala. Insa vorbi despre BOALA si SIMPTOME in context etnic, dincolo de forta retorica,  duce cu gandul la timpuri de mult apuse si pe care nu le mai vrem inapoi. De aici asocierea -nedreapta, cred eu, pana la proba contrarie- cu fascismul si chiar cu Mein Kampf. Care vorbea de sange si rasa -nimic din toate astea in manifest, care se refera, intr-un mod stangaci, doar la pierderea unei culturi, a unei limbi si a unei identitati.

Apoi, ca mariajele (casatoriile, pentru google) interetnice POT permite asimilarea naturala (deci cea care, spre deosebire de asimilarea fortata, nu rezulta din discriminare), o arata insasi definitiile celor doua tipuri de asimilare – vezi aici **(iar Kozlov nu e nume de ungur :P)

Dar de aici la a spune „NU partenerului strain”… bunadimineata, domnilor preoti si fruntasi laici, nu gasiti alta solutie decat condamnarea casatoriilor interetnice? Apropo, printre semnatari e si viceprimarul Ludescher Istvan, casatorit cu o romanca. Cu ce drept moral a mai semnat el manifestul, atunci?

O viata fara prieteni „straini”?

Iar „scoateţi din vieţile voastre toţi străinii” e o alta mizerie. E mai bine sa stam separati si sa ne uram, pentru ca nu ne cunoastem? Multumim ca ne „usurati” munca de la apropiere la MaghiaRomania, domnilor care vorbiti in numele maghiarilor baimareni!

Mai de bun simt era sa se prezinte problemele reale, pe un ton grav, dar fara radicalisme etnice si sa se propuna o mai buna comunicare cu maghiarii si cu sotii romani/sotiile romance ale acestora. Pentru ca oameni sa inteleaga ca identitatea copiilor trebuie cultivata si protejata. Dar fara exagerari.

Asa, ce au obtinut?

Maghiarii moderati s-au abtinut sa semneze manifestul, ba chiar l-au condamnat

mi s-a făcut piele de găină de acest naţionalism extremist.  N-aş fi crezut că în Baia Mare se întîmplă aşa ceva. Eu sînt sătmăreancă, am soţ şi copii maghiari însă avem prieteni români.”[Un cititor maghiar. Vezi traducerea altor comentarii, la final]

Iar romanii au avut ocazia sa il citeasca -mai intai in presa locala, iar -„mai bine mai tarziu decat niciodata”- si in presa centrala. Si sa se adanceasca in neintelegerea si neacceptarea unei probleme reale (scaderea ponderii si asimilarea naturala a ponderii maghiarilor din Baia Mare, dar si a celorlalti din afara Secuimii -nu ca bucuria privind scaderea procentului de romani in Secuime ar fi normala).

Cam atat comentez pentru acum. Restul (scoli, implicarea preotimii, etc) discutam in comentarii (cu marea rugaminte sa cititi toate linkurile (hu), plus pagina asta din cartea*** lui Tamas si hartile/tabelele de la pag 237-239)

__________

*Montaj foto de David Rafael

**Perspectives on Ethnicity Ed. by Holloman, Regina E. / Arutiunov, Serghei A. De Gruyter, 1978, reprinted in 2011. Vezi si aici, dar nu uita ca ungurii nu-s imigranti in Romania 🙂

***”Perspectivă administrativă? O analiză comparativă a discursului demografic maghiar din România” de Kiss Tamas, Editura Institutului pentru Studierea Problemelor Minoritatilor Nationale & Kriterion, Cluj Napoca, 2009

Anunțuri

66 de gânduri despre “„Să-i spunem NU partenerului străin, şcolii străine, ademenirii comunităţii străine”. Despre manifestul „Noul strigat pentru ungurimea din Baia Mare”

  1. Sunt romanca si casatorita cu un maghiar . Traiesc intr-un orasel din judetul Satu Mare si in cei opt ani de cand sunt aici am observat urmatoarele : grija cu care maghiarii isi cultiva limba,obiceiurile si cultura; romanii care vorbesc in maghiara cu vecinii lor unguri;regionalismele folosite de romanii de aici,toate de origine maghiara; invatatorii maghiari care isi fac datoria,dansurile si cantecele maghiare care se invata de catre copiii maghiari si nu numai,statuia lui Petofi din oraselul meu,oras in care procentul de romani si maghiari nu mai conteaza decat pentru politicieni in perioada campaniei electorale !
    Asta e viata reala ,dincolo de statistici si cercetari seci ! Si sa-mi spuna cineva cu ce e fiica mea mai putin maghiara sau mai putin romanca decat un copil dintr-o familie cu parintii de aceeasi nationalitate !

  2. Cu un astfel de text intr-un mediu de diaspora („szórvány”) inchizi usile si urechile maghiarilor. Cum spui, olahus, problema (nu boala!) exista, si poti face foarte putin „contra” ei. Probabilistica si chimia lucreaza de la sine.

    Dar se poate totusi, daca faci lucruri pozitive: mesaje, activitati. Vezi preotul franciscan Csaba din Deva: cu camin de copii, cu scoala, cu activitati. Intr-un mediu poate si mai dificil (-30% in 10 ani, saracie…). Nu-l auzi vorbind astfel, foloseste doar mesaje pozitive.
    Ce activitati pozitive? Cerc de teatru maghiar, cor, baluri, zile culturale, concerte samd. Cu astea eventual cresti probabilitatea pentru tineri maghiari sa se intilneasca, si eventual chimia sa inceapa sa lucreze. Dar pentru asta trebuie munca multa…

  3. Si inca ceva care te poate pune la gindit: mesajul original a aparut pe 31 mai, acum 2 luni! A stirnit ceva valuri si atunci.
    Readucerea ei ca stire ACUM in media centrala nu poate fi fara scop.

  4. suntem oameni,plini de ura dar dece toata chestia asta cu romani impotriva maghiari incepe de la politicieni,preoti si asa mai departe.Stim bine faptele istoriei nici o natie nu e curata fiecare are sange pe miini,asta e fapt dar daca mereu ne uitam in trecut si nu ne preocupa viitorul?Referendumul nu a trecut si acum icearca s-o bage pe gitul maghiarilor.In anii 80 am copilarit romini maghiari la un loc,reciproc am invatat limba,daca ma duc unde sunt numai romani nu imi spune nimeni ca sunt unguroaica.Problemele incep la nivel politic si nu acum de ani buni de zile judetele cu majoritate maghiara sunt lasati deoparte,fara investitii in infrastructura,fara bani aici nu se face aproape nimic si atunci e undeva de inteles ca ungurimea vrea autonomie,libertate.Omul de rand n-are nimic cu vecinul lui sau vanzatoarea din magazin ca e roman/romanca dar cand pe posturile de televiziune nu vede altceva decat acuzatii,lucruri scoase din trecut,se supara, si asa e destul de amarat,de neputincios.Problema e cu tineretul de azi ei sunt cei mai vulnerabili acum 2 zile am citit ca 2 tineri au fost batuti pentru simpul fapt pentru ca vorbeau ungureste cei care iau batut 2 tineri romani.Daca scultam mereu ce ne spun politicienii si oamenii mari care au cultura,(ca noi oamenii de rand suntem vazuti ca turmele de oi) nu ajungem nicaieri ba o sa ne uram si mai tare.

    • Emese@ „Daca scultam mereu ce ne spun politicienii si oamenii mari care au cultura,(ca noi oamenii de rand suntem vazuti ca turmele de oi) nu ajungem nicaieri ba o sa ne uram si mai tare.” – poate este bine sa incepi cu deplina incredere in observatiile de tot bunsimtul pe care le faci, asta-i realitatea! Daca „oamenii mari si politicienii” au cultura, nu este cert, iar daca ar avea-o, nu este cert ca o inteleg si o folosesc in scopul fundamental al culturii, care este ca in final oamenii sa traiasca in intelegere si impacati cu locul lor in viata si intre oameni. In Romania din pacate faptul ca politicienii nu slujesc poporului tarii (deci indiferent de etnie), este prea frecvent, pentru a cauta orientarea la acestia! Dar din fericire raman oamenii de bun simt, dimprejur, si intr-o buna zi vor realiza ca pot face ceva in ciuda politicienilor!

      Lorand@ „Readucerea ei ca stire ACUM in media centrala nu poate fi fara scop.” – mi se pare din pacate foarte clar ca ai dreptate. Nici referendumul lui Ponta nu are vreo legatura cu maghiarii, si totusi ei incearca sa prosteasca lumea. Par semne ca fii lui Iliescu vor incerca pana in iarna sa ii imite strategiile nemernice din 1990. Intrebarea nu este deci „cu sau fara scop”. Intrebarea este cum poate fi zadarnicit acest scop – si aici rezistenta la atatarii, de ambele parti este importanta

      Ar trebui un sistem civil de alerta si dezvaluire de incercari la atatare de tensiuni interetnice,
      care sa fie sustinut de ambele parti de oameni imuni la prostie, si capabili poate sa mediatizeze puncte de vedere si evenimente trecute sub tapet …

      • Preda, referendumul, indiferent cine l-a organizat are legatura si cu maghiarii . Si ei sunt locuitori ai Romaniei si ce se va intampla iI va influenta si pe ei. Este adevarat ca multi ar dori ca maghiarii sa nu aiba legaturi cu statul roman ( prin autonomie culturala, autonomie teritoriala si daca s-ar putea…ehe!!!?). Problema este ca primesc indicatii pretioase de la politicieni din afara Romaniei.
        Important nu este de ce a fost adus la cunostinta romanilor acum ci
        faptul ca el exista si a fost gandit de o elita a maghiarilor.

      • atol@ Wake UP!!! Basescu a dat aceleasi indicatii, si le-a explicat pana aici in Germania. Iar Maghiarii, chiar daca mureau de dragul lui Ponta, trebuiau, pe un calcul scurt, sa se prezinte toti toti la vot, 100% – asa ceva nu s-a vazut nici in cele mai devotate zone ale lui Ponta! Dece fugi de evidenta?

  5. Pingback: De ce tocmai acum apare “Noul strigat pentru ungurimea din Baia Mare”? Si o invatatura de tras din manifestul fruntasilor maghiari « MaghiaRomania

  6. Si despre Arad a apărut un articol pe acelasi portal de internet:erdely.ma, în primăvară , unde se vorbeau despre „Tragedia maghiară de la Arad” (Magyar tragedia)unde tot așa se scria că numărul ungurilor din municipiu și județ a scăzut dramatic, de la 40.000 (si ceva) la 30.000 si ceva între 2002-2011., în municipiu fiind 14.000 la o populatie de 147.922 adica 10 %. Să nu uităm că in 2002 populatia totală a Aradului era de 172.827 , iar atât numărul românilor cât și a ungurilor a scăzut dramatic între cele 2 recensăminte, pentru că au emigrat, plus asimilarea naturală a unora dintre unguri prin căsătorii mixte.
    Dacă stăm să studiem populatia Judetului Arad in 9 ani (2002-2011) , putem spune că în județul Arad scăderea populatiei totale este dramatică , aproape 50.000 din care 10.000 unguri, adică românii au emigrat masiv.

    • Le multumesc celor care din inertie probabil, au „binevoit” să-mi acorde voturi negative, pentru un comentariu care nu ofensează pe nimeni, ci doar prin care am demonstrat faptul că populația dintr-un județ scade.Ce-i drept numărul românilor a scăzut mai dramatic, dar na, aștept în continuare voturile voastre negative. Multumesc/Koszonom. :-))

      • Klaus: da, in numar absolut romanii au scazut mai mult. La nivelul judetului (36mii) fata de maghiari (12mii). Daca te uiti insa la proportii, asta inseamna o scadere de 10% la romani, si 24% la maghiari.
        (La nivelul orasului Arad: scadere de 18mii la romani =13%, si 5mii la maghiari=24%).

        Cind 1 din 4 dispare asta are deja un efect dramatic asupra comunitatii: din ce in ce mai putin copii, nu mai ajung pentru a sustine o clasa, nu mai sint destui intelectuali (pedagogi, etc), pentru cine sa mai faci un ziar, teatru, si esti pe o spirala negativa…
        10-13% este ingrijorator de mult, dar nu porneste spirala negativa iNCA probabil.

        ps1: eu nu ti-am dat nici pro nici contra
        ps2: numerele vorbesc de asimilare naturala, emigrare, de demografie (decese>nasteri), nu de asimilare fortata. La romani probabil este emigrare si demografie.

  7. Formularea memorandumului nu este cea mai fericita, in anumite locuri, asa cum bine ai remarcat, olahus, dar mesajul in sine nu mi s-a parut ff radical, citind versiunea in maghiara.
    Din toleranta si din curiozitate interculturala, am avut si eu doua partenere romance de care, insa, nu m-am lasat indragostit dupa ce am vazut diferentele culturale peste care nu am putut trece, nici cu cea mai buna intentie.
    Imaginandu-mi greutatile cresterii unui copil bilingv si bicultural intr-o tara unde a fi minoritar inca are un continut negativ si dezavantajos, mi-a fost tot timpul teama ca isi va pierde/lasa identitatea minoritara copilul meu nascut intr-o casatorie mixta, dintr-un oportunism usor de inteles.

  8. Preda, poate ca nu m-am facut inteleasa asa cum as fii vrut,dar cand vad in media lucruri din astea imi vine sa spun cateva lucruri nu prea frumoase.

    • Emese@ Ah, atata lucru cred ca inteleg foarte bine. Eu spuneam sa nu crezi ca politicienii ar fi „culti” sau ar avea experienta pozitiva de viata, demna de urmat. Ci sa ai incredere in ce iti spune mintea si instinctul tau – si cand iti starneste vorbe nu prea frumoase. Nu trebuie neaparat sa le rostesti 🙂 Dar nici sa le reprimi, cand ai dreptate!

      Si, sincer sa fiu, asta iti spun chiar si fara sa stiu sigur daca esti suparata pe chemarea preotilor, sau – lucru pe care l-as intelege de asemenea – pe o traducere usor infidela, cu consecinte mai explozive poate decat era cazul. Eu inclin la prima reactie, dar zau in anumite limite nu pot sa condamn nici pe a doua. Ce este clar este ca cei care au iscalit va trebui sa isi corecteze tirul – caci suntem in secolul 21, si a-l cita pe Eminescu din secolul 19, este cam deplasat.

      Eu, pentru a fi explicit, am tinerit si cu copii de a doua generatie, de romani, italieni, greci – in Elvetia multi erau atat de preocupati sa fie acceptati, ca nu mai aveau timp sau puterea sa imbine asta cu radacinile. In timp lucrurile s-au modificat – dar tot ce poti face este sa ii ajuti sa gaseasca justa balanta. Cu forta, asta fac doar unii turci in Germania, si acolo iese prapad, crime si sinucideri. Pur si simplu nu se mai poate astazi asa!

      Raspunsul simplu este poate: iubeste viata si oamenii din toata inima – si oricum te exprimi atunci, romaneste ungureste sau chinezeste – tot identitatea ta profunda vorbeste! Este cred cea mai puternica apararea a identitatii!

      Oare acuma m-am facut inteles?

      • Da.poate cu mine e problema pentru ca nu reusesc sa-i inteleg pe oamenii care in sec.21 se leaga de nationalisme(poate sunt naiva)eu ii respect pe toti dar ma si doare undeva in suflet,aici in Romania ne spun sa ne ducem d…..i in Ungaria acolo invers dute acasa roman im…..t.Nici aici nici acolo atunci unde?Ce a fost la Trianon a fost fapt implinit degeaba plangem acum cum ar fi fost daca…Acum am citit un articol de la ant3 ca vine trupa Karpatia da concert „noi provocari din partea extremistilor” cica cheama maghiarii la lupta,bine sunt unii care la concert si dupa o sa spuna cuvinte nu prea demne de a fii tiparite dar nu mai mult.despre ce sa intimplat in Baia-Mare cred si eu ca ar trebuii sa-si ceara scuze macar atat.

      • Emese @ Despre scuze – eu am citit undeva scuze formulate in vorbele „nu am dorit sa lezam pe nimeni”, si se refera la o poezie a lui Eminescu din secolul 19 pentru a isi explica cauza. Sunt de inteles, dar depasiti de timp. Insa fii linistita macar scuze si-au cerut.

        De Karpatia nu stiu ce este deci nu pot sa vorbesc. Mult mai important, problema nu este a firii tale, daca nu ii intelegi pe nationalisti agreisivi – este din pacate o problema a ta atata timp cat ei exista in jurul tau si par sa iti ia din spatiul de viata si pace. Cu aceasta problema trebuie sa te impaci, sa gasesti drumul tau, dar sa incerci sa ii intelegi, asta nu – le este frica de viata, unii de ceilalti, asta este in ultima instanta tot. Dar frica naste si monstri… vroiam sa te imbunez, nu stiu daca sunt vorbele juste.

        Just este insa ca nu sunt ei toti, ei sunt cu gura cea mai mare – uita-te constient in alta directie, sunt convins ca mai exista si altii!

  9. Sunt din Constanta si cred ca daca noi nu avem probleme intre noi in ceea ce priveste apartenenta noastra etnica nici Satu Mare sau Aradul nu ar trebui sa aiba.Si nu scriu prostii , aici este cea mai mare amestecatura etnica si nu sunt probleme.Dar daca scriu asta acum , poate maine o sa se gaseasca un mancator de rahat zis si politician ca sunt mari probleme etnice intre machidoni si greci iar tatarii se insoara cu turcii iar italienii nu mai fac pizza buna ca sau suparat pe romanii care atunci cand se intalnesc cu armenii nu mai fac cinste cu o bere la carciuma neamtului.Mi se pare extrem de putin impotant ce spune un popa care vede ca i-au cam scazut veniturile din motive …interculturale , sau un politician interesat in a dezbina pentru ca ulterior sa conduca ceva pentru ca numai astfel ar putea si el sa manance o paine !!!

  10. Pai daca mergeti pe calea asta, o sa ajungeti la cosangvinizare, ca amaratii aia din satele din fundul Moldovei unde nu vine nici dracu si incestul face parte din cultura lor. Sau aia de prin sudul SUA, care traiesc in rulote. Pt. voi ce e mai important, ce limba o sa stie copiii vostri sau ce sanatate, viitor si cariera vor avea?

    • Hm… Flea, ce sa spun, acum ca te-ai luat de „amaratii aia din satele din fundul Moldovei” sper ca esti constient ca va veni un moldovean sa se ia de tine. Si, lasand la o parte umorul (doar am exagerat si eu apropo de fundul Secuimii), nu cred ca incestul face parte din cultura rurala a Moldovei.

    • „o sa ajungeti la cosangvinizare” – poate daca merg MULT pe calea asta. Sa nu uitam ca si maghiarii sunt de origini diferite, multi avand stramosi sasi, slovaci, ruteni, ucrainieni, polonezi, svabi, romani etc

      • Asa este eu am si sange de roman si sange de turc poate voi mai afla ca am si altele,dar cu toate astea sunt om in toata firea si gandesc imi educ copilul sa fie deschis la schimbari si la cunoasterea oamenilor care sunt „altfel”aici inteleg limba,cultura, culoarea pielii si multe altele.

  11. I take issue with this statement on a personal level. The manifesto attacks the reaction of people to a disadvantaged situation, instead of the root causes of the situation itself.

    I switched to a Romanian language high-school in 9th grade, because it was either that or a mediocre school in my own language (1980s). It wasn’t easy to adapt, but it was worth the education, and I made some friends for life. I left the country for a better life for myself and my offsprings. I married an American (that I did out of my free will) and my kids do not speak Hungarian, unfortunately. But that does not mean I’m sick or opportunistic. Just trying to make the best of life.

    • „I married an American (that I did out of my free will) and my kids do not speak Hungarian, unfortunately. But that does not mean I’m sick or opportunistic. Just trying to make the best of life.”

      It means you’re a normal and lucid person, not haunted by the mentality of 19th century and the ethnolinguistic obsession, as most of our Hungarian minority is.

      • Am publicat comentariu lui Flea desi un coleg de moderare l-a lasat in asteptare. I-am dat drumul, pentru ca prezinta o nuanta (as MOST of our Hungarian minority is). In ceea ce ma priveste, „obsesia etnolingvistica” – preocuparea pentru pastrarea limbii si identiatii, inclusiv prin mariaje potrivite si prin copii NU apartine mentalitatii de secol XIX si ar trebui sa fie constituie si grija romanilor. A celor din jurul Romaniei si Republicii Moldova si a celor din Romania pentru fratii lor minoritari. Iar prin mariaje potrivite nu ma refer doar la a te casatori cu romance/romani ci la persoane suficient de nenationaliste pentru ca fiului sau fiicei sa-i fie transmisa identitatea partenerului. Cea romaneasca!

        Una e exprimarea revoluta si care poate incita la ura (boala, etc), alta e preocuparea fireasca a unei minoritati de a rezista la asimilare.

      • olahus@ Ma simt pus in discutie: pai cred ca alegerea unui partener sau partenere cu care sa avem un contact sufletesc si deci si spiritual cat mai bogat este o preocupare fireasca – si daca reuseste, cresc copii cu suficiente radacini in mai multe culturi (as adauga: se transmit radacinile romanesti dar si cele ale celeilalte parti – si aici balanta este o munca zilnica). Gres se poate da suficient si in sanul aceleiasi natiuni – partener cu preocupari superficiale, etc.

        Pentru a parafraza textul, preocupare fireasca de rezistenta la asimilare devine ea insasi maladiva cand se axeaza, lipsita de imaginatie, pe ideea ca a avea relatii deschise, poate si casatorie interetnica este egal cu asimilare, si invers a evita acestea este conservare fructuoasa a identitatii ,,, poate, dar cum spui tu, conservare in borcan. Poate ca de fapt identitatea nici nu se poate „pastra”, caci este tocmai menirea fiecarii generatii pe pamant sa o dezvolte, sa o duca un pas mai departe! Cine cauta numai sa conserve ce a primit este ca cel din Biblie care si-a ingropat talantul de frica sa nu se piarda, si a capatat suparare cu Marele Sef! Desigur si cel care risipeste neatent un este pe drum bun.

        Solutie simplista care incearca doar sa conserve, ea apartine secolului XIX, regret – nu este surprinzator ca ei recurg la Eminescu pentru a incerca sa se explice! Dar mai ales copii daca nu sunt crescuti cu incredere in radacinile si identitatea lor, daca li se inspira nelinistea ca ar putea sa se „rataceasca” daca viata ii atrage in prietenii cu „straini”, atunci sufera si se vor revolta repede. Caci astazi mai putin ca oricand se poate trai asa in autoghetoizare.

    • maghera@ I was just thinking of you and your daughter there on the picture, in this context!
      But I hope you overdo it a bit – you cannot phyiscally take issue on a personal level with dynosaurs – they live in an onther time, you know?! Maybe some imams at the back of Anatolia would try to protect heritage in this way. But in Europe, not even in Corsica I believe you would not hear things like that – and this means something.

    • Thank you for the kind words, Preda. I realize that I live in a different world, which has given me expectations which seem unrealistic for Romania, but I believe in a brighter future for all of us.

      How can the people who authored and signed this manifesto expect friendly treatment from the Romanian people, when the advise they give is to stay away from interethnic friendships? To me it seems obvious that fostering good interethnic relations are the key to solving many of the current issues.

      • maghera@ „How can they …” The answer has always been a form of fear – wisdom says that one should not confront them more than necessary, but try to kindly approach the deep source of their fear – and it is certainly the only thing that may work, but it is hard! And it is a pity that they spoil the dreams of young people – this is the most terrible thing, young people should be supported in their dreams and faith for openness. If they keep their dreams, people who claim to be preasts, with faith in God, how can they not have the faith that the deepest identity which lays in the character and humanity of each person, and that is sealed by the Lord himseld, cannot get lost because of mixed marriages or friendships, on the contrary!

        If at least they would realize that they are not alone with their worry, that it has been around and is presently more than ever an open issue all over the world – then they might try to learn, understant and compare! After all, if the Americans had kept this mentality high, we would not have Obama today, which I personally would consider a big loss!

      • Nu înteleg eu un lucru (poate sunt mai greu de cap): Gmaghera înțelegi limba română dar nu vrei să o folosești!! Îți provoacă vreo jenă? (Că nu înțeleg). gmaghera: i am not seeing well, or you just have said you have studied in romanian since 9th grade? So you know romanian, but you feel embarraced to use it? It is embarrasing for an hungarian to write/speak in romanian? Make me to understand this issue IN ROMANIAN please.

      • Klaus@ Maghera a explicat mai devreme ca il enerveaza foarte tare ca a pierdut uzul limbii romane, traieste de 20 de ani in America, este casatorit cu o Americanca. Intelege romaneste, raspunde uneori in romaneste, dar nu are siguranta de exprima exact ceea ce gandeste, de aceea prefera engleza. Nu este un snobism, dimpotriva a insistat ca incearca sa regaseasca practica macar citind … fara a sti, risti sa fii nedrept.

      • Mersi, Preda.

        @Klaus Asa e cum a zis Preda. Mi-e mai usor sa scriu in limba engleza, mai ales cand scriu in graba. Nu e vorba de a-mi fi jena. Eu consider cunostinta limbii romane o parte a patrimoniului meu. As raspunde exclusiv in limba romana daca nu mi-ar fi frica ca pierd esenta ideii ce doresc sa comunic prin greseli gramaticale si de exprimare.

      • Maghera@ Stii ce mai este la mine? Cateodata imi mai vine sa trantesc si eu cate un „Völkerrechlitch” sau „Staatsrechtlich” sau „commitment” – vorbe a caror greutate o cunosc din experienta traita si stiu ca pot destul de eficient pune capat unor discutii subiective. Dar in lipsa acestei experiente, puterea lor se naruie. In romaneste se lupta curajos pentru dobandirea unei ponderi pentru notiuni ca „societatea civila” – cine stie, la un momente poate sa devina o notiune mai vie decat cunoastem! Dar „stat de drept, angajament”, sunt vorbe carora inca trebuie sa le dai putere si credibilitate …

        Dar poate complic lucrurile 🙂 Noapte buna.

  12. Emese interesantă nuanța ta cum că în Ungaria sunteți făcuți români împuțiți (budos olahok)! Tot am auzit că cei din Ungaria au unele reticențe (rețineri) ,chiar uneori jigniri,față de ungurii din afară (Ardeal să zicem) dar mi se păreau fabulații! Aștept să ne detaliezi acest lucru , dacă dorești.

    • De acord, am discutat mai demult la o bere cu un maghiar din Budapesta, si mi-a spus in felul urmator:
      Maghiarii din Ungaria se poarta in general respectuos fata de turistii romani (de etnie romana), pt. a taia din radacina orice prejudecata anti-maghiara dezvoltata in Romania. In schimb au multe suspiciuni fata de acei cetateni romani de etnie maghiara care „i-au invadat”, din mai multe motive: se duc acolo si se cred superiori „ei au tinut adevarata traditie maghiara, nu s-au globalizat ca imbuibatii din Ungaria, stiu o limba si o cultura in plus si sunt eroi ca au rezistat ocupatiei straine”. Pai cum sa nu te enervezi tu ca ungur in Ungaria, cand vine unul din Romania si-ti zice ca „e mai ungur ca tine”.
      Avem noi un proverb, cica „lauda de sine nu miroase-a bine”, asa ca lasati-o mai moale cu batutul cu pumnul in piept daca vreti sa va placa cineva.
      Cat despre ce zicea Olahus despre basarabeni, asta e rasu-plansu, aia orice numai romani nu sunt, isi aleg identitatea in functie de tara care le ofera mai multe facilitati, adevaratii romani de-acolo au sfarsit-o demult prin gulaguri daca nu s-au refugiat. Deci nu, mersi, nu-mi pasa de ei si nu-i consider frati.

      • „cat despre ce zicea Olahus despre basarabeni” nu vorbeam de Republica Moldova, ci de romanii din Ungaria, Serbia, Ucraina, Bulgaria. Am folosit republica Moldova la genitiv: „A celor din jurul Romaniei si Republicii Moldova”.In cazul „jurului” RMoldovenesc (mai corect: la Est, Nord si Nord-Vest de R Moldova) ma referam la romanii din Bucovina de Nord, Bugeac, Transnistria si pana dincolo de Bug

      • Flea @ Generalizasrile despre Basarabeni sunt FOARTE deplasate! Prefer sa nu comentez – in traista mare, marul imputit este primul care miroase, dar si singurul!

    • „Emese interesantă nuanța ta”
      cand il vad pe Klaus discutand de nuante la maghiari, simt ca munca noastra nu e in zadar :D. Ai un like de la mine!

      • Am o apreciere (like) de la tine? Mulțam. Păi nu sunt chiar așa de speriat cum poate păream uneori.

    • Klaus@ Este dreptul tau sa ii cer precizari lui Emese, poate iti va raspunde. Inainte insa de a trage orice concluzii despre Maghiari din acest context. este bine sa stii ca avem de-a face cu un fenomen absolut raspandit: coetnicii sunt iubiti romantic la distanta, dar se ridica bariere tematoare cand ei se apropie. Exista un film grecesc recent, „Condimente” – depsre grecii care s-au repatriat din Turcia dupa pogroamele de la Istambul in anii 1950: tot de „turci” erau tratati in Grecia. Sau nemtii repatriati dupa razboi – multe povesti. Dar cel mai impresoinant exemplu in aceasta lista: In Israel in anii 1950 si poate pana la procesul Eichler, iti vor spune in discutii personale oamenii: despre supravietuitorii lagarelor germane se spunes „Soaps”. Scurt, fara comentarii, ar fi prea lungi. Si nu se poate vorbi de lipsa de sensibilitate, sau antisemitism – dar de teama de a se confrunta cu o suferinta straina, chiar pentru oamenii de aceeasi etnie!

      Iar pe aceasta lista, atitudinea foarte ambivalenta – nu a politicii, ci a romanulu de pe strada – fata de Basarabeni vorbeste carti. CHIAR AS RECOMANDA MODERATORILOR aceasta tema care merita dezbatuta si se potriveste in multe contexte dezbatute aici!

      Pe scurt Klaus – informeaza-te, dar nu te grabi la concluzii! Maghiarii ar fi inuman de atipici, daca ar avea si ei forma lor de rejectie a coetnicilor „indepartati”. Una este povestea miscatoare, alta este prezenta! Lucrurile se stabilizeaza insa in timp!

    • Klaus din pacate nu sunt fabulatii,si acolo sunt oameni si oameni dar se intampla des ca ungurii din afara sunt vazuti altfel,parca le-ar fi frica ca ne ducem si furam tara.Dar aceste lucruri se intimpla aproape peste tot.Eu de exemplu in Grecia am avut parte de mai mult respect decat in Ungaria dar asta e nu ma plang si nu fac mare caz,nu se stie niciodata cum as reactiona eu in anumite situatii.

  13. Faza cu „rezistenta la asimilare” nu am inteles-o. Adica ce e asa grav daca se asimileaza de bunavoie si nesiliti de nimeni? Asimilarea fortata, de acord, nu trebuie practicata. Dar n-ar fi spre binele copiilor sa vorbeasca perfect limba tarii in care se afla si sa-si gaseasca niste preocupari mai actuale?

    Eu de exemplu as prefera sa-mi vad copiii medaliati la olimpiade si apoi fericiti in casnicie, in orice tara din lume si avand ca partener(a) o persoana cu care sa se-nteleaga, indiferent ce limba vorbeste. Frica asta absurda ca „urmasii nu vor mai vorbi limba cutare”, mi se pare o gandire de om ingust la minte.
    Si apropo, stiti ce efect va avea manifestul din topic? Va scarbi tot mai multe persoane de etnie maghiara capabile de judecata si satule de stilul asta totalitar. Si ce vor face? Se vor indeparta treptat-treptat de comunitate si se vor imprieteni cu romanii. Si apoi? Se vor contopi si se vor asimila. Deci, multumim initiatorilor :D!

    • „Faza cu „rezistenta la asimilare” nu am inteles-o. Adica ce e asa grav daca se asimileaza de bunavoie si nesiliti de nimeni? Asimilarea fortata, de acord, nu trebuie practicata”

      Daca se asimileaza de bunavoie nu e la fel de grav precum asimilarea fortata. Iar din perspectiva asimilatior, nu e grav deloc. Pentru ca ei, asemeni tie, au pus bunastarea inaintea pastrarii unei identitati si mosteniri. E un punct de vedere si nu e nici mai rau si nici mai bun decat punctul meu de vedere.

      „Dar n-ar fi spre binele copiilor sa vorbeasca perfect limba tarii in care se afla si sa-si gaseasca niste preocupari mai actuale?”” Eu zic ca e de ajuns sa vorbeasca foarte bine, nu „perfect’ limba tarii. si sa vorbeasca foarte bine, nu neaparat perfect (daca nu lucreaza in invatamantul/institutiile culturale minoritare) limba lor materna.

      „Eu de exemplu as prefera sa-mi vad copiii medaliati la olimpiade si apoi fericiti in casnicie, in orice tara din lume si avand ca partener(a) o persoana cu care sa se-nteleaga, indiferent ce limba vorbeste. Frica asta absurda ca „urmasii nu vor mai vorbi limba cutare”, mi se pare o gandire de om ingust la minte.”

      Ok, tu privesti ca posibil emigrant. Dar permite-mi urmatoarea intrebare: daca ai fi roman in Ungaria/Ucraina/Serbia, in care stramosii tai au trait de secole, faptul ca fiul/fiica ta s-a realizat personal si personal la cel mai inalt nivel ar fi de ajuns ca sa nu-ti pese ca nepotii nu mai vorbesc romaneste?

      Sau ai prefera sa se ajunga cat mai bine din punct de vedere social si foarte bine personal, dar sa transmita si limba (inclusiv cu un partener de alta etnie, dar care sa NU isi impuna etnia asupra copilului sau macar sa il lase sa invete cat mai bine romaneste)?

      „Si apropo, stiti ce efect va avea manifestul din topic? Va scarbi tot mai multe persoane de etnie maghiara capabile de judecata si satule de stilul asta totalitar. Si ce vor face? Se vor indeparta treptat-treptat de comunitate si se vor imprieteni cu romanii. Si apoi? Se vor contopi si se vor asimila. Deci, multumim initiatorilor :D!”

      Pai daca va avea acest efect, el se va datora radicalismului manifestului, pe care si eu l-am luat la suturi. Nu faptul ca a pus o problema. Legitima, pentru oricine tine la pastrarea unei identitati, ilegitima, pentru oricine gandeste strict pragmatic. Un mod de a gandi care nu e nici mai bun, nici mai rau decat al meu. Atat doar: eu nu pot pune problema asa.

  14. „Ok, tu privesti ca posibil emigrant. Dar permite-mi urmatoarea intrebare: daca ai fi roman in Ungaria/Ucraina/Serbia, in care stramosii tai au trait de secole, faptul ca fiul/fiica ta s-a realizat personal si personal la cel mai inalt nivel ar fi de ajuns ca sa nu-ti pese ca nepotii nu mai vorbesc romaneste? ”

    Mi-as pune inainte intrebarea: la ce foloseste limba respectiva? (altceva decat orgoliu nationalist cu stramosi sau cu ce-a fost acum 100 de ani). Limba e doar un instrument de comunicare, mai sunt vreo 200 pe glob, deci e de ales. Important e sa stii cat mai multe „de circulatie”, adica sa poti interactiona cu mai multi oameni, deci as prefera sa stie mai intai limba tarii in care se afla, apoi engleza, apoi eventual franceza, germana, spaniola etc. In schimb mi-as dori mult sa stie cate ceva din cultura poporului de origine, sa aiba habar cine-a fost Eminescu, sa citeasca ceva din Eliade (indiferent in ce limba), sa stie cate ceva din istoria romanilor. Astea mi s-ar parea mai importante decat limba in ideea de „sa nu uite de unde au plecat.
    Chiar tu, Olahus, ai spus ca maghiarii sunt de origini diferite (sasi, ruteni, polonezi, romani etc). Ii plange cineva pe aia care si-au pierdut limba si s-au maghiarizat?

    • Flea: limba materna este mult mai mult decit „instrument de comunicare” si nu are nimic de a face cu orgoliul nationalist. Limba materna nu ti-o alegi, mai intii o inveti pe ea, si daca e diferita de cea a tarii, atunci pe cea a tarii o inveti numai dupa cea materna. Ca pina cu mult dupa gradinita nimeni nu vrea sa cumpere piine de la tine 🙂

      ” Ii plange cineva pe aia care si-au pierdut limba si s-au maghiarizat?”: Ziua armenilor si „maghiarmenilor” sarbatorita la Gherla: http://ritijozsefattila.blogspot.hu/2012/06/vilagosito-szent-gergely-nap.html (in maghiara).

      • Flea a intrebat daca cineva isi mai aminteste de originile lor dupa ce au fost maghiarizati (asimilati)? Exemplul arata ca armenii maghiarizati („maghiarmenii”) inca isi mai sarbatoresc originea, cu toate ca probabil putini mai vorbesc limba.

      • Lorand@ Esti hatru! (sau hitru, ca tot nu am circumflex!). Daca mi-o inalti asa la fileu, de ce nu te-as intreba si eu: de ce nu faceti si voi ca armenii! Unde ai mai auzit tu de evrei sau armeni care sa uite cine sunt? Si poate chiar exemplul nu este atat de rau, ca cel putin evreii pana acum o suta buna de ani au fost si ei foarte atenti la casatorii mixte, dar de-atunci in coace au ramas poate doar unii hasizi cu teama aceasta, Si totusi nimeni nu se plange ca se piere neamul! Ei se integreaza, fac din limba celor intre care traiesc limba lor … dar o fac sa cante ce le place si ce ii imbraca pe ei bine, si asa si trebuie!

        Flea insa se referea la lista acea mai lunga de mai putin putinciosi, romani, slovaci, germani si ce au mai fost, ce si-au pierdut limba. Dar nu este o intrebare captivanta, recunosc!

    • Flea@ Evident nu ti-a pus niciodata problema real! Daca in primul rand vine limba tarii, apoi engleza, franceza, etc – unde vine romana, si fara romana cum vrei sa stie de Eminescu sau de Eliade? Sau sa-i citeasca in engleza? O anumita problema exista!

      • Olahus@ Esti bun si matinal si tu! Multumesc pentru filmul cu Romanii de peste Bug – citeam Sadoveanu in copilarie, dar toate numele acelea cu Cazahi, Zaporojeti si Nipru, imi sunau straine si indepartate – de fel nu am banuit vreodata ca intre ei se gaseau si Romani.

        S-ar putea ca pe acolo sa se rezolve si misterul fudul al Lituanienilor si Polonezilor, care isi inchipuie ca vreodata au inchinat si Moldova: poate ca in au ajuns in spatiile deschise ale stepei Ucraine, unde erau Romani -. si si-au inchipuit ca asta a fost!

  15. Olahus, Flea, etc. @ Copii, copii, ia nu mai fiti atat de patetici si mai ales nu va mai simtiti atata de insingurati, CA NU SUNTETI! Cunosc in Basrabia nenumarate exemple de casnicii de (relativ) tineri romani cu ucrainence, si invers. Deci, pe sleau, de romani cu a doua generatie a colonistilor adusi sa umple golul lasat de peste un milion de deportati in Siberia! Si si mai pe sleau – cumva, cu o imagine a Moldovenilor adusi de Ceausescu in Ardeal, dar pe mult mai dur! Dar intre un milion si jumatate de colonisti, cati au primit, nu se poate sa nu fie oameni! Si femeia sau barbatul a invatat romaneste (ceea ce in general la colonisti nu era cazul), perechea stia rusa, ca e musai – si in omenie au dus traiul impreuna, sudand la continuarea si dezvoltarea unei identitati. Care este o forma de identitate romaneasca, dar cu menirea de a digera si transpune propriile traume, care nu sunt ca cele de dincoace de Prut.

    Identitatea NU EXISTA in cutie. Ea este un dar de energie primit pentru a genera mai departe energie, care va fi identitatea transmisa mai departe. Cine alege conservarea identitatii alege vegetalul, cum spunea Ana Blandiana. Identitatea nu se conserva, se dezvolat si inteseaza cu viata buna rea in care este fiecare generatie aruncata! Am toata empatia pentru crucea maghiarilor ramasi sa isi traiasca viata in Romania deodata ca minoritari, caci nu sunt ei personal vinovati pentru lipsa de perspectiva a statului Ungar dinainte de 1920 – dar este o soarta de oameni, cum altii au avut soarta sa isi piarda parinti sau rude in lagare comuniste, iar altii iarasii, sa isi piarda tineretea pe la Auschwitz.
    Si convingerea mea este ca aceasta soarta, acceptata, intr-adevar ii face mai tari si omeneste mai bogati ca pe ungurii din Ungaria – lucru care nu se poate nici ascunde, dar preferabil sa nu fie afisat cu exaltare (vezi mesajul lui Flea) Insa si asta faca parte dintre simptomele relatiei dintre etnia „mama” in stat national si cei care au subit tot felul de sorit in state straine. Si este un fenomen care in egala masura s-a vazut la repatriatii din Germania sau din Grecia – si il au si unii Moldoveni. Dar mai ales supravietuitorii din Siberia: acolo a spune „Sibiriak” induce respectul pe care Sefarzii din Spania il primeau prins simpla supravietuire fata de inchizitie. Iar cine nu este dispus sa acorde acest respect este privit de comunitate ca un dobitoc, pe buna dreptate. Dar revenind la identitatea de care vorbeam aici – eu cred ca marea ei problema este sa fie DUSA MAI DEPARTE si sa adere la viata reala in care se misca. Sa faca cultura, cultura noua, ungureasca intre Romani, cu Romani – eu asta cred ca fac cei adevarat tari, cei cu fudulii cum se spune!
    Iar cei aproape tari, dar mai slabuti, lasa pana si se duc la Budapesta si se ingrasa dupa vreun minister si covoare conspirative desfasurate la Bruxelles ca Geza al nostru. Si asta o posibilitate.

    De acord Olahus, nici o tampenie nu pica din cer, fiecare poate fi inteleasa dar asta nu o face mai adaptata vietii! Conservarea identitatii este o tampenie la fel de aberanta ca ideea de a conserva miscarea unui avion in zbor! Vrei s-o conservi, se opreste avionul si pica in capul tau! Identitatea nu este pentru conserva, este ca sa nutreasca, sa dea vlaga si sa fie dusa mai departe spre o noua forma .- si forma o impune viata, cum este ea, Nici una din generatiile care au lasta ceea azi numim „identitate” nu au facut altceva decat sa vieseze inainte dintr-un prezent care niciodata nu a fost lipsit de traume. Daca te duci in Africa si vrei sa mananci mamaliga mori de foame, dar poti sa faci o mamaliga de tapioca cu ciulama de strut, si impaci dorul de tara cu realitatea, si ai creat cultura … culinara.

    La fel, daca esti maghiar intre Romani, si in plus si intr-o vreme in care cei dintre ei care mai dau doi bani pe propria omenie (o majoritate, doresc sa cred!) sunt la randul lor destul de frecati de 70 de ani de politruci care le-au furat si distrus tara, etc – deci acestia se vor orienta in primul rand pe criteriile omeniei – pe care oricum nu pot sa si-o traiasca altfel decat din resursele propriei identitati. Sau where is the … problem? Ah ca doare – viata cateodata doare, cateodata este sprintara!

    • Hopa, ca te-a luat valul si folosesti niste aluzii extrem de deplasate (inchizite, holocaust, „isi duc crucea” etc). Am mai vb cu un ungur de la noi si l-am intrebat care e de fapt motivul din care maghiarii nostri par mereu revoltati si suparati pe viata. Mi-a spus ca „nu se simt acasa in Romania”, si m-a intrebat ce-as fi facut eu daca dintr-o data tara in care m-am nascut si-ar fi schimbat peste noapte granitele, limba oficiala, administratia etc. I-am zis ca sunt 3 solutii:
      1. Ma duc in alta tara, ori acolo unde etnia mea e majoritara, ori intr-o tara „neutra”.
      2. Ma adaptez noii tari, ii invat limba si obiceiurile si incerc sa ma obisnuiesc cu ideea de „azi ne numim altfel, mergem mai departe”.
      3. Ma izolez in enclava, stau doar cu ai mei si sufar de marginalizare.

      Acum nu zic ca solutiile mele sunt cele mai bune, dar nu-i asa ca fiecare are dreptul de a alege intr-o lume libera? Si atunci la ce folosesc astfel de strigate de disperare cum sunt in manifest?

      • Flea@ Nu te osteni, daca nu intelegi! Nu este musai. Cuvintele isi au rolul lor in contextul lor.

      • Mai este si o alta posibilitate pe care maghiarii au ales-o, zic eu:

        4. Incerc prin mijloace parlamentare sa introduc modificari pro-minoritare in legislatia romana adica sa fac Romania o casa mai buna: folosirea limbii, inscriptii, scoli, si eventual autonomie. Cu progrese neneglijabile in ultimii 20 de ani.
        Modificari de legislatie pentru care exista modele bune de urmat in Europa…

  16. „Cu progrese neneglijabile in ultimii 20 de ani.”
    + O doza uriasa de antipatie acumulata in randul majoritatii. Si aici nu vb despre huligani dezlantuiti care urla lozinci de gen „afara..”, ci de un sentiment de respingere, suspiciune, reticenta, „strambare din nas”, din partea romanilor, chiar si a celor mai educati, oricand vine vorba de unguri. Ca n-o sa va zica in fata e alta, dar, crede-ma, acest sentiment exista, parca mult mai amplificat ca pe vremuri. Tin minte cand mai mergeam la chefuri cu fosti colegi de facultate, daca nu era vreun ungur prin zona, tineau musai sa asculte „Treceti batalioane…” in playlist. Asa ceva nu vedeai acum inainte de revolutie, cand eram satui de impostura ceausista care a falsificat pana si patriotismul.
    Am observat cum au evoluat relatiile dintre noi din 90 incoace, pe vremea comunismului parca erati mult mai indragiti decat acum, si ce drepturi aveati atunci?
    Dar intrebarea mea este: va este suficienta comunitatea voastra? E suficient sa va zbateti toata viata pt. a schimba legi, in ciuda opozitiei vehemente din partea majoritatii? V-ati gandit ca poate e adevarat ca ati primit deja destule mijloace de a va conserva cultura, chiar si pt. o minoritate cu statut de „inamic invins”?

    • flea@ „V-ati gandit ca poate e adevarat ca ati primit deja destule mijloace de a va conserva cultura, chiar si pt. o minoritate cu statut de “inamic invins”?’ Fraza asta este derutanta!

      Vorbele „chiar si” sugereaza ca ar urma o catergorie de oameni carora le dai mai mult – Nu comentez asupra statutului de inamic invins (caci m-as intreba: in afara de cei care calatoresc in fantezie benevol la 1920, si sunt intr-adevar invinsi – in prezent, cu ce i-ai invins dumneata sau altul pe maghiarii din Romania, pentru a vorbi de acest statut?), dar acest statut ar implica darea de mai putin, nu mai mult cum prevestea acel „chiar si”. Deci care era intentia frazei? Mai mult, mai putin, sau confuzie?

      • Flea,așa ușor vorbești de asimilare.Nu numai de limbă este vorbă, Asimilarea înseamnă pierderea unui culturi,moștenită de la strămoși.Dacă mergem pe linia Ta,Avram Iancu,Simion Bărnuțiu,Gheorghe Șincai ,și în general românii ardeleni din sec.XVIII au fost niște fraieri,în loc să se asimileze, au luptat pentru identitatea lor.Doar,erau o minoritate în Austro-Ungaria.
        Uite,bascii,irlandezii,suedezii din Norvegia au avut ocazia să se asimileze,dar au ales să se lupte,împotriva asimilării.

    • Flea: norocul tau, ca ai ridicat o tema care ma inspira la un post, pentru raspuns ar fi prea lung.
      Zic norocul tau cu tema, ca de aici incolo: daca vrei dialog, atunci te rog fara „statut de inamic invins”!

      • Nu mai lua totul atat de mot-a-mot. Cand am zis „inamic”, l-am folosit pur metaforic, istoric si folcloric, nu ca si cum ar fi azi razboi intre noi.
        Iar atunci cand s-au impartit teritoriile, o parte din maghiari au ajuns sa traiasca in tari care nu corespund etniei lor. De acolo statutul de „invins”.

      • te infunzi din ce in cel mai mult, nu mai reactionez, citeste-mi postul urmator.
        Nu accept invingatori nici invinsi in relatia de azi, nici metaforic, nici folcloric..

  17. Pingback: “Uriaşa” antipatie faţă de maghiari şi cauzele ei [Joia MaghiaRomânia] « MaghiaRomania

  18. Pingback: “Uriaşa” antipatie faţă de maghiari şi cauzele ei [Joia MaghiaRomânia] « MaghiaRomania

Comentariile nu sunt permise.