Less is more/A kevesebb neha tobb/Mai putin inseamna mai mult?[Joia MaghiaRomania]


Am revizitat recent Rimetea/Torocko, satul intrat in 2012 pe lista de asteptare UNESCO. Si am fost din nou uimit de succesul oamenilor de acolo: si-au renovat satul, deja mai mult de 80 de familii se ocupa de turim rural! Au ridicat si calitatea, care le creeaza deja probleme pe timp de seceta: sistemul de apa cu greu mai face fata dusurilor la fiecare camera. Dar ii simt capabili sa le rezolve. Satul traieste (cel putin vara) si se pare ca are un viitor.

Singurul element distonant este in jurul bisericii ortodoxe, cochete si decente, de altfel:

Biserica ortodoxa din Rimetea/Torocko (sursa wiki)

Preotul se pare ca este unul ultra-zelos: 4 steaguri romane flutura pe si in curtea bisericii, iar pe parohia din centru, inca unul:

Parohia ortodoxa din Rimetea/Torocko

Intr-un sat cu 76% maghiari, traind mai ales din turistii maghiari, nu poti sa nu vezi in asta o demonstratie: aici e Romania, noi suntem romani…

Sa zicem ca accept drapel pe biserica (accept mai bine pe monumentul aflat linga), si hai fie si pe parohie. Dar 5?

Asta nu face decit sa fie respins de maghiari ca caraghios, dezgustator, ostil (dupa preferintele individuale).

In general am probleme cu drapele puse in mod permanent pe case, oricare drapel ar fi: ce faci atunci de sarbatori, mai pui inca ‘nspe drapele? Si mai rau e cand soarele schimba culorile drapelului, mi se pare de-a dreptul jenant.

(excel de zel se face si in alte locuri: ministrii ungari in ultimii ani dau declaratii de presa in fata unui perete de drapele. Bush la fel… Si la Base este putin exagerat. )

Nu vorbesc de eliminarea drapelelor, sunt simboluri de suflet, sa le avem, sa le ingrijim, sa le cinstim. Doar ca Less is more! A kevesebb néha több! Mai putin poate fi mai mult!

12 gânduri despre “Less is more/A kevesebb neha tobb/Mai putin inseamna mai mult?[Joia MaghiaRomania]

  1. Evident, Olorand e extremist, fascist, nazist, revizionist, bozgor imputit, dusman al romanilor etc. 🙂

  2. @Asta nu face decit sa fie respins de maghiari ca caraghios, dezgustator, ostil (dupa preferintele individuale)

    Drapelul roman e oricum considerat dezgustator de unguri indiferent cum e arborat, chiar daca il vad doar pe net , pentru ca asa sint educati. Mi s pare absol;ut normal ca intr-o localitate in care sint 24% romani sa-si poata arbota drapelul de cate ori vad nu stiu de ce ar deranja pe cineva. si intr-o localitate cu doar 5% sau mai putini romani la fel . Nu? Sau ar trebui ca in locurile in care nu sint cxel putin 70-80 la suta unguri sa nu se poata arbora public steagul unguresc?

    • Solovastru: cumva mesajul meu nu a ajuns sa-l intelegi, ceva te-a inhibat, oare ce???

      Am scris ca as fi de acord cu 1 drapel linga biserica si unul pe parohie. Si daca un roman de acolo vrea sa si-l arboreze pe casa, fie-i voia.

      Cea ce nu-mi place: abundenta steagurilor, si de asta am dat si alte exemple cu ministrul si drapelele UNGARIEI!, cu Bush, cu Base. Poate vezi si titlul: less is more. Sau bancile lui Funar din Cluj. Adica consider caraghios, dezgustator, ostil abundenta si nu steagul (mai e arborat si pe primarie, am zis ceva ca e deranjant acolo?)

      Nu am auzit pe nimeni din familia mea mare, din cunostintele mele sa vorbeasca de rau steagul roman.

      Mai putina reavointa, te rog, daca se poate…

      • vaiDeLume@ Emotionante povesti fara rost. Mesajul mi se pare insa clar: preotul este a) dus cu pluta si b) este un om calatorit. Deoarece, Lorand, ar trebui asta sa stii bine, obiceiul cu steagurile pe casa este foarte raspandit in USA, Germania, Elvetia, Scandinavia. Mai putin in Franta, sau in tarile din Sud. Este drept ca nu imi aduc aminte sa fi vazut asemenea steaguri pe biserici, dar poate am memorie selectiva.

      • Preda: ai dreptate, si in alte locuri este comun sa pui steagul pe casa. Fine by me. Dar 4? Pe si in curtea unei biserici???
        Inclin mai mult spre dus cu pluta…

      • lorand@ „Inclin mai mult spre dus cu pluta” – pai fara indoiala ca de asta este vorba, draga Lorand, ce altceva? Dar totusi, daca ne inclinam asupra unor astfel de deraieri, poate este rostul nostru sa incercam sa le dam o expresie mai vie a intentiilor care prost au fost exprimate.

        Poate acel preot nu dorea altceva decat un semn care sa spuna omeneste „Frati maghiari care veniti in acest sat, aflati ca pe langa acea majoritate a celor de-o limba cu voi, mai suntem si noi, oameni mandri si gospodari, care nu suntem de fel asa cum (citeam ieri seara pe un link din facebookul vostru catre un articol din Dilema – inca ma mai ratacesc prin linkuri 🙂 exprima un ghid turustic pentru Satu Mare, intocmit pe banii EU. Ghid care vorbeste de romani ca niste „valahi lenesi si betivi cu muieri bune si frumoase, cat sunt tinerele”.

        Eu socotesc ca daca ar fi stiut cum, preotul asta ar fi vrut sa spuna, „mai suntem si noi aici, si nu suntem cum vi se spune cateodata!”. Dar s-a inchistat in spaima ca nu va fi luat in seama, sau va fi batjocorit, si s-a refugiat in siguranta puterii pe care crede ca o emana patru steaguri pe biserica. Mai doct considerat, ai putea gandi ca omul a suferit un adanc regres Freudian, ce-l trimite in rolul nu stiu caror strabuni de acum 300 de ani 🙂 Tot „dus cu pluta” si asta.

        Pe de alta parte, te intrebi si oamenii care au intocmit acel ghid turistic, ce era in mintea lor, si ce urmareau cu adevarat cand au recurs la asemenea insulte josnice, difuzate in plus pe bani publici?! Oare nu vroiau si ei de fapt sa zica mai degraba „Frati turisti, care veniti in Romania, aflati ca aceasta este o tara in care mai traim si noi, maghiari, care avem o alta limba si cultura de care suntem mandri si ne-am bucura daca va aplecati si asupra culturii noastre” ? Un lucru deci firesc care se poate spune si deschis, fara nevoia de a recurge la comparatii de tot insultatoare pentru ceilalti! Caci si occidentalii, sunt intr-adevar defazati fata de realitatile noastre, pot aparea ca tampi, dar nu sunt total cazuti in cap – si cand citesc asa ceva, 90% dintre ei vor realiza ca ceva nu este in ordine. Efectul va fi contrar – caci cine insulta in acest fel pe altul, se insulta pe sine.

        Ce pot spune: ca ma uit ca vitelul la poarta veche (!) la atatea acumulari de reactii deplasate si atavice de o parte si de cealalta. Nu stiu cum sa spun, parca vezi niste stranepoti de morari care isi fac provizii de capcane de soareci, caci stiu ei ca soarecii dau la paine … dar de fapt traiesc de trei generatii la bloc, la etaj, sus! Si capcanele sunt desigur „complimentele” reciproce. Poate dand temerilor si dorintelor alte expresii, se pot inmuia si dizolva, incetul cu incetul …

      • @Preda

        ” obiceiul cu steagurile pe casa este foarte raspandit in USA, Germania, Elvetia, Scandinavia. Mai putin in Franta, sau in tarile din Sud”

        USA, Elvetia nu se autodefinesc ca stat national, drapelele lor sunt neutre din punct de vedere etnic.

    • Solovastru: gresit!
      Pe mine (ca unguroaica din Ardeal) nu ma deranjeaza drapelul „tricolor” – unul pe o casa, si la ziua nationala a statului roman. In rest, e ciudat, inutil, irelevant, ineficient, infantil…
      Parca maica ta, de ziua ta, ar pregati nu un tort, ci 2, 5, 111…

      • netrebnicul@ „USA, Elvetia nu se autodefinesc ca stat national, drapelele lor sunt neutre din punct de vedere etnic.” – aiureala! „We are a big nation” – never heard that? Si tarile scandinave, Germania – nu asta e problema, citeste tot ce am spus.

  3. olorand@Solovastru: cumva mesajul meu nu a ajuns sa-l intelegi, ceva te-a inhibat, oare ce???
    Am scris ca as fi de acord cu 1 drapel linga biserica si unul pe parohie. Si daca un roman de acolo vrea sa si-l arboreze pe casa, fie-i voia.

    Serios? fie-i voia? Ce darnic esti , iti multumesc in numele tuturor romanilor dornici sa-si arboreze drapelul(lele asta vine de la drapelele , lele lele daca n-ai inteles). Oricum e bine ca e ok macar un drapel desi in trecut aici pe blog s-a tot discutat despre sarmanii unguri care sint priviti cu suspiciune cind vor sa iasa in strada si sa-si filfaie nu stiu cate drapele cu diverse ocazii in orase in care sint 18-19% sau pe acolo , sau care si-au pus statuile a nu mai stiu cati generali in oras(e) unde sint tot pe 20-30% maxim insa ii deranjeaza tricolorul romanesc cind il vad prin localitati din harghita &covasna ( judetele alea unde romanii nu au nici un reprezentant in administratie)

    gabriela bogdan@ Parca maica ta, de ziua ta, ar pregati nu un tort, ci 2, 5, 111…

    Maica-mea pregateste cate torturi pot sa maninc , 1, 2 ,5, 11. Eu de obicei am o pofta de mincare mare , is mai hranaci asa. Norocul meu ca ziua mea e pe 15 nopimbrie si nu pe 15 martie……

Comentariile nu sunt permise.