Olguta Vasilescu apara Craiova de unguri! [Joia MaghiaRomania]


Muicaa, o vazui si p-asta: vajnica luptatoare impotriva pericolului (imaginar) maghiar, Lia Olguta Vasilescu nu mai vrea sa auda  ungureste pe santierele din Craiova, oras al carui primar a fost aleasa recent:

„Am rugat constructorii ca, de acum înainte, orice lucrare se face în Craiova, minim 80 la sută să fie craioveni, pentru că nu este normal să aud muncitorii vorbind ungureşte în Craioviţa. Mi se pare normal că dacă lucrează în Craiova pe banii craiovenilor să angajeze craioveni [sursa]”

Destepti, prosti, harnici, lenesi… nu conteaza. Craioveni sa fie!

Poate se autosesizeaza CNCD-ul. Iar Dan Tanasa poate da dovada de impartialitate si striga „discriminare!” si-n cazul asta. Chiar daca.

Olahus; stire via Alajos Halmos

Anunțuri

33 de gânduri despre “Olguta Vasilescu apara Craiova de unguri! [Joia MaghiaRomania]

  1. Si daca saracii muncitori erau maghiari din Craiova? In 2002 erau 218 de persoane care s-au declarat maghiari in Craiova. 🙂

    Cu ei ce face doamna primara?

  2. Au votat-o oltenii pe Olguta ca sa-i apere de pericolul maghiar.

    O tara de oligofreni, asta e Romania (nu chiar toti, sunt exceptii, etc.etc.).
    Singura bucurie (compensatorie, gen capra vecinului) e sa-i vezi pe maghiari cum voteaza UMDR fara gres, non-stop, de 22 de ani. Macar romanii le-au mai dat PSD-sitilor cate o pauza (doua de fapt).

  3. Atunci nici eu sa nu mai aud olteneste prin Sibiu! Mi-e greata de mahalagioaica asta si de cei din specia ei!

  4. Oare daca muncitorii s-ar apuca sa vorbeasca ceva limba africana (destul de plauzibil in viitorul nu foarte indepartat) ce-ar zice madama?

    • .. limba africana (destul de plauzibil in viitorul nu foarte indepartat) …

      serios ? vezi ca ma plagiezi (sau acum „we are sharing the same dream” ?)
      Nu vor fi probleme cu africanii (analfabetii n-au nevoie de tablite blingve) iar cum acolo in sud sunt mai toti cam tuciurii nu vor fi nici probleme rasiale.

      http://www.gds.ro/Comunitate/2012-04-19/Dr.+Hisham,+medicul+olteano-sudanez++din+Mischii

      Nota Admin, Olahus:
      Esti cel mai activ cititor si, cand primele dati cand trebuia sa intru pe text cu o nota, m-am multumit sa dau un comentariu de avertisment. A treia oara s-ar putea sa vorbim de stergere a comentariului.

      Gluma ca gluma, sunt si eu de origine olteneasca si stiu de ea, iar africani n-avem aici sa se supere, dar coboram mult de tot nivelul discutiei cu astfel de generalizari rasiste&sovine.

  5. Propun trimiterea de sesizări individuale la CNCD împotriva acestei vite încălțate. Lia Olguța Vasilescu (ex?PRM) incită la discriminare nu doar împotriva ungurilor, ci a tuturor cetățenilor cu drept de muncă în România (cetățeni români din afara Craiovei, idiferent de etnie, cetățeni UE cu drept de muncă în România, rezidenți de teritoriul României din afara UE cu drept de muncă).

  6. Aren’t there any anti-discrimination laws in Romania when it comes to employment? Lawyers would eat someone alive for saying something like this in the U.S. – even if it wasn’t a politician who said it.

  7. Pai, duduia asta nu e cu nimic mai prejos decat patronul ei. Adica: e proasta, da rau de tot.

    Ce treaba are o primarita nurlie cu forta de munca, angajata de diverse societati, in relatii contractuale cu institutia pe care, vremelnic o conduce?

    Suntem in Europa secolului XXI, sau in Africa secolelor trecute?

    Oare nu se sesizeaza, din oficiu, niciun organism al statului?

    • Hm, cred ca nici faptul ca e nurlie nu are, obiectiv vorbind, treaba cu munca ei. Hai sa nu evaluam oamenii pe baza aspectului fizic, macar in scris (nu-s ipocrit, am facut la viata mea comentarii mai putin politic-corecte fata de unele doamne si domnisoare, dar scripta manent si instiga)

      PS De acord cu auto-sesizarea

      • Sunt de acord ca o asemenea prostie cere o riposta seaca, la subiect: un santier este o intreprindere economica, cine vrea sa ia decizii de natura sociala in santierul sau, este liber sa o faca – va trebui insa destul de curand sa faca socoteala, daca s-a rentat interventia ideologiei in contabilitatea sa. Cand insa o primarita ia decizii care nu sunt de competenta primariei, absurdul acestora trebui contenit din interior – caci daca merge prea departe, egal daca are sau nu de dat socoteala, consecintele nu le suporta intreprinderea ei, si o comunitate larga de oameni. Caci singurul efect real pe care il poate avea trasnaia dansei este o escalare nedorita. De aceea inteleg tendinta la glume amare, dar nu cred ca sunt o solutie, trebuie luata in serios si prostia in actuine.

        Si, Maghera, intr-adevar – legile cred ca exista, dar in nici o tara nu sunt garantia punerii in vigoare in mod corect. A se vedea legi de impozite folosite cu arta pentru evaziune fiscala, un sport national in tara unde traiesc. Evident exemplul pe care il dai este revoltator. Poate insa a fost folosit in mod constient pentru a pune in evidenta depasirea unor limite a laxismului, in unele randuri din State Department: America este o tara mare si complicata totusi …

      • Da, ai dreptate Preda. Pusul in vigoare acestora legi e un proces dificil, și nici un stat nu a ajuns sa facă asa ceva la un nivel absolut. Totuși unele târî au progresat mai mult decât altele dea-lungul timpului in ceea ce privește aplicațiile legii (fraza asta am cam tradus-o din Engleză, scuză-mă dacă sună tâmpit.). Ia privește progresul făcut de SUA in acest domeniu in ultimul secol.

        In legătura cu extremiștii americani de care vorbeam, e o sectă „Westborogh Baptist Church” cu o ideoilegie anit-gay. Si doresc să precizezi ca înmormîntáriile la care au participat erau pentru soldați „straight”. Deci concluzia lor e ca păcatele săvârșite de gays trebuie platite de eroii nostrii, ce-i care si-au varsat singele petru libertate si patrie, si familiile lor.

        Cut tot ca nu sunt de acord cu gestul si ideoologia lor, eu respect decizia Supreme Court-ului. LIbertate nu inseamna ca ideiile libertatare le vor place la toti. Deci nu e voia sa fie limitata fiindca majoritate cred ca e o aberatie.

        (sper sa n-am fi pocit limba pre rau, scriu si eu cum pot)

      • Maghera – I do keep the measure, Certainly legalism is implemented in different levels of efficiency and credibility in different places. Can that be a topic of discussions? NO!

        There is yet a gray zone where law is just not enough, where one needs to recall the spirit of the law and apply some phantasy! Your example is one, the case of the of the tanatophilic reinhumation of the writer Nyirö is one. These are cases where some extremistic people go far beyond the rules of respect for the others, good taste and piety, thus abusing their liberty. In such cases I believe, it is not „let them act as they wish, there is no law against that”. Rather, a gesture which on the one hand recalls that there is a common sense of piety, and on the other hand helps make the extremist responsible for their deeds, is called for. This should not be the „law” of governing, but the „art” of governing.

        They want to insult the flag and the memory of the victim soldiers, focussing on gays – let them do that in private, Or if they want it in public, let it be in presence of at least as numerous families of vicitms that were not gay; and they should find those families, before having the right to deploy there „protest”. The same holds for Nyirö: They wanted to fulfill the wish of that writer – they can do it in an intimate surrounding of family, which would have been the natural thing (and probably would have been more efficient in making a hero out of that guy, at least for those who wanted him to be one). But if it becomes politics, it is against the sense of piety, both of orthodox and catholic/calvin believers, and those have a right to respect too. For instance.

        What I mean is: there are MANY laws, and in front of stupidity and malevolence, it takes more imagination, which one needs to apply, in order to show them that they are free, but their deeds have signification and consequences beyond what they please to believe!

  8. Fratilor, nu va luati dupa ce zice Olguta, ca aiureaza, oricum mai mult decat scandal nu stie sa faca. E aberatie ca „n-au ce cauta ungurii pe santier in Craiova”. Sunteti bineveniti la noi, doar sa vorbiti romaneste.
    Aici nu se accepta sa fii cetatean roman si sa nu stii romaneste. Daca la voi in Ardeal e alta situatie si se permite, treaba voastra, dar aici stau altfel lucrurile. V-ati facut enclava la Harghita-Covasna si vorbiti acolo ungureste, ne-am facut si noi la Timisoara si vorbim la perfectu simplu, asta e, dar in Craiova sunteti romani si punctum, puteti veni la lucru si e frumos si recomandat sa va puneti bine cu localnicii! Deci duma aia cu „sa angajati numai craioveni” nu trebuie luata in serios, e loc de toata lumea!

    Iar ala care ne face analfabeti si tuciurii, sa vina in Craiova sa zica asta pe strada sau printr-o crasma, dar tare, sa auda toata lumea! Hai, curaj si sanatate!

    • pai oamenii n-au voie sa vorbeasca intre ei ce vor, iar cu voi sa vorbeasca romaneste?

      De acord cu ivitatia in Craiova pentru cine ii jigneste pe olteni! 🙂

      • Sa vorbeasca intre ei ce vor, dar nu cand sunt si alti prieteni/colegi de fata, ca nu-i frumos. Pai vreau sa stiu si eu daca zici de bine sau ma-njuri, nu sa stau cu gura cascata. Asa daca vb cineva ungureste pe strada, n-am nicio treaba, nu ma deranjeaza, de fapt nici nu stiu cum suna lb. aia si nu mi-as da seama ca e maghiara 😛

        p.s. Sa vezi aici ce se-ntampla cand un ungur vine in Oltenia:

    • ” -pai oamenii n-au voie sa vorbeasca intre ei ce vor..?”

      Ba da, dar nu pe strada (sau „printr-o crasma”) pentru ca oltenii sunt foarte curajosi atunci cand sunt in numar mare („majoritari”) si siguri de „rezultat” (ar juca ei si la Loto daca ar putea fi siguri ce numere iasa).

  9. E, io cand am zis-o aici, mi-ati sarit in cap ca nustiuce: http://blogsferatu.blog.com/2012/04/22/romania-tara-in-care-nu-te-poti-angaja-daca-nu-stii-ungureste/
    Acuma ati comis-o voi!, Buey oamenilor, chiar nimeni nu a inteles ce a vrut sa zica nurlia? Nu s-a luat de unguri, a zis-o doar ca exemplu! Ea vrea sa apere economia locala, adica sa nu mai ia lucrarile firme politice din celalalt capat al tarii si olteanu’ sa sufere de somaj. Putea sa zica si ca nu vrea sa mai auda moldovineste pe santiere, parea mai credibila, dar atunci ce ati mai fi comentat voi?

    • I think there’s a difference between the two. The posting you mention about Hungarian language being mandatory is a requirement for a qualification (it’s similar to requiring beauty for a swimsuit model job, or a foreign language for a translator job). The Craiovan mayor’s statement of asking for 80% of new hires to be local might be illegal (discrimination based on geographic location) even before mentioning the part about the Hungarian language. Her reasoning for the requirement is xenophobic and says a lot about her character. Perhaps she just chose the wrong words, as you say, but it is her responsibility to communicate political messages clearly to her constituents. We’re not talking about a farmer with little education making a political statement. She’s an official representative and her words carry weight.

      • Nice answer! Humor is one of the best ways to deal with such delicate subjects.

        Blogsferatu, I’d like to pose a question to you and all other members for the Romanian ethnicity (btw, I’m part Romanian, too).

        Why is it that ethnic Romanians feel uncomfortable when Hungarian language is being spoken around them?

        I can only guess, but here are a few which came to mind:
        – It’s the language of the invaders who’ve subjugated us for much too long
        – fear of the unknown (I don’t know what they’re saying, maybe they’re colluding against me)
        – it goes against the propaganda/wishful thinking of a pure nation state
        – the sound of the language is interpreted as a remnant of the Austrian-Hungarian empire and the goal (according to some) is to eradicate any and all cultural and historical evidence which conflicts with certain politically motivated historian’s assessments.

        I’m going to digress a little bit, on a personal note. When I first moved to the USA, life was lonely, money was very tight, and I really missed communicating with friends. I left behind all my close friends, Romanian boys and girls who I love now as I did back then. To make a long story short,while we were at Disneyland, I overheard a family speaking Romanian. It was just like smelling some food which you haven’t had since childhood, bringing back all sorts of memories. So I went over and struck up a quick conversation. I definitely got the sense of „the world is a small place”. The whole point of this rant is to express my feeling about the solidarity/conflict elements in this context.

        The two countries being so close to each other,it is easy to see the differences between the two languages,but try establishing a new home 5000 miles away in a land of strangers. I personally am very excited and happy to hear or see anything that reminds me of my beloved Romania – like overhearing Romanian language spoken in the ). And as I grow older I appreciate the Romanian influence in my life, and I would not change a thing.

        We can all make a difference, but it will not be instantaneous:

        – The government needs to invest serious $$$ into a campaign which promote multiculturalism, tolerance and inclusiveness. Check out this example: http://www.youtube.com/watch?v=vDzEz6-v4Wc
        – Revamping the history books about controversial topcis. It’d be refreshing to see a history book which mentions alternative interpretations. I’m not saying to agree to these alternate explanations, but it would give students a more complete view of history

    • Si sa nu cautam circumstante atenuante pentru o fosta PRM-ista care nu s-a ferit nici in ultimii ani sa traga alarmele in fiecare luna impotriva pericolului maghiar…

      • Maghera – intre politete si incurajare, aleg a doua si iti raspund acum in romaneste 🙂 Cred ca este nedrept si exagerat sa vorbesti de o aversiune a romanilor sa auda limba maghiara. Daca ar fi un fapt atat de general, nu ar fi atat de multi dintre cei care au intr-adevar ocazia sa invete aceasta limba – in Ardeal, deci – care o si invata, fara sa fie obligati.

        Nu suntem ipocriti pana la a spune „Nem problem”. Adevaratele probeleme stau cu totul altundeva – si ma incumet sa spun ca sunt cateva care fac sa putem spune ca nu discutam de „just an other minority issue, as there are all over the world”. Si chiar pe acest blog, destul de echilibrat, iata Kiwi, a forumulat aceste probleme odata in felul sau, eu deasemeni. Pentru ca au fost formulate civiliizat, nu am primit fluierat din public. NU AM PRIMIT NIMIC! Nu a fost nici dezbatere nici replica, ca si cand nimeni nu a vazut si auzit. Semn destul de elucidant, ca adevarata maturitate de dezbatere poate mai poate sa se dezvolte – pana una alta primesti stereotipuri de replici pe care le-am auzit frecvent – dar nu te poti apropia de miezul problemei, ca parca exista o forta centrifuga care ii indeparteaza pe toti, care incotro!

        Iata, eu im rezerv sa mai revin cu niste intrebari din aceasta categorie, dar o voi face la inceputul unui thread, unde sansele de dialog mi-au aparut intre timp mai mari.

      • Preda, I apologize for the statement which could have been perceived as a sweeping generalization about all Romanians. That wasn’t my intention. I was questioning the stereotypical prejudices of the few how do feel that way. It is my opinion that much of the mutual mistrust is learned, and we should encourage people to question their reason for entertaining these negative (and perhaps inherited) sentiments.

        Re: Whether to reply to me in Romanian and English. I love reading your replies in both languages. Maybe I prefer Romanian a bit more, for the exposure and encouragement, but at the same time, I’ve gotta say that your English is very eloquent and pleasant to read. You write better than some college educated native English speakers.

  10. @gmaghera: (Aviz tuturor: am scris 20 de minute, poate este putin lung, cine nu vrea sa nu citeasca, si sa ma lase in pace. Cine este curios, este binevenit sa citeasca!)
    You are absolutely right that all the crap is learned, inheritied, vicious and contraproductive. With some training you can watch stereotypes deploying, while the ones who trigger them are not conscious of doing so. I would compare with pöpulations of wild
    ducks and geese, caught in the oil of Amoco Cadix (say !), all have the oil of stereotypes on their feathers, but the geese see it better on ducks and vice versa. It is time for the poisonous nature of stereotypes to be discovered on both sides, and also the fact that, both ways, we unfortunately learn better about the nature of our stereotypes by listening to the others! Cui pe cui se scoate, dinte pe dinte, says the good old Bible. The first step is to acknowledge that, by God, even after a long training at stepping out of stereotypes, since polution is all around, one cannot hope to be totally clean, we keep on learning! this holds for all, and me in special, too.

    Pe romaneste: am fost avertizat ca scriu mult, si caut sa ma conform – dar riscul este mare ca nespunand tot, sa se insulte cate cineva. Aceasta face parte din dansul stereotipurilor.
    Hia sa facem un mic scenariu legat de problema pe care o ridici. Sa nu uitam ca Romanul de rand are o istorie lunga de a fi dat la fund, si reactioneaza deseori cu gainarii in loc de strategii. Sa vorbim de „Romanul slab de inger” sau „Ne-Iau-Ardealenistul”. El are din pacate nu numai in istorie, ci si in actualitate, toate motivele sa fie ingrijorat. Dar trage concluzii stupide si usor de bagatlizat. Am avut cateva manifestari in acest blog. Lorand, spre exemplu, care este un om inteligent, muncitor si cultivat – are tot dreptul sa i se fi urat sa serveasca ca „projection-shield” pentru imaginea „ungurilor iredemptisti”. Si raspunde in consecinta cu o ironie intepatoare, spunand lucruri de genul „da, si mai dorim si sa luam si Teleormanul”, sau glume similare.

    Dar nici Lorand nu este liber de anumite predispozitii ale atitudinii colective din Ungaria. Exemple: el este pregatit cu argumente si dovezi (pe care le cam aud de 30 de ani, se repeta) sa demonstreze cat de departe a fost statul Roman dupa 1920 de promisiunile de la Alba Iulia, etc. Daca insa nu il contrazici – reactie neobisnuita la Romani, care intra mereu in defensiva absurda – ci ii indici in schimb ca la 1920 au ramas in Ungaria 500000 de germani, in plus romani, evrei, slavi, in total peste un milion de alogeni, si din acestia astazi marea majoritate au disparut total – discutia se rupe. Caci, se pare, nu este pregatit de „inconstientul colectiv” sa dea replici la aceste remarci. Se pare ca exista o fixatie colectiva in atitudinea „pana la 1920 au mai fost greseli, dar de atunci noi suntem in asa masura victime, ca nu veti veni sa ne mai aratati si acolo neajunsuri” – totusi ele au fost, si ar invita la un dialog mai cumpatat.

    Alt exemplu: gestul macabru al reinhumarii lui Nyirö, a fost atat de suprarealist incat a luat prin surprindere pe politrucii romani, care in mijlocul gainariilor lor de toate zilele, s-au vazut chemati sa ia o atitudine de caracter. Nu era greu, avand in vedere natura situatiei. Dar cum ei nu mai facusera de mult uz de ceea ce numeste caracter, nu l-au gasit asa repede, pe propriul caracter rispit – si ce a rezultat au fost cacofonii caragialesti. Lorand a expus evenimentele aici cu critica corecta la latura oportunista a actiunii maghiare. Incheind usurat cu o ironie la adresa isteriilor gainarilor romani – si astfel parea lumea intr-un oarecare echilibru al prostiei. Totusi, citind in Germania si Ungaria, am remarcat ca nu este chiar asa. Ceea ce Lorand a omis, este urmatoarea fraza a insusi prim ministrului maghiar, vorbind pe teritoriul unei tari straine, in fata jurnalistilor: „Izbanda este a neamului in sanul caruia s-a nascut un om ca [ tine, Nyirö ], al carui insasi cenusa creeaza frica”. Aceasta fraza banuiesc ca este de atat prost gust, incat Lorand s-a rusinat sa o redea. Totusi, gainariile romanesti fusesera facute, banui, la nivel mai jos – aici vorbeste premierul unei natii, nu un exponent al unui partid de extrema dreapta, si mai vorbeste si pe teritoriu strain. Acolo unde Romania nu are guvern si lupta se concentreaza pe apararea unor „comunsiti de prada” – cum ii califica Frankfurter Allgemeine – asemenea iesiri raman fara raspuns, si romanul slab de inger mai poate trage concluzii exagerate. Care se penalizeaza cu ironii bine meritate. Totusi „die Rechnug geht nicht auf” cum se spune, socoteala nu se verifica, in totalitatea ei!

    Iata deci dansul stereotipurilor – si acest dans trebuie intr-adevar oprit. Opinia mea ferma este ca mai ales maghiarii din Romania au nevoie sa realizeze, cu parere de rau, ca pana una alta lupta comuna cu Romanii impotriva politrucilor si comunistilor de prada, este prima prioritate si pentru realizarea drepturilor lor. Ca sunt mai multi la „romani” – nu lipsesc, poate pe alt regsitru, nici la maghiari, vezi Tökes, vezi Geza Söcz. Si nu discutia „politrucii cui sunt mai jegosi?” poate duce la o solutie. Sa dea Dumnezeu ca nevoia sa ii aduca pe oameni sa poata pune in practica aceasta realizare elementara!.Caci sunt convins ca exista de amandoua partile o majoritate pasiva careia i s-a urat de frecusuri pe teme nationale si diversioniste – dar, isi poarta fiecare bucatica de cruce din colectivul din care face parte.

    • Preda, nu stiu daca nu am fost destul de clar: nu sint fan al lui Kover (presedinte la parlamentului, nu prim ministru). Dar am fost destul de clar cind am spus ca inhumarea lui Nyiro ar fi trebuit sa fie lipsita de politicul de la Budapesta.

      Cu scaderea drastica a minoritatilor din Ungaria de dupa 1920, eu le admit si le cunosc, doar am dubii cu unele numere (sute de mii de romani…). Sa nu uitam insa de WWII:
      – schimbarile de populatie: Benes a trimis 110 de mii de maghiari din Cehia si Slovacia in Ungaria, iar in schimb au fost trimisi si 73 de mii de slovaci in Cehoslovacia
      – deportarea germanilor/svabilor ca „criminali de razboi” in Germania sau in localitati maghiare = expropriere): in jur de 185 de mii de germani au fost trimisi in Germania (conform acordului de la Potsdam a trimiterii a maximum 4-500mii de germani in Germania = toti!), plus zecile de mii dusi de rusi, plus cei deportati de comunisti ca chiaburi in „baraganul” maghiar asimilati destul de repede, daca s-au reintors, proprietatile nu prea leüau reprimit, poate partial dupa 1990. Eu personal am intilnit o familie germana din Villany, trimisi la „baragan”, numele maghiarizat ca sa scape de acolo, acuma nu si-l mai schimba inapoi ca marca vinului facut de ei este deja cunoscuta…
      – de cei 450mii de evrei deportati si de cei 100+mii in batalioane de munca stim bine ce soarta au avut…

      Nicioadata nu am spus ca Ungaria a fost role model, doar ca de vreo 20 de ani are (isi permite?) o legislatie destul de liberala pe acest plan. Numarul celor declarati germani la recensaminte a crescut cu 100% intre 1990 si 2001 (la 62mii), cu 70% celor declarati slovaci, cu 15% celor croati, 30% a celor sirbi, 55% celor sloveni, romanii au scazut insa cu 26% (la 8mii). Datele recensamintului din 2011 nu sint inca publicate.

      • @Lorand: In primul rand ma bucur ca nu ai luat personal remarcile mele, fiind adresate – chiar prudent – unui tert, se putea intampla. Deci suntem de acord ca discutia nu este intre Preda si Lorand, ci un efort pe care ni-l asumam impreuna, intru e elimina repetate surse de neintelegere.

        1. Imi este evident ca nu poti fi un fan al lui Kover – de aceea am si spus: imi pot inchipui ca acea fraza deocheata ti-a facut si tie rusine. Din pacate, cum am spus: in lipsa macar unuia dintre guverne, care sa fie normal, se poate din pacate intampla ca cate un slab de inger, sa se simta amenintat si usor lasat in gol de ambele parti.

        2. Ce se petrecea pana acum o saptamana in Ungaria era destul de ingrijorator. Ce se petrece azi in Romania este din pacate mult mai mult, si ar cere de fapt toata concentrarea! Inca acum doua saptamani, citeam cum in Ungaria oameni nemultumiti se uitau cu invidie/admiratie cum s-a putut sa fie pus un Nastase in spatele gratiilor. Iata din pacate ca poate ne-am bucurat cu totii prea devreme!

        3. In ceea ce priveste aritmetica post WW1, evident ca nu am mentionat nici eu totul, in particular schimburile de populatie ale lui Benes (de la care Romania s-a abtinut, si iata ca azi chiar si dupa schimbul de populatia, Slovacia exporta formatii de HNS-Rock catre Romania). Numarul total al
        Romanilor ramasi, ne este greu la amandoi sa gasim date, ar trebui niste raporturi ale lucrarilor de la Trianon. Dar iata o harta etnografica de la 1880, gasita in pripa.

        Ii vezi cat de departe de granita de la Trainon avansau – si nu vor fi disparut toti pana la 1920. Chiar admitand ca memoria ma inseala amarnic, ca poate stiu de toti Romanii ramasi in afara granitelor, deci si Ucraina Transcarpatica, etc. Totusi mi se pare ca nu este greu sa recunoastem ca trebuie sa fi fost mult mai multi decat cei cateva zeci de mii de care se vorbea deja, daca nu ma insel, deja in perioada interbelica..

        4. Punctul meu de vedere este ca am anumite indoieli fata de legislatia maghiara liberala, de cateva zeci de ani. Cinste lor, ca o au – am auzit-o in toate mediile! Dar poate sa ne apara cumva ieftin, ca atunci cand, in afara de tigani – cu care nu comentez cine se descurca mai bine: nimeni nu se descurca, nici tiganii insisi, intreaba-l pe Nicolae Gheorghe! – deci in afara de tigani, mai sunt cativa germani care si-au uitat in mare parte limba. Sasii sau Svabii, intorsi din Siberia sau din Baragan, nu imi este cunoscut sa fi fost uitici de limba germana in Romania … Si acum avem legi in Ungaria, dar putini carora sa le aplicam. Multumesc, nu cred ca este suficient pentru a acorda pozitia de superioritate morala care este cautata in discutii.

        5. Intelegi: punctul la care vreau sa ajung este visul in care intr-o zi va deveni de la sine inteles de o parte si de alta, ca fiecare se abtine de la prerogative de superioritate morala, si are si incredere ca ceilalti se abtin in egala masura. Imensa economie de timpe si energie! Atunci se poate discuta constructiv de ambele parti, cu cei care vor sa priveasca inainte. Si deasemeni, fiecare parte stie ca nu mai are nevoie sa isi care in carca – Romanii pe cei slabi de inger, speriati ca „ne iau Ardealul” – iar Maghiarii pe nostalgicii lui „Karpatenbogen” si clientela lui Kover si Orban, sau Tökes si Söcz.

        6. Pana atunci se pare ca mai este ceva cale, dar tare visez ca sa inteleaga cat mai multi oameni cat de importanta este in egala masura intelegerea ponderata a istoriei reciproce, cat mai ales, abea odata inteleasa si invatata istoria, libertatea de a o da uitarii si de a construi ceva nou. Intr-o lume in care modelele nu se mai cauta aiurea, adaptate cu forcepsul, ci se creaza in functie de datele problemei la fata locului

        Discutia cere continuare, desigur – pe moment nu am nici timp, si respect limitarile de spatiu.

Comentariile nu sunt permise.