Ceangau in Romania [Joia MaghiaRomania]


Cum se face că nu vorbesc limba ceangăiască? Mama mi-a dat un răspuns mai mult decăt clar: „tatăl tău mi-a interzis să vă învăț”. Acest caz e doar unul din sutele, poate miile de cazuri în România și e trist. E o bucurie mare să descoperi de unde provii, însă în același timp te doare să afli că această etnie e „pe cale de dispariție„ și că procesul de românizare a acestei etnii și-a atins, în multe locuri, scopul. Mă simt mai ales trădat de cei dragi, de cei ce au împiedicat ca eu să învăț acest grai. Mă simt trădat de Biserica Catolica, care de-a lungul secolelor a participat și a favorizat acest proces de românizare, Biserică căreia i-am dedicat ani de zile și pe care am slujit-o fidel în tot acest timp. Mă simt trădat de statul român, stat care mi-a băgat în cap că sunt român și că toți cei care vorbesc un fel de ungurește nu sunt unguri, ci români.

Faptul că sunt ceangău, nu înseamnă că ponegresc Biserica Catolică și țara.

Continuarea aici, in articolul-marturisire al lui „Marius”. Un catolic care a crezut mult timp ca se trage din Decebal si Traian si care acum considera ca identitatea i-a fost rapita de „societate si de catre cei dragi”.

O

PS: Preiau pentru prima oara un citat mai mare despre ceangai ca urmare a discutiilor dintre Preda, OLorand si Solovastru de aici si mai sus. Profit de PS ca sa adaug o precizare: nu imi place termenul de limba ceangaiasca, dar am lasat textul fara nota de subsol. Prefer termenul de dialectul/graiul ceangaiesc (al limbii maghiare).

59 de gânduri despre “Ceangau in Romania [Joia MaghiaRomania]

  1. – „tatăl tău mi-a interzis să vă învăț”……. si care acum considera ca identitatea i-a fost rapita de “societate si de catre cei dragi”.

    Acelasi lucru se intampla cu aromanii in Grecia, parintii nu ii mai invata dialectul aroman.

    E incorect insa sa spui ca „i-a rapit cineva ceva” ce a avut odata. Identitatea (religioasa si/sau etnica) nu e biologica/rasiala, nu o ai cand te nasti, ea e culturala, se formeza prin educatia pe care o impun parintii.
    La fel de bine poti sa spui ca toti copiii indoctrinati de mici in credinta religioasa li se rapeste sanatatea mentala si identitatea ateista de catre cei dragi si societate (si viceversa desigur).

    • De acord, dar asa considera omul si am redat ca atare
      „acum considera ca identitatea i-a fost rapita”
      De fapt, nu i-a fost rapita, i-au oprit accesul la respectiva identitate.

      • i-au oprit accesul la respectiva identitate…

        Da, copiii care nu sunt educati de mici in spirit crestin-religios raman ateisti la maturitate. Copii nu dezvolta de la sine idei irationale si adanci sentimente religioase in absenta educatiei specifice. Parintii (prin educatia seculara pe care le-o fac) le opresc deci accesul la respectiva identitate.
        In Albania, 45 de ani de „materialism-stiintific” ala Enver Hodja, a transformat o tara musulmana intr-una in care majoritatea se declara ateisti sau agnostici.

  2. Copiilor parerea mea este ca trebuie doar sa li se ofere posibilitatea, daca vor, sa isi mentina indeitatea, dar nu sa fie fortati. Asimilari etno-lingistice si culturale, precum si migratii si conversii religioase, au avut loc de cand lumea si vor avea loc in continuare. Vazut ca atare, pierderea fiecarei limbi, etnii sau culturi poate fi o tragedie; insa daca insisi explonentii acelei culturi nu depun eforturi pentru a o pastra, nu are cine si de ce sa o faca in locul lor. Tot ce se poate face este sa fie documentat. Oare de ce dacii au adoptat limba latina? Era o limba de prestigiu, dadea acces la posturi in administratie si comert, la educatie, etc. Plus libertate de miscrae in tot imperiul, care era valabila atat la mutarile de populatie inspre Dacia (depopulata masiv dupa razboaie) cat si dinspre Dacia.

    Ma rog, la ceangai a fost alta situatie, asimilarea nu a fost benevola, ci fortata.

    • Uite tocmai la Ceangai am probleme sa imi inchipui in ce fel a fost aceasta asimilare fortata, sa nu exageram. Asimilare benevola este deasemenea un oarecare eufemism. Adevarul este la mijloc – unii ii mai spun si „forta lucrurilor”; dar nu am citit niciunde sa li se fi aplicat amenintari, pogroame, si cate a mai cunoscut omul in regiunea aceea batuta de valuri, pentru a deveni …. Moldoveni. Cel putin nu se stie, caci s-ar fi citit. De masurile din Ardeal impotriva Romanilor, sub Habsburgi si mai tarziu se stie.

      Dar nu asta este problema – problema este ca oamenii isi afirma astazi identitatea si trebuiesc sustinuti. Am vazut un raspuns dat de un „jurnalulunuisacerdot”, nume in spatele caruia se gaseste un blog catolic in limba romana. As fi vrut sa il rog pe acesta: sunt convins, pentru cine cunoste mediul restrans al bisericii catolice din Moldova, nu poate fi imposibil sa induplece pe inaltii prelati sa gaseasca o solutie pentru ca Ceangaii sa isi poata reinvia biserica si mesa in limba proprie. Este in interesul tuturor, si al Romanilor, care nu au nimic de pierdut exprimandu-si omenia pe care deseori o au.

      Problema: am raspuns dar am fost trimis prin Word Com de la adresa la adresa, pana la o nota de plata, deci nu am putut sa-i raspund lui sacerdot. Pacat, daca mai scrie aici voi cauta sa-i raspund, nici Worpress nu este Glasnost curat 🙂

  3. Si eu sánt ceangáu de origine, sánt mándrá de asta, niciodatá nu mi-a fost rusine. Vorbesc limba lui Eminescu la fel de bine ca limba lui Petőfi sau Petrás Ince János care a fost ceangáu. Limba materná care am invátat-o de la mama e ceangáiascá, maghiará (maghiara veche), limba care am invátat la scoalá e romána, apartine de viata mea, cea dinainte de sufletul meu. Un lucru nu inteleg de ce ái deranjeazá pe multi cá ceangáii vorbesc limba maghiará bineinteles in diferite dialecte, odatá ce nu au avut posibilitatea de a inváta limba literará maghiará din lipsá de scoli (de ce? nu intru in particularitáti). Vreau sá precizez cá ceangáii sánt cei mai loiali cetáteni románi, doar cá vorbesc si o altá limbá si au religia catolicá. Bunicul meu si-a pierdut o máná in primul rázboi mondial, tatál meu a fácut 5 ani de front in prima linie, doi unchi au fost prizonieri in gulagul sovietic. Au fost pe baricade unde trebuie, in transee nu si-au pus problema ce limbá vorbesc si ce religie au, au tras cu pusca sau sacrificat. Nu stiu cui ái foloseste acestá politicá de asimilare, ori in statele mai din vest care au minoritáti nu e nici o problemá a fi austriac in Italia spre exemplu sau a fi suedez in Finlanda, sau a fi catalan in Spania smd.smd. Ori nu stiu in statele din vest de ce e problemá a fi o altá natie decát cea majoritará. Sá nu creadá cineva cá mi sa spálat creierul, nu sánt persoana la care li se poate face asa ceva, doar cá este de neconceput ca ceangáii sá fie persecutati zeci de ani de zile si din cauza asta multi sau lásat influentati si isi neagá originea, rádácinile, si se intorc impotriva propiei natii (vezi din articol, tata i-a interzis mamei sá-si invete copilul limba materná). Probabil cándva is vor da seama multi ce gresealá au fácut cá nu si-au educat copii cá identitatea este un lucru important in viatá.

  4. nu cred o iota din comentariul de mai sus …am cumnat ceangau si este autoritar in casa …toti membrii fam. sunt Catolici pentru ca ,capul fam. este Catolic..Eu sunt Ortodox si respect f.mult Biserica Catolica….De fapt problema este invers si cu parere de rau cumnatul meu confirma asta ,ca fam. de ceangai (sot -sotie)nu considera necesar ca copii sa stie si limba romana……cu parere de rau va spun ca azi e bine sa stii si pasareasca….Eu nu inteleg de ce faceti victime peste victime din: tigani ,maghiari,ceangai, aromani, tatari,greci si altii care sunt persecutati in romania…..Eu am crescut in Constanta si in scoala elementara cat si in liceu( ptr. ca atat am putut), la vremea respectiva un absolvent la facultatea de matematica stia cat este valoarea lui „pi”…..Am invatat impreuna la scoala acum acum 34 de ani cu turci ,tatari,machedoni,greci,evrei chiar si maghiari f. putini …erau detasati parintii de la T:M:U:C:B .MURES. Nu erau probleme de nici un fel si toti eram la fel …nu imi aduc aminte decat ca poreclele erau de genul :bai tigane!,turcule! ,cap de oaie la tatari!,pista sau bozgore ….dar totul era fara rautate …nu ca acum si atata dusmanie intre Bisericile Catolice si Ortodoxe…parerea mea este ca.vor cucerii europa musulmanii …….respect religia si veti vedea ce timpuri vor veni in europa….Mergeti la Bruxelles sa vedeti!!!!….Nu inteleg de ce” ani de zile” nu au fost probleme in constanta cu: tatari,turci ,macedoni si altii…. dar intodeauna au fost probleme in Ardeal, televizate si nu stiu cui ajuta astfel de tampenii…..Doar cu tiganii au fost probleme mereu ptr. ca tiganul e tigan „nu numai in ziua de paste” Comentariul de mai sus vreau sa-l considerati lucrare de „doctorat
    NEPLAGIAT.”…pentru ca a plagia trebuie sa ai ……………………..”..multe oua de numarat” Cer scuze ptr. comentarii,dar sunt un cetatean Roman care platesc taxe in Romania dar si in Germania.Aprecizez ce faceti voi aici dar observ ca nu prea aveti multi fani maghiari…..sper sa supravietuiti cu bani poprii si nu sa va distrati cu bani de la buget ….sunt convins ca deja ati pregatit ceva injuraturi ptr. mine….Duminica , adica maine ,avem o chindie la Duisburg cu Catalina (ungaria) si Cristina (rusia)sotiile sefilor mei nemti….cu totii niste oameni deosebiti

    • La ce scoala merg copiii acelor ceangai care „nu considera necesar ca copii sa stie si limba romana”? Alta decit romana nu exista in satele lor.

      Interesant, la poreclele fara rautate ati uitat poreclele romanilor! Sau aceste porecle existau doar pentru minoritati?

      • scoala la care se duc se invata in limba romana…din pacate acasa nu vorbesc in romaneste si este treaba lor pana la urma ,dar la scoala le este f. greu in romaneste si nu fac performanta….exemplu in constanta ,turcii si tatarii invata la scoala in romaneste si acasa vorbesc si romaneste si turceste si au ajuns dintre ei magistrati,procurori, avocati si unii exceleaza in Turcia .Din pacate voi nu reactionati la modul cum sunt aparati cetatenii romani peste granite si cand spun cetateni romani,spun de etnie tatara,maghiara ,turca mcedona ,etc.Luptati sa fie respectati cetatenii romani in strainatate si pe urma discutam despre cazuri ca ala ca” tasu nu vrea sa auda maghiara in casa”Luptati ca cei de etnie maghiara,turca, tatara,etc.sa fie mandrii ca sunt romani

      • „Luptati sa fie respectati cetatenii romani in strainatate si pe urma discutam despre cazuri ca ala ca” tasu nu vrea sa auda maghiara in casa”Luptati ca cei de etnie maghiara,turca, tatara,etc.sa fie mandrii ca sunt romani” Acesta nu este scopul acestui blog. Vezi aici care este https://maghiaromania.wordpress.com/about/

      • unde traiesti frate???pai vezi ca faci scenariu „rasism” din orice….daca nu stii stai acasa!!!…..cand spuneai” turcule” sau” tatare”si deasemenea” tintili mintili balcescu aua” valabil ptr. machedoni, era lauda si nu se supara nimeni….de unde sa stii daca nu ai trait printre ei????ne place sa ne dam cu parerea si sa fim interesanti…..

      • Inca o data: au indraznit oare turcii, tatarii, maghiarii sa va alinte cu porecle similare?

      • –„Limba ceangaiasca exista precum limba vlaha sau moldoveneasca”

        Nope, dialectul ceangau e un dialect (arhaic, medieval) al limbii maghiare
        Moldovenii si vlahii timoceni vorbesc limba romana contemporana nu dialecte ale limbii romane.

        Comparatia corecta e cu aromana, sau cu relatia dintre limba greaca moderna si limba greaca antica.

      • Comparatia dintre greaca moderna si greaca antica nu este corecta, fiindca greaca modera este urmasa directa a unui dialect al limbii grecesti antice. Greaca antica avea mai multe dialecte (corintic, attic, macedonean, doric, etc.), cel attic a ajuns dialectul de prestigiu, le-a eliminat pe celelalte din vorbire si din el s-a dezvoltat greaca moderna. Similar cum romana a evoluat in mod direct din latina vulgara.

        Si comparatia cu aromana este incorecta. Nu putem zice ca aromana este mai arhaica sau mai inovatoare decat romana. Diferentele sunt in mare parte datorate adstratului (slavon in cazul romanei, grec in cazul aromanei). Nici unul din graiurile romanesti nu poate fi catalogat ca foarte conservator/arhaic sau foarte inovator. Si utilizarea termenului de „dialect” este discutabila, fiindca romana este surprinzator de omogena comparativ cu alte limbi europene. Nu doresc sa intru in polemica daca aromana si meglemoromana sunt dialecte sau limbi de sine statatoare.

      • Comparatia mea a incercat sa sublinieze falsitatea termenului limbii ceangaiesti, inventata de unii ca sa nege originea lor. Da, e asa cum spui: cei putini ramasi vorbesc un dialect arhaic al maghiarei.
        La fel de inventate sint termenii de limba vlaha sau moldoveneasca (motivele poate nu sint 100% aceleasi).

    • „sper sa supravietuiti cu bani poprii si nu sa va distrati cu bani de la buget ….sunt convins ca deja ati pregatit ceva injuraturi ptr. mine”
      intr-o lume imaginara, da, ne distram cu bani de la buget si pregatim injuraturi. In lumea reala, insa, nu avem finantare si nu raspundem niciodata cu injuraturi. Dar, daca preferati, puteti ramane in lumea dintai ;).

      • Lorand, daca limba ceangaiasca exista precum limba moldoveneasca, atunci ai dat-o in bara! Pentru ca limba moldoveneasca nu exista, a fost inventata de sovieti. Si din ce am citit la un „savant” moldovean de vest, de-al nostru, ceea ce ar dori cei ca el, ar fi ca limba ceangaiasca sa existe, caci are mult mai multe alocuitiuni romanesti decat maghiara, si cine stie, la urma devina limba latina cum devenise moldoveneasca limba slava.

        Deci fii atant la ce spui – vorba veche: fii atent la ce-ti doresti, sa nu cumva sa se realizeze!

        Ce inteleg eu este ca este un „grai” sau „dialect” (termeni imposibil de delimitat „stiintific”, dar utili pentru bunul simt), maghiar, si oamenii ar trebui sa nu aibe nici o problema sa il foloseasca intre ei. Iar la scoala, evident, spre binele lor, invata maghiara si romana – sau invers. Nici in Elvetia nu invatam in dialect, desi toata lumea doar asta vorbeste.

  5. Exact cum am apreciat….daca intri in contradictoriu cu administr.acestui blog esti votat negativ…….cred ca este o afacere de fam. cu bani de la cotizanti(fraieri).sau ceva servicii secrete maghiare. GLUMESC OLAHUS!

    • De obicei glumele sunt adevaruri (in perceptia celui care le face) spuse pe jumate. Deci poate pentru tine o fi adevarat ca primim bani de la cotizanti, dar tot ce facem noi este din pasiune si voluntar (arata-mi si mie o pagina pe care se poate contribui cu bani la blog, poate n-o stiu eu :lol:)

      Legat de familia de ceangai, sunt din Dobrogea sau din Moldova?

      Mi-a placut cum le ziceati la machedoni, nu mi-a placut ca foloseati „bozgore” dar asta depinde de gradul de prietenie cu cei chemati asa, unii oameni se pot alinta cu „bozgor” si „olah” daca-s buni prieteni, pentru altii e o jignire, eventual acceptata tacit daca maghiarul se afla in minoritate, dar tot jignire.

      • Corect! Pentru mine cazul sublim al acestui fenomen, este Nae Steinhard, care in mod consecvent vorbeste de „ovrei” in toate cartile sale! Nu „jidani” desigur, dar nici gramatical si politic corect „evrei”, ci acel termen ante-belic, pe care adopatandu-l, in ciuda faptului ca a degenerat si acela in excese rau voitoare, totusi purta inca suficient iz de convietuire umana, in care se amestecau afectiune si impunsaturi, inca intr-o forma fireasca si acceptabila. Asta este interpretarea mea, cert este ca Steinhard foloseste cu darg acest cuvant pe romaneste, si nu voi crede niciodata ca ar fi devenit prin cvonversiune antisemit ..
        .
        In rest am putine de spus la adesa deviatiiior de mai sus, daca si ce este limba ceangailor. Cine suntem noi sa decidem. Este evident o limba care le permite Ceangailor sa se intretina cu Unguri in limba lor, ceea ce oricarui roman – Moldovean, Ardelean sau Timocean, care nu stie in plus si ungureste, ii este imposiibl. Ajunge!

        Gasesc insa ceva adevar in ce spune Oancea despre turci si tatart: Scoala in Romana i-a ajutat! Spre exemplu, translliterarea latina a limbii turcesti, folosind sh si ts ca in romana, a fost facuta de un carturar turc din Dorbrogea. Eu am avut placuta ocazie sa vorbesc cu un tatar din Kazahstan, supravietuitor al deportarilor lui Stalin, om foarte luminos sufleteste, si vorbeam romaneste, caci vorbea inca bine dupa 40 de ani,
        cand invatase in scoala in Dobrogea. Poate daca Oancea se mai ostenea si sa exprime remarca sa in termeni mai pozitivi si lipsiti de provocare, se desprindea mai usor din aceasta remarca si bucatica de realitate pe care, dupa parerea mea, remarca o contine.

        Pentru mine inceteaza orice dialog acceptabil, in momentul in care un roman incepe sa analizeze si sa dosarizeze dupa bunul plac limba ceangailor. Mai ales in Moldova, cand se stie in ce fel s-a inventat „limba Moldoveneasca”, ar fi de asteptat mai mult bun simt. Trebuie sa adaug, in spiritul dreptatii, ca devine foarte dificil si un dialog care incepe (cu se
        intampla prin alte locuri) cu o acuzatie de asimilare fortata si rau voitoare indreptata impotriva Ceangailor. Asta este o exagerare contraproductiva.

        Argumente sunt destule – dar nu vreau sa monologhez – daca cineva imi cere argumente, le voi aduce.

  6. Care este femininul de la ceangău? Toate variantele plauzibile conform gramaticii române, „ceangăuă”, „ceangaie”, „ceangăie”, „ceangoaică”, sună ca dracu’.

    • O doamna Csango (cu care as dansa un Tango)! Mai interesant mi s-a parut un argument la care recurgea un „invatat” moldovean, intr-un link oferit de Olahus, si care atragea atentia ca – dupa ce pretina dansului – Csango ar proveni cumva de la un termen secuiesc pentru „corcit”, si de aceea romanii politic corecti ca si dansul evita acest cuvant. Dar nu se dau inapoi de la argumente abracadabrante prin care incearca sa dovedeaca ca Ceangaii sunt in egala masura romani pe cat si maghiari.

      Subiectul este deci plin de deviatii in cele mai infloritoare forme ale absurdului, si de aceea, cu atat mai mult, se impune o rezumare la real si la acesti oameni care nu merita sa devina un obiect de controverse intre minoritatile Europene ale Ungarilor si Romanilor, ci au dreptul la viata si cerintele lor de sine statatoare.

      Dar totusi: este adevarat ceea ce spune domnul carturar despre provenienta termenului „Csango”?

      • Cuvintul csango se spune ca inseamna a hoinari, plecat pe alte meleaguri.
        Si azi se foloseste (mai rar) „csamborog” care inseamna la fel „hoinareste”.

      • Lorand – multumesc pentru aceasta traducere. Banuiam ca expicatia citita are ceva tendentios. Hionarii – ce frumos nume, ca noi toti de 50 de ani incoace, csangaii comunismului!

    • Asa este…Nu este vorba despre osteneala dar sincer eram foarte suparat pentru faptul ca am vazut la tv niste” romi „cu vreti Dvs. sa le spuneti….. care erau foarte revoltati de faptul ca trebuie sa se intoarca in Romania si ca statul Roman nu le ofera nimic.Acest lucru ma supara f.tare ptr.ca ma intreb ce dracu au de oferit Romaniei astfel de indivizi care numai CER si nu ofera nimic.Eu cred ca trebuie sa daruiesti ceva din viata ta unei tari si pe urma sa ai pretentii la ajutor (pensie,ajutor social,ETC).Important este sa mergi la scoala atat cat te duce mintea, sa inveti ceva ptr.a devenii :doctor sau strungar,profesor sau timplar,etc. dar nu cersetor sau infractor ptr. ca parintii nu te-au lasat la scoala si esti o povara ptr. societate si ptr.platitorii de taxe.Sigur daca am asemenea conceptii o sa atrag numai injuraturi ……dar eu nu mai vreau sa platesc Taxe pentru analfabetii creati de parintii acestei etnii.Tot respectul meu pentru bunii mei prieteni si fosti colegi de scoala de etnie :tatara ,turca ,macedoneana ,greaca si lipoveneasca(rusa)…Tungeai , Metin ,Erkin…Ilmas ,Cetin….Repidon , Babu ….Stavros ,Guli….Trefil…si altii cu scuze daca nu i-am scris.In Constanta nici nu poate fi vorba despre un conflict interetnic foarte multi ani de acum incolo desi aici traiesc mai multe etnii .Normal ca o sa comenteze cineva dupa asta si o sa spuna ca acesti oameni sunt „prosti „ca nu cer mai mult …ca sunt discriminati….

  7. –Ceangaii sunt in egala masura romani pe cat si maghiari.

    corect ar fi ca : „in egala masura nu sunt nici romani nici maghiari”

    „Identitatea ceangăilor din Moldova este marcată în mod decisiv pînă astăzi de faptul că ei sînt singurul grup etnic ce nu a luat parte în prima jumătate a secolului al 19-lea la marile procese istorice (reforma limbii, mişcările politice şi culturale ale epocii reformei, lupta pentru independenţă din 1848), care au creat naţiunea modernă civică maghiară, motiv pentru care, de fapt, nici nu au devenit parte a naţiunii civice maghiare. În pofida evidentei identităţi lingvistice, culturale, genetice etc. cu maghiarimea, ceangăii din Moldova nu prezintă trăsăturile unificatoare cele mai importante considerate a fi caracteristice naţiunilor civice.”6

    Constatarea lui Pozsony este asemănătoare:

    „Deoarece în timpul construcţiei naţionale, [ceangăii] au trăit în afara graniţelor reprezentate de culmile Carpaţilor, ei nu au participat la cele mai importante evenimente legate de crearea naţiunii civice maghiare, dar, pentru o perioadă îndelungată, nu au fost incluşi nici în cele mai semnificative procese ale construirii naţiunii române.”7

    http://www.provincia.ro/cikk_roman/c000322.html

    • So what? Germanii de dincolo de Volga, si cati altii – cam cat de activ au participat la „procesele formative”? Constatare, dar in ce scop?

      • –Constatare, dar in ce scop?

        In scopul de a-mi argumenta propozitia initiala “nu sunt nici romani nici maghiari in egal masura”

        Desi, probabil, sunt romani in ceva mai mare masura decat maghiari fiindca, in sec. 20, au fost (anemic dat totusi) inclusi in procesul de construire a natiunii romane (de aia se declara „roman” 95% dintre ei, desi nu cred ca sentimentul e tot atat de puternic ca si la un roman „standard”)

      • Ovidiu: romanii din Timoc atunci nu sint romani ca nu au participat la procesul de construire al natiunii romane.

        Declaratia de roman se face din cauza asimilarii: o familie mixta, copii nu prea mai invata maghiara, nepotii deloc si hopa, ai un roman declarat la recensamint.

      • Lorand „romanii din Timoc atunci nu sint romani ca nu au participat la procesul de construire al natiunii romane”

        Da, exact asa, exact asta e problema cu „vlahii”. Etnia nu e totuna cu nationalitatea-politica (prima de „data”, a doua e „construita”).

        Asta e „problema” cu o buna parte din ei, sunt ~300 000 vlahi acolo (erau 200 000 in 1921 la recensamantul facut de Serbia, azi trebuie sa fie cam 300 000) dar din ei doar vre-o 10% se considera „romani” si militeaza activ etno-politic. Restul sunt indiferenti sau se identifica politic cu natiunea sarba.

        Sunt la fel ca cenagaii, poate ceva mai „romanizati” dat fiind ca un rau (Dunarea) nu ofera separarea geografica pe care o ofera muntii (Carpati) si au influentati mai mult de ce s-a intimplat in Romania in sec. 19.

      • Ovidiu: OK, got it, discutie pe confictul etnie/natiune-politica. Cred ca aici am discutat mai mult despre etnie.

  8. de observat ca in Moldova se pastreaza distinctia intre „unguri” si „romani”, dar nu mai e una etno-lingvistica, ci religioasa:
    „Spre deosebire de neamurile ortodoxe, cele catolice — întâmplător mai numeroase — sunt extrem de unite. Dincolo de dinanismul lor economic, solidaritatea socială de care au dat de multe ori dovadă a stârnit de multe ori admirația și invidia comunității majoritar ortodoxe.
    Nu-mi fac mari iluzii, orice minoritate are un grad de coeziune mai mare decât majoritatea de care este înconjurată, însă ceva îmi spune că minoritățile ortodoxe nu sunt atât de unite.

    Deși n-a manifestat niciodată un gest intolerant, bunica făcea întotdeauna distincția între „la români“ și „la unguri“. Nu se indentifica etnic cu comunitatea de ceangăi care popula satele și comunele vecine, însa era conștientă că trăieste în cadrul altor ritmuri decât românii identificați în imaginarul ei drept ortodocși.

    După un model tradițional, bunicul era patriarhul familiei, deși fire blândă, a acceptat cu greu ca doi din fiii săi să se căsătorească cu „românce“. Nurori care nu s-au distins prin asumarea interioară a religiei catolice, însă s-au diferențiat printr-o toleranță mai mare la libertatea religioasă a copiilor lor.” http://www.adrianciubotaru.ro/romania-mea-catolica/

    • Olahus draga, nu ma innebuni! Bunica-meu la a tria generatie, mai facea distinctia intre cum suntem noi, Aromani, si ceva unde eram acuma. Si suntem ortodocsi. Nu stiu daca iti dai seama ce fier fierbinte ai atins punand distinctia de-a lungul unei confesiuni?!

      Toata lumea stie ca lumea Ortodoxa a fost condusa de la Constantinopol, ocupat – spre deosebirea de lumea Catolica care a fost unita si razboinica, de la Roma. Exista o istorie de 1000 de ani care explica distinctia, nu o trage pe Academiei atat de usor. Caci altfel, macar in prezenta unui numar suficient de ortodocsi, ti-as putea raspunde si eu (cum nu imi place sa o fac – dar am facut-o uneori cu cate un catolic obraznic, dintre care mai exista, desi in general ii iubesc si imi sunt desigur cei mai apropiati in occidednt). Raspunsul pentru catolicul obraznic, care se crede mai bun prin puterea structurii ce tine in mana miliarde de oamenii, si nu prin a sa proprie umlilinta iata ce ii va spune ortodoxul, care nu se crede tare prin nimic pentru ca nu are ce. Ii va spune: „Da, dar voi ati misionarizat cu sabia. Si in acelas timp cu Albigeois, ai vostri, pe care i-ati masacrat, timp de secolle dupa ce v-ati despartit, pe noi ne-ati declarat eretici pe care are orice convertit de ultima ora dreptul si datoria sa ii omoare si sa ii fure” Acestea au fost primele secole de catolicism in estul Europei, si prin intamplarea lor noi nu suntem catolici, caci am fi putut fi la fel de bine. Nu iti raspund tie in acest fel, tie iti spun numai ca intinsa coarda prea mult, acolo poate duce – si sunt convins ca pur si simplu nu te-ai gandit la implicatii! La noi si la ei, se spune peste tot, peste tot, unde exista o distinctie simtita – si ca si bunica ta, se pastreaza in egala masura respectul si propria identitate si parte.

      Deci ia hai sa nu fim catolici sau ortodocsi sau adventisti, sa incercam sa fim Crestini. Ca daca incercam aceasta vom sti de la inceput ca nu putem fi cu adevarat Crestini nici cu sapte botezuri, ci doar cu Harul Sfant. Si vom fi toata viata niste incepatori!

      • Preda, daca acordai mai mult timp citirii decat comentarii :), vedeai ca nu eu am compus acele randuri, ci este un citat.
        In rest, nu polemizez, ca n-am nici timpul nici energia ta.

      • Ovidiu, alegerea unor citate se face de obicei pentru a sustine o opinie. Care este opinia ta? Singurul lucru de inteles este ca „participarea la procesul formativ” este pentru tine importanta. Punctul meu de vedere este ca asta este un factor, care insa in secolul 21 nu poate fi decisiv, penru ca cineva din afara sa decida „Tu esti cutare”, si in consecinta sa mai si ingradeasca niste drepturi de exercitare a limbii! Sunt de acord cu tine ca, de cealalta parte este de asteptat si un anumit respect al cetateniei statului.

        Exemplul cu „Timocenii” (sunt romani nu numai in Valea Timocului): la diverse firme unde am lucrat mai fiecare a treia femeie de servici era romanca din Iugoslavia. Vorbea foarte inteligibil romaneste, si intre ele si cu mine. Cred ca se declarau „Sarbi”, caci la primul contact se prezentau cu vorbele „Noi, cum ar veni, suntem Sarboaice, caci suntem din Iugoslavia, dar suntem Romance, vorbim romaneste”. Asa isi rezolva omul simplu, verbal, problema de identitate – bineinteles ca aceasta solutie reflecta doua adevaruri in doua planuri: unul de „proces formativ” cu consecinta sa „Sarboaice”, cum iti place. Celalalt, identitatea etnica si de limba pe care inca o stapaneau bine, in ciuda lipsei de formatiuni suficiente pentru protectia acestei limbi. Si cam despre asta vorbim si la Ceangai. Eu ca Roman mi-as dori ca acestea in tara, care o consider inca a mea, sa existe.

        Tu – care este atitudinea ta fata de exercitarea identitatii? Care este alt subiect decat contextul statal si „formativ”!

    • Ovidiu ae trebui sa fie si el mai atent cu etnia/natiune politica. Caci in numele acestei orbiri, si-a capatat Ungaria (ma scuzati ca vorbesc adevaruri tabu) Trianonul. Ei au aplicat-o, este drept, la 50% din populatie. Dar nu este corect in nici un fel. nici la un grup mai mic, precum Ceangaii: este un criteriu depasit si dintotdeauna deplasat.

      In termenii acestia Aromanii Greci sunt Greci pur si simplu, caci au fost cei mai mari luptatori in Eteria, au finantat Politehnica din Atena care si azi le poarta numele (Metsovian Institute of Technology Athens), etc. Este dead end road!

      • Olahus, asta nu est polemica (daca ai citit). Problema este ca dupa 1990 in Europa in jurul Bruxelles a avut loc o dezbatere aparent intelectuala si stiintifica, pe tema „Ce tari sau natii au vocatie Europeana”. Rezultatul dezbaterii unor laicisti convinsi, poate atei, cam identifica „vocatia europeana” cu limitele de influenta a bisericii catolice, exprimand o convingere „stiintifica”, cum ca ortodoxia ar avea vreun virus anti-progresist. Hegemonia turca de secole nu intra in discutie, caci tocmai se cocheta cu aceasta mare tara europeana. Cam in contextul acesta poti situa raspunsul meu, repet, nimic personal.

      • Olahus – PS. Explicatia de mai sus iti arata de unde vine energia, sunt reactii din niste discutii la vremea lor aprinse – si cu putine sanse de succes. Vei spune pe buna dreptate – „dar ce legatura are asta cu ce am spus eu?”. Nu stiu. Dar framantarile ce le citesc azi intre aromani, le am auzit tematizate prima oara acum tot 20 de ani, cam in aceeasi perioada ca si „neamurile cu vocatie europeana”, si tot de indivizi care nu aveau nimic in comun cu romani sau aromani! De aceea am fost tentat sa indic un context la care nu te-ai fi gandit imediat. Nu pentru ca tu ai merge vreodata cu gandul atat de departe, dar pentru ca conotatiile au fost din pacate trasate de altii, si in consecinte mai persista. Sa dea Dumnezeu sa fie inutila, si cum spui tu, prea energica reactia mea – voi dormi linistit in amandoua cazurile!

        Dobra Notch.

  9. @Limba ceangaiasca exista precum limba vlaha sau moldoveneasca

    Da di undi stiti voi blea daca exista sau nu limba moldovineasca ? Amu ia daca nu exista apoi noi moldovenii shi vorbim?

    • @Solovastru … pai shaia de-nvatarati de la mumele voastre, da-i zic oamenii la oras limba si limba romana!

  10. Blea da nu mai bine ramaneti voi la „oras” , pe la Bucuresti sau aiurea cu limba romineasca -tig[..-n[..]ca ca noi sintem moldoveni si vorbim limba moldovineasca !

    • Ti-am editat comentariul Solovastru pentru ca am observat ca apar atacuri inspirate din termenul folosit de tine pentru a descrie limba romana. Si nu vreau sa se divagheze mai mult decat atat.

  11. BREe mata fashi misto di noi?????Eu am fost in Moldova si nu am avut nevoie de translator si nu imi aduc aminte sa fi invatat la scoala engleza ,rusa si moldoveneasca…..

    • Lasa glumele astea de doi bani, toata lumea stie ca sint identice insa faptul ca doua limbi sint identice nu inseamna ca oamenii sint obligati sa le denumeasca la fel( exista totusi o traditie istorica) si nici ca una sau mai multe din variantele regionale sa aiba rol dominant fata de cealalta (moldoveneasca) care impreuna cu caracteristicile ei ( accent s.a.m.d) sa fie redusa la rolul de limba vorbita la tara. Traditia istorica spune ca populatia care locuia in cuprinsul Moldovei Voievodale , adica in Basarabia si in estul Romaniei de azi, isi denumeau limba vorbita ca moldoveneasca . Asa ca tine-ti tu limba romineasca-tiganeasca si nu ne invata pe noi ce limba vorbim !

      • solovastru@ Adica tu ridici oarecum problema „langue d’Oc” in Romania: au existat mai multe Voievodate, si limba dupa unire este una singura.

        Si …. ai propuneri, idei care explica ce vrei sa sugerezi cu adevarat? Intrebarea limba cea ce o vorbim ce este, nu este un raspuns. Hat hat cate limbi cea ce o vorbim gasesti doar in Franta, Italia si mai mult ….
        Deci unde bati?

      • –Traditia istorica spune ca populatia care locuia in cuprinsul Moldovei Voievodale , adica in Basarabia si in estul Romaniei de azi, isi denumeau limba vorbita ca moldoveneasca ….

        de care traditie vorbesti ?

        Pierre Lescalopier scrie în 1574 că cei care locuiesc în Moldova, Țara Românească și cea mai mare parte a Transilvaniei, “ se consideră adevărați urmași ai romanilor și-și numesc limba “românește”, adică romana”.

        Miron Costin, în lucrarea sa „De neamul moldovenilor” (1686), afirmă că națiunea română trăiește în Moldova, Muntenia și ținuturile ungurești și mai notează că, deși oamenii din Moldova se autodenumesc „moldoveni”, ei își numesc limba „românească”, nu „moldovenească

      • cred ca vorbeste de Cantemir

        si ?

        „Cumcă Moldovenii nici odinioară nu s’au chemat Italieni, precum s’au chemat alți Romani în multe locuri după aceea, ci totdeauna ș’au ținut numele său cel vechiu, pe care îl avea toți Romanii, când era Roma cetatea a toată lumea, măcar că aceasta nu stă împotrivă, căci Ungurii și Leșii îi numesc pe dânșii Vlah; care nume obișnuesc neamurile acestea să-l dea și Italienilor.”

      • Olahus @ „cred ca vorbeste de Cantemir. Dar Lescalopier si Costin au fost pana in Cantemir. Sa se fi schimbat identitatea lingvistica pana in epoca lui Cantemir?” – Iar Cantemir este destul de insistent asupra antipatiei sale pentru Munteni, poate explica accentul sau pe „regionalism moldovenesc”, nu trebuie sa fie contradictie.

  12. Olahus @ Am citit mai mult din Cantemir, gratie tie – are si o observatie importanta la tema „Ceangaii”. El mentioneaza faptul ca exista Unguri in Moldova (1700) si au chiar o episcopie a lor la Bacau – oarecum aproape de zona unde sunt azi Ceangaii. Le mai da si o caracterizare, dar asta este altceva

  13. Din fericire azi avem surse autorizate si oricine poate obtine toate raspunsurile. Amintesc;
    *Catolicii din Faraoani* 2007, *Monografia comunei Faraoani* lansat in 2009,* Catolicii din Moldova in izvoarele sfantului Scaun* 2007, *Comunitalile catolice din judetul Bacau* 2007 *, toate scrise de Anton Cosa *Catolicii din Moldova Universul Culturii Populare* 2005* scris de Ion H. Ciubotaru. Sunt de acolo, vorbesc limba părintilor si bunilor mei, vechi locuitori din Faraoani, Inclin fruntea in respect pentru ei, stiu de unde vin si nu mi-e rusine chiar deloc, ba din contra sunt mandru ca apartin acestei comunitati greu incercata. Nu vreau sa demonstrez nimic nimanui ci doar spun ca cine doreste poate afla raspunsuri pertinente. Nu am permis niciodata nimanui sa rada de satul meu natal, de grai si obiceiuri, de oamenii de acolo. Sunt la fel de mandru ca vorbesc graiul bunilor mei, asa cum sunt mandru ca vorbesc limba romana, engleza ori franceza.

Comentariile nu sunt permise.