Limba si agresiune [Joia MaghiaRomania]


Cunoaste cineva vreun caz de agresiune (verbala sau fizica) impotriva unor persoane care au vorbit in spatiul public germana ? Sau engleza ? Si nu intreb pentru ca duc lipsa unor astfel de gesturi…

[comentariu postat aici, dupa ce o tanara a fost agresata la Cluj. Dupa spusele ei, pentru ca vorbea maghiara]

14 gânduri despre “Limba si agresiune [Joia MaghiaRomania]

  1. Spatiul virtual conteaza? Mi s-a intamplat de cateva ori pe forumuri/in comentarii pe bloguri sa folosesc cuvinte/sintagme in engleza (pentru ca asa mi-a venit) si sa am parte de comentarii, „Vorbeste, fa, romaneste,- te-ai murdarit la gura de engleza); de multe ori venind, culma ironiei, din partea unor persoane a caror gramatica romaneasca nu era impecabila 😛

    • Daca te referi la mine, apelativul „fa”‘ il folosesc doar in dialoguri cu fete apropiate, geografic, de straduta mea din Berceni. Iar gramatica mea ESTE impecabila. Apropo, cand vorbesti engleza, nu-ti vin sintagme gen manca-ti-as ? Nu de alta, doar nu stiu cum suna pre limba Albionului. Si asta ma framanta 🙂

    • @ralucahippie
      Mi s-a intamplat si mie, de multe ori, exact in aceiasi formula. Explicatia ar fi ca cine are dificultati de exprimare in limba proprie este incapabil sa invete alte limbi. N-ar fi nici o problema, atata doar ca la acestia apare mai usor comportamentul de haita.
      In cazul meu toti cei care i-am intalnit aveau convingeri de tip Noua Dreapta sau PRM.

  2. In spatiul virtual – si de ce nu, si in cel real- si pe mine ma deranjeaza cind un roman insereaza intr-o discutie expresii englezesti. E cam complicat sa dezvolt aici subiectul, dar cred ca e vorba de un cu totul alt fenomen decit cel la care se refera intrebarea lui Judit.
    Iar cu intrebarea din titlu- Judit, te rasfeti 🙂 Tu stii prea bine raspunsul si poti analiza si cauzele.
    Despre incidentul care a generat intrebarea mi-am expus mirarile la postarea respectiva. Sincer, cred ca a fost vorba de mai mult decit se povesteste.
    Condamn orice tip de agresiune, dar cred ca aici nu a fost vorba de etnie, ci de politica. Daca s-ar fi intimplat la Bucuresti, n-as fi avut nici o indoiala ca a fost adevarat suta la suta, dar la Cluj…nu cred.
    Cite fete maghiare umbla singure prin centrul Clujului, vorbind ungureste la telefon si nu patesc nimic- si fix o activista UDMR e urmarita si agresata de doi derbedei necunoscuti, deranjati de maghiara ei. E ciudat. In timp ce au urmarit-o, au mai auzit maghiara de la inca trei- cinci trecatori, dar ei fix cu fata aia au avut treaba…Nu exista martori, in ditamai Piata Unirii nu a vazut nimeni nimic- nici romani, nici maghiari nu erau prin preajma.
    Apoi ea se duce la avocat, ala suna la politie, in sfirsit afla si sefii ei de la UDMR care dau un comunicat si posteaza pe site etc.
    Nu, scuze, cred ca nu avem destule date sa luam de buna toata povestea exact asa cum a fost povestita.
    Deci, nu cred in componenta etnica a povestii; totusi, fata a fost agresata, indiferent de cine si pentru ce, iar acest lucru este condamnabil.

    • „Nu, scuze, cred ca nu avem destule date sa luam de buna toata povestea exact asa cum a fost povestita.”

      Sigur ca nu avem, am presupus totul ca adevarat si am discutat „ca si cum”, dar cred majoritatea a pastrat in minte ca s-ar putea si sa nu fie totul exact asa cum a fost descris de victima (sau sa fie).
      Poate ca au fost martori in P-ta Unirii si exista declaratiile lor la politie dar ce putem face pana apare raportul politiei ? Sa nu discutam deloc ?

      –In timp ce au urmarit-o, au mai auzit maghiara de la inca trei- cinci trecatori, dar ei fix cu fata aia au avut treaba

      Cine e aici din Cluj ?
      Exista o asemenea problema in Cluj, sa iti fie teama sa vorbesti in maghiara pe strada ?

      • –adica sansa ca un om in Cluj sa vorbesca in limba maghiara la telefon ar fi cam 0.16*0.16%=0,0256=2,56%. Destul de improbabil.

        Nu egal de probabil ca un maghiar sa isi petreaca timpul vorbind cu roman in loc de un alt maghiar, asa ca nu 2.56%, poate fi pana la 16%.

        Dar asa, general vorbind, clujenii ar trebui sa stie daca e ceva e firesc sau nu in centru.

      • Pai, nu cred ca toata lumea a pastrat in minte si posibilitatea ca faptul sa nu fie adevarat, din moment ce Olahus i-a trimis si mesaj de sustinere fetei.
        In ceea ce priveste procentele vehiculate cu posibilitatea de a vorbi maghiara etc.- eu nu-s inginer, nu ma descurc cu cifrele.
        Eu inchei niste studii postuniversitare in Cluj, organizate de UBB si o fundatie formata in majoritate de maghiari. Toti angajatii fundatiei unde se tin cursurile sint maghiari, nu este nici macar unul roman. Intre cursanti, sintem cam 50%-50%.
        As putea sa ma pling si eu de discriminare, pentru ca multe s-au intimplat acolo timp de doi ani sa ma nemultumeasca, dar nu o fac- pentru simplul motiv ca, orice neplacere as fi avut, o pun pe seama unor greseli omenesti, nu a unor sfidari etnice.
        Si nu am observat nici la angajati, nici la colegii mei maghiari vreo cit de mica teama de a-si vorbi limba in prezenta noastra.
        Am avut profesori maghiari din Cluj care si-au tinut cursurile in maghiara si au ajuns la noi printr-o traducere infecta- si tot nu m-am plins de discriminare. Am primit suport de curs in maghiara, netradus in romana- si cind am cerut tratament echitabil ni s-au oferit traduceri neprofesioniste, de-a dreptul ilare.
        Dar am cunoscut oameni minunati, atit romani cit si maghiari- si pentru asta mi-a meritat sa suport toate mizeriile fara sa ma pling de tratament discriminatoriu.
        Dar- in fine- inteleg de la OLorand ca sint penibila, asa ca renunt sa imi mai expun penibilitatea pe-aici.

    • Ina, hai sa lasam insinuarile ieftine:
      1. La Cluj sint 16% maghiari= fiecare al 6-lea din Cluj, adica in centru nu auzi inca 3-5 de oameni vorbind in limba maghiara in jurul tau!
      Hai sa luam numai statistic: un reprezentant al maghiarilor din Cluj (16%) vorbeste cu un al maghiar din Cluj (16%), adica sansa ca un om in Cluj sa vorbesca in limba maghiara la telefon ar fi cam 0.16*0.16%=0,0256=2,56%. Destul de improbabil. Hai sa ridicam putin ca poate vorbeste cu rude din Secuime, tot nu iese cei 3-5 in jur vorbind in limba maghiara!

      2. La Cluj exista o galerie care de fiecare data urla „afara cu ungurii din tara”…

      Adica, este foarte credibil sa se fi intimplat asta la Cluj. A incerca sa o musamalizezi, este penibil

      • –A incerca sa o musamalizezi, este penibil

        Nu incearca sa musamalizeze (sa ascunda dovezi, sa nu mai discute despre subiect, sa il faca uitat) ci exprima dubii, justificat pana nu vedem si altceva decat declaratia victimei.

        Cat e de comun sa vorbesti in maghiara in Cluj in zona centrala ? in Timisoara stiu ca nu e problema si sunt 7.5% maghiari, dar in Cluj ? (acolo a fost alta atmosfera, Funar, etc.) Dar e cineva intimidat sa o faca acum , a mai fost cineva apostrofat. ?

      • OLorand, vad ca o banuiesti serios pe Ina de musamalizare. Nu stiu daca are vreo importanta argumentul personal, dar eu o stiu, am vorbit cu ea, si e ultimul om care ar incerca sa musamalizeze ceva. sa-i exprime niste dubii, da, tot omul are.
        Ti-am luat apararea ultima data cand am citit ca ii faci opiniile „penibile”. Acum insa vad ca aceeasi reactie a ta a fost pe doua fire/posturi/articole. e dreptul tau, dar dupa aia sa nu te mire ca zice ca o faci penibila pe ea. Si ca pierdem un cititor vechi si moderat pentru ca il acuzam de ce ni se nazare („musamalizare”), de ce il banuim.

      • Olahus: atunci se pare ca eu am gresit, IMI CER SCUZE, INA!

        Singura scuza ce o pot avea este ca tentative de a minimaliza si bagateliza aceste evenimente exista in tara noastra (vezi chiar ca Basescu s-a simtit sa dea o declaratie ca nici vorba de agresiune etnica cind a fost batut rectorul de la Alba-Iulia in 2011 de catre huligani care urlau faimosul slogan cu trimisul ungurilor…). SI ca e greu sa citesti adevaratele intentii ale cuiva din doua postari.

  3. De asemenea, remarc cu regret ca UNUL dintre cei de aici nu comentat apropo de aceste paragrafe:
    „As putea sa ma pling si eu de discriminare, pentru ca multe s-au intimplat acolo timp de doi ani sa ma nemultumeasca, dar nu o fac- pentru simplul motiv ca, orice neplacere as fi avut, o pun pe seama unor greseli omenesti, nu a unor sfidari etnice.
    Si nu am observat nici la angajati, nici la colegii mei maghiari vreo cit de mica teama de a-si vorbi limba in prezenta noastra.
    Am avut profesori maghiari din Cluj care si-au tinut cursurile in maghiara si au ajuns la noi printr-o traducere infecta- si tot nu m-am plins de discriminare. Am primit suport de curs in maghiara, netradus in romana- si cind am cerut tratament echitabil ni s-au oferit traduceri neprofesioniste, de-a dreptul ilare.
    Dar am cunoscut oameni minunati, atit romani cit si maghiari- si pentru asta mi-a meritat sa suport toate mizeriile fara sa ma pling de tratament discriminatoriu.”
    De ce? Parerea ei nu e relevanta? Durerea ei nu conteaza?

Comentariile nu sunt permise.