Apropo de reinhumarea lui Nyiro la Odorheiu – antisemitism si dubla masura [Joia MaghiaRomania]


Oricat am astepta, vom gasi putine articole rationale in cazul reinhumarii lui Nyiro Jozsef. Un motiv in plus sa publicam articolul nuantat al lui OLorand. Care incearca sa abordeze “la rece” chestiuni arzatoare ca acuzatiile de crime impotriva romanilor, raportarea la antsemitismul lui, precum si politizarea evenimentului.
Olahus

_____________

Nyírő József a fost un scriitor destul de important al maghiarilor (din Ardeal). Cartile sale importante: Uz Bence (numele unui copil secui), Az én népem (Poporul meu), Sibói bölény (Bizonul de la Jibou*).

In perioada interbelica a lucrat ca ziarist la Cluj si ca mosier pe mica proprietate mostenita. In 1940 primeste ordinul Corvin pentru activitatea sa de scriitor interbelic impreuna cu alti scriitori ardeleni importanti (Kós Károly, Tamási Áron, Kemény János, Berde Mária).

Subliniez ca l-a primit pentru activitatea interbelica, nu pentru cea dubioasa dintre 1940-44. Asta, in conditiile in care unele articole insinueaza o relatie de cauzalitate, prezentand activitatea sa de dupa puciul fascist (1944), si apoi spunand ca Horthy i-a dat lantul Corvin.

Este invitat in parlamentul Ungariei (in Ardealul de Nord nu s-au facut alegeri, ci au fost invitatii).

Si aici se schimba ceva: nu avem marturii ale radicalismului sau interbelic (in acest caz ar fi fost probabil si hartuit, precum altii, de autoritatile romane), dar “la sfarsitul razboiului” aluneca spre „fascistoid” mai tirziu „fascism” (dupa cum spunea Sütő András– care nu poate fi numit antimaghiar – de la 1’20” . Insa Sütő NU spune ca ar fi direct responsabil de crime sau genocid.

Devine editorul unui ziar al carui nume iti da fiori, azi: Magyar Erő (Forta Ungara,. ’42-43). Nume schimbat in ’44 in Magyar Ünnep (Sarbatoarea Maghiara – sarbatoare in ’44…). Dupa puciul fascist, ramine in Legislativul redus la o treime, si apoi se refugiaza cu acest parlament si guvernul de atunci la Sopron. Pentru a lua apoi calea emigratiei (Germania, moare in Spania).

In 1947 ministrul comunist de interne ungar cere extradarea lui ca criminal de razboi de la Comisia Aliata, insa cererea nu a fost aprobata. Asadar, nu exista nici un act care il condamna: nici in Romania (ca in cazul Wass Albert), nici in Ungaria, nici altundeva!
Asta nu inseamna ca nu ar fi fost pro-nazist si antisemit, ci doar ca activitatea sa nu a fost considerata atit de importanta si responsabilitatea atit de directa ca sa fie acuzat si extradat.

Nyiro si acuzatiile de crime impotriva romanilor

In unele articole este mentionat drept unul dintre leaderii bandelor extremiste la Cluj care au comis inclusiv crime impotriva romanilor INAINTE de intrarea armatei maghiare pe 11 septembrie. Aici am dubii serioase:

  • cel mai important argument al meu ar fi ca crimele din 1940 au fost intens mediatizate (Ip, Treznea, Huedin) dar Clujul nu apare in relatari. Funar ar fi fost primul care ar fi ridicat un monument chiar in centru Clujului, daca ar fi existat. Cum a ridicat monumentul memorandistilor, sau cum a ridicat o cruce pe cetatuie cinstind romanii ucisi/cazuti in 1848-49. Sau cum a pus o placuta pe statuia lui Baba Novac “ucis in chinuri groaznice de unguri”.
  • Clujul a fost principala cale de retragere a administratiei si armatei romane. Foarte putin probabil ca maghiarii s-ar fi incumetat sa comita atrocitati intr-un oras plin de armata romana (din unele documente stim ca, inclusiv pana in noaptea dinaintea cedarii, in cladirile importante si la punctele strategice ale orasului au existat posturi cu mitraliere ale armatei romane…)
  • macelurile si ororile cunoscute s-au intimplat pe timpul (sau dupa) intrarea trupelor ungare, nu inainte
  • din documentul publicat  reiese DOAR ca Nyiro a contribuit la emiterea unui manifest de inrolare intr-o militie civila (fiind jurnalist local) cu scopul de a de a patrula in oras si a preveni furturile, jafurile si abuzurile existente (rechizitii de carute, cai, boi, masini, batai daca proprietarul se impotrivea, distrugeri).
  • NU SCRIE ca ar fi facut parte din conducerea acestei grupari: leaderii gruparii si responsabilii de cartiere erau alesi din cadrul celor ce au primit „botezul de foc” in Primul Razboi Mondial. Cum Nyiro nu avea nici o experienta militara, aroganta militarilor de pe atunci fata de „civili” excludea sa-l fi primit in conducere.
  • Militia a patrulat pe strazi, a facut perchezitii de case si a arestat suspecti, aici se prea poate sa fi fost excese, pe care psihoza acestori grupari le predestineaza, dar nu se cunosc crime si nici de rolul jucat de Nyiro.
  • Daca Nyiro ar fi responsabil pentru atrocitati si crime impotriva romanilor cum de nu a fost acuzat si condamnat de tribunalul poporului de la Cluj, la fel caWass Albert?

Daca totusi este adevarat ca ar fi fost direct responsabil de crime si atrocitati, considerati postul meu nul si acceptati-mi scuzele pentru greselile involuntare: sub nici o forma n-as apara un criminal!

Inmormantare crestineasca, nu circ politic!

Insa orice om ar avea dreptul sa fie inmormintat unde a dorit el si asta se putea face putin mai low profile: nu sub egida Parlamentului Ungariei, poate nu in campanie electorala, in care ambele parti joaca din orgolii:

  • Szasz Jeno: nu ne spune nimeni pe cine sa cinstim
  • Ponta: eu sint tare si mare si nu cedez ungurilor ca …

Szasz Jeno a adunat in jur de doua mii de oameni la memorialul ecumenic tinut duminica, cind la Sumuleu/Csiksomlyo erau sute de mii si la Odorhei traiesc cca 35 de mii de maghiari…

Kover Laszlo, presedintele al Parlamentului Maghiar, membru FIDESZ a dat si el cu bita in balta cu „comportamentul barbar” al autoritatilor romane (cu „comic si isteric”, insa, sunt de acord).

Despre dubla masura privind antisemitismul

Si aici avem o dubla masura:

  • A fost oare Nyiro mai antisemit ca Octavian Goga: prim-ministru cu decrete antisemite, si care este cinstit prin toata tara (scoli, strazi) ?
  • nu stiu daca Nyírő József a fost mai antisemit ca Miron Cristea, prim-ministru cu declaratii antisemite, care are moneda BNR si este cinstit iarasi prin toata tara
  • Sau Bartolomeu Anania, arestat de autoritatile romane regale (!) in 1941 si 1942 pentru activitate legionara si inmormintat cu mare pompa…
  • Sau Teoctist: activitate legionara si inmormintat si el cu mare pompa…

Si aici s-a aparat cauza cu „separam patriarhul/poetul de politician”. De ce nu se separa politicianul de scriitor in cazul lui Nyírő? Fiindca el este extremistul „lor”? Daca separam binele facut de petele lor, sa nu fim ipocriti si in cazul altora . Adica acela sa arunce prima piatra…

Acestea fiind spuse, repet: cele de mai sus nu se aplica daca se dovedeste ca Nyiro a fost criminal!

________________

* despre viata si lupta lui Wesselényi Miklós impotriva germanizarii si recatolicizarii promovate de imparatul Iosif al II-lea; aluzie la romanizare?

Anunțuri

45 de gânduri despre “Apropo de reinhumarea lui Nyiro la Odorheiu – antisemitism si dubla masura [Joia MaghiaRomania]

  1. Intregul caz Nyiro imi provoaca o imensa oboseala si tristete. Intr-adevar, probabil ca cele scrise de olorand sunt factual corecte, dar personal nu vad nici un rost sa mai analizam in detaliu din cand pana cand a fost Nyiro fascist si pana la ce nivel sau ce a facut sau n-a facut si exact cand. Am citit cateva fragmente din discursuri rostite in parlament de Nyiro si fragmente din pamflete care sunt pura propaganda antisemita si exprimari de simpatie fata de Hitler, care sunt imposibil de iertat sau explicat. Din punctul meu personal de vedere, omul politic Nyiro e ca si cum n-ar fi existat niciodata, nu vreau sa am nimic de a face cu el si ma intristeaza enorm ca orasul meu natal a fost asociat cu numele lui in acest fel.

    Daca se poate separa scriitorul de om. Poate ca da. Am mai citit ceva de Nyiro in tinerete, e destul de slabut, proza sentimentala inflorita, clisee tipice anilor interbelici din toata literatura est-europeana. Nivel mult inferior fata de alti scriitori transilvaneni, care au avut si mai mult caracter. Inca un lucru: daca sarbatorim scriitorul si nu politicianul, de ce nu o face asociatia scriitorilor sau a bibliotecarilor sau ministrul culturii, in loc de politicieni get-beget. Prezenta impostorului Szasz si a altor radicali imi spune ca de fapt e exact ideea sa se sarbatoreasca politicanul Nyiro. E un subtext, un mesaj catre cei care pot sa citeasca intre randuri, ca o fi fost el fascist, dar nu-i mare lucru, ca a vrut el binele poporului, si noi am fi facut la fel in locul lui. Imi vine sa vars.

    Ca traia in vremuri grele, ca poate a suferit atrocitati, ca exista poeti romani poate si mai de dreapta care sunt sarbatoriti, nu ma intereseaza absolut deloc. Noi ar trebui sa facem curat in propria ograda si nu in a altora. Au existat oameni care au suferit mai mult dar si-au pastrat umanitatea in conditii grele, de ex. in inchisoare si nu in exil in Madrid. Cititi spre exemplu articolul wiki despre Marton Aron.

    • Majoritatea celor scrise o aplic si lui Wass Albert, mentionat in articol. Stiu ca multi il indragesc, am citit cateva carti scrise de el care au fost destul de ok, dar in nici un caz nu-l consider printre scriitorii maghiari de prim rang (nici intre cei ardeleni), iar viziunea lui istorica si politica imi este suficient de straina ca sa pierd orice interes in intregul cult construit in jurul lui (care e si o afacere lucrativa pentru cei care gestioneaza manuscrisele lui). Poate ca a fost mai moderat ca Nyiro, poate ca nu a comis faptele pentru care a fost condamnat, nu prea ma intereseaza. De cand extrema dreapta l-a monopolizat si nu mai poti sa fii „bun maghiar” daca nu-ti plac cartile lui, mi-am pierdut orice interes in opera lui.

    • Laci: „szívemből szóltál” (vorbesti din inima mea) in privinta politicianului fascist si antisemit (cine nu crede asta, sa-l asculte pe Suto Andras) cit si in privinta marimii sale ca scriitor (nici el, nici Wass nu ar trebui sa fie inclusi in educatie cum s-a facut acum in Ungaria…).
      Chiar ma bucur ca „numai 2 mii” de maghiari au fost la memorial din cei 35 de mii de la Odorhei (plus judetul HR, plus pelegrinii de la Sumuleu).

      Nu as fi scris acest post daca nu ar fi existat acea campanie isterica din aceasi media care a fost ultra-harnica in a combate aceleasi acuzatii de antisemitism in privinta lui Miron Cristea. Ar fi fost de ajuns sa posteze citate pro-Goebbels, pro-Hitler si citeva perle anti-semite si sa-l intrebe pe Szasz in mod concret despre astea…

    • Laci…”Inca un lucru: daca sarbatorim scriitorul si nu politicianul, de ce nu o face asociatia scriitorilor sau a bibliotecarilor sau ministrul culturii, in loc de politicieni get-beget. ”

      Daca sarbatorim scriitorul de ce nu sarbatorim atunci un scriitor veritabil, unul cu opera de valoare literara ?
      De ce unul a carui „opera” e atat minor-mediocra incat nu mai ramane din el altceva decat sa sarbatorim propagandistul si activistul politic Nyiro. Activistul politic a carui cariera este, intradevar, bogata, multipla, impresionata.
      Exista intradevar ceva de sarabatorit in cazul lui pentru aceia dintre maghiari care ii impratasesc opiniile politice, si DOAR pentru ei.

      Nu exista scriitori majori maghiari transilvaneni interbelici ? Sa fim seriosi, eu as putea sugera vre-o 5-6.
      E drept insa ca ei sunt fara activitate politica importanta, deci probabil neinteresant de sarbotrit pentru Szasz si Kover. Mai mult, a sarbatori unul din ei risca sa creze confuzie in mintile participantilor. Adica vloarea lor literara reala risca sa ii faca pe unii din maghiari sa creada ca se sarbatoreste „valoarea culturala” si nu nationalismul de tip feroce.
      Cu Nyiro si Wass nu exista nici-un pericol de confuzie.

      Mai explic inca odata : NU CONTEAZA ca Nyiro a fost anti-semit sau anti-roman.
      Putea sa fi fost nu doar membru al parlamentului lui Szalasi, putea sa fi fost chiar si comandantul plutoanelor de executie a lui Szalasi ce executau evreii pe malul Dunarii in 1944 .
      NU AR FI CONTAT daca ar fi avut si o opera literara de valoare si ASTA ar fi fost ce rememoram-celebram.
      Am fi putut justifica sarbatorirea, si NU doar „justifica” ceremonia ci chiar celebra sincer.
      Wagner a fost un anti-semit feroce dar a avut si contributii culturale ( majore, toata muzica sec. 20 ii datoreaza cate ceva si o asculta si o interpreteaza si se bucura de ea si evreii in Tel Aviv)
      Daca ar fi fost asa si in cazul lui Nyiro am fi avut ce sarbatori asa cum aveam in cazul lui Goga, Eminescu, Cioran, sau Eliade. Nu e insa cazul cu Nyiro.

      Asa ce vrei ca sa facem daca nu suntem maghiari (ultra-nationalisti) ci romani sau evrei ? Te astepti sa avem vre-un motiv sa sarbatorim ?

      • Sunt mortale comparatiile tale (operele teologice ale lui Tokes), dar regret ca ai cam sarit peste unele argumente care nu ti-au convenit. oricum, ti-am dat like la parerile tale, pentru ca urasc sa vad pareri puse la zid doar pentru ca sunt „incorecte din punct de vedere politic”.

      • „Nu exista scriitori majori maghiari transilvaneni interbelici ? Sa fim seriosi, eu as putea sugera vre-o 5-6.”

        Cred ca m-ai inteles gresit (sau nu m-am exprimat eu corect): tocmai asta am zis si eu ca scriitorul Nyiro e mai slab decat multi scriitori ardeleni din aceasi epoca, care, pe deasupra, nici nu au luat parte in politica vremii intr-un fel reprosabil.

      • @Laci…m-ai inteles gresit (sau nu m-am exprimat eu corect)

        Am intales corect si nu te-ai exprimat gresit. Doar ca tu ai tras concluzia corecta pe alta cale :

        „Prezenta impostorului Szasz si a altor radicali imi spune ca de fapt e exact ideea sa se sarbatoreasca politicanul Nyiro.”

        Eu nu stiu atatea despre Szasz, dar imi dau seama ca a sarbatatori un scriitor care (relativ la altii, adica in contextul larg al literaturii maghiare) nu poate fi considerat altceva decat „un mediocru” nu are sens decat daca e de fapt altceva legat de el e ce vrei sa subliniezi, sa sarbatoresti
        (si intradevar la Nyiro descoperim ca, pe langa amatorismele lui literare, a avut viata remarcabila ca activist poltic, ca propagandist etno-nationalist in varianta cea mai categorica, cea mai radicala).

        Q.E.D.

      • Numiti-ma naiv sau aparator al extremei dar nu vad in Szasz, Kover, Szocs ca ar organiza o sarbatoare pro-fascista, pro-hungarista, anti-semita, … (cei drept, ei sint considerati radicali).

        Cred mai degraba ca cei ce l-au sarbatorit pe Nyiro s-au gindit la TEMATICA (literara, nu jurnalistica!) a scriitorului: secuii, maghiarii ardeleni, vezi si motto-ul ales „Apostolul secuilor” (nu stiu cine a atasat acest titlu lui Nyiro, probabil ar fi altii mai valorosi, dar acum asta e).

        Adica un scriitor DE-AL NOSTRU care a scris DESPRE NOI (vorbesc in numele lor, eu sint doar 25% secui :-)). Si asta este de ajuns pentru un politican marunt (ma refer la calitatile sale, nu discut de fizic…) ca Szasz sa se foloseasca de asta in scop electoral: „eu sint aparatorul apostolului „poporului meu”, ceilalti sint colaboratori cu Bucuresti-ul”, mama tuturor relelor 🙂 Mesaj simplu bun pentru unii, noroc ca nu sint destui (vezi cei 2mii, vezi rezultatele sale la alegerile trecute cind nu a avut concurenta ca azi cu partidul lui Tokes si a pierdut chiar si in Secuime…).

      • –cei ce l-au sarbatorit pe Nyiro s-au gindit la TEMATICA (literara, nu jurnalistica!) a scriitorului: secuii…Adica un scriitor DE-AL NOSTRU care a scris DESPRE NOI (vorbesc in numele lor, eu sint doar 25% secui

        e posibil, „ai intors-o din condei” 😉 ..adica :

        ” Da, nu putem il putem compara pe Nyiro cu Goga, nu e vorba de valoare literara exceptionala la el dar este totusi vorba de literatura nu de extremismul lui politic.
        Adica Nyiro e important in sensul ca secuii apreciaza specificul- tematica secuiasca a operelor lui. Se pot se pot identifica, ii exprima”

        E posibil ce spui daca :

        -ar fi doar un caz izolat si
        -nu ar exista si scriitori maghiari de valoare in perioada interbelica care au exprimat in scrierile lor problematica si framantarile comunitatii secuiesti de dupa 1918.

        Dar nu e un caz izolat, e un fragment a unui fenomen mai general ce pare sa fi cuprins toti maghiarii din „Kárpát-medence” in ultimii 6-8 ani.

        http://www.dw.de/dw/article/0,,15991580,00.html

      • Szasz „radical”? In cel mai bun caz „oportunist” l-as numi. E destul de jenant ca un astfel de smecher sa fi fost in conducerea unui oras semnificativ care intamplator e si orasul meu natal. (Ca are un partid si el, asta nu ma surprinde- azi tot felul de ciudatzi au cate un partid)

      • Literatura nu-i la fel ca si sportul sau Euroviziunea, unde „the winner takes it all”.
        In literatura exista oameni foarte mari si oameni mijlocii; asta nu inseamna ca scriitorul cel mai tare are dreptul la reinmormantari, comemorari, si unul mai slab, mai la mijloc trebuie uitat.
        Are si el voie sa atraga 2000 de oameni si un pic de atentzie in massmedia.

      • fanciedsciences: Tamasi Aron a avut parte in 1966 de un spectacol grandios similar in timpul comunismului!
        A fost adus cu trenul de la Budapesta (partea romana a incurcat Lupeni-i si a ajuns in valea Jiului in prima faza), la Odorhei a ramas o noapte la biserica reformata cu cosciugul acoperit de tesuturi traditionale maghiare, apoi transportat pe platoul deschis al unui camion impodobit iarasi cu tesuturi traditionale (sub cosciug era un covor tesut de tatal autorului imnului secuiesc ca de cintat nu-l puteau sa cinte imnul secuiesc in 1966 in mod public). Drumul de vreo 11 km a durat 3 ore! pina la Lupeni elevii din scolile localitatilor parcurse au aruncat flori pe drum, ajuns la Lupeni fostii colegi de scoala erau in rind imbracati in haine traditionale secuiesti, mii de oameni au participat la slujba inclusiv din Ungaria (plus o armata de securisti si politisti).

      • Foarte frumos, ca sa vezi ce lucruri se intamplau pe vremea comunismului, si sa mai zici ca nu erau respectata maghiarii si cultura maghiara (veritabila) in vremurile alea.

        apropo de Tamasi

        Actually, even the Nyirő supporters admit that the once famous writer wasn’t exactly a master of Hungarian prose. Specifically, he couldn’t really put together a tight and coherent plot line when it came to novels. He was very good at writing short stories, but all his novels are basically no more than a series of short stories strung together and called a novel. He is often compared to Áron Tamási, another Transylvanian writer from the same Szekler area. But Tamási’s Ábel a rengetegben (Abel in the wilderness) is a real masterpiece. Apparently, Nyirő wrote his Uz Bence almost as an answer to Tamási’s novel, but the competition between the two clearly turned out in Tamási’s favor. I don’t know whether Tamási’s Ábel a rengetegben is in the curriculum but if it is, there is no need for an inferior version of it by Nyirő.

        http://esbalogh.typepad.com/hungarianspectrum/2012/05/the-third-conservative-writer-in-the-new-hungarian-curriculum-j%C3%B3zsef-nyir%C5%91/comments/page/1/

      • vezi fanciedsciences, cinismul te face sa uiti lucrurile importante: in 1966 mai exista regiunea autonoma maghiara, iar Odorhei si Lupeni erau in mijlocul ei…

      • in 1966 mai exista regiunea autonoma maghiara…

        Trebuie ca era formidabila „regiunea” aia in 1966 daca reusea sa impuna sa se intample un asemena eveniment acolo si care ar fi fost impotriva vointei PCR-Ceausescu. Ma mir atunci cum de a putut fi desfiintata asa usor doar doi ani mai tarziu 1968.

        Presupunand ca asta a fost cazul, desi eu nu cred ca „regiunea” are vre-o legatura cu subiectul ci pur si simplu „conducerea de partid si de stat” de la Bucuresti a fost de acord cu evenimentul dat fiind, in primul rand, „statura” lui Tamasi ca scriitor.

      • Aprecierea si aprobarea Bucurestiului fata de „statura” lui Tamasi s-a vazut in faptul ca au fost convocate sedinte la diferite organizatii din regiune ca oamenii sa nu fie lasati sa mearga la inmormintare (si lui Suto Andras i-a fost comunicat sa nu mearga, dar nu s-a supus). Deturnarea vagonului in Valea Jiului a fost iarasi una organizata de autoritati ca sa se poata pregati: sedintele de interzicere a participarii, deplasarea de forte de ordine nu numai din regiune, dar si de la Brasov (o adevarata demonstratie de forta de securisti si politisti a fost facuta pe drumuri si la inmormintare).
        Plus ca nimeni de la uniunea scriitorilor din Romania nu a venit sa rosteasca un cuvint.

        Adica s-a facut o campanie isterica si tragi-comica destul de similara ca si azi. Repet, nu fi cinic…

      • fansciedsciences:in limba maghiara pe la mijlocul paginii scrisoarea lui Sütő András, prezent la Odorhei la organizatorii transportului, si la Farkaslaka la fratele lui Tamasi, prezent si la inmormintare…
        http://archivum.szabadsag.ro/archivum/2004/07/4jul-13.htm
        Drumul vagonului special a tinut aproape 2 zile de la Budapesta pina la Odorhei, inmormintarea planificata pe 9 iunie a fost aminata pe 10 din cauza asta, intre timp sedintele cu prezenta obligatorie au fost organizate, si putini au indraznit sa mearga la inmormintare.

        Ciudata isterie in cazul unui scriitor mare (nu mediocru), cu guvern maghiar de stinga…

      • Sau inmormintarea unui scriitor absolut de stinga (Nagy István) in 1977, cert nu de calibru important: inmormintare adusa inainte cu o zi fata de data anuntata si pusa la ora ca oamenii sa nu ajunga acolo, invitati hartuiti, unora li s-a interzis participarea: http://www.hhrf.org/rmsz/02okt/02102308.HTM

        Si cred ca am mai putea continua lista cu isteria autoritatilor romane…

        Si inchei aici: Nyiro nu a fost un scriitor mare, a fost pro-fascist si antisemit, Szasz si Kover l-au utilizat in scopuri electorale, dar si statul roman a dat dovada de o isterie tragi-comica (inca o data?).

      • -dar si statul roman a dat dovada de o isterie tragi-comica (inca o data?)

        In exemplele tale e vorba de personaje fie de calibru fie necontroversate iar imormantarile au fost aprobate si au avut loc. Daca nu se dorea aprobarea lor ar fi putut fi refuzate usor de comunisti, la fel cum faceau cu orice nu le convenea oricat de marunt sau de mare.

        Comunistii insa le-au acceptat, nu erau contrare politicii/ideologiei lor, iar ce mi se pare mie ca ii ingrijora pe ei ca astfel de ocazii ar fi putut duce la manifestari populare de masa ale comunitatii maghiare cu prilejul/pretextul acestor ocazii.

        Azi nu e vorba de asa ceva. In fiecare an sunt zeci de manifestari si adunari ale maghiarilor, aniversari, ridicare de statui, puneri de placute memoriale, manifestari culturale de masa, etc.

        Ce a determinat reactia acum a fost profilul politic a lui Nyiro.
        Probabil ca si in viitor de va reactiona la fel daca se incearca comemorarea lui Horthy sau mai stiu eu ce eveniment se poate „construi” pe teme similare.
        Si are sanse sa se intample asa ceva datorita faptului ca in Ungaria sunt la putere un guvern nationalist cu tendinte extrem-nationaliste (si de glorificare a perioadei, ideologiei si personajelor anilor 1930s)

        A califica reactia ca „isterica” reactia Bucurestiului insemana ca esti de acord cu asemenea evenimente.
        Eu nu sunt asa ca o calific drept „normala”, la fel face si presa europeana.

      • m-ai prins de data asta, fanciedsciences, acuma nu pot sa nu recunosc ca nu numai sint de acord, dar din 1977 eu sarbatoream de 15 septembrie la Cluj. 🙂

      • ..nu numai sint de acord, dar

        Imi dau seama, nici tu pe mine cand incerci sa promovezi un fel de analogie cu timpurile comuniste (desi, culmea, dai exemple de aprobari).
        Nu ma convinge dupa cum nici media internationala nu e convinsa de incercarile retorice, similare cu ale tale, ale lui Laszlo Kover de a portretiza reactia guvernului roman ca o reactie exagerata la un eveniment inocent.

        Nu tine faza de data asta. Nu e nimic isteric, paranoic, sau comunist in a interzice glorificarea (imormantarea cu asemenea pompa propagandistica) unui personaj remarcabil in istorie doar prin (in primul rand prin) fanatismul-extremismul sau.

  2. De ce nu se separa politicianul de scriitor in cazul lui Nyírő ?

    Fiindca nu e nimic de separat. Nyiro sau Wass au fost scriitori minori, mediocrii, care s-au facut remarcati in viata in primul rand agitatori politici nu ca si scriitori.
    „Opera” lor ii defnieste ca ideologi ai nationalismului maghiar dar care au folosit (si) literatura pentru a face propaganda politica. Asta e principala lor legatura cu literatura-cultura maghiara.

    Nu valoarea literara e subiectul aici, pentru ca ea nu exista sau e cel mult mediocra, ci pozitiile lor politice si exact acesta este motivul esential pentru care (Nyiro, Wass sau Dezso) au fost „re-inviati” si celebrati si cititi in ultimii ani de catre grupurile politice maghiare de dreapta din Ungaria si simpatizantii lor din Romania.

    Ca sa intelegi idea, daca noi am incerca din motive politice (sa zicem ca devine Vadim presedinte) sa ii sarbatorim pe Eminescu sau Goga pentru anti-semitismul si anti-maghiarismul lor am avea serioase dificultati sa o facem. Nu pentru ca nu am gasi exemple in opera lor ci fiindca nu am putea „sta pe subiect” si, in schimb, am fi coplesti de valoarea literara a operei lor si am devia mereu in a recita poezii care, in proportie de 99%, nu au nici-o legatura cu evreii sau maghiarii (si nici macar cu romanii ci cu literatura si temele universale doar ca e scrisa in limba romana).

    Cu Nyiro sau Wass e exact invers, doar politica lor si valoarea lor ca propagandisti ai unei vizunii police e ce ii face remarcabili. Ai celebra e esential un gest politic nu „cultural-maghiar”, e greu sa pretinzi ca e altceva oricat te-ai stradui fiindca e evident ca nu poate fi vorba de asa ceva in cazul lor.

    • Sa zicem ca Goga a fost mai bun scriitor cu X decit Nyiro (se prea poate). Dar a fost cu aproape X mai ACTIV antisemit: ca prim-ministru (adica nu un simplu politician…) a inaintat legi anti-semite.

      • Da, Octavian Goga a fost primul sef de guvern roman, care in calitatea sa oficiala, a promovat si semnat acte legislative antisemite in Regatul Romaniei, si are scrieri publicistice cu caracter sovin, antisemit, de netagaduit. Aceasta sincopa nefericita din vremelnica sa cariera politica, il face oare „mai mic” in lumea literatilor? Goga, precum Eliade, Nyiro, Grass sau Leni Riefenstahl si multi altii, din nefericita perioada, nu au ucis pe nimeni, nu au jefuit pe nimeni, nici macar nu au participat activ la grozaviile facute de politicenii adevarati si „patriotii angajati” din diverse tari. Au fost, o perioada, in trend cu „cerintele lumii noi” -„Brave New World”…. al lui Huxley, fireste. Ei nu au fost cauzele, ci victimele farsei macabre a politicului din acei ani intunecati.

      • Este cel putin incoerent sa-l faci pe Sütő comunist si pe Nyírő victima a timpurilor…

      • Sa zicem ca Goga a fost mai bun scriitor cu X decit Nyiro–

        Sa zicem.
        Dar daca nu esti convins si nu iti place exemplul atunci sa zicem ca e ca si cum l-am sarbatori pe Tokes pentru contributiile lui la subiectul teologie si religie (doar a fost popa, nu ?) si apoi am zice ca doar il sarbatorim tot asa cum romanii l-ar sarbatorii pe Eliade, ca doar si Eliade a avut simpatii politice nationaliste.

        E o mare diferenta intre ce e esential si ce e periferic in viata celor doi.
        Intre ce e definitoriu si ce e accidental in activitatea, efortul, opera, si realizarile de importanta in viata celor doi…adica e clar pentru toata lumea ce anume sarbatorim cu ocazia asta.

      • Ti-am dat dreptate in calitatile literare, sa zicem se referea la cuantumul X intre cei doi ( vezi X e mare!).
        Cit de periferic a fost presedentia de partid de extrema dreapta, sprijinul (tacit sau nu ) al lancierilor, sau inaintarea ca prim ministru de legi Anti-semite.

  3. ” Lucrurile nu sunt niciodata ceea ce par a fi”- era mottoul „ciudatului” serial „Twin Peaks” al celebrului regizor David Lynch. Din lipsa de timp, ma rezum la a pune sub semnul indoielii impartialitatea politica a lui Andras Suto. Sa nu uitam ca Suto, in tinerete, in anii 50-60, a fost un fervent aparator al idealurilor comuniste, un adept infocat al internationalismului proletar. Mai tarziu, cand a devenit mai matur, s-a dezis de principiile ideologice din tinerete, continuand sa scrie opere literare de o certa valoare litertara si estetica. Dar nu putea sa stearga cu buretele peste declaratiile din tinerete, fiindaca stia ca „verba volant, scripta manent „. Din acest motiv, in interviul citat, reitereaza calificativele date lui Nyiro, sigur, intr-o forma mult mai nuantata.

    Oare cati din marii scriitori sau intelectuali din nefericitul secol XX. nu au au urmat acelasi drum sinuos in labirintul intunecat al „imbulzelii de pe caleal ce duce spre Damasc”? Francezi, germani, unguri, rusi, romani, italieni, sarbi, etc….

    • Nu o sa-l apar pe Sütő, opera sa (risc: mult mai importanta ca a lui Nyiro) ma face sa cred fara rezerve in cea ce a spus. Nu uita: 2/3 din parlamentul ungar nu l-a urmat pe Szalasi in noul parlament…

      Ciudat insa: acelasi redactor tv urla fascism si horthysm in cazul Nyírő, care il califica la fel pe Sütő in anii ’90.

      • Pai, nu trebie aparat niciun scriitor, niciun intelectual, niciun politician. Timpul si biologia le rezolva pe toate. Definitiv. Sigur, ca o parere personala, Suto este mult mai valoros decat Nyiro, Wass, Nagy, si altii, dar mult mai putin valoros decat Tamasi Aron, Karacsony Beno, Grandpierre Emil, Kos Karoly, etc.. Dar, noi traim intr-o lume moderna, a plularismului, al deschiderii totale fata de libertatea de exprimare, recte: nu prea mai avem dreptul de a judeca gusturile. De fapt, cred ca trebuie sa respectam
        optiunea estetica a fiecaruia, fara alte intrebari. Daca unora le place
        Nyiro, mai mult decat Dostoievski, noi nu putem face altceva decat sa luam act de acest fapt, indiferent de parerile noastre personale.

  4. http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/irodtud/magyarir/html/

    József Nyírő – Galeria portretelor literaturii ungare – Géza Hegedüs

    fragmente traduse :

    S-a născut într-un sat secuiesc şi a murit într-o mănăstire spaniolă.

    Din perspectiva drumului unei astfel de vieți s-ar fi putut scrie întreaga istorie plină de contradicţii a primei jumătăţi a secolului, dar de scrierea acestui roman, József Nyírő însuși nu ar fi fost capabil; ar fi putut să abordeze, cel mult, câteva momente, însă, probabil, într-un mod remarcabil.

    Profunzimea iubirii curate, umorul perfid secuiesc, fineţea reprezentării spirituale, câteodată ar putea fi comparate cu opera tovarăşului de poezie TAMASI ARON – mulţi s-au şi gândit la asta – dar nu are în conţinut claritatea izvorârii, adâncimii spirituale ale lui TAMASI, limpezimea sufletului, încă mai puţin din măreţia siguranţei formei şi entuziasmului scriitorului poet.

    Ca nuvelist, în clipele cele mai norocoase, operele aparţin celor din primele rânduri ca altădată superficialitatea, impunerea şi nu de puţine ori absurditatea până la dezinteres să-l scufunde sub nivelul mediocrităţii.

    Romane nu ştie deloc să compună şi nivelul cel mai înalt de scriere îl reprezintă cel nuvelistic. Din romanele istorice îi lipseşte istoria. Tot atunci în romanul său biografic, în descrierea „Sub jugul lui Dumnezeu” şi în autoportret este foarte bun, în câte o parte a conţinutului oricare ar fi opera, ea poartă valoarea caracteristică. Ca preot a fost solul iubirii, duşmanul celor lepădaţi de credinţă, ca politician şi publicist, instigator la război, incitator la asasinatele în masă, războinic şi delincvent.

    Ca emigrant mai întâi este posedat de ură, apoi, penitent, se învinovăţeşte, se întoarce la autoflagelare şi călugărind îşi reneagă, autoflagelându-se, viaţa, opera.

    József Nyírő, instigatorul la război, incitatorul la crime în masă, a devenit inculpat de război în înţelesul dreptului penal.

    A aparţinut spiritual statului major al lui Szalasi. Încă şi în emigraţie, în America şi Spania, în cărţile publicate încearcă să dovedească acest spirit.

    Deoarece câteva nuvele, în special dintre cele timpurii, de asemenea romanul autobiografic, „Sub jugul lui Dumnezeu” rămâne printre valorile durabile ale literaturii noastre, chiar dacă autorul lor în viforul istoriei, din punct de vedere uman, dar și cultural și-a băgat capul nu în jugul lui Dumnezeu, ci în cel al diavolului.”

  5. Ce numesc eu reactie isterica a statului in cazul lui Nyiro: actiunile fara NICI UN TEMEI LEGAL:
    – vinatoarea dupa cenusa lui Nyiro, cind pentru transportul ramasitelor INCINERATE nu trebuie nici un aviz, ele fiind LIBERE la transport (a corpului necesita aviz consular)
    – atacarea pe motiv de FORMALITATEA (greseala la notarea numarului de registru pe avizul inhumarii dat de primarie) si NU PE FOND (legea face refereri la vinovati, si da si definitia ca o persoana condamnata definitiv, ce nu este cazul aici)

    Intr-un stat de drept, autoritatile opresc ce este ILEGAL, si eventual negociaza un compromis in cazul in care nu sint de acord cu ceva care nu este ilegal (de exemplu caracterul mai low profile al inhumarii).

  6. Are cineva un link de la presa internațională? De obicei se scrie foarte neutru despre aceste conflicte între Ungaria și România sau Slovacia (e.g. Orban said (…), Ponta replied (…) ). Din punctul meu de vedere este foarte relevant dacă Nyiro a fost un criminal de război și mă dezamăgește faptul că presa în limba maghiară nu pare să se preocupe de această întrebare (dar admit că nu am citit foarte multe articole). Amintește puțin de cazul filmului Trianon, atunci când a auzit foarte multe clișee dar nu foarte multe fapte despre validitatea permisului de proiecție (cuvânt?).

      • cam multe greseli la Keno Verseck:
        – autoritatile romane nu l-au cautat („hunted”???) pe Nyiro dupa razboi din cite stiu, cele maghiare au cerut extradarea lui, dar Comisia Aliata nu l-a extradat, nici nu l-a acuzat. Adica Kriegsverbrecher nu prea merge…
        – Conducerea Jobbik nu a fost la Odorhei din cite stiu (cum spune varianta germana)
        – UDMR in coalitie pina in 2012, si nu 2010
        – PCM spera sa invinga pe UDMR: poate ei spera asta, dar nici un analist politic serios nu le da sanse. Insinuari frumoase.
        – in varianta engleza scrie poet: o greseala comuna in media romana
        – imaginile alaturate vechi de cel putin 2 ani: nu mai au voie sa demonstreze in uniforme. Si chiar Fidesz a inaintat legea, si i-a saltat cu politia de citeva ori, de nu mai apar imbracati asa…
        In rest si multe adevaruri, din pacate…

  7. Problema nu cred ca era cenusa lui József Nyírő ci modul in care urma sa se desfasoare ceremonia. Adica chestia ar suna cam asa: Tinutul Secuiesc nu este Romania si ca urmare politicieni din Ungaria urmau sa se deplaseze in secuime ca la ei „acasa” unde urmau festivitati nu de comemorare ci care transmiteau mesajul tipic maghiar: aici noi suntem stapini. Restul sunt povesti.

  8. –ci modul in care urma sa se desfasoare ceremonia

    Ma indoiesc, nu s-a discutat despre „mod” prea mult dar s-a subliniat ca nu e cazul.
    Ar fi ca si cum l-am dezgropa pe Antonescu sau Codreanu si apoi l-am reinmormanta cu funeralii nationale si cu Ponta sau Basescu tinand discursuri. E drept ca si Codreanu a scris carti („Carticica sefului de cuib”) asa ca putem sa spunem ca e vorba doar de un eveniment cultural-literar. Dar cine ne-ar crede ?

    • Sti bine cit de deplasate sint comparatiile tale. Antonescu~=Horthy, Codreanu ar fi undeva la nivelul Szalasi, iar Nyiro a fost cu cel putin un nivel mai jos in hierarchie
      A fost un membru de parlament si redactor de ziar pro-fascist.

    • Nu Kövér, ci Szőcs (vezi Spiegel si index), si nu ar fi fost ilegal (daca s-a intimplat), ca e liber sa transporti urna (vezi mae.ro).
      Radio Ierevan sau manipulare?

  9. Pingback: [Presa si Nyiro] O mica victorie pentru MaghiaRomania. Multumim Hotnews si Romania Libera! [Joia] « MaghiaRomania

Comentariile nu sunt permise.