„Noi suntem români”, și de ziua națională? Bonus: apropo de hocheiști [Joia MRo]


E „Noi suntem romani” o melodie de cantat in public de ziua nationala? Chiar si in orasele bietnice (ro-hu) din Ardeal? Pana unde trebuie sa mearga atentia fata de minoritati sau, daca preferati, corectitudinea politica? Si in fond, ce naiba intelegem prin „roman”?

Sunt intrebari la care a raspuns, sau pe care doar le-a amplificat o discutie pe Facebook de la finele lunii trecute. Cu participarea jurnalistilor Ramona Băluțescu si Valentin Gros. Portii consistente din discutie + un „bonus” despre incidentul interetnic&intercopilaros cu hocheistii roman si maghiari, mai jos.

__…__

[Olahus][1]: „O prietena, romanca: „Bai, sa nu-mi puneti porcarii gen „Noi sintem romani” si alte labe nationaliste pe wall, cum se aproie unu lu’ decembrie, ca (…) vi le indes in cur![…] in tara asta nenorocita traiesc si unguri, si evrei, si chinezi. Granitele nu au fost mereu asa, stapinii de ieri nu sint si ci de azi si cine stie ce va fi miine. Baltim in nationalism prost. „Pe veci stapini”. Rahat cu prune.””

[…]

[O alta prietena, romanca din Ungaria]:asta e bună de 1 decembrie?
http://www.youtube.com/watch?v=YL-Q5iifBD4

[Nota Olahus: prietena a dat linkul ca sa ma ironizeze. O cunosc de peste un an si este unul dintre cei mai infocati romani din Ungaria]

[Olahus]: NU! Sarbatoarea nationala ar trebui sa fie una a natiunii noastre politice, deci totalitatii cetatenilor romani indiferent de etnie. Acum, ca 1 decembrie nu poate fi acceptata ca zi a natiunii civice de catre o parte (importanta, probabil), dintre etnicii maghiari, e altceva. Dar, desi nu am dreptul sa interzic cantece precum „Noi suntem romani” (si cum as face-o 😆 ), cel putin la nivelul constiintei mele ma simt incomfortabil sa aud acest cantec de ziua nationala.
[…]
Ramona Băluțescu: Bai [Olahus], da’ daca tot mi-ai preluat statusul, de ce n-ai zis al cui e? Ca doara nu ma ascund, nu?

[Olahus]: Ok, anunt pentru toata lumea: statusul pe care l-am citat la inceput, cu „Noi suntem romani” e al Ramonei Băluțescu, romanca, jurnalista din Timisoara. Articolele ei le puteti citi pe pagina aceasta: www.facebook.com/pages/Ramona-Băluţescu/249344825113221

Valentin Gros: ei lasati ca si in Germania si UK traiesc chinezi, evrei si unguri si aia tot canta Deutschland über alles si Rule Britannia

[Olahus]: E Deutschland, si Britannia, deci numele tarilor. Nu al etniilor majoritare. E patriotism/nationalism civic, nu etnic. Deci exact pentru ce militez aici.

Valentin Gros: vezi si versurile „britons never never never will be slaves„… ce ti se pare mai triumfalist, ca noi suntem stapani la noi acasa, sau ca aia se cred deasupra tuturor si ca domina toate valurile lumii?

[Olahus]: Si mai e ceva: chinezii sunt imigranti, in Romania, ca si in UK. Maghiarii sunt imigranti doar in UK. In Romania sunt bastinasi.
Chinezii au ales sa emigreze. Maghiarii au ramas, doar frontiera s-a schimbat.

[Olahus]: Valentin, britons e un termen ce ii inglobeaza si pe english si pe welsh si pe scots si pe indieni si pe chinezi si pe. Problema e ca „roman” e un termen pe care multi il inteleg doar ca de etnie romana. Un maghiar nu va zice niciodata ca el este roman. Cetatean roman, da.

Britons will never be slaves=noi (englezi, galezi, scotieni, imigranti) suntem stapani la noi acasa
Noi suntem romani=noi, romanii, suntem stapani la noi acasa. Ceilalti (tigani, unguri), sunt musafiri. Sau slugi.

[Olahus]: roman e un termen ce nu uneste. Cetatean roman, da.

Valentin Gros: pai in toata Europa s-au schimbat granite dupa ww1. si pardon, britons eu stiam ca inseamna britanici, deci hai sa zic indieni, dar chinezi? poate aia din Hong Kong. bine, o sa cantam „noi suntem cetateni romani, noi suntem stapani” :)))))

Ramona Băluțescu: Fratilor, cit cintati la voi pe wall, puteti cinta si Sfântă tinereţe legionară. Dar la mine nu. Cam asta era ideea. Intelege cine ce vrea. Mersi @[Olahus] pt linia de argumentare, sint de acord cu tine.

[Olahus]: @Valentin Gros: pai nu ne refeream amandoi la indienii si chinezii deveniti cetateni britanici dupa ce au imigrat?

„ei lasati ca si in Germania si UK traiesc chinezi, evrei si unguri””bine, o sa cantam „noi suntem cetateni romani, noi suntem stapani” :)))))”
Fara misto, asa ma gandeam si eu demult „cetateni romani, cetateni romani, noi suntem aici pe veci stapani”. Raluca Enescu poate sa mi-o confirme, am vorbit despre asta la o sedinta de cooking :P.
Mai putin snob spus, o sedinta de gatit impreuna 🙂

„Cand zic roman, ma refer la cetatenie”. Si in cantecele nationaliste?

Valentin Gros: [Olahus], esti ziarist, exprimarea trebuie sa fie cat mai scurta, cand zic „roman” eu ma pot referi la cetatenie, chiar daca tu intelegi natie. nu stiai ca „britanicul Mo Farah a fost desemnat cel mai bun atlet european pe 2011” si el e negru ca taciunele? acuma tre sa fiu corect politic si cand cant…
Ramona Băluțescu: Da
[Olahus]: Valentine, sunt fost si poate viitor jurnalist. Stiu ca exprimare trebuie sa fie cat mai scurta, cand scurtimea nu dauneaza adevarului. De cate ori am putut, in presa, am incercat sa nu sacrific nuantele de dragul conciziei si chiar al impactului si sunt sigur ca la fel ai procedat si tu.
Nu doar eu inteleg natie/etnie ci si foarte multi romani. Citeste comentariile sub articolele care ii „fac” romani pe cate un maghiar sau rom si vei vedea zeci de etnici romani indignati. Sa nu mai zic de cei maghiari.
Adevarul tau e ca roman=etnic roman/maghiar/rrom traitor in Romania. E un adevar contestat, insa. Un adevar acceptat de toata lumea e ca cetatean roman=roman/ maghiar, rrom etc.
Cand tu canti chestia asta la o bauta cu prietenii tai romani, nu e nici un bai daca zici romani. Cand o canti alaturi de altii, intr-o piata publica, e o problema. Mai ales daca piata aia e la Cluj, unde traiesc si unguri, care nu vor sa fie considerati „romani”.
De asta ar fi bine sa existe doua variante, una cu cetateni romani si alta, veche, cu romani. Iar la sarbatorile natiunii romane, cel putin in orasele mixte, sa fie cantata varianta „cetateneasca” 🙂
Ramona Băluțescu No, vedeti, de aia mi-s eu prietena cu Csibi Barna. Pentru ca lui nu tra sa-i explic chestiile astea – el le ste.
Valentin Gros: o sa ajungem ca americanii aia care au scos termenul „niggar” din romanele lui Mark Twain. „Du-ma acasa, mai tramvai” ar putea fi acuzat de sindicatul taximetristilor.
[Olahus]: Ramona, el nu stie altele. De pilda, ca nimic bun nu poate iesi dintr-o generalizare etnica si din razbunarea pe istoria altora -vezi cazul cu papusa lui Avram Iancu
Ramona Băluțescu: Ii pui in circa lucruri pe care nu le gindeste asa
[Olahus]:  Poate, dar asa ies. Drumul spre iad…
[Olahus]:  Valentin, ce spui tu cu niggar e o extrema. Iar aia cu tramvaiul, doar o gluma buna 🙂

In loc de incheiere-povestea cu hocheistii

Ieri a aparut stirea cu un hocheist roman, batut de 1 decembrie cu prosoapele de colegii lui de etnie maghiara. Toti jucau pentru un lot national de juniori a Romaniei. Conform baiatului, totul a inceput dupa ce un coleg l-a injurat in ungureste, iar el i-a cerut sa-i vorbeasca in romaneste „ca tot e ziua Romaniei si ca ei sunt tot romani (mai mult, aici)
E un incident explicabil si prin varsta sportivilor (15-16 ani) si prin natura violenta a hocheiului (si a tuturor sporturilor, stiam eu de ce eram tocilar :lol:). Lansad gluma in paranteza ei, incidentul s-a petrecut la Miercurea Ciuc, loc in care extremistii de la Noua Dreapta si HVIM isi incordau muschii, emanand „dragoste” in tot orasul.
Oricum, agresorii lui Cosmin Marinescu nu au nici o scuza.  Orice s-ar fi intamplat in oras si orice ar fi spus copilul.
Acestea fiind spuse, incidentul vine sa-mi intareasca parerea exprimata mai sus: ungurii nu vor sa fie numiti romani.  Chiar daca majoritatea adultilor nu vor sari cu prosoapele (sau mai rau) pe noi. Cel mult, cu gura.

sus

Publicata pe 15 decembrie, de Joia MaghiaRomania Foto: Camelia TWU

________________________

[1]

Am inlocuit numele meu cu pseudonimul, asa cum apar pe blog. La fel am procedat si cu o prietena care nu si-a dat acordul (inca) ca mesajul ei sa fie publica. Revenind la [olahus], cine e curios de numele adevarat, poate intra pe contul  de Facebook.

sus

35 de gânduri despre “„Noi suntem români”, și de ziua națională? Bonus: apropo de hocheiști [Joia MRo]

  1. De vreo jumătate de oră mă chinui să scriu un răspuns la postul ăsta…cred că am scris şi şters vreo cinci răspunsuri…
    Ideea de minoritate nu o simţisem până anul ăsta, eu fiind român din partea Bucovinei, pe la noi ungurii nu umblă prea des, dar prin luna mai am plecat în Grecia la muncă. Acolo totul a fost ok pînă în iunie când ni s-au mai alăturat 12 unguri. Atunci au început divergenţele, deşi la început am ieşit cu toţii şi am încercat să stabilim o relaţie de amiabilitate. Fiind doar eu cu prietena siingurii români, încet încet am fost daţi la o parte şi râsete se auzeau de fiecare dată în spatele nostru.
    A continuat aşa până când am terminat munca în septembrie, până atunci câţiva din unguri fiind concediaţi pe motiv de bună purtare.
    Acum nu încerc să prezint acest tablou ca fiind o imagine generală, nu e aşa, sunt sigur de asta dar ce m-a frapat pe mine e că din 12 persoane nu am reuşit să înfiripăm o singură legătură, ungurii care erau mai amiabili erau traşi înapoi de ceilalţi. A, să nu mai zic că unul sa umai mulţi din ei ştiau româna dar nu vroiau să recunoască.
    A fost o experienţă dureroasă, experienţa pe care sunt convins că şi mulţi unguri au simţit-o pe pielea lor.

    • Salut si bine ai venit din partea adminului. Adica al safului de pe aici.
      Apreciez mult nuantele cu care iti prezinti aceasta experienta, nu tocmai placuta. Am avut persoane care au avut probleme mai mici (celebra paine din Secuime), insa veneau aici sa taie si sa spanzure si mai ales sa dea lectii. Tu, in schimb, ai venit cu o atitudine care arata ca neplacerile nu te fac sa uiti intelegerea fata de oameni. Ceea ce e mare lucru!

      Sugestia mea, daca esti dispus sa accepti sugestii de la cineva cu multi prieteni maghiari, ar fi sa nu va iti inchidetii sufletul* fata de unguri. Chiar daca din 12 oameni nu ai reusit sa legi o prietenie. Sunt sigur ca, daca veti ramane deschisi, veti da peste unguri ok, care pot socializa cu voi si cand sunt cu alti maghiari.
      De pilda, iti pot recomanda niste prieteni pe facebook
      https://www.facebook.com/profile.php?id=1589171909

      _____________
      *suna cam patetic, dar asta se intampla, in fond. Cei care nu cred in suflet isi inchid mintea 😛

      • Bai, Olahus. Ce-i chestia asta cu „unguri de buna calitate” si cu ungurii ok pe Facebook, care pot chiar socializa la o adica ? De unde scotí chestiile astea? Unguri de proasta calitate sau unguri confort III gasesti pe twitter sau ce ?

      • nu, doar ca printre oamenii pe care i-am cunoscut pe facebook cred ca sunt persoane foarte ok de etnie maghiara (daca vrei sa joc political correct, hai in hota!) si cred ca unii dintre ei s-ar potrivi si cu personalitatea si interesele cititorului nostru (pe care, fireste, le voi cunoaste in timp si daca vrea si el sa devenim prieteni)

  2. Cine e nascut in Romania si se mandreste ca e maghiar, e ratacit in timp si spatiu. In timp pt. ca tara-fantoma ungaria „mare” nu mai exista de la 1526 incoace (Imperiul Austro-Ungar a fost o facatura care n-a durat mai mult de 50 de ani) si oricum nu era stat national maghiar, si in spatiu pt. ca pe orice harta a Globului te-ai uita, locul din care proveniti se numeste Romania. Nu intereseaza pe nimeni ce v-a invatat pe voi familia sau ce drepturi minoritare vreti, cat timp scrie Romania pe buletinul vostru. Stiu ca nu va convine treaba asta, dar nu va asteptati sa va planga cineva de mila…
    Pt. restul societatii, cand iesiti din casa si din cercul inchis in care-ati trait, tot romani sunteti peste tot unde mergeti (din pacate, unii mai violenti, recalcitranti si cu care nu prea se poate discuta sau lega prietenie).

    • Figo, ti-am aprobat comentariul fara sa mai fac adnotari pe el cum obisnuiam cu astfel de texte, pentru ca simt ca cititorii nostri au chef sa se distreze 😆

  3. Daca vrei distractie, vino frate in Rahova si zi ca esti maghiar, eventual vorbeste si ungureste pe strada. Hai, curaj, ca vad ca pe net si prin Ardeal unde sunteti multi, sunteti mari smecheri si ciobanii aia nu-s in stare sa va arate smecherie!
    Cred ca aici ti-ai lua-o si de la fascisti (ca te considera „rasa inferioara”), si de la anti-fascisti ca esti iredentist sovinist nationalist. Nasol sa fii ungur, nu-i asa? :)))))

    Nah cu dedicatie:

    Te sperie, nu?

    • Ghici, ciuperca, ce-i: am fost de cateva ori prin Rahova, am vorbit in maghiara si surpriza, surpriza, nu am patit nimic, nimanui nu i-a pasat, nici pe strada, nici in tramvai. Nici in Berceni. Nici in Drumul Taberei. Nici in Militari. Nu-s toti imbecili, cum ti-ar placea tie sa crezi. Dar m-as uita cu zambetul pe buze cum te plimbi tu prin Rahova sau Ferentari, spunand cu voce tare ca cine nu-i roman, e rasa inferioara…

      • N-am spus ca cine nu-i roman e rasa inferioara, am spus doar ca asa va considera fascistii, si ca pe-aici nu prea sunteti iubiti (pe buna dreptate). Mie mi se pare doar penibil sa traiesti intr-o tara cu o identitate, limba si cultura oficiala, si sa te incapatanezi sa stai izolat in alta, apoi sa urasti pe oricine nu-i de acord cu tine sau refuza sa ti se supuna.
        Iar imbecili sunt aia care-si invata copiii sa le dea in cap romanilor, ca doar copiii aia au fost instruiti de mici sa faca ce-au facut, iar cazuri sunt o gramada si cred ca daca as locui acolo as dormi cu pistolul sub perna.
        Totusi, voi sunteti tari numai cand sunteti in turma, altfel faceti pe voi de frica. Unde erati la M. Ciuc cand au venit nazistii aia peste voi si v-au umilit? Erati 80% in oras, puteati sa le rupeti capatzana, cu garda cu tot! Ah nu, mai bine asteptati sa plece si dupa aia il casapiti pe primul roman care va iese in cale. Asa da vitejie, demnitate si mandrie maghiara, curajosilor!

      • Curajoaso, tie iti raspund. Figo ma distreaza in felul lui, dar nu cred ca avem subiecte comune. Poate starea vremii, ca de fotbal mie mi se rupe. In fine, curajoaso, uite, eu am crescut in Berceni, am vorbit ungureste de cand ma stiu. Ungureste vorbesc si cu fiica mea, tot ungureste o strig de la fereastra cand tre’ sa vina in sfarsit acasa. Probleme ? Doar cu administratoru’ cand e de semnat ceva: stau in blocu’ asta de 11 ani, dar el se streseaza inca ori de cate ori trebuie sa-mi scrie numele.

    • Frate (uite ca imi aflu frati noi, ca-n telenovele),
      eu sunt roman. Invat maghiara si mai repet ce mi-am inregistrat pe reportofon. Am avut drumuri in Rahova. Si, pentru ca nu aveam cum sa repet altfel ce auzeam la casti, m-am facut ca sun pe cineva si vorbesc ungureste cu el.
      In 32. In Rahova.
      Nu am patit nici pe dracu!
      Apropo, am fost si-n Ferentari. Nu sa vorbesc maghiara, ci sa duc un batran beat acasa. Si am imparti un ultim autobuz cu niste tiganci. Ferentari, alcool, maghiara (nivel mediu), tiganci. Periculos? Poate pentru tine.

  4. Vezi ce ipocrit esti, ungure? Spui ca vrei toleranta, dupa aia ca vrei sa interzici Noi suntem romani, si dupa aia pui porcaria aia care inseamna „Sa fie Ardealul al Ungariei” si cauti scuze ca au batut copilul pt. ca i-a facut romani.. si dupa aia te intrebi de ce va uraste lumea si vrea sa va alunge. Pai singura diferenta dintre voi si tigani e ca stiti mai bine sa va prefaceti, sa pareti altceva decat ceea ce sunteti de fapt. Nu stiu cine ne-a blestemat sa avem asemenea „conlocuitori”.
    Nota admin: Nu sunt ungur (mai sus ai si linkul la contul meu de facebook), nu eu am pus porcaria aia ci o prietena romanca din Ungaria, cu ironie fata de ce scriam.
    Si nu am cautat scuze pentru bataia copilului, am scris ca NU au nici o scuza.
    Revino pe blog cand stii sa citesti!

  5. Figo, szerintem menj el cirkuszi bohócnak:)
    [traducere: Figo, in opinia mea du-te sa te faci clovn de circ]
    [Nota Admin: astfel de atacuri nu isi au locul pe MaghiaRomania. Comentariul tau merita sters, il public ca sa fie clar ca roman sau maghiar, regulile sunt aceleasi pentru toti cititorii]
    Igaza van Olahusnak, nagyon nagyot nevettem a sötétségeden.
    [traducere: Are dreptate Olahus, am ras foarte mult de intunecimea mintii tale]
    [Nota admin: te rog nu imi mai da dreptate daca nu poti sa te abtii de la atacuri la persoana. Si te rog sa scrii in romaneste, ca sa inteleaga toata lumea.]

  6. @Ferencz, probabil ca n-ai probleme daca esti respectuos si civilizat, dar daca te-ai purta ca fratii tai din Ardeal, sigur ai avea (vorba aia, „esti binevenit, dar ai grija ce zici”). Altfel, sigur ca nu avem subiecte comune din moment ce tara ta natala (si probbail si a bunicilor tai) e Romania, dar tu insisti sa te crezi ungur.

    • Vreme nasoala maine in Berceni si in Rahova, cica. Ploi, ceva vant, scarbos. In Harghita si Covasna insa e bine: minus sapte grade. Celsius. O seara excelenta.

      • Asa, mai bine o discutie despre vreme sau chiar o tentativa de misto la adresa mea, decat sa te aud cum zbieri ca vrei autonomie, ca Ardealul e pamant maghiar sau ca esti asuprit de valahii aia care ti-au furat tara, si cine stie ce alte insulte si santaje de-ale voastre. Deci vezi ca poti totusi sa fii rezonabil? Si tie o seara la fel de excelenta!

  7. eu zic,sa vizionati:RFI ce este rominia.cu Ovidu Nahoi si Marius Diaconescu .poate fi gasit pe you tube.

  8. Figo: romanii din Ungaria sint unguri sau romani?

    Te ajut: au organizatii cu numele -Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria (UCRU), Comunitatea Cercetătorilor şi Creatorilor Români din Ungaria, Societatea Culturală a Românilor din Budapesta, Societatea Culturală a Românilor din Budapesta, Asociaţia Culturală Română din Chitighaz, Asociaţia Culturală a Românilor din Seghedin, Autoguvernarea pe Ţară a Românilor din Ungaria (AŢRU) si as mai putea continua.

    Adica se considera ROMANI in Ungaria. Noi la fel ne consideram MAGHARI sau UNGURI in Romania.

  9. Tot ca zice Figo e science fiction.Nu cred că a văzut vreun maghiar viu și nu știu ce caută pe blogul ăsta.

  10. E science fiction ca vreti secesiune? Sau ca bateti copiii romani? Sau ca spanzurati eroi nationali, sau ca dati foc la steagul Romaniei, ca schimbati denumirile de strazi, ca alungati romanii din orase ale Romaniei daca nu vor sa-nvete ungureste?

    Ce caut aici? Uite, se intampla ca sunt pasionat de hochei si mi s-a parut revoltator gestul copiilor aia care cica reprezentau Romania (la fel si ce scrieti voi, si vroiam doar sa va arat obrazul)…. Si nici macar n-am fost de acord cu nationalismul in general, mereu am zis ca Vadim Tudor e nebun si exagereaza, pana sa descopar ca sunt altii si mai distrusi ca el….

    Dar va las in cloaca voastra, ca pana la urma gandirea voastra devianta nu-mi afecteaza mie viata de zi cu zi, dar vai de romanii care stau acolo cu voi). Atata va zic, veniti si faceti in Bucuresti ce faceti acolo, daca tot sunteti asa mari smecheri si aveti figuri de stapani in cap. Avea Hristors o vorba, cica sa nu le arunci porcilor margaritare… deci, I’m out, have a nice life!

    • Daca tot pomenesti de Hristos: acela sa arunce prima piatra care este fara patimi: chiar tu vorbesti de o Romanie monoculturala, uiti de maghiarii batuti, de strazile ce nu puteau fi numite dupa maghiari, de sutele de mii de maghiari emigrati. Eu macar il compatimesc pe juniorul hocheist, tu numai cu ura animalica si dispret…

  11. Nu cred că o chestie de vestiar are imortanță națională.Cum hocheiul este un sport destul de agresiv,băieții a reacționat cu violență.Că atâta știu.Nu-i prima dată ,nici ultima.

  12. dedicatie pentru „Figo” :

    „Cine e nascut in Romania si se mandreste ca e maghiar, e ratacit in timp si spatiu”

  13. Daca ne-am inpotmolit in hochei (oare nu vin ceva alegeri la federatia romana de hochei de sint atitea scandaluri acuma???):
    Un interviu cu portarul Stelei Adrian Catrinoi in limba maghiara, si este intrebat cum de vorbeste asa de frumos limba maghiara (cu accent specific secuiesc) la 1,20: „sint din Gheorgheni si sint multi maghiari”- aici face probabil o greseala: „sintem multi secui” 🙂 – „si am invatat. E pace, am invatat”.

    olahus, uite un posibil partner cu care poti exersa, doar trebuie sa mergi la meciuri de hochei si sa suporti atmosfera 🙂

    • mai intai, stimati prieteni maghiari, am crezut ca tabarati asa cu totii, in masa, pe figo pentru a evita sa vorbiti despre uratenia sufleteasca a celor ce va reprezinta in diverse contexte. constat insa acum, dupa ce maurul a iesit din scena, ca de fapt nu aveti nimic de reprosat alor vostri. totul e normal, e pace, prietenie, asa e in sport bla bla. ba chiar ar fi un scandal provocat de romani, interesati sa preia conducerea federatiei. penibil

      • citeste, te rog, ce am scris in limba romana in ultimele zile si dupa aia lasa-ti friu ura:
        1. batera baiatului de 16 ani este un fapt deplorabil si faptasii trebuie exclusi din nationala citiva ani. Eu insumi am fost batut si facut bozgor la Cluj tot in copilarie fiindca vorbeam ungureste pe strada, asa ca stiu ca nu e ceva placut.
        Tare as vrea sa TE AUD spunind ca baterea cu bite de baseball a rectorului din Alba Iulia din vara asta fiindca este maghiar este la fel de deplorabila.

        2. de ani de zile se urla „afara cu ungurii din tara” pe patinoarul Stelei (chiar si azi dupaamiaza la meciul cu Ciuc), de ani de zile se cinta imnul secuiesc si cel maghiar pe cel din Ciuc (cind vin echipele maghiare din liga MOL) si crezi ca jucatorii din Ciuc nu il cinta?

        3. „e pace” sint vorbele lui Adrian Catrinoi, spune clar „béke van”, cert
        interviul este din 2008 🙂

  14. Scurt pe doi! Singurii unguri pe care ii cunosc si care sunt mandru sa-i numesc prieteni sunt cei care au un pic de educatie, cei care locuiesc in Bucuresti, sau in alte parti izolate ale tarii de prostimea din Harghita!
    [Nota Admin: deci nu ii cunosti, de ce mai comentezi de Harghita? Vorbesti ca sa nu adormi!]
    De unde si pana unde se ofenseaza ungurii la cantece patriotice din Romania?Cum sa te duci in Harghita sa ceri ceva si sa se uite ungurul la tine precum vitelul la poarta noua, motivand ca nu cunoaste limba romana? Bai da astia sunt tampiti? Traiesti in Romania, vorbesti romaneste! Nu-ti convine? Te duci frumuseli in [trimitere la origini -nota admin], daca ai un pic de demnitate, treci granita si stai in tara unde ti se permite sa vorbesti ungureste [si in Romania nu numai ca li se permite, dar au tot dreptul sa vobeasca ungureste! Intre ei. Faptul ca amesteci vorbitul in ungureste intre maghiari cu necunoasterea limbii romane arata cat de „clar” gandesti nota admin]

    CLAR?
    [nota admin: NECLAR. Foarte. In mintea ta.]

  15. Frate Lorand, mare pacat ca n-ai invatat pana acum ca daca cineva iti pune oglinda in fata atunci cand te schimonosesti, pentru a-ti demonstra ca nu esti tocmai un fotomodel, asa cum pretinzi, nu inseamna ca ti-e dusman, asa cum nici cel ce te trage de maneca cand gresesti nu o face neaparat pentru ca te uraste. Ca dovada ca persisti in aceleasi flagrante greseli. Asa cum Ungaria dualista nu rezista oricat ai vrea la comparatia cu Romania interbelica in termeni de tratament al minoritatilor, asa nu poti compara nici reprezentantii unei echipe nationale cu huliganii din tribune sau cu descreieratii de pe strazi. Asa ca, oricat de barbara e intamplarea de la Alba, nu ma vei auzi spunand, asa cum iti doresti, ca ea este la fel de deplorabila precum cea de la Ciuc, pentru ca dementii care au actionat atunci sunt „simpli” huligani, in timp ce dincolo avem de-a face cu niste sportivi care si-au asumat, in principiu, statutul de a reprezinta Romania. Ca au facut-o din matochism, in mod schizofrenic, e alta problema, pe care ar trebui sa si-o puna altii, si in primul rand familia lor.

    • Draga cos:

      1. Cu dualism vs interbelic: eu continuu sa spun bazat pe DATE ca MASURILE erau foarte similare daca nu identice. Restul este subiectivism de care ma abtin. Poti incerca sa arati interbelicul era mai frumos, avem si noi din astia care incearca acelasi lucru cu dualismul. Le doresc ambelor parti sa se renasca ca minoritari in acea perioada pe care o cred mai buna 🙂

      2. altercatiile etnice: exact la asta m-am asteptat de la tine. Q.E.D.

    • Si o stire care nu a fost mediatizata in presa romana ca astfel isteria nu putea fi umflata atit de mare: baiatul roman s-a reintors la lot 2 zile dupa altercatie. La lot la Miercurea-Ciuc…

  16. „sportivi care si-au asumat, in principiu, statutul de a reprezinta Romania„.Și-au asumat ,că sunt un pic obligați de federație.Trebuie dați afară din lot.Numai că alți n-avem.De vreo 80 de ani nu există naționala de hochei fără băieții din ciuc.

  17. Am adaugat aceasta nota sub linkul la clipul ultranationalist postat de prietena romanca din Ungaria:
    [Nota Olahus: prietena a dat linkul ca sa ma ironizeze. O cunosc de peste un an si este unul dintre cei mai infocati romani din Ungaria]

  18. olahus@ E Deutschland, si Britannia, deci numele tarilor. Nu al etniilor majoritare

    Esti atit de naiv incat sa crezi ca germanii si englezii nu se gindesc doar la ei etniile titulare cind isi intoneaza imnurle? Oare s-or gindi englezii la indieni ,pakistanezi si chinezi ? si nemtii la turci de exemplu ??? Cat despre francezi pe care consider ca ii cunosc cat de cat , am fost de multe ori in Franta iti spun ca daca esti intr-un gup cu francezi dar si cu conationali de-ai tai si la un moment dat incepi sa vorbesti in limba proprie cu acei conationali , nu ajungi la 5 minute pina sa-ti spuna fara nici un fel de menajamente ” On est on France on parle francais” . indiferent de ce limba straina pentru ei ar fi vorba.On est en France on parle francais. E cam ca ” sintem in Romania vorbim romaneste ” care ii crizeaza atita pe unguri. Inasa sintagma asta e intilnita in multe locuri.

  19. Mishteau de tot acest blog, „minoritarii” in dialog cu majoritarii!
    Cred ca secuii sunt tot atat de unguri precum armanii sunt romani…adica vorbesc cam aceeasi limba, dar sunt foarte diferiti. Eu m-am inteles bine cu ungurii dar prost cu secuii, insa in Ungaria am observat ca nu exista deloc acea xenofobie promovata de catre extremisti si am fost tratati mereu fara nicio problema, ba chiar cu simpatie!!!

    Una este cetatenia si alta nationalitatea, trebuie sa se inteleaga bine acest fapt. Ungurii si maghiarii (2 triburi migratoare diferite, precum bulgarii si slavii de sud) trebuie sa fie loiali tarii ai carei cetateni sunt si sa respecte limba si legile, asa cum armanii din Balcani sunt obligati de catre tarile unde locuiesc…desi ei nu au fost un popor migrator-cuceritor, nici o tara proprie nu au…dovada ca Nu prea sunt urmasii lui Alexandru Cel Mare care a cucerit jumatate din Lume!
    Privind nationalitatea, ea tine de stramosi, parinti, limba, cultura, traditii si trebuie sa fii mandru de asta, chiar daca din diferite motive nu traiesti in patria-mama. Unitate prin diversitate este unul dintre conceptele UE, care promoveaza tocmai respectarea drepturilor minoritatilor, insa fara ca acestea sa devina privilegii, cam cum s-a cam intamplat in numeroase cazuri.
    Din pacate, ranile istorice sunt alimentate de catre extremistii xenofobi si se transmit poate si genetic…insa nu inteleg ce au armanii cu „mocanii” romani, ca nu le-au facut niciun rau, ba din contra, ii considera chiar fratii lor si nu din cauza noastra ei nu au o tara proprie si sunt imprastiati prin balcani precum oile speriate de lupi! Singura explicatie tine tot de specificul romanului muntean-regatean, care se crede superior, adica destept si jmecher si face mishteau de ceilalti, pe care ii considera inferiori sau mai prosti…ardelenii si moldovenii, sau mai poznasi si nazbatiosi, precum oltenii…
    Nu stiu daca a studiat cineva de unde mostenim acest talent pentru satira si umor, de a face haz de necaz, de la daco-geti sau de la latini ?! Cert este ca acum am descoperit inca un element cheie care demonstreaza originea comuna a tuturor vlahilor si armanilor: simtul deosebit umorului!!! ION LUCA CARAGIALE si TOMA CARAGIU, 2 mari personalitati satirico-artististice aromane care s-au considerat totusi romani…

Comentariile nu sunt permise.