Oameni la Ziua Aromanilor: „placinta dulce” si „branza acra”


Diana Bisinicu, azi, la Ziua Aromanilor

Cateva impresii de azi dupa-amiaza, din Bucuresti, Parcul Herastrau, de la Ziua „Nationala” a Aromanilor. Un loc unde am intalnit doua feluri de aromani: unii dulci in mod natural ca placinta de dovleac bine facuta*, altii acri si seci ca branza veche!

Iancu Gana la "gaida" (cimpoi balcanic)

Din fericire, ca sa-i dau cezarului, pardon, branzarului ce-i al branzarului, majoritatea celor cu care am vorbit au fost amabili, zambitori, calzi.
In varful „placintei dulce” sta pap Todi Santa, un batran demn, care astepta, in straie aromane, sa intre pe scena cu grupul sau „Boatsea Pindului„. Pap Todi a fost deportat in Baragan, iar povestea lui  am avut multumirea sa o duc la Adevarul.

De pilda Georgiana Vlahbei,  intr-o draguta rochie vintage si cu o palarie pe masura 🙂 . O intelectuala de calitate, implicata trup si suflet pastrarii idiomului matern si traditiilor stramosesti, Georgiana nu a mai adus anul acesta Proiectul Avdhela la ZiuaAromanilor. In opinia mea, aceasta absenta vaduveste  evenimentul de un stand cultural de calitate. Pe de alta parte, ii scuteste pe neoarmanisti de un fluierat, chiar discret, in „biserica” lor.

Tot printre contactele ok, sa o mentionez si pe Daniela Costea de la organizatori (Consiliul  a Tinirlor Armanj).  Pe care am prins-o pe fuga, cu textul pe care trebuia sa il citeasca pe scena in aromana. In ciuda stresului legat de cuvantare si organizare (Daniela a proiectat standurile targului, care imita casele traditionale aromane), Daniel a stiut sa fie amabila cu mine si sa schimbe doua vorbe, cu un zambet perfect asortat la costumul aromanesc de catifea.

La aceeasi categorie intra adolescenta care m-a indrumat, jumate in aromana, jumate in romana, catre cortul unde pot afla mai multe despre excursii in Balcani. Si, last but not least, cantareata Mariana/Marusha Vrana, care mi-a spus mai multe despre ofertele turistice ale agentiei Calea Ambar cu un zambet si o amabilitate pe care as vrea sa le gasesc la mai multi aromani.

Partea de „branza acra” mi-a fost servita de o domnisoara careia parca ii pica greu cand o salutam in aromana dupa ce o intrebam ceva in dacoromana. Poate ca nu am voie sa folosesc idiomul, mai stii? Basca un nene care, uitandu-ma eu pe pliantele ce ii indeamna pe aromani sa se declare de etnie „armana” la referendum, mi-a spus, iute si rece, ca-s „pentru machidoni”. Si si-a pastrat modul de a comunica, rece si sec, si cand i-am multumit cu „haristo” pentru alta informatie.

E drept, inainte de a vorbi cu el fotografiasem doua interesante panouri:

Recomandarea Consiliului Europei privind aromanii.Click pe poza ca sa intelegi ce e cu recomandarea asta, pe care aromanii nationalisti o dau drept "obligatorie".

Recomandarea, in engleza

Sa il fi deranjat acest lucru? Sa se fi prins, in intuitia lui la fel de ancestrala ca asprimea sa ciobaneasca, ca voi pune pe blog pozele?  Si ca voi intreba de ce scrie aici, in textul rezolutiei, de „aromani”, cand panourile de culturalizare o tot dau cu poporul „arman”?

Scenariu sf? Poate, dar sa nu ii subestimam totusi pe cei atat de simpli, incat amabilitatea le e mai necunoscuta decat clonarea, iar zambetul, mai strain decat tehnologia touchscreen!

Oricum, pentru partea dulce a aromanilor care sarbatoresc azi ceva, natsiunal sau nu: tră mulţă an’i, s’bănaţi!

_______________________________________

*de pilda, daca ii pui stafide :).

