Opincile lui Csibi Barna- cateva lamuriri necesare


Dupa valurile starnite pe postul despre protestul de la Centrul Cultural al Republicii Ungare, se impun cateva lamuriri. Pe scurt: toti putem gresi, inclusiv eu. Apoi, protestul de la Bucuresti cu opincile nu se poate compara cu spanzurarea de catre Csibi Barna a efigiei lui Avram Iancu. Iar despre astfel de subiecte prefer sa scriu in ziua cand s-au petrecut.

Pe lung, vezi mai jos:

-De cand am vazut cu ochii mei descinderea politiei, din jurul orei 18:20 si pana dupa ora 20, cand am vorbit cu domnul director Zoltan Bretter, nu mi-a fost clara natura incidentului. Sa atarni  o opinca (ceva cu care calci) si o pancarta cu un astfel de mesaj de gardul unei institutii poate fi vazut ca un gest de intimidare. Asa am vazut atunci, asa vad si acum, desi faptul ca a existat un memoriu i-a atenuat din gravitate in ochii mei.

A contat si latura afectiv-subiectiva: e locul unde ma duc in fiecare miercuri sa invat maghiara si unde nu vezi picior de politist.

Asa ca, terminandu-se ora de maghiara, am rugat-o pe Akabelle sa dea titlul „Incident antimaghiar” (la 20:28).  textul era:

„…la Institutul Maghiar din București. Vom reveni în curând cu detalii.”, in spiritul indicatiilor date de mine prin telefon

-Discutand apoi cu domnul Zoltan Bretter, mi-am dat seama ca a fost mai putin grav decat ma asteptasem. Ajungand la cel mai apropiat internet cafe, la 21:21 am inceput sa dau detalii si am schimbat titlul:
„Incident antimaghiar: „Fara opinca, Budapesta era in Siberia”. Am schimbat si permalinkul (ce apare bara de adresa), iar update-ul a generat o repostare a linkului pe Facebook si Twitter, prin sistemul Networked blogs

-La  22:31, vazand argumentele de bun simt din primele doua comentarii, date de Ovidiu si Laci, am eliminat „incident antimaghiar” din titlu. Titlul scris atunci este cel de acum: „[Update] La Centrul Ungar: “Fara opinca, Budapesta era in Siberia””.Am schimbat si abordarea, in favoarea uneia mai detasate.

Pe de alta parte, permalinkul a ramas acelasi, asa ca multi oameni vedeau pe Facebook si Twitter titlul vechi, de unde si critica Inei. Revenind peste circa doua ore in fata unui calculator conectat, in jurul orei 1, am decis sa sterg linkurile vechi de pe twitter si facebook (lasand numai de la postarea initiala a lui Akabelle) si am schimbat permalinkul. Pentru ca ce Facebook si Twitter sa reflecte schimbarea titlului.

-Nu am scris vreun post despre Csibi Barna pe 15 martie mai intai pentru ca incidentul a avut loc pe 14 si nu voiam sa intunec acea zi de sarbatoare pentru o parte din cititorii nostri. Daca as fi avut declaratii de la oficiali din Miercurea Ciuc pe 14, asa cum am avut pe 16 declaratii de la domnul Zoltan Bretter, m-as fi grabit sa le public in aceeasi zi. E vorba de a publica primul, daca se poate.

-Desi textul meu nu compara in nici un fel protestul de la Bucuresti cu demonstratia de la Miercurea Ciuc, sunt nevoit acum sa fac o comparatie. Sigur ca ce s-a intamplat la Bucuresti a fost mult mai ok, mai elegant.

Pe de alta parte, tinta a fost prost aleasa. Centrul Cultural Maghiar nu are nici in clin nici in maneca nici cu Csibi Barna nici cu recunostinta sau nerecunostinta fata de alungarea de catre ostasii romani a comunistilor lui Bela Kun. Protestul, oricat de elegant a fost, denota un mod de gandire generalizator. Si o mare debandada in mintea semnatarilor. Un ungur a facut ceva=>Ungaria e vinovata.

Apoi, sa nu uitam ca pentru unii maghiari considera „eliberarea Budapestei” ca pe o „ocupatie”, deci pancarta poate fi jignitoare pentru ei (dar nu la fel de provocatoare, in opinia mea, precum „spectacolul” kitchos lui Csibi Barna)

Sa nu mai vorbesc ca lipsa de legatura dintre Avram Iancu si alungarea comunistilor ungari de catre armata romana.

-Acestea fiind spuse, imi cer scuze daca primele variate ale titlului v-au deranjat si va multumesc pentru feedbackurile care m-a ajutat sa il schimb!

Anunțuri

114 gânduri despre “Opincile lui Csibi Barna- cateva lamuriri necesare

  1. La Centrul Culural Maghiar cativa romani, au vrut sa atraga atentia reponsabililor unguri asupra pericolului extremismului maghiar.

    Oficialitatile romane nu au reactionat,nici la provocarile ordinare ale lui Barna si ale Garzii Secuiesti si nici la discursul lui Viktor Orban.

    Flacaii astia din Miercurea Ciuc si nu numai ei, nu sunt la prima provocare antiromaneasca.
    Ei il ataca si pe Eminescu si ataca in general tot ce tine de simbolistica noastra nationala…
    Au vazut ca scapa usor de fiecare data si se radicalizeaza in actiuni.

    Uite ce imi scria ieri un apropiat al lui Barna Csibi,care are un blog intitulat „Szekelyfold nem Romania” si care isi spune Csiszér Lorant:

    Citez exact:

    „Sunteti in pozitia puilor de sobolani, care nascanduse in casa omului, in a carui casa parintii lor s-au adapostit de furtuna, apoi s-au cuibarit acolo. Cand omul ucigand un sobolan, ca sa-si apere cizma sa nu fie mancata si punand slanina la un loc unde nu puteau ajunge sobolanii, acestia s-au razvratit impotriva omului alungandu-l din casa. Dar aveti grija, caci omul s-a intors primavara si a facut curat in casa. Asa au patit si romanii din Erdély si Székelyföld. Stramosii lor s-au refugiat aici in timpurile furtunoase de demult, dar deja prin 1848 s-au intors contra celor ce i-au primit cu drag, iar prin 1918 i-au furat. O zi buna!”(Ati retinut ca romanii sunt „sobolani” iar „oamenii” sunt ei,proprietarii maghiari ai casei „Erdély si Székelyföld”?).

    Imi veti spune ca e vorba de un extremism fara aderenta in masa maghiarilor.
    Poate ca da ,poate ca nu,dar asa ceva nu trebuia sa se intample.Oare ce ar trebui sa facem noi romanii ca sa ajungem sa ne intelegem cu ungurii,asa cum ne intelegem cu celelalte nationalitati care traiesc alaturi de noi si cu care chiar ca nu avem dispute ?

    Prin ce sunt mai deosebiti ungurii decat sarbii,germanii,armenii,turcii sau rusii lipoveni de la noi ?
    Are cineva un raspuns?

    • 1. Ca om civilizat (cred eu) mi-e scirba de fapta lui Csibi. Nu detest reactia ND si nu mi-e scirba de ea, dar o consider siaceasta voita jignitoare.

      2. Comentariile mele:
      – elaboreaza pericolul extremist maghiar: ce e in pericol? Ii consider timpiti, si probabil as fi (ai fi) in pericol pe strada daca i-am contrazice, dar la fel ca si in cazul „ultra”-silor din stadioane sau celor de la ND.
      Nu cred in pericol asupra statutului.

      – discursul lui Orban: l-ai citit? Eu da, si NU APAR textele incriminate in parlament! Nici in mesajul sau pt maghiarii de peste hotare!

      – Eminescu a avut si el citeva „scapari” pe care nu le-ai considera civilizate acum (impotriva maghiarilor, a evreilor, a strainilor), la fel cum au avut si unii scriitori si poeti maghiari.

      – extremisti exista peste tot, si la case mai mari:
      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/8/83/Suedtirolistnichtitalien.JPG. Sau vezi SUA „muma democratiei”.
      La fel nu ar trebui sa se intimple sa fiu chemat bozgor, sa fiu trimis in Asia (sau Ungaria), sau sa iau bataie pt ca vorbesc ungureste (patit in Cluj de mai multe ori in copilarie).

      – cu ce sintem diferiti: sintem mai multi, sintem vizibili zi cu zi, ne auziti vorbind, si „luptam” importiva asimilarii naturale (si in trecut contra celei organizate).
      Si sint orgolii DE AMBELE parti care se diminueaza, dar tot exista: ambii spunind ca e teritoriul nostru de mileniu/de secole gindindu-se exclusiv „numai al nostru”, eu stapinul, celalalt toleratul. Sa spun ca si nick-ul tau sugereaza asta?
      Ceilalti sint deja pe cale de disparitie, etnia lor e ascunsa de voi, si nu prea e traita, aratata. Pe germani ii idealizati, dar si ei au avut citeodata un sentiment de superioritate asupra tot ce era ne-german (incl maghiar) – generalizare rea, accept.

      Si in final: nu sint sigur ca trebuie sa ne iubim (erezie pe Maghiaromania??? – consider aceasta iubire un kitsch fals), doar sa traim civilizat.

  2. „Nu detest reactia ND si nu mi-e scirba de ea, dar o consider siaceasta voita jignitoare.”
    Asa am banuit si eu dar nu erau ND. Un grup de cetateni semand in nume propriu (desi unul era presedinte la o asociatie a valahilor, parca. vezi clipul)

    „Eminescu a avut si el citeva “scapari” pe care nu le-ai considera civilizate acum (impotriva maghiarilor, a evreilor, a strainilor)”
    https://maghiaromania.wordpress.com/2011/03/14/hai-sa-facem-un-experiment/

    „Pe germani ii idealizati (…)”
    https://maghiaromania.wordpress.com/2010/10/28/vorbe-minoritare-ungurii-rai-nemtii-buni/

  3. 1.Ce a facut Nd este un raspuns la o provocare.Bine ar fi fost ca raspunsul sa fi apartinut organelor abilitate.Acest raspuns nu a fost dat pana azi,astfel incat singura reactie pe care o avem este a N.D.
    Ma intreb ce s-ar fi intamplat daca la Budapesta sau la Moscova un grup de romani ar fi spanzurat o paiata reprezentandu-i pe Kossuth sau pe Puskin ?
    Vorbim de „scaderile poetilor?
    Hai sa-i facem un proces si sa spanzuram la Chisinau momaia lui Puskin care,aflat in exil la Chisinau, scria:

    „Eu printre moldovence proaste
    Sunt Zeu al vechilor năpaste.

    Iar printre moldoveni sunt eu
    Nu căprioară, dar un leu.
    Mai bine zis, printre maimuţe
    Sunt leu şi cal de Almadan,
    Tu al măgarilor tăpşan. ”

    (V crugu koketok moldovanok,
    Pojalui, bog sredi bolvanok.

    Zato mej grustnîh moldovan
    Ne lani v ovraghe livinom.
    Vernee, lev mej obezian.
    Ia – koni arabskii Alimadan
    V smirennom tabune oslinnom.)

    2.Nu cred ca e suficient sa-i taxam drept niste „tampiti”izolati pe „gardistii”astia,minimalizand pericolul pe care il reprezinta.
    Uitati-va ce radacini adanci are Garda in Ungaria si cum a inceput sa stranga legaturile cu maghiarii extremisti de aici…

    3.Eminescu nu a fost in nici un caz un extremist si nu a incitat la omoruri in masa.
    Ce a facut el,mai ales in scrierile din tinerete, a fost sa isi arate amaraciunea de roman coplesit in tara lui de alogeni.

    Asta nu justifica in nici un caz o campanie de scoaterea a poetului nostru national din spatiul public maghiar si din cartile de scoala.

    V-asi propune sa cititi cateva poezii ale genialului Petofi, in care acesta indemna deschis la genocid impotriva romanilor si a altor neamuri si care vorbea foarte plastic despre sangele acestora care ar trebui sa iasa pe ferestre in strada,dar sunt sigur ca le stiti.

    Pana acum nu am auzit nici un roman,fie el de la ND sau din alta parte sa propuna schimbarea numelor de strada Petofi din orasele Romaniei.

    4.Chestia cu trimisul in Asia sau in Ungaria e intr-adevar deja un lucru comun ,din pacate.

    5.Noi nu idealizam germanii,dar intr-adevar ii respectam pe sasi si pe svabi pentru bunul simt si lipsa de exaltare pe care o probeaza in relatiile cu alte etnii,nu doar cu romanii.

    6.Faptul ca exista extremisti peste tot nu trebuie sa ne faca sa lasam garda jos sau sa minimalizam pericolul

    7.Maghiaromania nu este o erezie,este un blog umanist care lupta pentru o lume ideala care va veni poate peste cinci-sase decenii ,cel putin in ceea ce priveste spiritul de toleranta dintre noi.

    Nickul(blogul)meu sugereaza ca poporul meu are un cer si un pamant al lui ,tot asa cum oricare alt popor il are .
    Fara indoiala ca ungurii au si ei un cer si un pamant unguresc al lor,o lume croita dupa sufletul lor si pe care o poarta cu ei pana la moarte.

    • 1. Cum am spus, detest cea ce a facut Csibi. Nu stiu ce s-ar fi intimplat la Budapesta, la Moscova, si nici nu ma intereseaza. E de prost gust si timpenie, oriunde ar fi.

      2. Garda Maghiara, secuiasca: sint zgmotosi si frustrati fara putere reala. Organizatia lor nationala a fost desfiintata, cert, mai are niste fractiuni ramase. In ultima vreme citiva sint saltati de politie cind defileaza, de ex si la 15 martie la Budapesta. Vor diminua inca o data sub pragul electoral…

      3. Nu trebuie scos nici Eminescu, nici Petőfi, dar nici idealizati si facuti mitologici. Opera lor ramine de necontestat. Dar iarasi te iei dupa ce spune Csibi: a mai cerut-o cineva???

      4. Cu germanii continuu sa spun ca ii idealizezi din cauza „departarii”. Cert, sint mai retrasi si mai putin exaltati, dar sint si mai putin inclusivi: vezi casele lor cu garduri uriase, de care nu vezi inauntru nimic, foarte diferit de casele maghiare sau romane.
      Si zic asta cu vreo 25% german in mine 🙂

      5. mai inteles gresit cu erezia: eu m-am numit eretic fiindca am spus pe maghiaromania ca nu e necesar sa ne iubim 🙂

      • D-le Lorand,avem de-a face aici cu o mica smecherie diplomatica.
        Discursul lui V.Orban a fost citit de ambasadorul ungar la Bucuresti.Dl.ambasador a..gresit involuntar, pentru ca sotia domniei sale ar fi scapat un vers buclucas al poetului Petofi,vers care s-a amestecat cu discursul oficial si a iesit ce a iesit..
        Iata stirea:

        „Ambasadorul Oszkár Füzes, a fost rugat să clarifice dacă pasajul „să fie Ardealul cum a fost şi naţiunea ungară cum a fost, asta vă doresc din suflet”, face parte din mesajul lui Viktor Orban, aşa cum a susţinut miercuri în Parlament opoziţia.

        Ambasadorul a explicat că acele cuvinte sunt de fapt un vers dintr-un poem, pe care soţia sa, cea care a citit discursul lui Viktor Orban la Miercurea Ciuc, le-a adăugat, rezultând confuzia că acele cuvinte aparţin şefului Executivului ungar.

        „Ăsta a fost un poem al lui Petofi Sandor, dacă ştiţi, poetul naţional ungur, care a murit acum 163 de ani.
        A fost confundat, a fost amestecat mesajul primului-ministru, mesajul din partea soţiei mele şi un poem al lui Petofi Sandor. A fost confundat şi amestecat. În tot textul nu are nimic iredentist şi nici împotriva românilor şi împotriva României”, a precizat diplomatul.

        El a anunţat totodată că a fost convocat la MAE român pentru discuţii pe acest subiect.
        „A fost o întâlnire amicală, am stabilit că nu are niciun fel de scandal. Tot ce a fost spus din partea opoziţiei în Parlamentul României nu are logică.
        În mesajul primului ministru al Ungariei, Orban Viktor, nu a fost nimic, absolut deloc, care a fost incriminat din partea opoziţiei.
        Nu este vorba nici despre autonomie, nici despre nimic. Am publicat textul integral şi oficial mesajului lui Orban Viktor”, a completat el.

        Mesajul transmis de premierul Ungariei, Viktor Orban, cu ocazia Zilei maghiarilor de pretutindeni a iscat controverse aprinse, miercuri, în Parlamentul României. ”

        Ati vazut ce se intampla cand femeile citesc poeziile lui Petofi, in loc sa-si varuiasca bucatarie in liniste ?

        Pardon,nici bucataria nu trebuie sa fie lasate sa o varuiasca aceste sotii ale ambasadorilor, pentru ca pot sa innebuneasca si sa dea foc statuii lui Decebal,pentru a deveni celebre…

  4. – discursul lui Orban: l-ai citit? Eu da, si NU APAR textele incriminate in parlament! Nici in mesajul sau pt maghiarii de peste hotare!

    începe şi opoziţia din HU să se organizeze împotriva „viziunii” de tip naţionalist şi statist al lui Orban :

    Tuesday’s demonstration was not linked to any specific party, but showed that as the old left-right paradigm fractures, especially under a government which combines a robust patriotism with statist rhetoric, substantial numbers of Hungarians are seeking civic engagement on their own terms. From the conservative blogosphere to the salons of Budapest’s chattering classes, there is increasing talk of the need for a new party, one that combines tolerance, diversity and, most of all, modernity. If and when such a grouping is born, March 15th 2011 will likely be seen as the date of its conception.

    http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2011/03/protest_hungary

    • another article for those interested in Orban’s policies :

      http://bbjonline.hu/politics/tensions-between-hungary-and-eu-rise_56625

      ….intensifying his message, Orbán referenced historic events, stating “we did not tolerate being dictated to from Vienna in 1848 nor from Moscow in 1956 and 1990.”
      The comparison of regimes that occupied the country through militaries to the European Union is all the more interesting given that Hungary is currently serving as the president of the bloc

  5. 1. Mass-media din Romania are o contributie majora la manipularea si isterizarea antimaghiara. Zecile de mii de comentarii sangeroase de pe siteuri, dar si declaratiile halucinante ale unor politicieni sunt alimentate de ziare si televiziunile de stiri. De ex. Adevarul a scris despre actiunea lui Csibi sub titlul: „Maghiarii extremisti…” desi se stie foarte clar ca Csibi era singur. Realitatea TV l-a reactivat pe Vadim Tudor, invitandu-l trei zile la rand sa comenteze „csibismul”. Imaginile cu Csibi sunt date de dimineata pana seara si pe Realitatea, si pe Antena 3. Ziaristii, reporterii si moderatorii sunt extrem de neobiectivi, prezinta neadevaruri grosolane ca fiiind adevarate, fie pentru a manipula cititorii si telespectatorii, fie pentru a-si mari audienta intr-un mod desgustator.

    2. Asa zisa Garda Secuiasca e de fapt un bau-bau. Nu exista asa ceva. Exista doar aceasta denumire, care de fapt e un balon umflat. In realitate sunt 4-5 tineri teribilisti si extrem de ingusti la minte, care periodic fac cate o prostie, si care nu au absolut nici o influenta in societatea maghiara din Romania. Insa mass-media romaneasca si unii politicieni o prezinta ca fiind o organizatie importanta. Fals.

    3. Analizand sirul de actiuni pe care Csibi le-a intreprins de-a lungul anilor, tind sa cred ca el e de fapt omul serviciilor secrete, platit sau santajat pentru a face actiuni provocatoare.

    • stimate domn maghiar din ardeal,sper ca articolul dvs.sa ajunga si la urechile d-lor de la realitatea tv felicitari

  6. Acu’ serios: dacă eu mâine turbez (că se zugrăveşte la mine în casă) şi dau foc nu la Avram Iancu, ci de ex. la Iorga, Călinescu, Blecher, Nae Ionescu, Mateiu Caragiale sau la IL însuşi, o să apar şi eu la toate ştirile? O să se vorbească/o să vorbiţi la fel de mult şi despre mine? O să dezbateţi subiectul ca şi cum ar fi ceva de dezbătut? Vreau o promisiune fermă. Şi-i dau foc şi lu’ Decebal, dacă asta mă face cu adevărat celebră.

    • Judit, pentru Decebal nu-ti garantez, dar daca il spinzuri pe Mickey Mouse, sigur se va vorbi foarte mult despre tine =))

    • Tîrziu, Judit.
      Doar „deschizătorii de drumuri”, pionierii, se premiază. Originalul (individul creativ) nu epigonii (care vin după şi imită).
      Csibi a facut istorie, a intrat în istoria României că la ‘spânzurat’ pe Iancu de 15 martie, a fixat noile „standarde”. Aşa că dacă vrei celebritate acum (în epoca „post-Csibi”) de la masa de plictisiţi de viaţă trebuie să le oferi altceva, şi mai „shocking”.

    • Judit,tu ai voie sa turbezi si poti in teorie chiar sa dai foc ,pentru daca nu faci parte dintr-o organizatie care are ca scop incitarea la ura impotriva unei natiuni sau care doreste refacerea ordinii europene sau mondiale cu orice pret,inclusiv cu acela al unui nou razboi care poate duce la un alt razboi s.a.m.d.
      Daca faci ce faci in nume propriu,vei raspunde in nume propriu ,iar viata va merge inainte fara prea multe probleme la nivelul societatii.

      Daca vei da foc unei case sau ii vei scuipa pe Basescu sau pe Orban si/sau vei face pipi in pat in nume propriu,aceasta va fi o stire oarecare,dar daca tot ce faci are drept scop destructurarea unei tari intr-un cadru organizat si in baza unor comenzi precise care vizeaza provocarea de tensiuni interetnice sau interstatale,atunci cu siguranta incepi sa fii „importanta”si nu se stie cum vei sfarsi tu sau cum se vor sfarsi actiunile tale…
      Aici nu e vorba doar de „celebritate”, ci de soarta unor popoare si intotdeauna in spatele unor astfel de actiuni, se afla forte al dracului de interesate in provocarea de rele,chiar daca pretind ca lupta pentru oarecari idealuri.
      „Idealistii”astia apar intotdeauna in momente de ciza si cred ca pot sa-si acopere incompetenta incitand la ura de rasa sau de clasa.
      Am auzit cu totii de Lenin,Trotki,Stalin,Hitler si de tot neamul lor cel adormit, nu-i asa?
      Poti fi sigura ca jigodiile astea extremiste nu au innebunit brusc,in timp ce isi varuiau casa…

      • Auzi, da’ tu de gluma stii? Judit incerca sa ne „racoreasca”, aratindu-ne ca ne-am inflamat pentru o prostie si are dreptate. Nimeni de aici nu a vorbit de destructurarea unei tari si altele de-astea, hai sa ne pastram simtul masurii.

  7. Judit…”Dacă mă fac şaman şi-l repun în funcţiune de Iancu, e ok ?”

    Asta a facut-o deja Păunescu („Trăiască duhul lui Iancu/Trăiască moţul între moţi/Câmpia Libertăţii spune/Că Avram Iancu suntem toţi, că Avram Iancu suntem toţi)” după o sugestie de Ady Endre într-o scrisoare către Goga :

    Hidd el, hogy szeretlek, szeretem érzelmes, gyönyörű népedet, szeretem úgy, mint a magamét, s még valamit hadd írjak ide. Iancut, ezt a ragyogó, poétás, forró, nemes tribunt, élete vége felé tébolyította meg élete zátonya, szörnyű csalódása. Vigyázzatok: hátha most olyan valakivel köttök kötést, ki soha még nem rajongott, s akinek a pszichopátia törvénye szerint sem lehet már soha módja se csalódni, se vezekelni s pláne megőrülni?
    (Világ 1914. január 25, Levél Goga Octaviánhoz, Ady Endre)

    Aşa că n-am idee ce ar trebui făcut, nu cunosc secretul creativităţii, dar decât să mai continum steril o lună întreagă pe subiectul ăsta propun că Olahus să îl invite pe Csibi să scrie pe Maghiaromania să ni-l dezvăluie.

  8. @OLorand, Cer si pamant…: protestul NU este oficial al Noii Drepte, cei care si-au pus semnatura pe memoriu au facut-o in nume propriu. Interesant insa ca, unul dintre cei trei, avocatul Mihai Rapcea, aparea in februarie 2010 drept „avocatul noii drepte”.
    http://blog.nouadreapta.org/2010/02/senatorul-iulian-urban-si-avocatul-noii-drepte-mihai-rapcea-il-sustin-pe-paul-tecuceanu-in-campania-impotriva-lui-streinu-cercel/
    Sigur, asta nu inseamna ca e membru (rog pe cititorii juristi, cum ar fi Istvan, sa ne spuna daca acest lucru este posibil dpdv legal). Oricum, omul are clar simpatii in zona asta
    http://rapcea.ro/
    Cat despre crucea celtica de pe bannerul sau, aceasta este (intr-o forma stilizata), ce-i drept, un simbol neonazist

    „This is one of the most popular symbols for neo-Nazis and white supremacists.”

    sigur ca „It is important to note that the Celtic Cross is used widely today in many mainstream and cultural contexts. No one should assume that a Celtic Cross, divorced from other trappings of extremism, automatically denotes use as a hate symbol.”

    in ce masura Crucea Celtica denota sau nu extremismul acestui personaj, ii las sa judece pe cititori.


    • Mihai Rapcea (stanga, , unul dintre cei care a inaintat memoriul la centrul cultural, facand apologia lui Corneliu Zelea Codreanu si spunand cum merge el cu legionarii la Tancabesti in memoria lui CZC.

      • Numai eu vad o incalcare de lege (http://www.cdep.ro/proiecte/2005/100/80/3/leg_pl183_05.pdf) in folosirea simbolurilor legionare si promovarea cultului lui CZC?

        De ex vezi marsul Noi Drepte la Cluj din 19 Martie cu camasi verzi si bocanci, centura, sepci , si ras la cap, de zici ca sint de la „garda noastra” :-), cu crucea legionara, cu steaguri verzi, etc. Noroc ca sint putini, „doar” 200 participanti, dintre care numai putini cu haine si simboluri legionare…

  9. Tocmai am vazut la stiri ca Csibi Barna a fost detasat pentru 6 luni la…Abrud 🙂 El a declarat ca dispozitia de serviciu e legala si o va respecta.
    Haideti sa uram impreuna succes lui Csibi in activitatea lui la Abrud 🙂

    • Reprezentanti ai administratiei publice din orasul Abrud, dar si zeci de localnici, intruniti duminica seara la sediul Primariei, au semnat o scrisoare deschisa adresata premierului Romaniei in care protesteaza impotriva detasarii la Administratia Finantelor Publice Abrud a tanarului din Miercurea Ciuc, Csibi Barna, care, la inceputul saptamanii trecute, a spanzurat o papusa cu chipul lui Avram Iancu, relateaza Agerpres.

      In urma nemultumirilor exprimate de catre cetateni, primarul Tiberiu Ratiu (PDL) a convocat o sedinta de informare, la care au participat toti consilierii locali, dar si reprezentanti ai unor societati cultural-patriotice din zona, precum si zeci de localnici. Edilul a aratat ca a constatat o inflamare a spiritelor pe plan local dupa ce oamenii au aflat ca Csibi Barna a fost detasat la Abrud.

      Semnatarii scrisorii deschise ii solicita premierului Romaniei sa rezolve favorabil cererea localnicilor in sensul revocarii ordinului prin care Csibi Barna a fost detasat la Abrud. ‘Decizia de aducere a lui in aceasta zona este cel putin neinspirata, daca nu neprofesionista. Persoana care a propus o astfel de masura am dori, noi toti, in unanimitate, sa fie demisa de indata de Guvernul Romaniei si sa prezinte scuze locuitorilor din Muntii Apuseni. Nu este cazul ca o fapta antinationala sa fie sanctionata pe o linie administrativa. Este o decizie gresita’, a declarat, duminica seara, primarul orasului.

  10. Da, daca e sa folosim rationamentele lui Judit, si Vadim e la fel de nevinovat, ca si simpaticul de Barna..

  11. Fiind legitimata de originea mea amestecata si de educatia trilingva din Brasov as vrea sa atrag atentia asupra necunoasterii (ca sa nu-i spun ignoranta) si a lipsei de nuante. Un singur exemplu mic-mic: portile si gardurile uriase le intalniti si in satele romanesti din sudul Ardealului. Exemplul si (pretinsa) explicatie provin din miturile sec. al 19-lea. Suntem prizonierii acestui secol al 19-lea si, din pacate, nu din perspectiva democrat-liberala, ci din cea nationalista. Intotdeauna propriul nationalism este legitim si bun, nationalismul celuilalt este ilegitim si malign. Cand „noi” asimilam, atunci este just si serveste progresului, cand „ceilalti” asimileaza, i se spune deznationalizare. Despre 1848 exista cel putin trei variante si chiar si asa, ele nu acopera toate optiunile acelui an care ar fi putu deveni mirific, insa s-a transformat intr-un cosmar. 1848 ar putea fi sarbatorit pentru programul sau emancipator, dincolo de dimensiunea etnica – aceasta emancipare i-a afectat in sens pozitiv pe stramosii mei sasi, la acea vreme iobagi in comitatele Alba de Sus si Tirnave. La fel si 1 Decembrie ar putea fi sarbatorit in sensul rezolutiei de la Alba Iulia. In ameble cazuri s-ar putea insa reflecta asupra cauzelor care au dus la neimplinirea promisunilor.

  12. @Numai eu vad o incalcare de lege in folosirea simbolurilor legionare si promovarea cultului lui CZC?..

    misterele justiţiei române, Legea 107/2006 interzice răspândirea, deţinerea în vederea răspândirii sau utilizării în public a simbolurilor fasciste, rasiste sau xenofobe, ca şi sloganurile, formulele de salut care promovează ideile, concepţiile sau doctrinele fasciste

    dar :

    http://old.cotidianul.ro/justitia_recunoaste_legalitatea_miscarii_legionare-11853.html

  13. Mult zgomot pentru nimic toata povestea cu sceleratul asta care spanzura simbolurile nationale ale altei tari. Avram Iancu ramane una dintre putinele personalitati romanesti a carei biografie nu a fost mitizata sau exagerata, un adevarat erou. Cred insa ca s-a exagerat, ca de fiecare data cand presa pune mana pe cate un subiect. De cand l-am vazut la tv pe baiatul ala imbracat din cap pana in picioare in negru cu cashcheta si cu cizmulite jucindu-se de-a justitiarul in Miercurea Ciuc mi-am zis ca e defect.

  14. Daca inca nu va oboseste tema, un articol bun pe unul dintre cele mai importanta portaluri din Ungarie scris de un roman (Marius Cosmeanu).
    http://www.komment.hu/tartalom/20110329-velemeny-avram-iancu-babjanak-akasztasat-a-sajto-kihasznalta.html?cmnt_page=1

    Concluzia lui (in traducerea mea):
    „Fiecare natie are „vaci sfinte”. Si boi paminteni. Daca cineva se joaca spinzurare cu o figura istorica marcanta, e infantil si iresponsabil. Sa creezi o disputa nationala din asta, cum a facut presa romana in ultimele zile, e tendentios.

    Daca ne uitam in cartile maghiare sau romane despre Avram Iancu, vedem un demon sau un inger. Daca facem asta cu Kossuth, avem aceasi sensatie schizoida…
    Problema mare a istoriei este ca e multilingva. Che Guevara, a carui portret este purtat peste tot in lume de catre tineri, a ucis tineri si copii in timpul revolutiei cubaneze. Si totusi a ramas a figura istorica. Istoria este sora politicii. Trebuie doar sa o nuantam.”

  15. @Daca ne uitam in cartile maghiare sau romane despre Avram Iancu, vedem un demon sau un inger. Daca facem asta cu Kossuth, avem aceasi sensatie schizoida…

    ?? Unde anume este prezentat in mod total negativ ba chiar demonizat kosuth in cartile romanesti ? Sau considerat criminal asa cum este in mod fals prezentat Avram Iancu de catre istoriografia ungureasca?
    Kossuth este poate criticat de catre istoricii romani si prezentat ca un opozant al revolutiei romane de la 1848 insa din multe privinte este descris intr-un mod chiar flatant as zice. Aceasta echivalenta pe care o gaseste autorul articolului nu exista ( cel putin in aceasta privinta)

  16. @Daca cineva se joaca spinzurare cu o figura istorica marcanta, e infantil si iresponsabil. Sa creezi o disputa nationala din asta, cum a facut presa romana in ultimele zile, e tendentios

    Infantil si iresponsabil ? As zice ca acest individ e chiar mai mult , e „retarded”.Asta din punct de vedere al (lipsei) inteligentei .Din punct de vedere penal? Gestul sau prezinta continutul constitutiv a cel putin 2-3 infractiuni. Iar reactia presei nu cred ca a fost atit de disproportionata . Ce s-ar fi intimplat daca romanii din ungaria ar fi ales un copac falnic de care l-ar fi spinzurat frumusel chiar pe dl kosuth ? Care ar fi fost reactia presei unguresti fata de un astfel de gest grotesc? Lucrurile astea nu trebuie sa fie confundate cu libertatea de expresie. Ce au facut acei tineri care au depus un protest la centru cultural ungar aia poate libera exprimare desi nu stiu daca sint necesare astfel de ironii insa oricum e o diferenta , altceva ar fi fost daca acest cibi barna ar fi afisat public o pancarta sau ar fi depus un protest in legatura cu faptele „diavolesti” ale acestui „infam” Ianku Abraham la vreo institutie romaneasca. Nu ar fi fost atit de grav insa gestul lui grotesc nu are nici o scuza. Si problema e ca nu a fost un gest singular. Nici in privinta acestui caraghios nici in general.De exemplu tin minte niste incidente la fel de „minore” si in cazul relatiilor ungaro-slovace. Adica de exemplu niste zvapaiati mai dadeau foc drapelului slovac etc. Premierul Slovaciei chiar a dat niste declaratii in legatura cu aceste incidente , declaratii de bun simt as zice eu. Spunea ca cine ar fi facut un gest similar respectiv ar fi dat foc drapelului ungar la Bratislava ar fi mers la puscarie.Binenteles ca reciproca nu era si nu este valabila.

  17. @Fiind legitimata de originea mea amestecata si de educatia trilingva din Brasov as vrea sa atrag atentia asupra necunoasterii (ca sa nu-i spun ignoranta) si a lipsei de nuante.

    Educatia trilingva din Brasov si originea amestecata te legitimeaza pentru ce? Cel mai probabil pentru cunoasterea la un nivel cel putin satisfacator a celor trei limbi si trei culturi. Nu te legitimeaza in mod automat pentru cunoasterea mai buna a acestui subiect al raporturilor inter-etnice romano-maghiare.

  18. @Si inca una: in ambele comentarii ai scris “kosuth”, asta nu arata prea bine, si nu ma refer la lipsa unui “s”…

    Da intr-adevar am scris gresit numele lui Kossuth dar fara intentie , limba maghiara nefiind limba mea materna cred ca imi pot fi iertate unele greseli de scriere.

    • eu ma refeream la regula scrierii numelor universala: incepem cu majuscula…

      De „cibi barna” nu ma leg 🙂
      Si nu sint fan Kossuth 🙂

  19. @Solovastru: “Gestul sau prezinta continutul constitutiv a cel putin 2-3 infractiuni”

    Repet intrebarea: care?

      • te referi la faza cu parchetul? Sper ca nu, ca ma asteptam sa vii cu ceva mai original de-atat
        http://blog.activewatch.ro/freeex/csibi-vs-statul-roman/

        „azul acesta seamănă cu speța Texas contra Johnson din anul 1989, unde este vorba despre un american care a incendiat drapelul SUA în timpul unei manifestații de protest. Curtea Supremă a SUA „a decis că, din moment ce nu a avut loc niciun fel de tulburare a liniștii publice și nici nu a existat la vreun moment dat amenințarea că așa ceva s-ar fi putut întâmpla, simpla posibilitate că liniștea publică ar putea fi tulburată din cauza faptului că unii oameni din audiență ar fi jigniți grav de o expresie anume nu constituie o bază suficientă pentru a interzice exprimarea”

      • Nu inteleg in ce mod acest articol e un contra-argument la cee ce am spus eu . Ce treaba are decizia Curtii supreme a SUA cu acest caz ? Pe teritoriul Romaniei si cetatenilor romani li se aplica legea penala romana ( conform principiilor competentei materiale , teritoriale si personale).Iar la infractiunile pe care le-a retinut parchetul in aceasta cauza eu as mai adauga cel putin una, defaimarea tarii si natiunii, plus una doua contraventii ca nu cred ca avea vreo autorizatie pentru mica lui mise en scena .Ce retin instantele din SUA este cu totul altceva desi si acolo toate instantele de fond si in caile de atac au dat tot solutii de condamnare daca a ajuns pina la Curtea Suprema .Ma rog incepind cu sentinta asta probabil si alte instante americane vor invoca precedentul . Dar asta nu inseamna nimic referitor la cazul cibi barna pentru ca in dreptul romanesc jurisprudenta ( prcatica juridica , precedentele) nu constituie izvor de drept, instantele judeca doar dupa lege.Concluzia din articolul pe care l-ai postat mi se pare eronata nu cred ca gestul lui barna se incadreaza in limitele libertatii de expresie , cred ca incalca legea si aduce atingere unor valori sociale.

    • „IN ACEASTA CAUZA eu as mai adauga cel putin una, defaimarea tarii si natiunii, ” – am subliniat in aceasta cauza, pentru ca ieri mi-am strins dintii si m-am uitat pe youtube ce a facut de 14 martie. NU A VORBIT de Romania, nici de romani. A spus 4 propozitii (le redau in traducerea mea si poate nu 100% complet):
      – pt crimele, jafurile, tradare Avram Iancu este condamnat la moarte prin spinzurare
      – sentinta se executa imediat
      – aprox un „Dumnezeu sa-l ierte” (Az Isten legyen irgalmas a lelkéhez)
      – poti sa opresti filmarea

      Spinzurarea este jalnica si jignitoare memoriei lui Iancu, si lezeaza sentimentele nationale ale romanilor. Dar cu asta nu spune ca Romania este o tara de „macelari de unguri”, sau romanii sint „macelari de unguri”, sincer NU VAD defaimarea tarii si a natiunii, dar poate imi aduci citate din codul penal ca sa ma convingi.

      Si exista si adevarul istoric: SI trupele lui Iancu, lui Axente Sever, etc au comis orori atunci. Ca au fost 600 sau 1000 ucisi la Aiud, ca au fost 700 linga Zlatna, citi au fost ucisi la Abrud, samd lista ar putea continua (se vad localitatile pe video-ul de pe youtube), se poate disputa, dar au existat. Dar nu cred ca asta ne ajuta: ca atunci ne impotmolim in aceasta mocirla a celor 40 de mii de romani ucisi de Kossuth, a maghiarilor ucisi de Avram Iancu (noi inca nu am adaugat numarul victimelor 🙂 ).

      Concluzia mea: nenegind ca fapta lui Csibi a fost timpita si de prost gust, eu cred ca cel mai rau este ca ne trage inapoi, si nu incadrarea juridica.

      • @NU A VORBIT de Romania, nici de romani.

        Nu era necesar sa vorbeasca explicit despre acestea , actiunea de defaimare poate fi comisa prin „orice mijloace” adica nu doar oral ci si in scris , sau in mod concret ( prin anumite gesturi) sau prin mijloace tehnice. Infractiunea se refera la manifestari publice savirsite cu intentia de a defaima tara si natiunea romana.
        Deci in privinta laturii obiective elementul material se caracterizeaza prin actiunea de de­fai­mare a tarii sau a natiunii române.
        Prin defaimare se întelege: afirmarea sau imputarea unei fapte determinate sau nedeterminate privitoare la tara sau natiunea româna, care este de natura sa aduca atingere prestigiului si deci, autoritatii acestora. Conditii indeplinite ? Indeplinite.
        Ceea ce legea incrimineaza este actiunea de PONEGRIRE , care implica fie ras­pândirea unor stiri mincinoase, fie a unor stiri prezentate cu rea credinta ­în mod DEFORMAT sau TENDENTIOS . Aceasta actiune de ponegrire mi se pare in mod evident prezenta in cazul manifestarii respective .
        Pentru ca actiunea de defaimare sa constituie elementul material al infractiunii este necesara o cerinta esentiala care dupa cum stim a fost si aceasta indeplinita , si anume savârsirea actiunii sa fi avut loc „în public” . Faptul ca gestul respectiv a fost timpit nu il neaga nimeni insa asta nu inseamna ca nu intra in incidenta cu legea penala.

    • Sigur ca exista , exact sub aceasta denumire, ma rog cel putin exista inainte de ultima modificare a codului penal.

  20. o eroare:) ce a adaugat sotia ambasatorului la discursul lui V. Orban, nu este din P. Sandor………este din Wass Albert, un criminal de razboi. Condamnat la moarte de un tribunal romanesc, a fugit in sua-unde , anul trecut s-a sinucis .

    • Cert1: o parte din frazele rostite apar intr-o poezie (?) a lui Wass din 1981.
      Cert2: fraza apare si in cintece iredentiste din anii 30 (aka inainte de poezia lui Wass).
      CERT3: doamne trebuia sa fie mai atenta la sensibilitatile ardelene, ca versul in care apare nu este unul frumos la adresa romanilor…

      Despre Wass ca criminal de razboi: juridic este, fiindca exista sentinta si cererea de redeschidere a cazului a fost respinsa. Insa, sint si multi care spun ca acea sentinta a fost una din sirurile de procese conceptionale: dosarul procesului a fost aprobat de consiliul de ministrii ai Romaniei, semnat si de Petru Groza, in care a fost sesizat tribunalul pt judecarea conform … http://franka-egom.ofm.hu/wass_albert_evfordulo/tanulmanyok/vekov_1.jpg!
      Wass „s-a aparat” ca pe timpul incidentului nu a fost acasa, a fost in munti, nu cred ca vom sti cu exactitate adevarul, tatal sau fiind acasa (si el condamnat la moarte).

      Cel mai important lucru care te face sa te gindesti: SUA ii aproba imigrarea dupa procesul in care este calificat criminal de razboi dupa verificari. In 1979 iarasi este cercetat in SUA si cazul inchis din lipsa de dovezi. Wass era un pion prea mic fara nici-un fel de influenta, adica SUA nu avea interese sa-l apere, si SUA in general nu se poate descrie ca aparator al criminalilor de razboi…
      Si inca una: murit in 1998, nu anul trecut.

      Cu asta, el ramine un scriitor mediocru, cu unele scrieri antisemite si nici de iubirea romaniilor nu putem vorbi… De citit carti ale lui e OK, de CITAT fraze sensibile NU.

  21. @ OLorand daca vorbesti sincer si toti ungurii ar gandi ca tine, nu cred ca ar mai fi probleme interetnice in Ardeal. Noi in Satu Mare incercam sa nu intindem coarda cu mandria nationala pt. a nu-i supara pe concetatenii nostri minoritari, dar ar fi frumos sa nu se mai dea nici ei in stamba cu lozinci iredentiste si worshipping-ul unor asasini de romani. Si sa nu te mai intrebe pe ungureste pe strada cat e ceasul sau unde-i centrul, ca suntem totusi in Romania. Parerea mea.
    Salut!

    • @cartman nu-i supara pe concetatenii nostri… sau unde-i centrul..

      Chiar te întreabă cineva (concetăţean) din Satu Mare unde e centrul ? Încă nu au aflat toţi maghiarii din oraş unde e centrul ? – Poate vrei să spui că te-a întrebat un turist maghiar venit din Ungaria şi care a presupus că eşti maghiar (sau român dar că probabil ştii şi maghiara) dat fiind ca 40% sunt maghiari în Satu Mare.

    • Cartman: SINCER sint in total dezacord cu ce spui tu.

      Worship de asasini de romani: cum am scris pe aceasta tema (Kossuth, Wass, …) istoria e mult mai nuantata sa o prezentam asa. Cum ti-ar place daca as folosi acelasi termen dar invers fata de statuia lui Iancu din Cluj? Eu NU gindesc astfel, deci nu o fac.

      Traim in Romania: DA, dar sintem destui si LIBERI sa vorbim in privat cu oricine pe orice limba dorim. Si sintem liberi in unele cazuri sa vorbim in maghiara in relatii oficiale, chiar si in Satu-Mare. Pe strada in SM un maghiar are 40% sanse sa se adreseze unui maghiar plus romanii care stiu maghiara, deci nu vad nici o rautate in a intreba in maghiara. Si cum spune Ovidiu, poate era un turist…
      Raspunsul tau ar putea fi la o intrebare POLITICOASA:
      – in mod deschis si liberal: „20 perc múlva tíz” (ora noua si patruzeci)
      – normal: „noua si patruzeci” SAU „scuze, nu vorbesc maghiara”
      – dispretuitor si jignitor: „vorbiti romaneste ca sintem in Romania”

  22. Vad ca repede va mai aprindeti…
    @Ovidiu, le zic concetateni in caz ca sunt din imprejurimi sau din judet, dar nu stiu o iota de romana (sau refuza s-o vorbeasca, treaba lor).
    @Olorand, daca ma-ntreaba pe ungureste pe strada, nu-i raspund in niciun fel, pur si simplu trec mai departe si ma fac ca n-am auzit.
    Puteti sa ma catalogati cum vreti, dar astea mi-s opiniile si mi le pastrez.
    Pace la toata lumea!

    • Cartman: daca ai fi mai destept, le-ai raspunde politicos un „scuze, nu inteleg maghiara” astfel „fortindu-i” sa-ti vorbeasca in romaneste.
      Parerea mea 🙂

    • ..sunt din imprejurimi sau din judet

      or fi ca şi secuii, adică din vre-un sat unde locuiesc numai maghiari şi de unde doar rar ies ca să meargă „la oraş” cu vre-o problemă…nu văd de ce neapărat trebuie să interpretezi situaţia „conflictual”

  23. @Ovidiu, situatie conflictuala va exista mereu, dar va fi tinuta sub presh pt. a nu se ajunge si mai rau. Adica in general ne prefacem ca suntem politicosi si ne respectam, dar, daca ne-am zice mereu parerea sincera, s-ar ajunge la haos. Deci as zice ca e o relatie „cu 2 fetze” intre noi, incercam sa convietuim cu mentalitati concepute una impotriva celeilalte.

    @Olorand, daca erai mai destept, reuseai sa pricepi ca atunci cand cineva imi cere sa-i fac un FAVOR, oricare-al fi el, am pretentia sa mi se adreseze intr-o limba pe care-o inteleg, altfel nu vreau sa am de-a face cu el si nici sa-l „fortez” la nimic.
    Nu-mi pasa ca e ungur, arab sau mexican, atata timp cat nu avem macar o limba comuna pe care s-o vorbim iar la limbajul semnelor nu ma pricep, orice comunicare intre noi e ineficienta din start. E asa de greu de inteles???

    • Si de unde sa stie el dinainte daca tu pricepi sau nu pricepi limba in care iti vorbeste? Omul incearca intii, nu? Si tu il poti refuza politicos, daca nu il poti ajuta.
      @”Olorand, daca erai mai destept”- uite, zic eu acum ca OLorand e mult mai destept ca tine. Mult-mult mai destept.
      Auzi, Cartman. Eu stau in Baia Mare si am umblat o gramada prin Satu Mare, am cunoscut o gramada de oameni de acolo – si romani, si unguri, am rude- si romani, si unguri; am avut de-a face cu unguri inclusiv in administratia locala. Niciodata nu mi s-a intimplat sa ma jigneasca cineva si niciodata nu a insistat cineva sa imi vorbeasca ungureste, dupa ce i-am zis ca nu stiu ungureste (las’ ca nu m-a abordat nimeni ungureste din prima).
      Sa nu imi zici mie ca asta cu oamenii care te abordeaza pe tine ungureste pe strada nu e propria ta obsesie de Ina, am sters asta sa fiu echidistant, era cam tare 🙂. Asta nu e o realitate din Satu Mare, Cartman. Daca ziceai orice localitate necunoscuta mie era altceva, dar ai gresit si ai zis Satu Mare, pe care eu il cunosc.
      Si acum am pretentia sa iti cer scuze de la OLorand, in caz contrar il voi ruga pe Olahus sa aleaga intre mine si tine pe acest blog.

    • Cartman: inca o data ce am vrut sa spun. Sumarizez situatia.
      1. Cineva cere ceva de la tine in ungureste crezind ca intelegi.
      2. Tu nu-l intelegi sau ai pretentia sa ti se ceara in romaneste.

      Facindu-te ca ploua NU REZOLVI situatia, cel cu cererea te va crede ingimfat (sau…) si tu ramii cu un sentiment amar ca iarasi ti s-a cerut in ungureste.

      Dar daca ai fi mai destept sa ii SPUI POLITICOS ce nu-l intelegi, ai sanse mari sa inceapa sa-ti vorbeasca in romaneste. Si ai rezolvat situatia, el te va considera amabil, tu poti sa consemnezi o „victorie”. E win-win, marele conflict a fost solutionat pe cale pasnica.

      Intrebare: ce faci daca vine un neamt si te intreaba nemteste, si sa presupunem ca tu vorbesti engleza nu germana. Nu raspunzi nimic si pleci, sau ii spui „sorry, can we speak in english?”.

  24. cartman–incercam sa convietuim cu mentalitati concepute una impotriva celeilalte.

    Nu suntem roboţi, calculatoare programate, prizonieri fără scăpare a mentalităţilor ce nu pot altceva decât să acţioneze conform „programării”.
    Le putem suspenda temporar şi analiza cât de justificate sunt. Putem să ne „ridicăm deasupra” lor şi astfel să fim liberi să acţionăm conform judecăţii noastre (proprii nu celei programate-social/”mentalitatea”).

  25. @Ina, cu tine nu discut, sters de admin: nu ne plac jignirile pe blog, argumentarea chiar si mai aprinsa da.

    @Ovidiu, nu suntem roboti, dar e clar ca nici nu ne prea iubim. Doar ne ignoram si atat. Asta e cea mai buna solutie, deocamdata.

    @toata lumea, n-am venit pe blogul asta sa injur pe nimeni, dar daca voi asa interpretati, atunci, vorba aia, no need to argue. La revedere!

  26. Cartman: eu te vad ca pe un om cu pareri diferite, incerc sa-ti prezint argumentele mele. Nu cred ca ai injurat sau jignit pe nimeni pina la ultimul comentariu 🙂 si nu cred ca cele spuse de mine se pot interpreta ca injuraturi.

    Si cum am mai spus odata: nu cred ca e necesar sa ne iubim, sa iubesti pe toti oamenii e o utopie, probabil un singur om a reusit asta vreo 2000 de ani in urma 🙂 E destul daca ne acceptam cu greseli cu tot, vorbim/discutam aplicind ce am invatat acasa in acei 7 ani.

  27. @Olorand,
    „Dar daca ai fi mai destept sa ii SPUI POLITICOS ce nu-l intelegi, ai sanse mari sa inceapa sa-ti vorbeasca in romaneste.”

    Primul lucru care-mi vine in cap cand cineva ma-ntreaba pe ungureste e „asta in ce tzara se crede?”, si ma simt jignit si, nevrand sa ripostez, merg mai departe. Dar, daca zici ca omu nu ma-ntreaba cu rea intentie si reusesc sa trec peste acea „jignire”, promit ca asa o sa fac.

    „Intrebare: ce faci daca vine un neamt si te intreaba nemteste, si sa presupunem ca tu vorbesti engleza nu germana. Nu raspunzi nimic si pleci, sau ii spui “sorry, can we speak in english?”.
    Intamplator se face ca stiu germana. Am luat in masina niste oameni care faceau autostopul in Austria si mi s-au adresat in engleza, vazand ca am numere straine. Am vorbit cu ei in germana, considerand ca asa e elegant, fiind in tara lor, desi engleza o stiu mult mai bine.

    Eu raman la parerea ca e frumos si civilizat sa se vorbeasca in public limba oficiala a tarii in care te afli. Daca asta ma face mai destept sau mai prost, e absolut irelevant, n-are nicio legatura cu subiectul. A, ca nu poti interzice omului sa vorbeasca ce limba vrea, clar, dar asta nu-nseamna ca esti si obligat sa-l servesti.

    • Eu cred că-i frumos şi civilizat să vorbeşti şi limbile oficiale sau nu ale ţărilor în care nu te afli. Ţie, Cartmane, ţi-aş propune singapureza medievală. Literară, evident.

    • Pe bune, ala e primul tau gind? „Asta in ce tara se crede”? Atunci ceva chiar nu e in regula cu tine. Primul meu gind e „cum l-as putea ajuta?” si de aici incepem negocierea: in ce limba ne facem intelesi- poate, daca omul e CHIAR din Ungaria (mi s-a intimplat de citeva ori) mai recurgem si la gesturi, inclusiv o schita pe capota masinii a fost cindva de folos. Mi s-a mai intimplat sa rog trecatorii sa ma ajute, pina am gasit un vorbitor de maghiara sa il „preia” pe ratacit.
      „Asta in ce tara se crede?” nu mi-a trecut nici o clipa prin minte, desi noi avem deja pe aici si chinezi si iranieni. Inregistrati la primarie. Nevorbitori de romana.

      • @D-le Ferencz, sunt si eu curios cum suna singapureza medievala literara. Mai curios decat cum suna maghiara, ca pe aia o aud zilnic 😛

    • Cartman: sintem foarte departe inca in pareri, si totusi nu ma jignesti. Nu ma jignesti cind intrebi in ce tara ne credem, sau spui ca in public ar fi frumos si civilizat daca am vorbi numai romaneste, sau cind faci paralele ca in Austria in tara LOR vorbesti germana.

      Unde e diferenta majora? Eu spun ca ne credem in tara NOASTRA – Romania, ca aceasta tara nu e exclusiv a VOASTRA, nu e exclusiv a noastra, e una comuna. Si in tara noastra vorbim cum dorim, chiar si in public. Si nu pentru ca vrem sa te jignim, ci pentru ca aceasta este limba noastra, asta imi vine in minte prima data…

      Cert, cu voi, vorbim romaneste, ca dara nu vom vorbi engleza (vezi si blogul asta). Dar daca din greseala incepem in maghiara, nu te simti jignit, ca n-ai de ce, fii mai tolerant, si treci peste asta, si roaga-ne civilizat sa schimbam pe romana. E si in interesul tau, ca la Satu Mare cu cei 40% vei mai auzi maghiara foarte frecvent, si daca in fiecare caz te vei enerva, iti arzi celulele gri inainte de timp 🙂
      Spun, civilizat, adica fara in „Romania vorbiti romaneste”, ca atunci stirnesti si orgoliile noastre si nu te vom asculta. Dar daca spui, scuze, nu va inteleg, fii sigur ca majoritatea covirsitoare va schimba limba.

      Si atunci reformulez intrebarea: vine un spaniol si te intreaba in spaniola, treci pe linga el fara raspuns, sau ii spui „can we speak in english / können wir in deutsch gesprechen” (scuze, la germana stau mai rau). Sa nu-mi spui ca stii si spaniola 🙂

  28. cartman–Dar, daca zici ca omu nu ma-ntreaba cu rea intentie si reusesc sa trec peste acea “jignire”, promit ca asa o sa fac.

    Poate că e ceva particular la tine (stil de îmbrăcăminte, mustaţă, atitudine arogantă 🙂 ) ce îi face pe maghiari să creadă esti maghiar de aia te tot abordează în maghiară. Maghiarii (deseori) se recunoasc unii pe alţii de la distanţă.
    Dacă nu răspunzi ci te faci că nu auzi cine sţie ce cred mai cred apoi.

    • Sotului meu i se intimpla frecvent asta. Uimitor a fost ca ne aflam in Gorj (unde el e „invitat” 🙂 ) cind l-a abordat un om pe strada in ungureste! Probabil unul din cei cinci maghiari ce au calcat vreodata pe acolo 🙂 El s-a amuzat, eu m-am socat.
      Si tot nu inteleg de ce un om s-ar simti ofensat cind un altul ii cere ajutorul, indiferent in ce limba de pe planeta asta i s-ar adresa. Poti sa il lamuresti si dind din miini ca nu il intelegi. Dar, daca dai din miini zimbind e una si daca ii intorci spatele e alta.

  29. @Ovidiu, nu mi se-ntampla non-stop, „la ordinea zilei” sa fiu abordat in maghiara, mi s-a intamplat doar de cateva ori si s-au plans si alti prieteni de acelasi lucru. N-a zis nimeni ca e un caz general si se-ntampla peste tot la noi in oras, cum a interpretat Ina. Dar chiar asa, poate m-or confunda cu unu de-al lor, cine stie?

    • –cine stie?

      doar cine se opreşte, vorbeşte, răspunde, întreabă..în nici un caz cel care nu raspunde în niciun fel ci pur si simplu trece mai departe şi se face că nu a auzit.

  30. @OLorand: stii cat de mult iti pretuiesc munca de moderator si majoritatea raspunsurilor pe care le dai. Si stii ca am acceptat fara suparare si critici de la tine, fara sa te injur (poate in spatele monitorului – acum iti explici de ce sughitai atata la un moment dat 😉 ) Dar „daca ai fi mai destept” mi se pare deja atac la persoana si mi-e teama ca asta a dus, indirect la cele doua propozitii sterse ale lui Cartma si Ina.

    Acestea fiind spuse: sunt de acord si incurajez stergerea unor comentarii de genul pitzipoaca, lasa-ti opincile cand vii in Satul Mare, sau orgoliu nationalist ce pica din nas ca mucii. Ultimul nu il consider atac la persoana (daca imi zice cineva cam asa un orgoliu, eu intreb prietenii si, daca e cazul, incerc sa-l reduc. e o insusire de care ma pot lipsi sau nu, nu o eticheta („nationalistule”, „nazistule”, „comunistule”)

    @Cartman, esti binevenit aici atata timp cat iti exprimi opiniile fara atacuri la persoana. Ceea ce ai si facut in majoritatea cazurilor si iti multumesc. Cand nu ai facut-o, consider ca OLorand a luat masura potrivita.

    @Ina: tie ce sa iti mai spun… A, da: nu cred ca intereseaza pe nimeni, in discutia asta, cine e mai destept, OLorand sau Cartman. Ci sa dezbatem idei, Si mersi, mi-ai facut pofta de un ecler! 🙂

    Olahus, adminu’ blogului 😉

    • Asta era?! Sa-mi las opincile cind merg in Satu Mare? Aaaaa…inteleg acum de ce fac satmarenii turism saptaminal la Gold Plaza…sa mai vada si ei opinci, domnule!!!
      Noroc ca au facut astia mall-ul, Cartmane, ca va plictisiserati deja de Metro…

      • Ina, te implor! Nu am reprodus comentariul ala ca sa te aprinzi din nou. Si nici ca sa punem de-un razboi local SM vs BM, pentru aia exista fotbal, handbal, ping-pong.

        Ma bate gandul rau, de imi lasa vanatai, *sa inchid pentru comentarii*postul asta. Dar daca vad ca reveniti la argumente calme si rationale, ii dau una in freza si il trimit in ma-sa. Sau, mai obisnuit spus, il alung. Gandul.

  31. Mult stimată doamnă Cartman,
    singapureza mea medievală literară, la adresa dvs., sună într-un fel. Pe care nu-l pot reproduce aici. Au făcut-o alţii, într-o singapureză mult mai spălată. Dacă aţi înţeles-o, stimtă doamnă.

    • Judit, nici nu vreau sa imi imaginez cum suna singapureza, fie ea medievala, renascentista, moderna sau contemporana. Se sparie gandul. Mersi anticipat! 😉

    • @E Ferencz Judit, nu sunt doamna si nici domnisoara. Dar dvs? Intreb pt. ca din cultura mea generala stiu ca Ferencz e nume de barbat, dar si George Sand e, asa ca raman nedumerit…
      Iar daca singapureza medievala se refera la ce cred eu, atunci nu cred ca e cazul sa ne masuram capacitatile in acel domeniu. Cel putin nu acum si nu aici.

      • ei, d-le Cartman, nu v-aţi prins: mult stimata îs eu. Pt. cultra dvs. generală. Putem continua discuţia într-o siberiană interbelică. Că tot bate vântul.

  32. inca una si ma duc. Mai exact doua:
    1)Vorbit cu OLorand. Intentia lui nu a fost sa atace persoana lui Cartman, ci sa faca apel la intelepciunea lui. Asa cum fac apel la intelepciunea tuturor de aici, manca-v-ar tata

    2)Nu pot sa imi corectez virgulele. Pentru ca nu sunt logat. Si nu sunt logat, pentru ca mi-e lene. Asa ca fug pana la un mic.ro sa imi iau niste gogosari, mi s-a facut pofta.
    Nu abuzati de absenta mea 😉

    • @E. Ferencz Judit, deci acum m-am lamurit, Judit e numele mic si Ferencz e cel de familie. Nu ma prinsesem care-i faza cu suceala numelui.

    • Aha! Deci te-ai dat cu Patriciu, vindutule! (pune tu de-aia care se tavalesc pe jos, ca fatza galbena e cam impersonala).
      Uite cum sta treaba: cind un om se apropie de mine si ma intreaba ceva in maghiara, presupun automat ca nu cunoaste alta limba- nu ma intereseaza de ce, nu e treaba mea sa ma bag in sufletul omului. Dar automat mi se aprinde beculetzul rosu, ala cu care orice fiinta umana e dotata din nastere: de ce are nevoie acest om? Cum il pot eu ajuta?
      Poate are pe cineva bolnav, poate nu stie sa caute un medic! Poate nu stie de unde sa dea un telefon, sa isi caute o ruda! Poate ii e foame, sete, rau! Poate cauta o strada, e obosit si se simte strain. Poate-poate-poate. Cum sa ii intorc spatele cu nesimtire, pentru ca nu vorbeste limba SCUMPEI NOASTRE PATRII? E un om care a venit la mine ca de la om la om, sa imi ceara ajutorul! Chiar asa de greu o fi sa gasesc o modalitate simpla de a intelege ce ii trebuie? Am fost de atitea ori in situatia asta- atit ca gazda pentru straini (inclusiv maghiari) cit si ca musafir intre straini (inclusiv in Ungaria) si una ca asta nu mi s-a intimplat: sa treaca cineva pe linga mine, facindu-se ca nu ma aude cind incercam sa obtin o informatie!!! si nici eu nu mi-am permis asa ceva.
      Bunica sotului meu avea mereu nevoie de ajutor, la cei 77-78 de ani ai ei la care inca mergea singura la piata. A avut momente in care nu mai stia sa ajunga acasa; ne-am dat seama de asta cind a adus-o cineva acasa. Batrina vorbea foarte greu romaneste, aproape deloc. Femeia care a adus-o era romanca, toti oamenii din autobuz- romani, maghiari- au „pus umarul” la a afla unde sta batrina. Nu l-a apucat pe nici unul fiorul patriotic sa o lase pe batrina bezmetica pe strazi, ca nu a stiut sa intrebe romaneste cum sa ajunga acasa, in orasul in care statea de patruzeci de ani.
      Pentru asta m-a indignat atit de tare acest mare patriot roman care este Cartman. Si asta isi compara inteligenta cu a lui Lorand…
      Lasa, Olahus, calmeaza-te, ca ti-ai luat eclerul de la Patriciu, vindutule 🙂

  33. @Judit (sper c-am nimerit bine acum), Cartman e doar nick, numele adevarat e Dick Dastardly.

    @Ina, tu esti sotia lui Csibi Barna? Sau a lui Laszlo Toroczkai? Sau a ambilor? De unde-ai scos-o c-as fi „mare patriot”? Mai e vreun motiv sa fii patriot in tzara asta?

    Gata, m-ati lamurit, nu mai vreau sa se vorbeasca romaneste in Romania. Maine-poimaine o sa ma trezesc arestat si daca gandesc asa ceva, la cate cititoare de ganduri si politii ale gandirii se mai inventeaza….

  34. @cartman–Gata, m-ati lamurit, nu mai vreau sa se vorbeasca romaneste in Romania.

    Tu erai în campanie lingvistică ? Fiecare vorbeşte cum vrea în România, e libertate.
    Eu am observat că ţiganii vorbesc făra probleme pe limba lor pe stradă, în magazine, etc. în Timişoara, la fel şi maghiarii…mai auzi şi sârbeşte sau germană, dar rar.
    E diferit în Satu Mare ? Nu cred.

  35. Va rog nu mai fiti ipocriti cand vorbiti despre libertate, cu texte de genul „aia sunt liberi sa faca ce vor, tu taci si inghite”. N-am planuit nimic sa afectez libertatea altora, am spus doar niste opinii pe care le-am sustinut si argumentat.
    Si eu sunt liber sa-mi exprim dorintele, la fel ca si ceilalti. Daca un ungur ar fi spus ca „ar fi frumos ca toti romanii sa i se adreseze in maghiara”, ala ar fi fost ridicat in slavi si respectat. Daca eu spun acelasi lucru, imi iau huiduieli. Unde-i libertatea de exprimare? Nu mi-a luat mult sa va depistez ce hram purtati, imi e clar ca sunteti oameni cu 2 fetze cu care nu vreau in veci sa am de-a face. Nu ma intereseaza de ce etnie sunteti, dar sunteti fatzarnici (mai putin Olorand care de la-nceput a fost singurul mai rezonabil si respectuos, si Olahus care pare un om corect).

    Am fugit de-aici, Adio!

    • Cartman: erau 2 lucruri pe care toti (inclusiv eu) am incercat sa-ti explicam.
      1. Vorbirea limbii maghiare in public este un lucru natural in Ardeal unde traiesc multi maghiari, si nicidecum o incercare de jignire a romanilor. Normal, cu romanii trebuie sa vorbim romaneste.
      2. Daca ti se adreseaza in ungureste, sa nu intorci spatele ci sa-i rogi politicos sa schimbati limba.

      De aici nu iese nicicum ca am slavii si respecta o opinie ca romanii sa se adreseze in maghiara maghiarilor. Logica spune ca negarea unei afirmatii nu inseamna aprobarea contrariului vezi si faimosul exemplu cu troianul care declara ca toti troienii mint 🙂

      Nota bene: daca ai folosi citeva expresii in maghiara cu ocazii speciale cred ca ai avea mare success ca iti vor aprecia gestul si efortul. Citeva exemple:
      – de ziua unui maghiar sa-i spui: „Isten éltessen!”
      – de Pasti: „Kellemes húsvéti ünnepeket!” (ai grija ca in general sarbatorim pe date diferite)
      – de Craciun: Boldog karácsonyt!
      – de anul nou: Boldog új évet!
      – si cel mai important si magic cuvint: „KÖSZÖNÖM” (multumesc).
      Vezi, folosind numai 5 fraze ai fi mai apreciat, si totusi nu ai fi maghiarizat, ai ramine tot roman.

    • Cartman, libertatea de exprimare e dovedita de faptul ca nici unul dintre cei care intretin siteul (eu, OLorand) nu te-a cenzurat cand ti-ai exprimat opinia (cu exceptia fazei cu opincile Inei -atac la persoana). Esti liber sa iti exprimi si sa iti argumentezi opiniile, iar ceilalti sunt liberi sa ti le combata, argumentandu-si punctul de vedere.

      Nu a zis nimeni sa taci si sa inghiti. din contra, a zis sa ii spui ca nu intelegi. Si iar nu a zis nimeni ca toti romanii trebuie sa se adreseze in maghiara ungurilor. Sunt idei pe care le-ai scos tu ca sa te autovictimizezi. Deci sa te simti bine, sugerand ca ceilalti fac parte din vreo politie a gandirii.Tu-„victima”, ei- „calaii”. Si tot ca sa te simti bine ai preferat sa spui adio in loc sa ramai si sa continui sa iti sustii opiniile.

  36. Limba maghiara e la fel de acasa in Romania ca limba romana si alte limbi care se vorbesc aici din tata in fiu.
    https://maghiaromania.wordpress.com/2011/02/18/in-tara-mea-vorbesc-ce-limba-vreau-ca-iti-place-sau-nu/

    Fireste, cineva are sanse mai mari sa afle o informatie daca se adreseaza unui necunoscut dintr-un oras strain in limba majoritara in orasul respectiv. In cazul Satu-Mare – limba romana. Cu conditia acel cineva sa cunoasca bine romaneste.

    Dar chiar si cand stie bine romaneste, se poate intampla sa nu ii vina sa i se adreseze necunoscutului (de pilda tie, Cartman) in romana. Poate ca are o ruda la spital si, pana il vede ca e bine sau nu, sta cu grija si nu ii mai arde sa-si caute cuvintele romanesti. Poate are alta treaba urgenta.

    Recunosc ca poate si in mintea mea prima idee ar fip: da, ce, ba, de ce ma intrebi in maghiara, nu stii romaneste? Vrei sa ma sfidezi?

    Dar ar fi un gand imbecil, bazat nu pe probabilitati (ce probabilitate este ca respectivul sa intrebe in maghiara doar ca sa ma sfideze pe mine) ci pe nationalismul meu (de regula moderat, dar, iata, in cazul asta, radical). Eu insa as fi in stare sa imi infrang acest gand idiot si sa il intreb ce vrea. Sa zicem ca nu as stii de loc maghiara, l-as intreba in romana sau engleza.

    Daca omul stie vreuna dintre limbile astea si e ok, imi va raspunde in respectivele limbi. Daca stie, dar a intrebat in maghiara ca sa arate ca el e stapan* acolo (dupa cum as fi banuit eu si dupa cum ai banuit tu), imi va intoarce spatele sau va continua in ungureste. Dar eu macar voi fi ok in toata povestea asta.

    Daca el nu e ok si ma face si pe mine sa fiu mojic, intorcandu-i primul spatele, inseamna ca e victoria lui. Daca eu, in schimb, am facut efortul de a comunica cu el, victoria va fi a mea!

    Si, fireste, ramane a treia ipoteza: omul chiar nu stie romaneste bine sau nu stie deloc. Daca imi dau seama ca e din Ungaria, ar trebui chiar sa ma bucur ca mai vin cativa turisti straini in orasul meu.

    Presupunand ca stiu doar cuvantul „központ” -cum se pare ca stii tu, de vreme ce ai zis ca te-a intrebat une e centrul, dupa ce am incercat in prealabil sa comunic cu el in romana sau in engleza, e de ajuns sa ii arat cu degetul unde e centrul. Sau cu mana, ca cica e nepoliticos sa aratam cu degetul :P. Si astfel aveti amandoi de castigat -el s-a ales cu informatia dorita, eu mi-ai reconfirmat faptul ca sunt ok si stiu sa ma descurc si in situatii neobisnuite.

    _________________
    *ma refeream la faptul ca el e mai stapan ca mine. Problema apare cand, printre locuitorii unei tari, unii se dau mai stapani ca altii. Isi cultiva iluzia asta ca ei sunt cetatenii de drept ai statului respectiv, pentru ca stramosii lor au fost primii, in timp ce stramosii celorlalti erau inca in Asia/in Balcani/in … cu satelitul. De fapt, stapan este cel care are cei mai multi bani si cel mai bun accesla informatii confidentiale (din piata, politica, justitie etc). De cele mai multe ori, e vorba de fosti sau copii de fosti securisti. Romani, maghiari si poate si de alte etnii.

    • Olahus, a reuşi să comunici prin gesturi chiar cu cineva care ţi se adresează în ungureşte îţi confirmă faptul că tu esţi ok ? Nu prea înţeleg, adică da, cu eforturi imense. Empatia nu mă ajută deloc.

      • „Olahus, a reuşi să comunici prin gesturi chiar cu cineva care ţi se adresează în ungureşte îţi confirmă faptul că tu esţi ok ? N.”

        Da, imi confirma faptul ca sunt ok, de vreme ce, chiar daca nu a stiut sa imi raspunda in romana, eu nu i-am intors spatele. Sau cel putin asta era logica atunci cand am scris mesajul 🙂

    • Cam asta am vrut sa-i spun si eu cind am spus „daca ai fi mai destept” si win-win.
      „Daca ai fi mai destept” accept ca poate fi inteles gresit, am vrut sa „traduc” o forma des utilizata fata de copiii mai mari „fi tu al mai destept” / „légy te az okosabb” 🙂

  37. Mah voi sunteti sub orice critica, si e vina mea ca am postat aici. Tot ce-am vrut sa spun este ca, la fel cum e dreptul lui sa mi se adreseze in ce limba vrea, e si DREPTUL MEU SA NU-I RASPUND. Pt. ca e libertate, la care tineti atat!
    Daca pentru asta vreti sa va adunati sa ma bateti, ma gasiti in Micro 17, va dau adresa mea pe mail daca mi-o cereti (grija la caini vagabonzi in zona asta). De schimbat opinia nu mi-o schimb, si jur ca e ultimul post pe care-l mai scriu pe vreun blog de asta de utopii de 2 lei. Hai ciao!

    • e si DREPTUL MEU SA NU-I RASPUND. Pt. ca e libertate, la care tineti atat!(….) jur ca e ultimul post pe care-l mai scriu pe vreun blog de asta de utopii de 2 lei. Hai ciao!

      E dreptul tau sa nu ii raspunzi. Si dreptul nostru sa avem grija ca te tii de juramant si nu mai postezi la noi. Inclusiv sub alte pseudonime.

      Si de obicei nu iau masuri de-astea. Dar, de vreme ce poti sa ne jignesti „blog cu utopii de doi lei”, trebuie sa poti si sa te tii de cuvant.

      Apropo, am inteles ca bunul simt e pentru tine o utopie de doi lei. E bine de stiut!

    • 5 persoane incearca sa-i explice ca nu e vorba de DREPTUL de ai ignora, ci de un COMPORTAMENT politicos de a raspunde unei intrebari si a-i ruga sa schimbe limba ca nu ii intelege…
      Si ma opresc aici, ca poate ajung sa fiu si eu moderat 🙂

  38. lib mr. Cartman
    eru tu vospesic nemo co ila. Veremo to nuj comar, baret e micro 17. Nevara utopia na ve bar.

Comentariile nu sunt permise.