Idei în faţa ghişeului pentru cetăţenia maghiară


Steagul maghiar, in viziunea lui hettie gm http://hettie.tumblr.com/

 

De Pit

Acum câteva zile am primit un telefon de acasă. Ai mei, care vor să obţină cetăţenia ungară, mi-au spus că actele sunt gata şi pentru mine. Dar am o mică problemă: cu multe lucruri sunt sceptic la început.

Mai ales dacă e vorba despre emoţii mari, spre exemplu redobândirea cetăţeniei, ziua naţională etc. Pentru informaţii am citit pagina oficială să aflu câteva detalii. Acum, că ştiu mai multe, m-am gândit să ofer si eu nişte informaţii pentru cei care nu cunosc tema. Asta înseamnă că vă arăt momeala, iar la final am o întrebare pentru voi ;) .

Paranteză: astăzi m-am uitat cum e cu redobândirea cetăţeniei române.
Nu m-am scufundat în detalii, dar am văzut că, din păcate, sistemul românesc e mai birocratic, adică omul trebuie să aducă mult mai multe hârtii.

Pentru începători

Prin dobândirea cetăţeniei primesc anumite lucruri, din care multe sunt formale, dar importante.
De pildă, am acces la învăţământ. Sunt anumite burse (interne şi internaţionale), de care momentan nu pot beneficia, dar cu cetăţenia maghiară aş putea.
Apoi, pot primi nişte fonduri importante. De exemplu, dacă se face un film, se câştigă mai mulţi bani din partea statului ungar, având cetăţenia ungară.
De asemenea, beneficiez de protecţie consulară din partea Ungariei in afara UE etc. Un alt lucru important, dar simbolic, este că persoanele ale căror nume au fost românizate –de exemplu din Kovács în Covaci- pot să-şi ceară documentele pe numele originale.
Există câteva aspecte care nu se schimbă, mă refer la drepturi câştigate în UE, de exemplu dreptul la muncă, la îngrijirile medicale de bază etc.
Sunt multe lucruri (de importanţă majoră) pe care nu le primesc dintr-un singur motiv: nu am reşedinţă permanentă in Ungaria. Asta înseamnă că nu primesc carte de identitate. Deci n-am drept de vot, nu primesc ajutoare sociale, pensie (încă nici nu-i cazul). Dar pot să am paşaport (se câştigă printr-o nouă procedură). Dacă vreau să mă duc în Italia sau Spania, chiar merită să arăt alt paşaport decât român, din păcate… Se zice că pot să intru şi în SUA fără nici o problemă. Dar americanii nu-s chiar bolunzi, nu m-aş urca direct în avionul spre Hollywood, mai bine dau înainte un telefon la consulatul din Bucureşti sau Budapesta.

Probabil sunt şi analize mai detaliate, eu am vrut să dau câteva exemple scurte, practice.

Pân-acum e clar, da’ de aici şăd şi cujăt.

Procedura: omul completează nişte hârtii, merge la consulat, predă actele şi aşteaptă. După maxim 3 luni va fi sunat dacă decizia e pozitivă. Atunci se duce la un consulat sau la o primărie să depună jurământul. Aici am o mică problemă, mă simt într-o stare schizofrenică (hmm, literar vorbind). Prima frază din jurământ: “Magyarországot hazámnak tekintem” –„consider că Ungaria este patria mea”. Aici stau şi mă gândesc că din suflet n-aş afirma această frază nici vorbind de România (PRM-iştilor, sunt ţinta voastră !) Sigur, aş zice că e ţara mea. De aici începe dilema veche (maghiar din România vs român din România vs transilvănean etc). Poate n-ar trebui să iau lucrurile chiar aşa în serios? (parcă văd iarăşi nişte urlete peremiste, dar urlu şi eu. În linişte).
Oricum ştiam de mult că eu n-am patrie, numai ţară de origine… Pot să mă autoconsider ardelean (fără conotaţii istorico-politice), european, sau cetăţean al pământului?

Concluzia (semi)finală
E bine ca omul să aibă două cetăţenii (iarăşi o nuanţă: cetăţenie dublă, sau două cetăţenii?). Pentru mine nu-i vorba despre ştergerea deciziilor luate de-a lungul anilor, ci de o alternativă care poate mă va ajuta. Fireşte, poate mă va şi împiedica, în alte privinţe (nu pot să candidez la preşedinţie :-)) ). Pe mine nu mă face să-mi păstrez identitatea, pentru că din fericire nu-i chiar aşa de rău în România (gândiţi-vă la aromânii fin Grecia, grecizaţi extrem de dur). In schimb, sunt persoane pe care această cetăţenie nouă îi va ajuta mai mult şi mă bucură acest lucru.
Cred că sunt mulţi români, slovaci, sârbi etc care ar dori o asemenea hârtie/cadou.

Mai am cateva zile de gandit. Sau poate saptamani…

PS: Am o întrebare pentru cititorii blogului: dacă aţi putea obţine simplu şi o altă cetăţenie, aţi face-o? Motivele pot fi foarte diverse. Aştept comentarii.

Pit este un maghiar din Târgu Mureş, cameraman în Bucureşti

130 thoughts on “Idei în faţa ghişeului pentru cetăţenia maghiară

  1. Intrebarea mea este daca trebuie sa treci de un test de limba pentru a primi cetatenia.. Cunosc limba maghiara, dar ma pierd usor in fata emotiilor.. Unii zic ca e foarte simplu, ceea ce presupune depunderea actelor si depunerea juramantului, altii zic ca esti supus scrierii unei biografii proprii, pe loc. Sunt curioasa daca e intr-adevar asa complicat.
    Multumesc anticipat !

  2. La seghed pasapoartele se pot face doar cu diploma aceea de cetatean, sau trebuie si actele de identitate?
    Daca are cineva o adresa si un tel cu Directia Pasapoarte Seghed, sau cum s-o fi chemand, ca nu gasesc nimic…:(

  3. Salutari,
    Astept sa fiu chemat la depunerea juramantului si am si eu o nelamurire. Trebuie doar sa “repeti” juramantul…? sau sunt si intrebari la care trebuie sa raspunzi…gen : Imnul tarii, sau cum este organizata tara din punct de vedere politic/administrativ.
    Intreb aceste lucruri deoarece unele persoane spun da altele spun nu. Rog o persoana care a depus juramantu si/sau a obtinut cetatenia sa raspunda daca pe parcursul acestui proces de obtinere a cetateniei maghiare s-a lovit de asemenea intrebari sau ceva de genu.

    Multumesc.

  4. De unde faci rost de actele pe care trebuie sa le completezi?Si trebuie sa stii maghiara cand trebuie sa depui juramantul?

  5. Termenul de cetatenie dubla nu mai exista, asa am fost informata la imigrari, doar persoane cu mai multe cetatenii.

  6. sant cetatean roman si nationalitate maghiara de multi ani.cum pot sa obtin si cetatenia maghiara stiu sa vorbesc

  7. sal eu sunt enci janos-györgy nascut in romania evident cu cetatenie ro.intrebarea mea e,sunt sanse sa primesc cetatenie maghiara daca nu stiu vorobi magiara deloc?

  8. Daca stra-bunicii mei s-au nascut in Austro-Ungaria dar au fost etnici romani se poate sa-mi fac cetatenie? Maghiara stiu la nivel incepator, dar pot invata mai mult daca este necesar.

  9. Hello,
    Cam tarziu ….vin si eu cu o intrebare ..:-))
    Am toate actele facute pentru depunerea dosarului….dar nu stiu lb maghiara … ma poate indruma cineva …cum as putea sa reusesc ??

  10. Buna ,fratele meu este deja cetatean cu dubla cetatenie eu la randul meu urmeaza sa imi depun actele peste doua luni pentru cetateniea maghiara ma ajuta intr un fel faptul ca fratele meu este deja cetatean maghiar ? Dupa ce eu voi avea dubla cetatenie ,sotia mea poate sa obtina la randul ei cetatenia maghiara …?Va multumesc !

Comentariile nu sunt permise.