Dupa 1 decembrie, ungurii au cuvantul! Si romanii!


Update: Ce e mai jos a fost valabil pe 1, 2 si 3 decembrie. Postul respectiv, dedicat maghiarilor, este inchis, dar de comentat mai puteti comenta, indiferent de etnie, aici

[Ungurii au cuvantul] aici .   Si pentru a ii tine departe pe impostori, postul va avea si o parola, in maghiara. Indiciile despre parola sunt urmatoarele ” a   n a g y   h ő s + e ++ e i   e l ő + +    c s a k    k _ k 0 r ! c @    j @ n c s | n a k    h . v + á k” Aflati parola -doua cuvinte dar scrise legat, intr-un singur cuvant, fara accente maghiare– si tineti-o pentru voi. Dupa cel putin o zi, postul va fi public, dar nu se va mai putea comenta (ideea e sa nu vorbeasca nimeni altcineva in numele vostru, macar acolo.

24 de gânduri despre “Dupa 1 decembrie, ungurii au cuvantul! Si romanii!

  1. In primul rand multumim Olahus pentru ocazie. Desi cred ca s-a mai vorbit de nenumarate ori despre acest subiect si cred ca mai toata lumea stie parerea mea despre 1 decembrie.

    Anul asta 1 decembrie pentru mine a semnificat o zi excelenta pentru a juca Starcraft 2. Sincer m-am saturat sa ma uit la tv sa ii vad pe politicieni sau ziaristi cum discuta despre simbolul acestei zile, m-am saturat sa-l vad pe Tokes care sigur vine cu ceva dramatic care va sparge becul pe la televiziuni, se face tam-tam, dupa care se va uita ca trece ziua. Asa e de vreo 20 de ani incoace.

    1 decembrie semnifica pentru orice maghiar o pierdere. Au fost trase hotare noi peste capul nostru fara ca noi sa putem face ceva. Ne-am trezit intr-un alt stat peste noapte in care a trebuit sa ne adaptam daca am vrut sa supravietuim. Nu traiesc ziua ca pe o drama, nu plang, nu port panglici negre, imi vad de treaba. Cateodata ma gandesc cum ar fi fost viata mea daca m-as fi nascut in Ungaria, ar fi fost una mai buna sau una mai rea? Ceea ce este cert, este ca nu as fi avut o asa deschidere fata de minoritati de orice fel (cred). Din punct de vedere material as fi trait mai bine aproape sigur.

    Nu simt ca 1 decembrie este o sarbatoare comuna a tuturor cetatenilor din Romania, pentru mine, este sarbatoarea altora. O respect, ma port civilizat, dar nu voi participa.

  2. szervusz minenkinek! pacat ca numai azi am gasit blogul tau olaus, noi ne „certam” mai demult pe limbacailor :))))
    sunt ungur jumate din partium, un sfert sas, un sfert roman. ma simt cel mai aproape de maghiari si ma simt maghiar.
    vorbim in familie totusi toate limbile, depinde de situatie (ma refer la maghiara, saseste si romana)
    1 dec pt mine, sau si pt rudele mele romanesti din cate am observat, nu inseamna mai mult decat o zi libera. nu i-am auzit nici pe ei sa sarbatoreasca in vreun fel ziua asta. si locuind intr-un oras majoritar romanesc acuma, unguri cca 10%, nici aici nu prea se sarbatoreste deosebit ziua asta.
    cred ca, cum am citit alt comentariu aici de la cineva, o alta zi care sa se refere si la maghiari ar fi mai potrivita, cum ar fi abolirea comunismului, de unde am iesit impreuna si toti cetatenii au avut un rol important in revolutie.
    nu ma regasesc din pacate in steagul romanesc si asta de cand a fost „profanat” de primarul clujului… chiar si-a pierdut atunci orice insemnatate pt majoritatea maghairilor din romania. in legatura la discutia ta cu prietenul tau ungur pe care ai postat-o aici, am avut si eu destule de genu asta 🙂 nu e zi de doliu pentru ca in general maghiarii nu ar visa la o unire cu ungaria, ci mai degraba o transilvanie autonoma, libera etc. o unire cu ungaria … nu cred, nu prea 🙂 cred ca „doliu” as tine mai mult la gandul ce a fost ardealu si ce a devenit. din punctu meu de vedere a trecut de la o guvernare proasta la una si mai proasta atunci.
    in ce priveste imaginea romanilor in strainatate, am fost mult prin germania, olanda, suedia si de cate ori am fost intrebat de unde sunt, recunosc, am spus din transilvania. din pacate de multe ori am fost pus in situatia sa justific anumiti romani care au trecut pe acolo inaintea mea. dar imaginea tarii am aparat-o totdeauna, pentru ca este si tara de unde vin eu, chiar daca nu neaparat patria mea. cetatenii romani insa nu i-am apaat niciodata, e treaba voastra nu a mea sa va aparati imaginea dincolo..
    acestea fiind spuse… iti urez multa succes si noroc 🙂

    na sze

  3. Imi place blogul asta, fapt pentru care imi cer permisiunea sa intervin si eu in discutiile voastre. Eu sint romanca, maritata cu jumatate roman-jumatate maghiar.
    Am o relatie atit de buna cu maghiarii din jurul meu, incit nu pot intelege, pur si simplu, incrincenarea de-a dreptul medievala pe probleme etnice la extremistii de ambele etnii.
    Pina la urma, ziua nationala si imnul au fost foarte prost alese, dupa parerea mea. De ce nu putea fi o alta zi- gen 22 decembrie? De ce nu putea ramine „Trei Culori” al lui Porumbescu, cu o obligatorie curatire a versurilor de adaosul comunist? Cred ca alegerea acestor doua simboluri nationale este, din start, o provocare. Mi s-ar parea logic ca un stat destept sa isi fidelizeze cetatenii de toate etniile prin respect fata de ei toti, nu sa „le arate muschii”.
    Eu zic ca incapem toti in tara asta; la urma-urmei, viata e prea scurta si plina de probleme ca sa ne pierdem vremea cu analize pe tema etniei etc.
    Tara asta are o gramada de lucruri bune in ea, datorate minoritatilor. Rind pe rind, am pierdut evreii, germanii; din greci si armeni abia se mai pot numara citiva. Turcii si tatarii abia mai reusesc sa isi mentina identitatea, aromanii la fel; sirbii, ucrainenii si lipovenii sint aproape invizibili. Dupa ce ii pierdem, pe rind, le plingem disparitia („ne mergea si noua mai bine, daca mai aveam evrei”; „cum stiau sa construiasca sasii astia!”). Cu toate astea, prea multi romani continua sa spuna „plecati in Ungaria voastra” conlocuitorilor maghiari. Prea multi- si majoritatea din Sud, adica oameni care nu au nici o informatie despre maghiari decit de la televizor.
    Probabil ca asta e sursa necazurilor: televizorul. Manipulare grosolana, in interesul unor politicieni infecti. Cred ca asta e problema noastra comuna, de fapt: politicieni mizerabili, de ambele parti. Ca, daca vorbim de politicieni neinspirati, am o lista de nume romanesti, dar nici cu Tokes nu mi-i rusine…

  4. OLorand ..”hai sa le luam impartim in doua: – partea obiectiva…”

    Ai dreptate „obiectiv-vorbind”.

    Subiectiv, interpretarea fiecăruia, depinde de asociaţiile, de experienţele trăite individual.
    În decembrie 1989 a fost cîntat alături de români şi de maghiarii din Timişoara, deci interpretat de ei doar ca revolutionar, ca împotriva asupririi în general.

    vezi de exemplu :

    http://radioiasi.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=9947&Itemid=0

    Dacă nu ai răbdare să asculti toata eminsiunea lasă să se încarce mai întîi şi ascultă doar la sfîrşit cînd vorbeşte Gazda Arpad, un apropiat a lui Tokes ce era in casa parohiala in zilele respective. Cînd sa auzit afară „Desteapta-te române” a fost momentul cind cei „sub asediu” în casa parohială au înţăles ca românii s-au alăturat şi că început revoluţia.
    A fost momentul de răscruce.

  5. Buna tuturor,
    Sunt din Deva 50% unguroaica si 50% secuianca, imi par interesante intrebarile despre sentimentele legate de 1 decembrie. Parerea mea este ca aceasta zi este deja prea ”politica”. Daca te uiti la TV peste tot vezi numau fete din politica care depun coroane, spun cateva cuvinte si gata. Pur si simplu totul este sec. In fiecare an de 15 martie ma uit la posturile de TV din Ungaria, unde se difuzeaza diferite festivitati cu ”iz” istoric, cu poezii, cantece, dansuri, interpretate de copii, adulti amatori si profesionisti. De ce nu se face la fel si in Romania? Eu sunt mandra ca m-am nascut si traiesc aici. Dar sincer nu stim cum sa sarbatorim Ziua Nationala. Multi cred ca nu se poate sarbatori fara un politician. Ah, si ceea ce a mai mentionat cineva, ca pe 1 decembrie iar se ia toata lumea de minoritari. Cred ca daca nu ar fi politicienii maghiarii si romanii ar trai fericiti in aceasi tara fara sa se certe pentru orice.
    Nu pot sa spun ca simt ceva la vreo sarbatoare in afara de craciun si de pasti, dar cand vad la TV cum sarbatoresc cei din Ungaria ziua lor, ma gandesc de ce nu poate fi si aici la fel.
    In legatura cu steagul, pentru mine sunt trei culori care definesc o tara, nu are nici o legatura cu persoana mea din moment ca oriunde declar cu mandrie ca sunt cetateanul acestei tari care poate nici nu ma prea agreaza pentru simplul fapt ca de la nastere vorbesc doua limbi.
    Scuze daca am scris prea mult! Am si eu o intrebare ce simte un ” majoritar” de 1 Decembrie?

  6. De 1 decembrie simt frig in oase si caldura in inima. Ca e ziua tarii mele si cea in care Transilvania nu a devenit romaneasca (era deja, cum era si este si ungureasca, nemteasca etc). Ci a Romaniei!
    Cu toate suferintele maghiarilor si nu numai care au curs de atunci si care s-au rarit, dupa 1989. Sigur, as avea si mai multa caldura in inima de-as sti ca toata Romania sarbatoreste, deci si ungurii. Dar pana se muta ziua nationala asta e aniversarea tarii mele si incerc sa ma bucur de ea, in familie si, cand pot, cu prietenii.

    Tembelizor nu mai am de 2 ani, asa ca imi aleg singur ce vad, pe internet si nu las balariile politicienilor sa ajunga pana la mine.

    Asa ca pentru Olahus 1 decembrie e bullshit nélkül!

  7. Pingback: Si parola complotului antiromanesc este… János Vitéz « MaghiaRomania

  8. Un dor, o dragoste, un ataşament pentru locurile unde m-am născut, pentru limba şi cultură română, pentru locurile (dealuri, case, străzi) şi oamenii (etnici români sau nu) care trăiesc aici şi pe care i-am cunoscut.
    Nu-ţi dai seama cît valorează ceva pînă nu îl pierzi, pînă nu ajungi tu însuţi străin în alte ţări.
    Pînă atunci vezi doar aspectele negative şi critici cu pasiune tot aşa cum îşi critică părinţii copiii. Adică o faci dintr-un fel de duplicitate justificată însă de raţiunea că doar procedînd aşa, doar printr-o astfel de atitudine, poţi îmbunătăţi lucrurile.
    Dar să vezi cum e cînd îi pierzi.

  9. Ma bucur de ziua libera si ma uit la parada. In rest, 1 decembrie e un show politic televizat, asa cum e orice zi mai importanta. Personalitati mai prafuite sau mai putin prafuite, vorbe goale (multe), inflacarari penibile, sarituri peste calul bunului simt. Asta e 1 decembrie pentru mine.
    Asa cum zice Kinga- ce bine ne-ar fi noua, impreuna, daca nu am avea politicieni atit de jenanti. Politica proasta, birocratia, coruptia si saracia- toate astea tin in forma nationalismul-de-clasa-intiia-primara (de tip „neamul meu e cel mai viteaz si destept de pe pamint. Practic, neamul meu e singurul viteaz si destept de pe planeta”).
    Astept cu interes o zi nationala pe care sa o putem sarbatori toti deodata. Asta e ca Pastele in Ardeal: cel mai fain e cind Pastele catolic si cel ortodox cad in aceeasi zi. Abia atunci simt cu adevarat sarbatoarea, cind toata lumea sarbatoreste deodata. Sint sigura ca ardelenii care citesc aici inteleg ce zic.

  10. Pingback: Dar tu, drag roman, ce simti de 1 decembrie? [bonus:muzica] « MaghiaRomania

  11. Ideally… Ma uit la parada. Cu prietenii, ne uram „hai România” pe mess. Ies in oras sa vad „ce-au mai facut astia. De multe ori din pacate nu prea gasesc mare lucru. Port fundita rosie (1 decembrie e si Ziua Internationala Anti-SIDA!)
    Practic… Vreau sa ma duc sa vad parada, nu pot ca e vremea oribila afara. Vreau sa ma uit macar la tembelizor, ma enerveaza penibilitatea cu datul onorului lui Boc (si, indeobste, balariile vorbite de politicieni. Stau la caldurica si joc Princess Maker.
    Am senzatia, foarte tare, ca zilei de I decembrie ii lipseste partea de fun. Nu avem „traditii sarbatoresti”, e-asa-o chestie foarte militaroasa si boring. Si, intr-adevar, accentul se pune pe etnia romana, nu pe nationalitate. Ma cam asteptam ca cei care nu sunt etnici romani sa nu fie tentati sa sarbatoreasca; si uite ca asteptarea mi se confirma.
    Pentru comparatie…
    Acum niste ani, m-am nimerit in San Francisco (in vacanta, la niste prieteni de familie) de un 4th of July. Seara era spectacol cu artificii, se inchisesera cateva strazi pt masini si vedeai foarte, foarte, foarte multa lume plimbandu-se pe strazi cu steaguri in mana. Vedeai prin multime si negri, si hispanici, si asiatici- destui. Oamenii la care am stat- imigranti romani de prima generatie- isi pusesera steagul Americii pe casa- si am inteles ca foarte multi imigranti fac chestia asta. Spre deosebire de 1 decembrie, 4th of July e o sarbatoare centrata pe cetatenie. (Ma rog, „etnia americana” ar fi un concept tare dubios.) De asta participa la ea si negrii, si hispanicii, si asiaticii, si uite, romanii- cam indiferent de cate generatii/cat timp sunt acolo sau daca sunt (rasial, religios, etc.) in majoritate sau in minoritate. Cred ca si faptul ca se intampla chesii fun, nu doar discursuri si militarie, are un rol in chestia asta.

  12. M-am simtit extraordinar, atat eu , cat si sotul meu ungur 😀 Si ar fi fost si mai bine daca nu ar fi trebui sa parcurgem vreo trei sute de km dus-intors pe polei si bezna (la intoarcere) asa ca propun sa se revina la 23 August – zi nationala, din considerente de caldura ! 😀

  13. Olahus, iaca mail-ul – de data asta e ala care trebuie. Daca incep sa primesc oferte de marire de penis, te dau la unguri sa te manince. (Gluma adaptata profilului blogului, da?! Nu fiti paranoici!)

  14. Sau 15 mai, acea zi istorica in care reprezentantul romanilor (*eu) si al ungurilor (Aty) s-au luat 😀

  15. istvan@ : Au fost trase hotare noi peste capul nostru fara ca noi sa putem face ceva

    Ati (au ) avut timp sa faceti timp de vreo 4 ani inainte de 1 decembrie 1918.

  16. Raluca@ : De asta participa la ea si negrii, si hispanicii, si asiaticii

    Exagerat de naiva chestia asta cu hispanicii care se bucura si nu stiu mai ce.

    Raluca@ : Si, intr-adevar, accentul se pune pe etnia romana, nu pe nationalitate. Ma cam asteptam ca cei care nu sunt etnici romani sa nu fie tentati sa sarbatoreasca; si uite ca asteptarea mi se confirma

    Cum de esti tu asa sigura ca daca statul roman ar insista pe notiunea moderna de nationalitate ca cetatenie si nu ca etnie ar incepe deodata si maghiarii sa se bucure la 1 decembrie ? De unde ti-a venit ideea asta nastrusnica ? […]

Comentariile nu sunt permise.