Sa invatam maghiara cu: Nebulo.ro*


Despre Nebulo.ro am mai vorbit, dar pe scurt. Or, singurul curs de maghiara de pe internetul romanofon** merita o atentie sporita. Pentru ca ofera jocuri, poze „interactive”***, fisiere cu pronuntia cuvintelor si multe reguli. Ce-i drept, uneori prea multe pentru o lectie, cum veti vedea mai jos.

Neavand timp sa trec in revista toate lectiile, voi vorbi despre plusurile si minusurile ultimelor doua (6 si 7) . Ar mai fi de scris despre pagina de jocuri, dar prefer sa discutam pe aceasta tema in comentarii.

Asadar, sa ii dau drumul:

Lectia 6:

-dupa ce prezinta numeralele, site-ul are cateva randuri foarte interesante despre folosirea lor in convorbirile telefonice din Ungaria (mai pe larg decat pe Cursul gratuit)

-sunt frumoase florile din desen si utile pentru a invata numerele. Dar parca ar fi fost mai incitant un desen (decent :P) cu femei (sau barbati, ca sa nu discriminam cititoarele). Sau niste imagini mai neobisnuite pentru o lectie de limba straina: porci****/ bikini/ nebuni/ OZN-uri, etc. Ceva care sa atraga mai mult si/sau sa surprinda *****!

-modul in care se exprima ora in maghiara este bine explicat, in detaliu. Ar fi putut face obiectul unei lectii separate.

-excelenta ideea de a ilustra anotimpurile cu carti de joc „unguresti”******

Lectia 7:

-incepe cu o buna explicatie a intrebarilor care cer anumite sufixe in maghiara. Ilustrata potrivit (si in ton cu sezonul ;)) cu o halba de bere care este pusa pe, este pe, apoi este luata de pe masa

-“În termeni tehnici, diferenţiem între vocale anterioare rotunjite sau nerotunjite” e o observatie care imi ridica parul de pe ceafa. Mai elegant spus, mai bine lipsea. Sau cel mult putea figura intr-o nota de subsol, impreuna cu lamuriri despre cei doi termeni, ca doar nu toti „elevii” de pe Nebulo au cunostinte de lingvistica.

-dupa alte sufixe, aflam si despre niste schimbari la postpozitiile fölött/felett (peste / deasupra), alatt (sub), etc, in functie de intrebarile Honnan? „De unde?” si Hova? „Incotro?”. E deja putin cam mult pentru o singura lectie…

-apoi intram tare cu verbele la prezent. Ce fel de verbe? Pai aproape toate felurile: regulate obisnuite, regulate terminate in sz/s/z/dz, regulate in ít, verbe in ik, si verbe mixte/neregulate ( exemple cu menni-a merge- si jönni, a veni)…

Destul acum, ajunga-ti ca, zau, te-afurisesc! vorba lui Ciubar-Voda:)). Nu am mai intalnit un curs care sa prezinte intr-o singura lectie atatea tipuri de verbe maghiare.

-Din fericire, am aflat din „surse sigure” ca lectia 7 va fi rupta in doua. . Daca ar fi dupa mine, ar merge si in trei. Astfel, lectia 8 ar putea cuprinde „sufixele cu înţelesul aproximativ „la”, „de la” şi „până la””, respectiv formele postpozitiilor, iar lectia 9, verbele. Fireste, e usor sa dai sfaturi. Ia pune mana si scrie niste exercitii pentru postpozitii, Olahus bácsi! 😛

-ca sa inchei cu o nota pozitiva, ma bucur ca si aceste doua lectii au materiale audio de calitate, iar playerul este usor de folosit.

Cam atat despre cele doua lectii. Parerea mea de elev pe alocuri peste nivelul lectiei 7, dar lenes nevoie mare (sa nu intram in detalii 😛 ).

Dar voi, cei care vizitati mai des decat mine site-ul, va faceti temele, puneti intrebari, ce parere aveti despre lectiile 6 si 7? Dar despre pagina de jocuri?

___________________________
*Acesta este un prim post care prezinta, in detaliu, aspecte ale unui site de invatat maghiara. Sper sa mai urmeze si altele, sa avem o serie „Sa invatam maghiara cu:”

10 gânduri despre “Sa invatam maghiara cu: Nebulo.ro*

  1. mai pe romaneste, gif-uri-le cu texte care, odata ce ai pus mouse-ul pe ele, isi schimba limba. Astfel incat sa ai traducerea cu o simpla miscare de mouse.

  2. Off-topic: nu mi-e clar de ce sunt intre ghilimele. Aici si aici scrie ca un maghiar le-a inventat. Pe de alta parte, un site pentru copii, respectiv un articol de wikipedia fara note de subsol sunt putin credibile. Poate ne lamureste László

    • Super, am învăţat şi eu ceva azi. Se pare că cărţile respective chiar sunt ungureşti. Articolul spune că autorul a ales personajele din drama wilhelm tell, ca să nu aibă probleme cu autorităţile austrieci (alternativa ar fi fost un grup de revoluţionari maghiari). Scot ghilimele imediat.

  3. Salutări!

    mulţumim pentru articol şi criticile constructive despre nebulo, foarte utile pentru noi. Încerc să răspund la toate, deşi, în mare parte sunt de acord cu ele.

    1/ exemplele/ilustraţiile un pic plictisitoare, artificiale, prea puţin surprinzătoare.
    De acord, şi „point taken”. Vom încerca în viitor să alegem exemple mai interesante sau din contexte reale, din ziare, videoclipuri, etc. Cât despre calitatea desenelor, într-adevăr, este punctul nostru slab: nici Judit, nici eu nu prea avem talent la desen (eu nici nu încerc). Dacă doreşte cineva să ne ajută cu ilustraţii, aceasta ar fi o contribuţie binevenită.

    2/ lecţiile prea lungi (în general). Sunt de acord, la început tot răspundeam că o lecţie nu trebuie parcursă dintr-una, nu contează cât e de lungă, dar atunci ai putea întreba de ce o mai numim „lecţie” şi ai avea dreptate. Vom rupe lecţiile în mai multe părţi şi următoarele le vom face mai „compacte”.

    3/ explicaţii prea tehnice. Sunt de acord doar parţial. Unele concepte din limba maghiară sunt diferite faţă de limba română şi sunt foarte des folosite (de exemplu armonia vocalică) şi cred că trebuie să le explicăm într-un fel sau altul – ai dreptate însă că termeni precum „vocale anterioare rotunjite” nu au ce căuta în mijlocul lecţiilor, eventual, într-un tabel separat undeva la margine sau în subsol. Sincer, nici eu nu cunoşteam termenul precis, pentru că cunoscând limba din copilărie, aleg automat „-ban” sau „-ben” fără să mă gândesc, dar pentru cei care învaţă maghiara ca limbă străină, nu este ceva natural.

    Verbele sunt din păcate destul de complicate (în lecţie de fapt am atins doar o parte dintre toate formele posibile). Am pus tabelele doar ca material de referinţă, ştiu că e foarte greu de învăţat la o primă parcurgere. M-am uitat acum în câteva cărţi ca „Teach yourself Hungarian”, şi abordarea lor este similară. Însă dacă „elevul” se sperie de atâtea reguli, e clar că avem o problemă şi trebuie să reorganizăm materialul.

    O altă dificultate, cum am mai scris este că vizitatorii siteului se află la nivele diferite. Unii sunt complet începători şi curioşi despre limba maghiară. Alţii poate vorbesc sau înţeleg maghiara, sau au vorbit-o în copilărie, vor doar să-şi „sistematizeze” cunoştiinţele. E greu să-i satisfaci pe toţi în acelaşi timp, dar poate că dacă separăm mai bine lecţiile şi regulile gramaticale pentru referinţă, vom reuşi. Mi se pare că tu „aperi drepturile” primului grup 🙂 ceea ce e ok, probabil că ei reprezintă 90% dintre cititori. Voi pune un alt sondaj pe pagină ca să încerc să aflu nivelul vizitatorilor şi strategia pe care o urmează.

    Recunosc că nu avem un concept bine definit după care organizăm lecţiile, improvizăm doar şi după aceea reorganizăm pe baza feedback-ului primit. De aceea, îţi mulţumesc încă o dată pentru analiză şi îi rog pe cititori să comenteze şi ei, orice idee sau sugestie ar avea.

    ..to be continued..

    • Un alt motiv pentru explicaţiile lungi din lecţii este exprimarea mea greoaie în lb. română 🙂 😦 E suficient să vezi comentarul de mai sus…

  4. „Cât despre calitatea desenelor, într-adevăr, este punctul nostru slab: nici Judit, nici eu nu prea avem talent la desen (eu nici nu încerc). Dacă doreşte cineva să ne ajută cu ilustraţii, aceasta ar fi o contribuţie binevenită.”
    chiar nu am nimic cu calitatea, Laszlo. La „banii” astia (GRATIS) pentru noi, nu pot cere si desene de voi, nu?

    „Însă dacă “elevul” se sperie de atâtea reguli, e clar că avem o problemă şi trebuie să reorganizăm materialul. ”

    Aici te rog sa faci un sondaj. Parerea mea e parerea unei singure persoane. Am mai vazut in comentarii ca ai mai avut un elev speriat, dar restul care au comentat si-au suflecat manecile si au trecut la conjugari. Totusi, chiar si asa, cred ca e mai comod in 2-3 lectii

    „Voi pune un alt sondaj pe pagină ca să încerc să aflu nivelul vizitatorilor şi strategia pe care o urmează.”
    Acum am vazut asta, se leaga de ce am scris eu mai sus.

  5. Sincer, eu cred că totul este okay în legătură cu nebulo.ro.
    Atâta timp cât cineva s-a gândit la noi şi ne ajută exagerat de mult, noi nu îi putem fi decât recunoscători echipei. Cred că vor fi şi ei foarte fericiţi când ne vor face atât de experţi încât să începem să le înşirăm „şefilor” eventualele greşeli, care sunt sigur că nu există.:)
    Nebulo.ro, mulţumesc!

    Szia!
    Cu stimă,
    Paul.

Comentariile nu sunt permise.