Ce cred maghiaromânii despre 1 decembrie


1 decembrie

Autorii MaghiaRomânia, fie că sunt români sau maghiari, nu gândesc la indigo. Mai jos, gândurile unora dintre membrii echipei despre ziua de 1 decembrie, ca zi națională a României.

MaghiaRomânii care îşi spun părerile, în ordinea apariţiei lor:

1. ANDRE Ilona-Ibolya
2. KIWI
3. LÉGRÁDI NAGY Melinda
4. BÜCS Levente Szabolcs
5. Florina VAIPAN
6. SZILÁGYI István
7. Bogdan CALCAN
8. AKABELLE
9. OLORAND
10. Stanca LUNG
11. SISAK Tamás
12. Sever Ioan MIU (OLAHUS)
13. FERENCZI Szilárd

Ilona-Ibolya ANDRE: 1 decembrie? O zi liberă. Pe gratis. Acum cade duminica, deci nu se pune. Nu simt nici bucurie, nici supărare, poate un oarecare regret. Ziua Națională a României putea fi 22 decembrie, că atunci eram împreună, împreună am ieșit pe străzi, ne-am îmbrățișat, ne-am iubit. Și încă ne-amintim de acea revelație enormă, că suntem capabili să ne și iubim! Atunci, pe 1 decembrie, nu eram împreună, ci eram opuși unii altora. Încerc să-mi imaginez entuziasmul românilor care s-au adunat la Alba Iulia, înflăcărați de posibilitatea de a-și realiza visul. Sigur nu le era frig.

Acum ne e frig tuturor. De obicei mă uit prin geam, cum 200-300 de oameni duc coroane la Monumentul Eroului Român.

Majoritatea sunt în uniformă, deci sunt soldați. Civili sunt foarte puțini, și într-o jumătate de oră piața se golește. Orașul este parcă și mai gol decât în alte dimineți de duminică. Nu, nu este un prilej de sărbătoare, de bucurie. Mai mult stupoare: oare de cine, de ce ține faptul că nu reușim să lăsăm în urmă o istorie învrăjbită de un mileniu și să ajungem în sfârșit împreună în secolul 21?

llona-Ibolya Andre e născută în Ditrău (HR) și locuiește în Miercurea Ciuc. Pe MaghiaRomânia ajută cu traduceri și idei, iar în viața reală este biochimist.

KIWI:  Părerea mea, pe scurt. Eu sunt monarhist, deci 10 mai ftw! Dar recepția cu sarmale și mămăligă de la ambasadă e binevenită.

Mai e, însă, o chestie: Ungurii au trei zile naționale. Românii, având doar una, sunt neinteresanți și banali. Trebuie să avem și noi trei, să nu rămânem de căruță. Pe lângă acest 1 decembrie, un 22 decembrie și un 9 mai (independența) sau – preferabil – 10 mai (monarhia) ar egaliza lucrurile. Și încă o treabă: ungurii-s mai șmecheri și în ideea că au două imnuri, unul oficial (Himnusz) și unul neoficial (Szózat). Dar asta chiar nu știu cum s-ar putea rezolva dinspre partea noastră.                

Kiwi, ardelean “corcitură”, locuiește la Helsinki. Pe MaghiaRomânia propune subiecte, scrie articole și moderează.

LÉGRÁDI NAGY Melinda: Se pun steagurile pe case, de-aici se vede câți români și câți maghiari stau la noi în sat. E zi liberă, pentru unii, dar pentru alții nu (eu lucram și anul trecut). De obicei vremea este mai răcoroasă, ninge sau bate vântul, cum este la noi, pe 15 martie. Câteodată mă întreb, oare de ce au ales aceste două zile pentru sărbătoare? Şi sunt de acord. Ar trebui o zi în care să putem sărbători împreună. Ar fi bine.

Melinda Légrádi Nagy, unguroaică, născută în Ceuaşu de Câmpie (MS), locuieşte la Târgu Mureş.  Pe MaghiaRomânia scrie despre muzica populară din Ardeal.

BÜCS Levente Szabolcs: Serios, nu știu. Era bine că era zi liberă altădată, dar acum pică  duminica. Totuși, mi se pare puțin ciudat că în România de ziua NAȚIONALĂ circa 1,5 milioane de cetățeni români sunt într-un fel de doliu. Ciudat, na. Poate nu ar trebui numită Ziua Națională, ci ZIUA ROMÂNILOR, pur și simplu.

Levente Szabolcs Bücs, maghiar din Satu Mare, lucrează ca informatician. Pe   MaghiaRomania urează bun venit noilor fani.

Florina VAIPAN: Ziua Națională? De vreo șase ani nu mai știu de ea. Nu că nu aș vrea, dar comunitatea românească în zona în care trăiesc nu prea e închegată, iar  relațiile personale cu românii sunt destul de limitate (am două colege și încă vreo două persoane cu care mă întâlnesc când luăm copiii de la școală).

Dar am trăit câteva zile din astea de care nu voi uită niciodată în secuime :)) Cea mai impresionantă era recepția de la Primărie, organizată chiar de primar, care devenea un amfitrion perfect. Fără discursuri patriotarde, fără aluzii, fără resentimente, sărbătoream toți și ne simțeam bine. Respect reciproc. Copiii de la școală organizau niște spectacole foarte reușite, iar sală era plină întotdeauna. Mixt, bineînțeles. Timpuri frumoase…

Cred că depinde foarte mult de abordarea acestei sărbători, de mesajul pe care vrei să-l transmiți și de valorile pe care le promovezi.

MgRo Florina

Florina Vaipan s-a născut în judeţul Botoşani si a fost profesor de limba şi literatura română în Harghita, timp de zece ani.  Locuiește în străinătate, dar, de-ar fi să se întoarcă în România, s-ar duce iar în Secuime. Pe MaghiaRomânia propune subiecte.

SZILÁGYI István (reccsman):  Pentru mine 1 decembrie e exemplul absolut pentru aplicarea principiului “live and let live” – n-am ce sărbători, dar îi înţeleg pe români şi le urez LMA (la mulţi ani -n.red) şi mă aştept la aceeaşi atitudine din partea lor atunci când eu sărbătoresc 15 martie. Ambele zile au un gust amar pentru că susţin nişte statu-quo-uri sociale separate ale românilor şi ale maghiarilor. Ar fi nevoie de o bucurie comună de a sărbători ziua naţională a României, precum revoluţia din 1989.

István Szilágyi: (reccsman),  născut la Odorheiu Secuiesc (HR), lucrează ca jurist la București. Pe MaghiaRomânia e editor adjunct.

Bogdan CALCAN:  E ziua când Vechiul Regat a “cucerit” Transilvania și ardelenii s-au bucurat. Au murit ~800 000 de regățeni pentru asta. Carne de tun. Pentru un lot de pământ agricol au devenit eroi. Ei sunt eroii, nu mareşalii. Mă bucur sincer că Marele nostru Proiect Naţional a reuşit atunci.

Războaiele put înfiorător. Mor milioane pentru ideile unor “deștepți”, așa că visul era pacea și înțelegerea. Sper că “Pax Europaea” de acum să dureze.

Bogdan Calcan, născut în Râmnicu Vâlcea, locuieşte în Bucureşti. E noul autor MaghiaRomania şi, în viaţă reală, project manager.

AKABELLE: Nu-mi mai amintesc cum ni s-a predat tema la școală, dar azi simt că ”sărbătoarea” asta nu are o semnificație adâncă pentru oameni. Mai degrabă aș sărbători împreună cu toți românii memoria revoluționarilor din decembrie 1989. Poate o astfel de sărbătoare ne-ar face mai conștienți, și am face ceva ca sacrificiul lor să nu fie degeaba.

În ce mă privește, azi m-am plimbat prin parcurile din Praga cu un prieten din România, dar cred că nu din cauza faptului că este 1 decembrie.

Akabelle, unguroaică din Turda, locuiește în Cluj.  Este autor MaghiaRomania și cercetașă. Părerea de mai sus datează din decembrie 2012, când stătea la Praga.

OLorand: Ce simt: nimic, pentru mine este o zi ca toate celelalte zile. Nu sărbătoresc, dar nici nu mă îmbrac în negru, și nu INIȚIEZ discuții pe tema declarației de la Alba Iulia. Poate ar trebui sărbătorit deja fără “€œTreceti batalioane române Carpatii”, că deja sunt aici și nu va mai fi conflict armat, dar asta o spun numai așa în surdină, doar pentru că detest ORICE armată.

Ce experiențe am: sunt marcat negativ de primii 10-12 ani de sărbătorire la Cluj cu Funar.  Dar și asta este pe calea uitării deja.

OLorand,  maghiar, este moderator și autor MaghiaRomânia. În viață reală este inginer informatician. Opinia de mai sus lui OLorand a apărut prima dată pe 1 decembrie 2012

Stanca LUNG: Am plecat din România înainte de-a apuca să mă obișnuiesc cu ideea de 1 decembrie ca zi națională. Pentru mine e o dată istorică oarecare, la fel cu 9 mai sau 17 octombrie. Realmente, n-am niciun sentiment vis-à-vis de cifra asta. Am învățat la istorie în școală despre unire, mi-a povestit și bunica ce-și mai amintea ea (avea 6 ani în 1918), prea puțin ca să fie relevant istoric. Mă bucur în fiecare an când, la 3 octombrie sărbătorim aici unificarea Germaniei (mă rog, vorba lui Ibolya, avem zi liberă), zi căreia îi înțeleg pe deplin semnificația și în care mă bucur alături de nemți că și-au văzut țara unită. Și regret că România n-a găsit o altă zi pentru sărbătoarea națională, nici nu reprezintă actualitatea istorică (Bucovina de Nord și jumătate de Maramureș sunt la ucraineni, Basarabia e pe lângă, Cadrilaterul nu se pune, etc), nici nu reprezintă toți cetățenii țării. Da, 22 decembrie ar fi fost o zi mult mai inspirată. Presupun că s-a opus BOR, că prea e cu două zile înainte de Crăciun.

Stanca Lung s-a născut în Baia Mare şi locuieşte în Ulm, Germania.  Este autor MaghiaRomânia şi, în viața reală, viitor consilier psihologic.

Tamás SISAK: Într-o ierarhie a aniversărilor, după cele din familie şi sărbătorile legale care o reunesc pe aceasta, pe cuvânt de pionier că vine 1 decembrie. Împreună cu Revelionul, 15 martie şi celelalte zile oarecare ale anului.

Tamás Sisak, maghiar din Brașov, locuiește la Cluj. Este traducător MaghiaRomânia și arhitect. Opinia de mai sus lui Tamás a apărut prima dată pe 1 decembrie 2012

Sever Ioan MIU (OLAHUS): Sunt bucureștean, român, dintr-o familie monarhistă. În condițiile astea, 1 decembrie este zi de sărbătoare. Având mulți prieteni maghiari, sărbătoarea îmi este umbrită de neparticiparea lor. De ce? Pentru că fruntașii noștri ardeleni au promis, pe 1 decembrie, ce nu puteau duce și ce nici România actuală nu a îndeplinit în totalitate:

Deplină libertate naţională pentru toate popoarele conlocuitoare. Fiecare popor se va instrui, administra şi judeca în limba sa proprie prin indivizi din sînul său şi fiecare popor va primi drept de reprezentare în corpurile legiuitoare şi la guvernarea ţării în proporţie cu numărul indivizilor ce-l alcătuiesc.

Ăsta e motivul pentru care, spun mulți prieteni maghiari, sărbătoarea asta ar fi una doar a românilor, nu și a celorlalți cetățeni ai României. Pe de altă parte, la 1 decembrie s-a promis și un regim curat ”democratic”, “votul obștesc, direct, egal, secret” , “desăvârșită libertate de presă, asociere și intrunire”, într-un cuvânt asigurarea unor minime drepturi cetățenești tuturor cetățenilor țării, indiferent de etnie sau alte criterii.

Sunt lucruri dobândite de noi după jumătate de secol de dictatură. Sunt lucruri care acum sunt atât de firești,  ne-am obișnuit cu ele. De ce nu le-am aprecia măcar o zi la justa lor valoare, sărbătorindu-le, maghiari și români, ca pe o împlinire a unor năzuințe vechi de 95 de ani?

Sever Ioan Miu (Olahus) este român, bucureștean, jurnalist și editor șef pe MaghiaRomania. Și, ca șef atipic, lasă altcuiva ultimul cuvânt. Astăzi, lui 

FERENCZI Szilárd, maghiar născut la Făgăraș  (BV) și  istoric în viața reală (la Cluj) și pe MaghiaRomânia:

Costica - Szilard Ferenczi

La Mulţi Ani şi spor tuturor!

168 thoughts on “Ce cred maghiaromânii despre 1 decembrie

  1. Ovidiu.
    Nu prea inteleg ce a vrut sa spuna “unificatorul natiunii”, dar nu-i nici un bai. Oi fi eu cum oi fi, dar si el o fi apasat de atatea responsabilitati constitutionalae fata de ungurii de pretutindeni si de unitatea natiunii.
    N-am inteles, la cei care nu au fost numiti “bozgori”, prin urmare nu “s-au lupta pentru identitatea lor maghiara”( ca inteleg numai cei care au fost numiti “bozgori’ s-au luptat), nu li s-au acordat cetatenia maghiara? Ca o fi si din astia, cum si dintre romani o fi destui carora ungurii nu le-o fi spus “valah puturos”, “opincar” sau “tigan” mai nou.
    Sau poate o fi vrut sa spuna, ca dupa aceasta acordare a cetateniei, nimeni nu mai indrazneste sa-i spuna “bozgor” la un ungur,? Adica s-a acordat cetatenia ca nimeni sa nu-i mai spuna “bozgor” la un ungur?. O sa ma interesez pe aici, desi am mari dubii ca unii n-ar mai spune-o.
    Cand ne certam prin grupa mare de la gradinita si prin clasa a I-a, dupa vreun meci de fotbal cu o ulita, unde erau multi copii maghiari, la acestia le strigam “ungur bungur (…)”, iar.ei ne raspundeau prin alte declaratii de dragoste. O sa ma interesez si la astia daca si-au primit cetatenia, ca “ungur bungur”.nu-i tot una cu “bozgor”.

    • –Nu prea inteleg ce a vrut sa spuna “unificatorul natiunii”

      Nu inteleg nici eu.Dar poate nici nu vrea sa aiba sens, nici nu-l intereseaza asta ci doar sa puna cat mai multe cuvinte incarcate emotional intr-o pizza-propozitie.

      Dar sunt si alte lucuri interesante in articol :

      „Am luat cetăţenia acum pentru că am fiica plecată în Statele Unite şi, dacă am paşaport maghiar, nu mai am nevoie de viză pentru America, să merg s-o văd”, spune o doamnă pe la 70 de ani, care iese la braţ cu soţul său pe uşile consulatului. „Nu altceva, n-avem vreo nemulţumire, atât, doar pentru viză”, spune ea. „Poate tu”, ne-o retează sec soţul femeii, care o şi trage corespunzător de braţ pentru a pune capăt discuţiei.

      –cred ca ilustreaza bine situatia

  2. D-le Sylvain.
    Inteleg ca mai sus ti-ai exprimat nemultumirea fata de istoriografia romaneasca. Foarte bine, este parerea ta, nu am nimic de comentat.
    , Altii si-au exprimat nemultumirea fata de istoriografia maghiara, inclusiv despre modul cum a prezentat evenimentele din anii 1848 / 1849. Deci fiecare cu nemultumirile lui. Personal n-am facut si nu cred ca voi avea timpul si nici priceperea necesara sa fac un studiu documentat despre cele doua istoriografii, pentru a afla cine are dreptate, Prin urmare nu pot sa-mi exprim nici o parere. Cel putin pot sa-mi exprim o parere despre o carte, un articol care l-am citit, o treaba cat mai punctuala si cam atat..
    Daca vei scoate o carte despre minciunile din istoriografia romana comparativ cu cea maghiara, in limba romana ca in limba maghiara ma descurc cam greu si compari niste autori, consacarati, nu niste nimeni in drum, am sa o citesc. O sugestie ar fi sa compari chiar colectiile de documente despre 1848 /1849, ca le-au prezentat si romanii si maghiari, sa vedem daca reusim sa aflam cine au fost mai obiectivi. Si ma opresc aici.

  3. Ovidiu.
    UDMR a votat superimunitatea?! Probabil s-a gandit ca pe electoratul sau nu-l intereseaza asemenea lucru.

    • E mai simplu: daca luam de la stat si banii ramin la noi si nu la corupti de etnie romana, atunci am facut pasi importanti catre autonomia financiara. :-)

      • Buna gluma, alta interpretare ar fi nostalgia dupa trecutul medieval si dorinta de a-i ajuta pe baronii PSD sa il recreeze in Romania.

  4. Domnilor, cand va scriam despre “derbedeii de politicieni”, a-ti sarit ca arsi, cand vi se spune ca conducatorii, trebuie sa fie “BOIERI nu CIOCOI”, va faceti ca nu intelegeti diferenta, dar diferentiati oamenii dupa criterii bizare, ca etnie, areal geografic, ideologie , avere, studii, puncte cardinale, inaltime, mers, culoarea ochilor sau a parului eventual etc…. Imi pere rau, dar ori nu intelegeti nimic, ori sunteti rau intentionati, ori urmariti altceva. Asa ca mai cautati baieti, mai cautati, dar nu va mai mirati atata ca deveniti patetici si unii si alti, romani si maghiari deopotriva. Iata ca, in fine, va poate unii ceva pe blogul asta: repulsia fata de Golanii de politicieni, nu toti, dar destui si de toate etniile. Interesanta situatie!!! Poate reusim cu ocazia asta, sa trecem peste partidele etnice si alegem oamenii dupa criteriul profesional si moral. Dar cred, ar fi prea frumos, sau mai exact, “prea repede”, sa se intample asta! Scuzati-mi interventia, dar presimt o noua polemica inutila pe criterii etnice.

  5. Deplină libertate naţională pentru toate popoarele conlocuitoare. Fiecare popor se va instrui, administra şi judeca în limba sa proprie prin indivizi din sînul său şi fiecare popor va primi drept de reprezentare în corpurile legiuitoare şi la guvernarea ţării în proporţie cu numărul indivizilor ce-l alcătuiesc.

    Asa, si ce lipseste fiecarei nationalitati care traieste alaturi de romani in Romania, nu doar in Ardeal? Ce tot o sucim si o invartim,fratilor “maghiaroromani”,ungurii si oricare alta nationalitate din Romania, au drepturi la care nici nu viseaza romanii din tarile vecine,inclusiv din tara “sora”Ungaria.

    Ma contrazice cineva ?

  6. “Deplină libertate naţională pentru toate popoarele conlocuitoare. Fiecare popor se va instrui, administra şi judeca în limba sa proprie prin indivizi din sînul său şi fiecare popor va primi drept de reprezentare în corpurile legiuitoare şi la guvernarea ţării în proporţie cu numărul indivizilor ce-l alcătuiesc.” ( Citat din Declaratia de la Alba Iulia din 1918,a romanilor transilvaneni , dezavuata de reprezentantii maghiarimii transilvane)

    Bun, si ce lipseste fiecarei nationalitati care traieste alaturi de romani in Romania, nu doar in Ardeal?

    Ce tot o sucim si o invartim,fratilor “maghiaroromani”,ungurii si oricare alta nationalitate din Romania, au drepturi la care nici nu viseaza romanii din tarile vecine,inclusiv din tara “sora”Ungaria!

    Ma contrazice cineva ?

    • nu este zi în care să nu aud/citesc că ungurii/țiganii/homosexualii/femeile/etc. au mai multe drepturi decât restul populației, ori drepturi care nu se regăsesc în alte țări.
      dar nimeni nu este în stare să-mi dea măcar un exemplu de asemenea drepturi suplimentare.
      puteți dumneavoastră, domnule Cersipamantormanesc?
      vă rog foarte mult, spuneți-mi măcar un drept exclusiv al unei minorități din România – se înțelege, exclusiv în raport cu majoritatea sau cu minoritățile din UE (adică – vă citez – „la care nici nu visează românii din țările vecine”, nominalizată fiind Ungaria).
      vă mulțumesc cu anticipație!

Comentariile nu sunt permise.