Idei în faţa ghişeului pentru cetăţenia maghiară


Steagul maghiar, in viziunea lui hettie gm http://hettie.tumblr.com/

 

De Pit

Acum câteva zile am primit un telefon de acasă. Ai mei, care vor să obţină cetăţenia ungară, mi-au spus că actele sunt gata şi pentru mine. Dar am o mică problemă: cu multe lucruri sunt sceptic la început.

Mai ales dacă e vorba despre emoţii mari, spre exemplu redobândirea cetăţeniei, ziua naţională etc. Pentru informaţii am citit pagina oficială să aflu câteva detalii. Acum, că ştiu mai multe, m-am gândit să ofer si eu nişte informaţii pentru cei care nu cunosc tema. Asta înseamnă că vă arăt momeala, iar la final am o întrebare pentru voi 😉 .

Paranteză: astăzi m-am uitat cum e cu redobândirea cetăţeniei române.
Nu m-am scufundat în detalii, dar am văzut că, din păcate, sistemul românesc e mai birocratic, adică omul trebuie să aducă mult mai multe hârtii.

Pentru începători

Prin dobândirea cetăţeniei primesc anumite lucruri, din care multe sunt formale, dar importante.
De pildă, am acces la învăţământ. Sunt anumite burse (interne şi internaţionale), de care momentan nu pot beneficia, dar cu cetăţenia maghiară aş putea.
Apoi, pot primi nişte fonduri importante. De exemplu, dacă se face un film, se câştigă mai mulţi bani din partea statului ungar, având cetăţenia ungară.
De asemenea, beneficiez de protecţie consulară din partea Ungariei in afara UE etc. Un alt lucru important, dar simbolic, este că persoanele ale căror nume au fost românizate –de exemplu din Kovács în Covaci- pot să-şi ceară documentele pe numele originale.
Există câteva aspecte care nu se schimbă, mă refer la drepturi câştigate în UE, de exemplu dreptul la muncă, la îngrijirile medicale de bază etc.
Sunt multe lucruri (de importanţă majoră) pe care nu le primesc dintr-un singur motiv: nu am reşedinţă permanentă in Ungaria. Asta înseamnă că nu primesc carte de identitate. Deci n-am drept de vot, nu primesc ajutoare sociale, pensie (încă nici nu-i cazul). Dar pot să am paşaport (se câştigă printr-o nouă procedură). Dacă vreau să mă duc în Italia sau Spania, chiar merită să arăt alt paşaport decât român, din păcate… Se zice că pot să intru şi în SUA fără nici o problemă. Dar americanii nu-s chiar bolunzi, nu m-aş urca direct în avionul spre Hollywood, mai bine dau înainte un telefon la consulatul din Bucureşti sau Budapesta.

Probabil sunt şi analize mai detaliate, eu am vrut să dau câteva exemple scurte, practice.

Pân-acum e clar, da’ de aici şăd şi cujăt.

Procedura: omul completează nişte hârtii, merge la consulat, predă actele şi aşteaptă. După maxim 3 luni va fi sunat dacă decizia e pozitivă. Atunci se duce la un consulat sau la o primărie să depună jurământul. Aici am o mică problemă, mă simt într-o stare schizofrenică (hmm, literar vorbind). Prima frază din jurământ: „Magyarországot hazámnak tekintem” –„consider că Ungaria este patria mea”. Aici stau şi mă gândesc că din suflet n-aş afirma această frază nici vorbind de România (PRM-iştilor, sunt ţinta voastră !) Sigur, aş zice că e ţara mea. De aici începe dilema veche (maghiar din România vs român din România vs transilvănean etc). Poate n-ar trebui să iau lucrurile chiar aşa în serios? (parcă văd iarăşi nişte urlete peremiste, dar urlu şi eu. În linişte).
Oricum ştiam de mult că eu n-am patrie, numai ţară de origine… Pot să mă autoconsider ardelean (fără conotaţii istorico-politice), european, sau cetăţean al pământului?

Concluzia (semi)finală
E bine ca omul să aibă două cetăţenii (iarăşi o nuanţă: cetăţenie dublă, sau două cetăţenii?). Pentru mine nu-i vorba despre ştergerea deciziilor luate de-a lungul anilor, ci de o alternativă care poate mă va ajuta. Fireşte, poate mă va şi împiedica, în alte privinţe (nu pot să candidez la preşedinţie :-)) ). Pe mine nu mă face să-mi păstrez identitatea, pentru că din fericire nu-i chiar aşa de rău în România (gândiţi-vă la aromânii fin Grecia, grecizaţi extrem de dur). In schimb, sunt persoane pe care această cetăţenie nouă îi va ajuta mai mult şi mă bucură acest lucru.
Cred că sunt mulţi români, slovaci, sârbi etc care ar dori o asemenea hârtie/cadou.

Mai am cateva zile de gandit. Sau poate saptamani…

PS: Am o întrebare pentru cititorii blogului: dacă aţi putea obţine simplu şi o altă cetăţenie, aţi face-o? Motivele pot fi foarte diverse. Aştept comentarii.

Pit este un maghiar din Târgu Mureş, cameraman în Bucureşti

130 de gânduri despre “Idei în faţa ghişeului pentru cetăţenia maghiară

  1. Aaaa, din motivele insirate mai sus plus acela legat de traiul *(chiar si la pensie, chiar daca nici in cazul meu nu se pune acum problema) intr-un oras unde calitatea vietii e alta. De la densitatea populatiei la sistemul de transport public, de la cofetaria Gerbeaud la baile termale si alte lucruri marunte care,nu ma rusinez sa recunosc,fac viata mai buna.
    Ei, adun si eu acte dar ma preocupa acum „prima propozitie”

    • Pensia iti este data de sistemul unde ai contribuit. Cu acea pensie tu poti sa te iei si sa te duci unde vrei in Europa (UE), cetatenie sa necetatenie.

  2. Probabil ca da; daca as sta intr-o tara pe termen lung- destul incat sa-mi doresc sa votez in tara aia (pentru mine chestie cu votul e importanta) sau daca asta mi-ar da dreptul, in tara aia in care as sta, la, hai sa zicem, burse de cercetare. Eu oricum sunt cetatean in primul rand al lumii, si in al doilea rand al UE. Ideea de natiune nu prea mi-a inspirat niciodata mai nimic.

    • Raluca, dreptul de vot este un drept civic, deci intră din start în contradicție cu orice etnicism. Pe mine una mă indignă primarul din sectorul meu, Piedone, cu tâmpeniile lui, iar Boc așijderea. Dar ca să-ți răspund: eu sunt cetățean român, da, și aici ai dreptate, tocmai pt. că stau aici. Aștept de la statul român să-mi respecte (printre altele) drepturile lingvistice şi, da, ce sacrilegiu, pe cele colective (căci unele sunt, prin excelență). Nu mă consider cetățean al UE pt. că, cel puțin în momentul de față, îmi scapă esența acestei construcții.

      • Bravo, imi place comentariul tau pentru luciditatea cu care vezi lucrurile, se vede ca esti o persoana care intelege si analizeaza lucrurile si situatiile in toata adancimea lor.

    • Eu ma indoiesc ca sunt burse de cercetare care se dau pe baza de cetatenie in UE mai ales ca daca nu ma insel in ceea ce priveste invatamantul orice cetatean UE are aceleasi drepturi in toate statele UE deci nu se pot face discriminari.

    • La alegeri locale poti vota si ca strain daca ai domiciliu intr-o localitate.
      La alegerile parlamentare numai in cazul in care ai cetatenie si domiciliu.

      Nu exista limita de sedere.

    • Nu se precizează. În primă fază, Budapesta a negat vehement că cetățenia HU ar înseamna și drept de vot. Acu’ e în faza nuanțărilor timide. Şi mai puțin timide.

  3. Nu as ezita, tinand cont ca, in regiunea noastra, e bine sa ai „in buzunar” si cetatenia unei tari mai linistite din toate punctele de vedere.

  4. Olahus….unei tari mai linistite din toate punctele de vedere

    Ungaria nu e mai liniştită : are o datorie per capita imensă ( ungurii au trăit bine dupa 1990 dar au trăit pe bani împrumutaţi, nu pe munca lor), o viaţa politică în care e acceptat discursul de tip fascist, un lider-Orban- cu tendinţe autoritare şi cu o filozofie economică statistă (împotriva „free-market”). Fidesz/Orban urmează să schimbe Constituţia că sa forţeze societatea să se conformeze vizunii lor.
    Ce se întîmplă în Ungaria stîrneşte mai curînd ingrijorarea decît idea de „ţară liniştită”.

    http://www.evz.ro/detalii/stiri/ue-ameninta-ungaria-cu-declansarea-procedurii-de-infringement-918933.html

    dar rămîne idea că „nu şti cînd îţi poate folosi”, iar dacă nu îţi va folosi niciodată nu pierzi, nu te costă ceva, să o obţii.

    • Da, dar eu vorbeam in calitate de etnic roman care nu poate primi cetatenia Ungariei. Si ma gandeam in tari mai la vest, asa :).

  5. Dragilor,
    Da,a avea o cetatenie care sa iti confera mai multe drepturi si poate un alt tratament ,e bine.Imi aduc aminte cum in 90’cind fratele meu locuia in Ungaria si trecind pe la el m-am oprit sa lucrez o luna acolo.Ei plecau in Austria la munca,iar multi din noi lucrau la ei.Tin minte f bine,la Tokay,ne-a si spus o doamna de la un office.Ei aveau pasapoarte cu care umblau liber peste tot,si ma uitam la pasaportul unui maghiar ..ca n-are vize in el..si nici nevoie de ele.Ca sa trec in Austria ,am avut o aventura buna de povestit..deci chiar daca acum avem si noi liber,inca nu putem lucra chiar unde dorim noi.In orice caz este mai curat si mai civilizat decit la noi..se vad la satele apropiate de granita..si asta o spun cu parere de rau!
    In privinta altei cetatenii,in momentul in care am luat-o pe a doua,am fost f bucuros si am dorit din tot sufletul s-o iau mai ales pt avantajele care le oferea:munca,calatorie fara vize(si trecusem si la acest capitol prin citeva exp..)si statut social.
    Cu toate acestea ,in sufletul meu am ramas in primul rind ardelean,roman cu mama maghiara,lucru de care pot sa-i multumesc pt vederi mai largi ,si anti sovin.

  6. Pit, câteva precizări.
    Urmărind atent presa din HU, poţi vedea cum problema dreptului de vot devine mai spinoasa pe zi ce trece. Căci, surprize, dreptul de vot la alegerile generale nu este neapărat condiţionat de domiciliu în ţara respectivă. (ce, Băsescu n-a fost votat masiv de diaspora?). N-am eu veleităţi de clarvăzătoare, e doar aşa, o impresie: la viitoarele alegeri din HU cetăţenii maghiari de pretutindeni vor vota într-o veselie (pe cine, ia ghici?).
    O altă problemă, procedurală, dacă vrei. În RO s-au deschis nişte birouri, denumite pompos Centre ale Democraţiei, care se ocupă de întocmirea dosarelor pentru solicitările de cetăţenie maghiară în baza unui acord încheiat între organismul condus de Tőkés (CNMT) şi două ministere ale guvernului Orbán. S-ar spune că e admirabil efortul pe care aceşti oameni îl depun ca să-i ajute pe maghiarii din RO să obţină cetăţenie maghiară. Doar că în aceste centre se lucrează cu date foarte personale, fără să se ţină cont de prevederile referitoare la operatorii de date cu caracter personal. Mai pe şleau: fiecare solicitant trebuie să prezinte acte (certificate de naştere, căsătorie, deces al soţului/soţiei, acte de identitate etc.) iar angajaţii acestor centre stau toată ziua cu nasul în ele. Ei susţin că nu le introduc în nici o bază de date, doar de verifică şi uită de ele. Dar tot ei susţin că, pe viitor, vor să întocmească un soi de registru al maghiarilor de pretutindeni. Ei?

  7. Şi încă ceva: asta cu remaghiarizarea numelor este o găselniţă amuzantă. Adică eu, cetăţean român, mă numesc Ladislau Covaci. Şi tot eu, cetăţean maghiar, sunt Kovács László. Curat schizo !
    Pe de altă parte, foarte adevărat că în anumite perioade (de ex. în anii 20-30 şi anii 80) maghiarii din RO au fost forţaţi să treacă în acte prenume românizate. Acum însă nu-i mai împiedică nimeni (eventual procedura cam complicată) să-şi schimbe numele în ce vor ei aici, în România.

    • Nu cred ca e schizofrenic, acestia se simteau intodeauna László/Erzsébet/Antal, etc.

      Schimbarea in RO costa bani si necesita mult timp (certificat de nastere, de casatorie, buleting, pasaport, conturi bancare, etc), aici insa e gratis si usor.

      • Tocmai, e gratis şi uşor, dar pur simbolic, din moment ce în actele de identitate şi identificare ei rămân Ladislau, Elizabeta, Anton etc. Adică Ladislau Covaci va avea satisfacţia de a fi consemnat printre cetăţenii HU sub numele de Kovács László. Dar în actele pe care le foloseşte zilnic, el tot Ladislau Covaci rămâne. În locul genericului László/Ladislau lui aş face eforturi să devin László în acte, contracte etc.

      • Vb, din dreptul unui ins romin, cu rradacini maghiare prin bunici. Deci, pot fi siret, sa ma dau pe bune cu cine i-mi da mai mult, asa cum am facut noi romanii dealungul istoriei.
        Sau pot sa stau si sa cuget asa cum se spunea in articol…ce sa cuget….pai sa cuget la ideea ca totul este cu bataie lunga. Si ca cetatenia nu vizeaza pe cei ce se simt cetateni, asa cum e Kovaci idem Covaci, ci pe nepotii lor pe care i-i cheama Popescu, dar care datorita faptuluii ca au radacini magiare pot lua dubla cetatenie, si asta si daca nu sti prea mult sau ma deloc maghiara.

        Si astfel peste ceva ani…. oare cum mai poate demonstra Romania, ca au mai multi romani decit maghiari pe teritoriu lor????

        e cu batai lunga, si e inteligenta… cei ce au urechi de auzit sa auda.

  8. Dupa cate imi aduc eu aminte am multi vecini cu nume internationale si nu vorbesc de cei veniti acum din Pakistan,China,Italia si mai stiu eu de unde,vorbesc eu de vecini pe care ii stiu aici de zeci de ani,si care sunt in zona chiar inaintea mea, ii stiu pe numele lor poloneze, croate,unguresti,turcesti,tatarasti………

    Nu stiu cum e cu romanizarea….. si cand sa petrecut, dar stiu ca multi au nume mai putin comune la romani: (Yutco,Ildiko,Gulger,Sadik,Omar,Attila….) si in acelasi timp cunosc familii romanesti ce locuiesc in alte tari limitrofe (in ziua de azi) si care din intamplare au nume care nu prea suna romaneste ,suna cam tot cu ce am exemplificat.

    Intrebarea mea este oare in Ungaria sau Ucraina,Serbia sau Bulgaria este posibil ca romanii care doresc sa il poarte numele pe cer „ei” il vor?

    Curiozitatea mea reala este sa stiu daca intradevar exista o reciprocitate in tot ce se spune ca e democratic intro tara sau alta,sau daca nu cumva intro tara se cere mult mai mult decat in alta???

    • Dragă Dublusens,
      nu prea iți înțeleg întrebările. Problema ta fundamentală e dacă nu cumva în RO se acordă PREA multe drepturi minorităților ? Aici, în România e mare libertate ACUM: poți să-i dai copilului tău orice nume vrei, mă rog, aproape. Există câteva restricții. De ex. tre’ să-i treci numele în acte în alfabetul nostru, latin. Cu ăl’ chirilic nu ține. Darămite cu diverse rune şi ideograme. Ceea ce, dacă mă gândesc mai bine, discriminare majoră se cheamă.

    • Salut

      Hai s-o luam pe rand:

      „unde,vorbesc eu de vecini pe care ii stiu aici de zeci de ani,si care sunt in zona chiar inaintea mea, ii stiu pe numele lor poloneze, croate,unguresti,turcesti,tatarasi”
      Mai intai ar fi fain sa ne spui in ce oras stai. Si sa imi spui daca vorbim de prenume (numele dat dupa nastere) sau nume de familie.

      Ca Ildiko, cel putin, e prenume feminin, deci e clar ca daca pe persoana respectiva o cheama asa are cel putin un parinte maghiar (mai putin probabil, o bunica incapatanata sa o cheme ca pe ea). Daca prenumele lor e Selim sau Omar, fie sunt de etnie turca sau tatara, fie, mai putin probabil, s-au convertit si si-au schimbat si numele (nu am auzit cazuri de Ro, dar tot ce-i posibil).

      Apoi: daca au nume DE FAMILIE croate, poloneze, tatarasti, germane si traiesc inseamna ca au avut stramosi croati, polonezi sau tatari sau sunt ei insisi de aceasta etnie. Nu a existat croatizare, polonizare, germanizare sau tatarizare pe teritoriul actual al Romaniei, din simplul motiv ca Polonia, Croatia etc nu au stapanit regiuni romanesti.

      Maghiarizarea numelor de familie a insemnat traducerea lor in perioada 1867-1918 in Ardeal, gen Suseanu devenea Felsegy. Tu dai exemplu de Attila (iar nu stiu daca e prenume sau nume de familie, poate fi ambele, gen Ion Gheorghe de la noi), ala nu e nume maghiarizat, e nume tipic maghiar.

      ” Intrebarea mea este oare in Ungaria sau Ucraina,Serbia sau Bulgaria este posibil ca romanii care doresc sa il poarte numele pe cer “ei” il vor?”

      Eu stiu de numele de botez, ca poate aparea pe actul de identitate si in forma romaneasca, daca o ceri. De numele de familie nu stiu, dar pot intreba niste romani din Ungaria, daca vrei. Din cate am vazut eu la ei, numele de familie se scriu dupa grafia ungureasca, gen Argyelean.

      UPDATE: am vorbit cu o romanca de acolo, se poate schimba si Argyelean in Ardelean.

      @Judit: cu tot respectul si simpatia pe care le am fata de tine, te rog mult sa incercam sa raspundem fara ironii, pentru a putea comunica. E clar ca toate intrebarile lui bat undeva 😉 dar daca il luam pe un ton ironic va creste tensiunea pe blog.

      • Hai, fără ironii. Am făcut odată un material cu o familiei din Ardeal care şi-a schimbat numele de şase ori. Ba erau Vaida, ba se numeau Vajda. Relativ simplu, în acest caz particular. Dai exemplul Suseanu-Felszegi: asta nu înseamnă că toţi Felszegi sunt de fapt Suseeni. Sau viceversa.

  9. Legat de „numele schimbate-romanizarea” de care spunea Pit.

    Nu este ciudat ca romanii sunt peste tot in Europa,numai in Ungaria nu? sau sunt dar au uitat cum ii cheama.
    Nu e ciudat ca in Romania nici nu mai stii despre cine se vorbeste,de los Orban de aici sau de acolo sau al nostru sau al lor….nu stiu unde se mai intampla asa ceva,”poate in America”.
    Sunt de acord ca trebuie sa fie echitate,dar cred ca este mai bine sa fie pentru toti.
    Sunt simple intrebari spontane pe care mi le fac deoarece am prieteni care romani fiind poarta nume unguresti sau sarbesti, si nu mai spun de moldovenii din Republica ce nume au,tu singur poti sa iti imaginezi(datorita regimului cel mai putin democratic din zona).

    • Dublusens: romani sint si in Ungaria, au si autoguvernare de 17 ani, cea noua fiind aleasa chiar in saptaminile trecute. Aceasta autoguvernare are de ex dreptul de a lista prenume romane ce pot fi acordate in Ungaria. Deci NU guvernul/academia face lista, ci autoguvernarea minoritara.

      De ex:
      – daca esi maghiar, poti sa dai prenume copilului tau de pe lista creata de academie, dar scris fonetic in lb maghiara, deci si Dzsesszika sau Dzsenife, sau Szintia 🙂
      – daca te declari minoritar, poti sa dai nume de pe lista CREATA de autoguvernare, netinind cont de fonetica lb maghiare: deci Ion, Gheorghe, Maria, etc…

  10. Dreptul de vot… E o intrebare sensibila… Eu zic ca ar trebui sa ramana legislatia la fel deci dreptul de vot sa fie legat de posesia cartii de identitate. Pt ca nu sunt de acord ca cineva sa voteze fara sa simta pe pielea lui ce inseamna decizia.
    Ma gandesc acum ca popularitatea FIDESZ-ului si lu’ Orban scade. Deci probabil la urmatoarele alegeri oamenii vor vota „mai echilibrat” iar oamenii cu cetatenie dubla probabil vor vota pe FIDESZ.
    😦

  11. da, normal, dar as alege cetatenia britanica, suedeza sau americana – daca tot e sa am o a doua cetatenie, ar fi una care chiar merita

  12. @pit „nu sunt de acord ca cineva sa voteze fara sa simta pe pielea lui ce inseamna decizia”

    Dacă se acceptă dreptul de vot va apăre în Parlamentul de la Budapesta un puternic lobby transilvan (probabil în alianţă cu cei din Slovacia, Serbia, şi Ucraina..alianţă ce îl va face şi mai puternic) iar acest lobby îşi va urmări interesele, adică să obţină fonduri din bugetul Ungariei pentru proiectele lor în RO.
    Acum, dacă ne gîndim ce influent e UDMR în România-(tot la guvernare din 1996-) la o populaţie de 20 de milioane ne putem imagina ce influent va fi în Ungaria (10 mil). Iar asta în condiţiile în care ei nu sunt taxaţi în Ungaria, deci nu contribuie la buget.

    Rămîne de văzut cum vor reacţiona cei din Ungaria, sunt banii lor în joc pînă la urmă.
    Dacă pînă acum „diaspora” era finanţată benevol de acum ea va fi un factor de presiune politică, unul care îşi va negocia „loialitate” faţă de un partid sau altul.

    • UDMR nu va fi prea influent în Ungaria, garantez. Actualul guvern din HU (care va fi ales democratic vreo 70 de ani de acu’ încolo) face tot ce poate să mai taie din elanul și influența UDMR. În ceea ce privește banii, ei bine, nu sunt prea mulți în joc. Suplimentarea personalului din consulate, ceva hârtie şi toner plus costuri suplimentare la alegeri, în caz că se va vota masiv în afara Ungariei. Iar diaspora, care obține cetățenie și, ff probabil, drept de vot grație partidului de guvernământ, sigur nu va vota cu stânga sau cu liberalii, care nici nu vroiau să audă de alte milioane de cetățeni maghiari. Deci nu va vota cu un partid sau altul, ci doar cu unul. ĂLA.

  13. @Judit „UDMR nu va fi prea influent în Ungaria, garantez.”

    Aveam păreri diferite şi nu ştiu cum îmi poţi garanta, nu oferi o raţiune, un argument.
    Idea mea era că, odată ce primesc drept de vot, maghiarii ardeleni se vor grupa compact şi se vor poziţiona faţă de Budapesta (şi partidele din Ungaria) la fel cum fac acum faţă de Bucureşti şi partidele româneşti (fie ele de dreapta sau stînga).

    Diferenţa însă e că ei nu contribuie la bugetul Ungariei deşi îl vor negocia politic în schimbul voturilor lor. Rezultatul va fi că ca vor aduce astfel bani din Ungaria (ai contribuabililor ungari) în România pentru proiectele lor, bani ce vor fi taxaţi (direct şi apoi şi indirect în tranzacţii cu firmelor româneşti).
    Pe plan politic ei vor fi la fel ca în România : „nu ne intersează doctrina şi moralitatea ci doar ce obţinem noi ca grup etnic în Ardeal”.
    Evident asta va avatantaja FIDESZ- sau orice alt partid ce susţine idea acordării de sprijin finaciar de la bugetul Ungariei către „diasporei”. Va fi ca o licitaţie, ce partid oferă mai mult acela va fi sprijinit în alegeri de maghiarii ardeleni (şi slovaci, etc.).

    • Uite Ovidiu, nu-mi dau seama ce te face să crezi că pe maghiarii din Ro nu-i interesează moralitatea sau că-i interesează într-o măsură mai mică decât pe cei majoritari. Faza cu moralitate, lege şi ordine îmi sună într-un fel. Pe care îl detest, indiferent că e emis de un etnic român sau ungur sau ce o fi. În altă ordine de idei, actualul guvern din HU nu agreează UDMR, despre asta vorbeam. Cât despre doctrină, ei ia vezi tu cum le încurcă partidele neaoșe. Şi dacă tot veni vorba de bani: maghiarii din România, dar şi cei din Slovacia sau Serbia primesc de ani buni fonduri din bugetul de stat al Ungariei pentru diverse proiecte culturale. Şi nu a izbucnit vreo revoltă din cauza asta, întrucât e NORMAL să fie aşa. E normal ca guvernul Ungariei să dea bani pt. cultura maghiară, indiferent unde se „produce” aceasta.

  14. @Judit „E normal ca guvernul Ungariei să dea bani pt. cultura maghiară, indiferent unde se “produce” aceasta”

    Evident, dar atît cît vrea, cînd vrea, şi cum el (guvernul ungar) consideră necesar…
    După ce însă „disapora” va avea drept de vot (vor conta politic) nu va mai fi ‘benevol’ ci va fi cerut şi condiţionat (negociat de pe alte poziţii, nu de pe cea de „cerşetor”, de dependent de bunăvoinţă altuia).
    Va fi cu totul altă logică, altă dinamică, una de pe poziţii de forţă politică. Vezi asta bine în România în aşa zisul „stantaj” UDMR.
    Cum vor reacţiona ungurii -contribuabilii ungari- rămâne de vazut. E prezic o anume iritare, una motivată fiindcă nu vor mai decide ei să dea că vor, şi cit/cum vor.

    Eu văd doar cîştiguri pentru România din idea asta a lui Orbán.

    • Ce câștiguri, Ovidiu ? Chiar sunt curioasă ce anume consideri tu câștig pt. România ?

      • -partea financiară, vor intra mai mulţi bani de la bugetul Ungariei în România pentru a fi taxaţi direct şi apoi indirect în circuitul economic local.
        Sunt convins că UDMR-ul/minoritatea maghiară din RO/ îşi va vinde scump sprijinul politic ce îl poate acorda cuiva (oricui) în Parlamentul de la Budapesta.

        -partea politică- va încuraja participarea maghiarilor din RO şi la viaţa politică a Ungariei. Adică nu doar ca spectatori pasivi ca pînă acum ci (dat fiind populaţia Ungariei) ca agenţi cu o influentă semnificativa prin alianţa cu ceilalţi „post-Trianon-işti”.
        Asta va duce la schimbarea direcţiei, sau măcar la diminuarea efortului similar ce e îndreptat acum asupra politicii româneşti, deci la scăderea presiunii ce o exercită asupra guvernelor României.
        Cu Ungaria, fie ea de 10 mil sau 13 mil, putem trata de pe poziţia de stat suveran, cu maghiarii din România e mai dificil- mereu suntem acuzaţi de discriminare, abuz de putere, etc.

  15. Ovidiu, cine ești tu de fapt, acuzatule de discriminare și abuz ? De ce ții morțiș să ne plasezi dincolo ? Nouă ne place să stăm aici, să facem belele și să vă acuzăm de discriminare și abuz, asta ne place nouă. Cât despre banii ăia tot mai mulți care ne parvin de la Budapesta, n-am nimic împotrivă. Dar cred că, din poziția mea, ar trebui să schimb câte ceva în țara vecină și prietenă. Nu de alta, dar acu’ cică nu au bani pt. noi.

  16. Ceea ce mi se pare interesant e revolta unor politicieni români la adresa acestei teme. Și la noi se face „redobândirea cetățeniei” pentru moldoveni, printr-o procedură destul de simplă.

    Eu personal aș vrea să obțin cetățenia maghiară, dar momentan nu mă grăbesc.
    Sunt într-o situație în care trebuie să aduc o decizie. Dacă mă mut la prietenul meu care stă în străinătate și vreau să obțin cetățenie acolo (în Cehia), atunci aș fi nevoită să renunț la orice altă cetățenie pe care o dețin. Nu cred că „merită”. Și nu mă voi simți atât de „cehă” nici peste 50 de ani, pe cât mă simt maghiară sau româncă.

  17. @Judit ..”cred că, din poziția mea, ar trebui să schimb câte ceva în țara vecină și prietenă.”

    Văd ca te-ai prins repede. Chiar şi numai cei 1.5 mil maghiari din Ardeal tot vor fi +10% din electoratul ungar (nu 6.6% ca în RO)

    @Nu de alta, dar acu’ cică nu au bani pt. noi.

    Aici nu-i bună frazarea, trebuie învăţat din experienţa UDMR cu retorica politică.
    Prin asta nu sugerez să cereţi ca limba română să devină a doua limbă oficială în Ungaria doar fiindcă voi o ştiţi si pe aia, ce vreau să sugerez e că atitudinea corectă este cea a UDMR-ului : …”nu contează cît s-a dat, cît se dă, cît se va da….e totdeauna prea puţin, niciodată îndeajuns, era doar dreptul nostru oricum, şi de fapt voi ar trebui să ne fiţi recunoscători că totuşi acceptăm chiar şi atît”….

    Ce pot ştii ungurii din Ungaria ce însemnă să fi maghiar în România ? Ei sunt bine merci acolo la Budapesta iar noi aici cu românii să suferim..teroare, discriminare, asimilare, desnationalizare, etc… Cluj-ul este o „o urnă de incinerare a comunităţii maghiare”, mai sunt 10 români în Harghita, 15 Martie nu e zi liberă, etc..( te mai uiţi şi tu prin discursurile lui Tőkés dacă nu ai inspiraţie).

    Aşa că, în concluzie, e greu de spus cît trebuie dat de Budapesta, situaţia e gravă, iar 10%-15% suta din voturi înseamnă mult.

    Eu vă doresc success (de fapt nu mă îndoiesc de reuşită, e ceva logic).
    Lasă să vadă şi Budapesta cum e să ai o minoritate maghiară în Parlament, că noi ştim bine.
    Să vedem apoi dacă ne mai critică după ce au parte din plin 2-3 ani de
    „The UDMR Experience”

    • Cerere
      Ovidiu , ma poti ajuta sa devin cetateam maghiar? Nu am dovezile necesare conform legii, dar port un nume unguresc.

  18. „ce te face să crezi că pe maghiarii din Ro nu-i interesează moralitatea sau că-i interesează într-o măsură mai mică decât pe cei majoritari”. Daca ma intrebi pe mine: nimic. Doar ca, indiferent ca vorbim de minoritari sau de majoritari, moralitatea si politica nu au nicio legatura. Ori, in ceea ce spunea Ovidiu era vorba de comportamet politic. Oricat de mare curva politica e UDMR (scuzati cuvantul, altul mai academic care sa exprime acelasi lucru nu gasesc) – si nu cred ca exista in Romania una mai mare – maghiarii il vor urma/ vota in proportii covarsitoare. Despre asta vorbim, si nu vad unde incape moralitatea aici.

  19. Interesanta informatia cu dreptul la vot acordat prin dubla cetatenie. Si cea cu implicarea partiduletului lui Tokes in adunarea de dosare. La fel de interesanta este si cea cu adunarea de date personale ale solicitantilor.
    Chiar ma intrebam cui foloseste aceasta cetatenie „simbolica”. Uite cum incep sa se lege lucrurile…

  20. Mai, Peter, mai, cum starnesti tu polemici… Eu zic sa zici linistit “Magyarországot hazámnak tekintem”, ca nu cred ca intereseaza pe cineva dac-o zici din suflet, dupa care ma infiezi, imi schimbi numele in Csabay, ma inveti cum se pronunta fraza de mai sus ca sa-mi iau si eu cetatenia cu pricina, s-apoi mergem amandoi in SUA, facem un film si devenim milionari. Parerea mea.

  21. Comunicat pentru tara 🙂

    Am retras „Recensamantul 2011 la Cluj: cand rromii conteaza!” in urma comentariului lui Cos, caruia ii multumesc pe aceasta cale (nu si pentru tonul comentariului, din care nu a lipsit un atac la persoana). Sunt sanse ca postul sa reapara, ameliorat.

  22. @Dublu Sens: o prietena din Ungaria (aceeasi pe care am amintit-o deja) a studiat problema. Iata doua fragmente relevante pentru ce ai intrebat tu dintr-un studiu de-al ei
    „Românii care au descoperit într-un târziu şi în comunităţile româneşti din Ungaria, au fost surprinşi, desigur, de patronimele cu pronunţie şi/sau grafie ungurească ale multor familii de români de aici. Aş da câteva modeste explicaţii: secole de-a rândul, aceste comunităţi au făcut parte dintr-un imperiu care s-a prezentat ca un conglomerat etnic şi care a căutat rezolvarea celor mai acute crize istorice prin care a trecut şi prin legi care ofereau sau obligau la germanizarea / maghiarizarea numelui de familie de o altă origine decât cea germană/ maghiară, uneori în schimbul unor facilităţi sociale şi economice.
    […]
    Prevederile actuale sunt următoarele:
    A névhasználat szabályai 2004/10 (Reglementări privind folosirea numelor)
    Numele persoanelor de naţionalitate
    Persoanele care aparţin unei minorităţi naţionale şi etnice pot da copiilor lor şi prenume specifice naţionalităţii din care fac parte, respectiv, pot cere corectarea, înlocuirea propriului prenume cu cel specific naţionalităţii respective, de asemeni au dreptul de a fi trecuţi în registrul stării civile cu numele şi prenumele scrise în limba maternă a naţionalităţii din care fac parte. La înregistrarea numelor, la naştere şi la căsătorie, membrii unei minorităţi naţionale sau etnice nu pot fi obligaţi să-şi declare apartenenţa etnică. La cererea persoanei în cauză, înregistrarea se poate face în ambele limbi.
    Registrul prenumelor de minoritate
    Pentru alegerea prenumelor persoanelor de naţionalitate, acestea au la dispoziţie un registru întocmit de Autoguvernarea naţionalităţii respective şi redactat de Academia Ungară. (…) Corectarea numelor de familie, precum şi înscrierea unui prenume care nu este în registrul amintit, se face pe baza unei declaraţii care cuprinde precizarea naţionalităţii căreia îi aparţine respectivul nume.”

  23. imi pare rau, dar e vorba aici de doua situatii complet diferite. nu e vorba de a cere orice cetatenie. daca in cazul maghiarilor e vorba de un mijloc de a-si exprima atasamentul fata de natiunea/ tara mama, in cazul romanilor e vorba de a-ti vinde sufletul pentru niste beneficii, adesea nesemnificative. de aceea, raspunsul meu la o astfel de intrebare e „categoric nu”. cred ca, in conditiile actuale, orice roman se poate manifesta sau realiza oriunde in europa, america sau aiurea pastrandu-si cetatenia si identitatea. doar ca romanii sunt adesea slugarnici, si simt nevoia de a-si ascunde slugarnicia sub pecetea recunostintei. statul x mi-a dat o bursa, de exemplu, ia sa-mi arat recunostinta devenind cetatean al statului sau adoptand dubla cetatenie. eu ma indoiesc ca majoritatea maghiarilor din Romania fac asta pentru viza de America sau pentru Schengen. de aceea, refuzul de a da curs acestei invitatii este – dupa cum o arata si cazurile prezentate de Ovidiu – exclusiv unul politic, adica de sfidare a regimului politic actual din Ungaria, si nu face referire la principiul in sine.

  24. cos– in cazul maghiarilor e vorba de un mijloc de a-si exprima atasamentul fata de natiunea/ tara mama

    Da, probabil că va urma o depunere festivă, colectivă, a jurământului pe 15 Martie la Cluj, cu lacrimi şi flori, şi cu Orbán călare pe un cal alb…Dieu réunit ceux qui s’aiment!
    Rămâne de văzut care vor fi consecinţele pe termen lung, dacă nu cumva va duce doar la întărărirea statului naţional(etnic) Ungaria pe seama dezintegrării accelerate a comunităţilor din „diaspora”.

  25. Parerea mea ca nu vor fi in numar chiar asa de mare cei ce vor cere cetatenia maghiara. Pina acum s-au depus 12 mii de cereri in 3 saptamini, 54% din Romania, adica vreo 6 mii…

    Pe ce ma bazez:
    – multi nu vad de ce sa ceara: ce avantaje ar avea, ca multi nu calatoresc…
    – pentru a depune cererea trebuie sa mergi la ambasada/consulat, adica la Bucuresti/Cluj/Miercurea-Ciuc, centrele de „democratie” ale lui Tőkés numai ajuta cu informatii, la ambasade/consulate sint programari cu luni inainte (la Cluj in decembrie se programa pt martie)
    – cererea trebuie sa contina documente traduse oficial, adica costa
    – unii sint impotriva Fidesz-ului (vezi link-rile lui Ovidiu)
    – sint citiva care spun ca ei sint maghiari si fara hirtii, ei nu cer de la nimeni dovada

    Nu zic ca nu vor fi multi care cer, dar nu cred ca va atinge 50% din maghiarii de peste hotare (parerea mea).

    In rest o gluma: stiti care e cel mai valoros document pt un barbat la cererea de cetatenie? Livretul militar dinainte de ’89:-) Din cite stiu este singurul document roman, unde se specifica etnia, daca statul Roman te recunoaste oficial ca esti maghiar, ce sa mai zica Ungaria 🙂
    Oare de ce au avut nevoie de aceasta informatie in armata?

  26. @OLorand
    „multi nu vad de ce sa ceara: ce avantaje ar avea..”

    -deocamdata, dar se vor lămuri pe parcurs că se pot organiza ca grup de presiune -vezi deja idea cu sprijinul maternal. Acordarea dreptului de vot va fi decisiv în această problemă, nu mai e ceva doar simbolic ci ceva şi real-politic. Va fi un efect de masă până la urmă, in my opinion.
    În urma manevrelor lui Viktor ză Grait ne vom pierde „maghiarii noştrii” care vor deveni treptat „maghiarii lor”…adică vor deveni „cetăţeni ai Ungariei în România” mai curînd decît „cetăţeni români de etnie maghiară”. Budapesta şi deciziile ei vor juca un rol tot mai important în viaţă fiecărui maghiar din România.

    Since 1990, Hungary has been supporting most of the important cultural institutions. In the future, however, it will have also a decisive role in the life-strategies of the Hungarian individuals living in the neighboring countries. Hungarian political elites and intellectuals will be even more dependent on Hungary, and Budapest is meant to become the focal point for every member of the Hungarian ethnocultural community.

    @Oare de ce au avut nevoie de aceasta informatie in armata?

    Strategic, în caz de conflict cu Ungaria nu era de dorit de a se avea soldaţi maghari în unităţile de pe graniţa de Vest.

    La fel sa procedat în 1914-1918 cu recruţii români din armata Austro-Ungară, au fost trimişi pe frontul de Vest, Italian sau Francez .
    La sfîrşitul războiului erau atît de mulţi că Iuliu Maniu a putut organiza o armată de 60 000 de oameni cu ajutorul căreia să impună ordinea în Austria.

    „”La Viena insa, izbucnind greva generala care cuprinsese inclusiv politia orasului, se inregistrau – in august 1918 – agresiuni, furturi, violuri si talharii. Intr-un asemenea context, Iuliu Maniu s-a oferit sa asigure ordinea. El se baza pe soldatii romani din capitala austriaca, ramasi neatinsi de contagiunea bolsevica sau pacifista. Regimentul Orastie, de pilda, cu un efectiv de circa 5.000 de oameni, dispunea de 85 la suta romani. Pentru a asigura ordinea in Viena, Maniu a pretins sa i se subordoneze cazarmile Ferdinand si Carol, acolo unde erau cazati ofiterii si soldatii romani”, potrivit istoricului Apostol Stan. In Viena si in imprejurimi, Iuliu Maniu dispunea de o armata de 60.000 de oameni. In intreg imperiul, armata nationala a romanilor din Transilvania avea 160.000 de soldati si ofiteri. Iuliu Maniu si-a instalat comandamentul chiar intr-o aripa a Ministerului de Razboi din Viena. Armata compusa din fostii soldati si ofiteri romani din Dubla Monarhie era condusa de un fel de stat-major, care se numea Senatul militar roman, a carui creare fusese decisa la o reuniune tinuta la restaurantul Dreher Park din Schonbrunn, pe data de 30 octombrie 1918. Acest Senat a fost autoritatea care a condus Viena timp de 55 de zile, pana cand autoritatile austriece au reusit sa recapete controlul asupra unei parti a fostei politii imperiale si asupra unui numar de soldati capabili sa garanteze ordinea in capitala austriaca, dupa cum atesta documentele aflate in arhivele militare din Viena. Daca nu ar fi existat armata condusa de Iuliu Maniu, Austria ar fi riscat sa aiba soarta Ungariei. La Budapesta, soldatii bolsevici din fosta armata austro-ungara au creat Republica Ungara a Sfaturilor, primul stat comunist din Europa Centrala, condus de Bela Kun. „

    • @Ovidiu: „…deocamdata, …”
      – sprijin material: o singura persoana a cerut asta, care este reprezentant al Partidului Civic Maghiar, care a pierdut si in Secuime la alegerile locale, si a fost abandonat si de Fidesz si de Basescu (mai auzi de Szász Jenő?). In afara secuimii nu a existat practic.
      Nu vad realitatea ei, si nu numai financiar, cred ca vor continua in a suporta scolile (si elevii) decit copiii in general…
      – drept de vot: crezi ca asta va misca oamenii de rind ca vor putea sa voteze pt parlamentul Ungariei? Eu sint extrem de sceptic aici.
      Cred ca motivele sint mai mult sentimentale la nivelul omului de rind. Si nu cred in fenomenul de masa, mai degraba cred ca se va domoli ritmul: cine a vrut, si-a facut programare deja, cine nu, nu cred ca se va mai misca.

      Despre armata: asta credeam si eu, dar nu stiam unde m-ar fi pus intr-un conflict cu Ungaria. Cel putin in ww1 erau mai multe fronturi 🙂
      Si cineva sa creada serios ca in anii 80 Ungaria ar fi atacat Romania (cu URSS inca existind, cu armata slaba maghiara, etc) e chiar hazliu (sau trist). Cum la fel de hazliu/trist e sa se creada intr-un conflict azi…

  27. Pt. inceput: Hu nu dă indemnizaţie pt, mame, ci o sumă, mai mult simbolică, pt.cei care au copii în şcoli maghiare sau în care se predă maghiara facultativ.
    Altă chestie: datele oferite de Centrele pentru Democraţie ale lui Tőkés arată că cei mai mulţi care solicită cetăţenia HU au peste 50 de ani.Ăi mai tineri sunt fascinaţi de ideea de a putea pleca în Canada sau în SUA. Cu dreptul de vot, dacă se acordă, e clar că va favoriza FIDESZ. În rest, treaba cu dubla cetăţenie e ambiguă. De regulă, o obţin cei care pleacă într-o altă ţară, aleasă de ei. Dacă se poate, o păstreaza pe cea originală. E total diferit însă să stai în RO şi să juri fidelitate statului HU. Unora li se pare normal. Chiar unor comentatori aici,unuia cel puţin, român de altminteri. Ei bine, nu şi mie. Ţara-mumă, ca să-l citez, nu-mi dă fiori în momentul de faţă. Decât reci.

    • Judit, eu zic ca Ovidiu era ironic la faza cu juramantul, nu i se parea normal. Ma rog, astept sa-si zica parerea, ca doar n-a platit avocat ;).

      • Cred ca Judit se refera la „Cos” nu la mine. Mie nu mi se pare normal, sunt de acord cu ea că nu e o situţie obişnuită de a obţine a doua cetăţenie.
        ( ” De regulă, o obţin cei care pleacă într-o altă ţară, aleasă de ei. Dacă se poate, o păstreaza pe cea originală. E total diferit însă să stai în RO şi să juri fidelitate statului HU”)

        Dar nu m-ar surprinde, mi s-ar părea „normal”, dacă majoritatea ar aplica pentru ea. Sau macar cei care vor autonomia de România.
        Printre primii care au aplicat au fost chiar liderii celor trei judeţe din secuime, ei s-au înscris printre primii la consulatul maghiar din Miercurea Ciuc pe lista solicitanţilor cetăţeniei maghiare începând cu 1 ianuarie 2011. Lokodi Edit Emőke, preşedintele Consiliului Judeţean Mureş-Borboly Csaba, preşedintele C. J. Harghita- şi Tamás Sándor, preşedintele C.J. Covasna, sau Arapad Antal, primar Sf.Gheorghe.

        http://www.adevarul.ro/locale/brasov/secuime-brasov-cetateanie_maghiara_0_368363503.html

  28. Judit, treaba asta cu normalul sau anormalul mie imi aduce aminte de dilema legata de comportamentul altor categorii de minoritati, cele sexuale. este comportamentul homosexual normal sau anormal? in functie de propria ta orientare sexuala, este relativ usor sa te situezi intr-o tabara sau alta. ca si in cazul de fata, al dublei cetatenii, si in cazul homosexualitatii eu unul evit insa sa ma pronunt asupra normalitatii sau anormalitatii unui asemenea comportament. ceea ce spun eu este, ca sa pastrez paralelismul, ca daca unii oameni se iubesc si vor sa-si exprime atasamentul unii fata de altii si prin anumite gesturi publice, iar asta nu provoaca niciun deranj celor din jur, este NORMAL sa aiba dreptul/ deplina libertate sa o faca. prin urmare, cum dubla cetatenie a maghiarilor din Romania nu vad de ce ar privi si deranja romanii, mi se pare NORMAL ca maghiarii care considera NORMAL sa detina si cetatenia „tarii-muma” sa aiba dreptul si libertatea de a o obtine. ca tu insati nu te regasesti in aceasta categorie, e alta treaba, insa ma tem ca optiunea ta nu e una reprezentativa pentru maghiarimea din Romania. Uite, Pit, care a generat aceasta discutie, e intr-o dilema serioasa, iar cei peste 5.000 de maghiari care au depus deja actele n-au avut niciun dubiu ca ceea ce fac nu e normal.

    • Cos, ce vrei să spui cu „nu provoacă niciun deranj celor din jur”?. În cazul homosexualilor şi al maghiarilor, să rămânem la comparaţia ta. Provoacă deranj să vezi doi tipi în public, dar un cuplu hetero nu-ţi provoacă? Provoacă deranj solicitările maghiarilor de aici, dar te-ai bucura ca românii din afara ţării să aibă aceleaşi drepturi?
      În rest: şi mie mi s-ar părea normal să pot obţine orice cetăţenie vreau. Problema e cu acordarea acesteia unui grup sau unei comunităţi. Nu ştiu exact câţi maghiari au solicitat deja cetăţenie cu, însă cred că mai mulţi decât zici tu (5000). În orice caz, nu sute mii, deocamdată.

      • Judit:
        1. Eu citesc cele scrise de cos ca sprijin/acceptare: „mi se pare NORMAL ca maghiarii care considera NORMAL sa detina si cetatenia “tarii-muma” sa aiba dreptul si libertatea de a o obtine”

        2. Cetatenia nu se acorda unui grup in masa, ci individual la cerere si dupa analiza actelor depuse (de ex exista si o analiza a individului din punct de vedere al securitatii nationale!).

        3. Pina la 22 ian s-au depus 12 mii de cereri, 54% din Romania, adica vreo 6,5 mii. Fidesz se asteapta la 250-400 de mii de cereri din toata lumea, adica si ei stiu ca nu va fi masiv. Chiar daca toti ar fi alegatori (18+) si s-ar acorda drept de vot, ar reprezenta cam 5% din alegatorii Ungariei (8+ milioane) – nu ca as sprijinii asta.
        http://www.fidesz.hu/index.php?Cikk=157957
        http://www.fidesz.hu/index.php?Cikk=157431
        Scuze, n-am gasit rapid alte informatii decit aici, dar ei fiind initiatorii, nu cred ca ar diminua numerele, chiar ar avea interesul in a le exagera.

  29. Si ca sa fiu cinstit si transparent: eu am deja cetatenia maghiara si nu am renuntat la cea romana. Am sentimente de schizofrenie? Nu, chiar din contra ma consider mai bogat: am doua patrii, cea „muma” si cea natala. De ambele ma leaga sentimente foarte tari.

    Ce am jurat cind am devenit cetatean maghiar:
    „”Én, …………………. esküszöm, hogy Magyarországot hazámnak tekintem. A Magyar Köztársaságnak hû állampolgára leszek, Alkotmányát és törvényeit tiszteletben tartom és megtartom. Hazámat erômhöz mérten megvédem, képességeimnek megfelelôen szolgálom.”

    1. Consider patria mea Ungaria. Cum am si cetatenia romana, consider si Romania ca patria mea.
    2. Voi fi cetatean loial si respect constitutia si legile ei: platesc taxele, votez, nu incalc legile exceptind cele rutiere :-). La fel fac si in cazul Romaniei: am votat, nu incalc legile, si cei 1% din impozitele mele merg la o organizatie de copiii din Deva (devaigyerekek.hu).
    3. Voi apara si voi sluji patria mea: aici am de martusit, daca s-ar isca vre-un conflict (nu numai cu Romania), as fugi miseleste, si la fel as face in cazul Romaniei. Am vazut deja un conflict (revolutia 89) in armata, si mi-a fost destul pe o viata. Deci am jurat fals si nu e valabil? 🙂

  30. 2 mici detalii

    Drept de vot. Acum ma gandesc ca legislatia actuala nu permite votul prin corespondenta, asta inseamna ca se poate vota numai la consulate. Consulate sunt numai la Buc, M.Ciuc si la Cluj. Sincer nu prea cred ca multi vor sa calatoreasca 1-2-5 ore ca sa puna o stampila. O sa fie cateva sute-poate o mie-doau mii. Nu prea semnificativ. Eu n-as vota. Eu personal nu vreau drept de vot si pana cand stau in Romania nu vreau sa votez pt o alta tara.

    Nici in Ungaria nu se face armata obligatorie. Pe site-ul oficial (allampolgarsag.hu) se poate citi ca in cazuri extreme se poate convoca barbatii in armata dar numai cei care au domiciliu in Ungaria. Oricum nu cred ca va fi cazul deci nu mi se pare subiect de discutie.

  31. Am uitat un lucru. Nu vreau sa apar ca un CERSETOR in ochii maghiarilor din Ungaria. A aparut o stire: „Vicepreşedintele Partidului Civic Maghiar, Kiss Istvan, a declarat, luni, la Târgu Mureş, că solicită ca guvernul de la Budapesta să le dea bani pentru concediul de creştere a copilului maghiarilor care au obţinut dublă cetăţenie.”

    Cu initiativa sunt de acord (familiile chiar au nevoie de bani pt cresterea copilului) dar nu si cu modul cum Partidul Civic comunica. Nu vreau sa apar cersetor! Nu vreau ca sintagma „maghiar din Romania” sa fie egal cu cersetor si pt maghiarii din Ungaria si pt romani.

    (nota: am citit stirea pe realitatea.net, n-am fost la conferinta respectiva, nu stiu daca au si nuantat afirmatia)

  32. @pit „Am uitat un lucru. Nu vreau sa apar ca un CERSETOR in ochii maghiarilor din Ungaria”

    Înţăleg dar fi liniştit nu va dura mult până când cetăţenia va aduce şi obligaţii nu numai avantaje şi atunci nu se va mai putea pune problema în acest fel. Vor apărea forme indirecte de taxare, o funcţie de bază a statului. De exemplu ea se va face infinţarea unui fond pentru ajutorarea celor cu handicap, sau „pentru dezvoltarea culturii maghiare”, etc. la care toţi cetăţenii ungari vor trebui-prin lege- să contribuie. Cei care nu o vor face (nu vor avea adeverinţă că au facut-o) vor pierde dreptul să beneficieze de avantaje- ca de exemplu ajutorul maternal.

    Ce încercă Ungaria cu această lege a cetăţeniei e construirea unui stat etnic-naţional nu doar teritorial dar şi extrateritorial. Ungaria vrea să controleze, să fie ea cea care defineşte „cine e maghiar” chiar şi în România,

    • Pit….(-continuare la post) : dacă planul lui Orban reuşeşte (ceea ce, bineînţăles, nu e 100% sigur) în 2-3 ani te vei simţi obligat să obţii cetăţenia. Cetăţenia ungară va deveni actul probator al apartenenţei la „naţiunea maghiară”, actul făra de care nu ţi vor permite multe lucruri ce ţin de comunitatea maghiară–deci nu ve-i mai avea de ales.

      • facem un pariu ca nu va depasi cei 400 de mii mentionati de Fidesz? Vii cu un vin bun din Ardeal daca nu, eu vin cu unul din Ungaria daca da 🙂

      • Eu una cred că statul pe teritoriul căruia statu şpi căruia îi dau din banii mei tre’ să-mi ofere toate drepturile, incusiv pe cele. Pe de altă parte, cum crezi tu că s-ar putea face dovada cetăţeniei ? Un paşaport ? O iconiţă cu Orbán Viktor ? Să fim serioşi. Până ce eu stau aici, cotizez aici, cred că staul român trebuie să-mi ofere tot ce-i oferit. În rest, apelez la organizaţii din HU, din RO sau din altă parte.

  33. ovidiu@ Cluj-ul este o “o urnă de incinerare a comunităţii maghiare”, mai sunt 10 români în Harghita, 15 Martie nu e zi liberă, etc..( te mai uiţi şi tu prin discursurile lui Tőkés dacă nu ai inspiraţie)

    Ai uitat de „genocidul cultural de 90 de ani” , de „progromul anti-maghiar de la Tirgu-Mures ’90” si de „bisericile ortodoxe care se construiesc peste tot prin Secuime ” , se poate asa ceva ?
    Mai sint 10 romani in harghita ? ? Fii serios asta e propaganda , falsuri facute de catre istoricii romani pe timpul lui Ceausescu !

    • @Solovastru…”Ai uitat de..”

      n-am uitat dar a fost o ironie, tu însă pari să o iei în serios

  34. judit@ Nouă ne place să stăm aici, să facem belele și să vă acuzăm de discriminare și abuz, asta ne place nouă

    Serios ?

  35. ovidiu@ : tu însă pari să o iei în serios

    Cum as putea sa iau in serios niste afirmatii care bat puternic spre tragicomic ?

    • Intrebari:
      – de ce crezi ca imi petrec timpul scriind comentarii in limba romana pe unele bloguri sau pe unele pagini FB?
      – de ce am scris postul cu cuvintele comune?
      Fiindca imi pasa , because I do care.

  36. Judit „Pe de altă parte, cum crezi tu că s-ar putea face dovada cetăţeniei ? Un paşaport ?”

    -Un nume de pe orice act, o bază de date şi un iPhone. Dacă idea asta cu cetăţenia nu va reusi Orbán are şi alte planuri- un „registru” cu toţi maghiarii ( parcă ar fi „Lista lui Schindler”)

    http://www.politics.hu/20101112/hungarian-organizations-beyond-the-border-confused-by-policy

    Orbán se visează un lider maximus al tuturor maghiarilor. Vrea să-i administreze de la Budapesta, pe fiecare şi oriunde ar fi. Un fel de stat ungar postmodern, virtual şi transfrontalier, ce va vindeca Trianoul.
    Mai bine le cerea la toţi să-i devină „friends” pe Facebook.

    • pai.. schimbarea granitzelor la pre-trianon nu-i acceptabil… un stat maghiar virtual si „transfrontalier” (?) nu-i acceptabil… autonomie cultural/economica pt secuime nu-i acceptabil… presedinte ungur la cotroceni n-a reusit… chiar numai facebooku’ ne lasatzi?
      Care-i pasul urmator? facebook -> fatzebooc?
      [ 😉 ]

  37. olahus@ : Pentru tine raspunsul va fi mereu “da” la asa intrebare 😆 , Solo. Si chiar daca iti raspundea nu, tu tot citeai da 😉 .

    Nu , ca nu sint ungur si nu sufar de sindromul reminiscentei imaginii pe retina .

  38. Fidesz (si UDMR) spune nu cererii de bani pt copii de catre partidul civic maghiar:
    http://inforadio.hu/hir/belfold/hir-409295
    – pt „gyes” (aprox 20 de mii de ft/luna pt 3 ani) este nevoie de domiciliu in Ungaria
    – pt „gyed” (aprox 70 de mii de ft / luna pt 6 luni?) trebuie sa dovedesti 1 an de plata a asigurarilor sociale

  39. Lorand ” nu cererii de bani pt copii ”

    E vorba de un răspuns forml al unui secretar de stat în care se repetă mecanic legea în prezent în vigoare în Ungaria. E vorba de o iniţiativă politică nu de o clarificare juridică.
    Stai să se dea dreptul de vot în a doua jumătate a anului şi deci să apară acel „lobby-transilvan” in Parlamentul ungar de care vorbeam. Atunci să vezi cum, vorba lui Markó Béla, „soha” va însemna „în curînd”.

    Mie mi se pare mai semnificativă iniţiativa PCM, ei arată în ce direcţie începe să bată vântul, decît răspunsul ăsta formal ce se poate schimba uşor într-o sedinţă parlamentară.

    • Ovidiu: vad ca tu vrei sa mai initiez un pariu, ca un vin nu e vin. Nu ma las provocat ca „úriember biztosra nem fogad” (un gentleman nu pariaza pe un lucru sigur) 🙂

      PCM (partidul civic maghiar) este o formatiune in decadere de la ultimele alegeri locale cind a pierdut si in secuime. Ca rezultat a pierdut sprijinul Fidesz-ului , Basescu i-a uitat, Szász Jenő a fost demis ieri din functia de viceprimar al Odorheiului. Deci actiunile lor sint galagioase si populiste, dar nu vor avea efect.

      UDMR a apelat imediat la sintagma „noi nu sintem cersetori” inchizind o usa dubla:
      – maghiarii mindrii din Ardeal vor zice ca drept, noi nu cersim
      – maghiarii din Ungaria vor inchide usa oricaror cereri materiale ca „vin sa cerseasca”
      http://www.klubradio.hu/cikk.php?id=16&cid=122480#c

    • Si e vorba de o cerere foarte normala care aduce benefit la grupul ce reprezintzi.
      Politicienii sunt alesi ca sa faca lobby si cereri cat de des pot sa faca, in interesul grupului pe care le reprezinta. In cadrul legilor active, desigur.
      Ar fi fraieri daca nu incercau.
      Cum zicea unul mai inainte… Morala politica.

  40. 2006 paper-http://www.law.ed.ac.uk/citmodes/files/hungary.pdf

    The biggest Hungarian party of the large Hungarian minority of Romania, which has substantial representation in the Romanian parliament and government, has traditionally been, at best, lukewarm about dual citizenship…The unilateral creation of Hungarian citizens in the territory of other states is nothing but a ‘mirage’ that provokes ‘phony wars over phony questions and phony answers’, ‘a game of illusions played between Hungarian nationalists and a minority within the Hungarian minority’ in a useless, but ‘ritual display of imagined political togetherness’

    However, the most vocal advocates of trans-border Hungarian citizenship also come
    from Romania and they also rely on a substantial constituency. Minorities themselves do not speak with a single voice because the attitudes of the different groups of which they are composed are derivative of the long-term view each of these groups takes on the possibilities of negotiating a better status for themselves in their host states.

    Critics objected that dual citizenship is incompatible with claims of autonomy raised by trans-border minorities. Concurring with Rainer Baubock, they maintained that parallel ‘claims of multiple citizenship and territorial autonomy should be seen as mutually incompatible. They would create fears in the host society about irredentist threats to its territorial integrity that cannot be easily dismissed as unreasonable’
    (Baubock 2006: 159-160).

    Yet, in the Hungarian context, the creation of trans-border non-resident dual citizenship would most likely amount to a mass enfranchisement of a new electorate that, similar to all episodes of mass enfranchisement in the past, would introduce new uncertainties into the system and could lead to an internal destabilisation of Hungarian democracy itself. In this respect, both sides share the same intuition, namely that if instituted, trans-border citizenship would most likely have the effect of freezing the regular rotation of parliamentary forces for some time to come in favour of the nationalist right: a prospect that is as welcome on one side as it is feared on the other.

    • Ovidiu, cam asta spuneam şi eu. În termeni mai colocviali, bar chiar ironici din când în când.

  41. Pingback: We’ve got hate mail! « MaghiaRomania

  42. revenind la cele spuse initial…….m-ar interesa o conversatie mai privata legata de dubla cetatenie, adica daca pana la urma ai aplicat pentru ea sau nu…….as incerca si eu, dar sa zicem ca stau mai prost cu limba….maghiara.
    daca se poate, da un buzz pe mail, la andrea17z[la]yahoo.com

    se foarte multumeste daca vorbesti cu mine

  43. Pingback: [dezvaluiri] Ungurul care injura “bozgorii” va scrie la noi « MaghiaRomania

  44. foarte bune comentariile voastre, dar totusi eu reprezint unul dintre tinerii care vor sa plece in Sua si m-ar interesa daca dupa ce primim pasaportul avem nevoie de altceva decat de un bilet de avion? trebuie sa mergem la ambasada Sua in Budapesta? Eu am incercat de 5 ori sa ajung acolo ca si roman, si mi-au fost refuzate toate vizele, desi familia mea e stabilita acolo de ani buni…..cetatenia maghiara a fost o minune pt mine, din pacata tara noastra te cam trage in jos….desi o iubesc, oamenii au facut-o sa fie privita foarte prost.va multumesc! bravo pt blog

  45. –avem nevoie de altceva decat de un bilet de avion?

    limba engleză, se vorbeşte în Sua

    • da, avem. Şi pt. a nu crea confuzie în rândul dublilor, ei, şi eu mai au nevoie de chestii. Viză şi green card. atât.

  46. hmmm…viza?trebuie sa mergi sa ceri viza pt sua chiar daca esti cetatean maghiar? nu inteleg…dar maghiari nu pot merge fara viza in state? green cardul il primesti acolo doar dupa mult timp daca hotarasti sa te stab acolo, e foarte complicat, oricum….daca stie cineva exact DEMERSUL PLECARII IN SUA ca si CETATEAN MAGHIAR ???????

    • Toată lumea are nevoie de viză, de fapt, doar că unora li se acordă aproape automat la intrare în State. Dar, atenţie: doar unora. În paşaportul unguresc este menţionat, printr-un cod, dacă deţinătorul are domiciliul în altă ţară. Or americanii nu-s tâmpiţi. În schimb, paşaportul Hu poate fi util în Spaţiul Schengen, la munci prin Europa.

  47. Covaci nu e numele românizat din Covacs, e doar transcrierea fonetică după regulile noastre. Covaci e doar un regionalism foarte rar venit pe filieră slavă (sl. kovačĩ ), deci s-ar putea să fii un slav sau român maghiarizat într-o epocă mai nouă sau mai veche…glumesc. E doar un nume!
    Dacă numele tău ar fi fost schimbat în Fieraru (din Covaci) ar însemna cu adevărat „românizare”; asta e părerea mea.

  48. Pingback: Drept de vot in Ungaria pentru maghiarii din Romania? « MaghiaRomania

    • Goje Erna, uite ce scrie Pit despre inceputul juramantului: „Prima frază din jurământ: “Magyarországot hazámnak tekintem” –„consider că Ungaria este patria mea”. Pentru restul, o sa rog sa iti raspunda pe o prietena care a depus acest juramant

    • vezi ca am dat link un pic mai sus la siteul Centrelor de democratie, acolo ar trebui sa fie detalii. Banuiesc ca stii ungureste (altfel nu poti obtine cetatenia).

  49. Intrebarea mea este daca trebuie sa treci de un test de limba pentru a primi cetatenia.. Cunosc limba maghiara, dar ma pierd usor in fata emotiilor.. Unii zic ca e foarte simplu, ceea ce presupune depunderea actelor si depunerea juramantului, altii zic ca esti supus scrierii unei biografii proprii, pe loc. Sunt curioasa daca e intr-adevar asa complicat.
    Multumesc anticipat !

  50. La seghed pasapoartele se pot face doar cu diploma aceea de cetatean, sau trebuie si actele de identitate?
    Daca are cineva o adresa si un tel cu Directia Pasapoarte Seghed, sau cum s-o fi chemand, ca nu gasesc nimic…:(

  51. Salutari,
    Astept sa fiu chemat la depunerea juramantului si am si eu o nelamurire. Trebuie doar sa „repeti” juramantul…? sau sunt si intrebari la care trebuie sa raspunzi…gen : Imnul tarii, sau cum este organizata tara din punct de vedere politic/administrativ.
    Intreb aceste lucruri deoarece unele persoane spun da altele spun nu. Rog o persoana care a depus juramantu si/sau a obtinut cetatenia sa raspunda daca pe parcursul acestui proces de obtinere a cetateniei maghiare s-a lovit de asemenea intrebari sau ceva de genu.

    Multumesc.

  52. De unde faci rost de actele pe care trebuie sa le completezi?Si trebuie sa stii maghiara cand trebuie sa depui juramantul?

  53. Termenul de cetatenie dubla nu mai exista, asa am fost informata la imigrari, doar persoane cu mai multe cetatenii.

  54. sant cetatean roman si nationalitate maghiara de multi ani.cum pot sa obtin si cetatenia maghiara stiu sa vorbesc

  55. sal eu sunt enci janos-györgy nascut in romania evident cu cetatenie ro.intrebarea mea e,sunt sanse sa primesc cetatenie maghiara daca nu stiu vorobi magiara deloc?

  56. Daca stra-bunicii mei s-au nascut in Austro-Ungaria dar au fost etnici romani se poate sa-mi fac cetatenie? Maghiara stiu la nivel incepator, dar pot invata mai mult daca este necesar.

  57. Hello,
    Cam tarziu ….vin si eu cu o intrebare ..:-))
    Am toate actele facute pentru depunerea dosarului….dar nu stiu lb maghiara … ma poate indruma cineva …cum as putea sa reusesc ??

  58. Buna ,fratele meu este deja cetatean cu dubla cetatenie eu la randul meu urmeaza sa imi depun actele peste doua luni pentru cetateniea maghiara ma ajuta intr un fel faptul ca fratele meu este deja cetatean maghiar ? Dupa ce eu voi avea dubla cetatenie ,sotia mea poate sa obtina la randul ei cetatenia maghiara …?Va multumesc !

Comentariile nu sunt permise.